| خانه 4 بلاگ 4 اختلال مو کندن

اختلال مو کندن

تیر ۱, ۱۴۰۱ | بلاگ | ۰ دیدگاه

آیا شما هم تا به امروز افرادی را مشاهده کرده اید که از لحاظ روانی دچار مشکلاتی باشند؟ مثلا این مشکل که مدام در حال کندن موهای سر خودشان از بیخ باشند ؟ مطمئنم که شما نیز از شنیدن این حرف متعجب شدید و شاید اصلا باور نکنید که همچنین مشکلی وجود داشته باشد. اما متاسفانه چنین نیست و این بیماری یک اختلال روانی شایع است که اختلال مو کندن یا تریکوتیلومانیا نامیده می شود. افراد بسیاری در سراسر دنیا با آن درگیر هستند. این بیماری قدرت درگیر کردن افراد بسیاری در سنین مختلف را دارد. افرادی که به عارضه مذکور مبتلا هستند، ممکن است دائما در حال کندن موهای نواحی مختلفی مانند موی سر ، ابروها ، مژه ها و یا موهای زائد خود باشند. در این مقاله راز جراحی قرار است در مورد این عارضه کمی حرف بزنیم تا ببینم اصلا چه نوع بیماری روانی است ؟ و راه های درمانی آن چیست و آیا پس از درمان این افراد می توانند برای پر کردن ناحیه های خالی سر خود کاشت مو انجام دهند و علل درگیری افراد با این عارضه چه می باشد؟ پس در صورتی که شما نیز نیاز به این اطلاعات دارید، بهتر این است که با ما همراه باشید.

اختلال مو کندن - راز جراحی

اختلال مو کندن چیست؟

اختلال مو کنی یا کندن مو ، وسواس مو کنی یا تریکوتیلومانیا یک بیماری روانی به شمار می رود که به محض بروز آن ، شخص بی اختیار و به طور وسواسی شروع به کندن و بیرون کشیدن موهای خود می کند. این بیماری در زیر مجموعه اختلال وسواس اجباری قرار می گیرد. بیرون کشیدن مو از پوست سر می تواند الگوی طاسی را در افراد بر جای بگذارد. همانطور که پیش تر نیز گفته شد این عارضه قادر به وقوع در هر سنی هست. اما بیش از هرگروه سنی نوجوانان و جوانان را مورد تهدید قرار می دهد. این اختلال خیلی شایع نیست و تحقیقات نشان می دهد حدود ۰.۵ تا ۳.۴ درصد افراد در طول زندگی ممکن است دچار این عارضه شوند. از دیگر مواردی که می توان به آن اشاره کرد عوارض اختلال مو کندن است ، افرادی که در طول عمر خود با این عارضه درگیر می شوند مواردی چون تنش احساسی معضلات اجتماعی و شغلی و رسیدن آسیب به پوست و مو را تجربه خواهند کرد.

علائم اختلال مو کندن

  • کندن موهای سر ، ابروها ، مژه ها و دیگر نقاط بدن نظیر ریش و سبیل یا موهای نواحی جنسی به طور مداوم
  • داشتن حس تنش برای بیرون کشیدن موها و در نهایت پیدا کردن حس تسکین از انجام دادن این کار
  • گاهی اوقات افراد مبتلا به این عارضه در اثر بروز یک حادثه یا حضور داشتن در یک شرایط پر استرس این کار را انجام می دهند.
  • الگوهای طاسی برروی سر ممکن است دارای شکل و شمایلی غیر معمول باشد و یک سمت سر را بیش از سوی دیگر تحت تاثیر قرار دهد.
  • افرادی که به دچار اختلال موکنی هستند کمبود اعتماد به نفس و عزت نفس دارند و همین موضوع در نهایت به این مسائل منجر می شود، آن ها در این چنین شرایطی قرار گیرند.
  • افرادی که مبتلا به تریکوتیلومانیا هستند معمولا به بیماری های دیگری نیز به همراه این عارضه دچار هستند مانند جویدن ناخن کندن پوست ، کندن الیاف از پتو یا کندن موهای عروسک

سبب شناسی اختلال کندن مو

دلیل اصلی اختلال مو کندن تا به امروز همچنان مشخص نشده است البته می تواند به دلایل زیر روی دهد:

  1. به کار گیری وسواس مو کنی به عنوان راه حلی برای کنترل اضطراب و استرس
  2. ابتلا افراد به اختلال وسواس اجباری ممکن است در ادامه  به بروز اختلال موکنی در آن ها منجر شود.
  3. تغییرات هورمونی در دوران بلوغ می تواند منجر به بروز تریکوتیلومانیا شود.
  4. برای برخی از افراد، وسواس موکنی یک نوع از اعتیاد شمرده می شود. زیرا هرچه بیشتر موهای خود را بیرون می کشند ، بیشتر نسبت به این موضوع رغبت پیدا می کنند.

چه افرادی بیش از گروههای دیگر در معرض اختلال مو کندن هستند؟

فاکتورهایی که در زیر به آن ها اشاره می کنیم می تواند افراد را بیشتر از گروه های دیگر درمعرض بروز به این وسواس قرار دهد :

سوابق خانوادگی : ژنتیک نقش بسیار مهمی را در بروز تریکوتیلومانیا بازی می کند و این بیماری در صورتی که یکی از افراد خانواده به این بیماری مبتلا باشد ممکن است برای دیگران نیز روی دهد.

سن : اختلال مو کندن به طور معمول در افراد در اوایل سنین نوجوانی مشهود است و اغلب یک بیماری مادام العمر است . کودکان در سنین پایین نیز ممکن است عادت به مو کنی داشته باشند اما معمولا این نوع از عارضه بسیار خفیف است و به طور خود به خود و بدون نیاز به هرگونه درمانی ، کم کم رفع خواهد شد.

مبتلا بودن به بیماری های دیگر : افرادی که به وسواس مو کنی مبتلا هستند ، ممکن است دارای مشکلات دیگری مانند افسردگی ، اضطراب ،تنش واختلال وسواس اجباری نیز باشند.

استرس : موقعیت های پر استرس شدید یا رویداد هایی که می تواند منجر به اختلال مو کندن در افراد شود.

همچنین زنان به مراتب بیشتر از مردان نسبت به مورد درمان قرار گرفتن برای اختلال موکنی علاقه مند هستند. این موضوع به این دلیل است که خانم ها نسبت به آقایان بیشتر مشتاق دریافت مشاوره های پزشکی و تحت درمان قرار گرفتن هستند. البته در دوره کودکی چنین چیزی نیست و دختران با پسران از این حیث کاملا برابر می باشند. در نظر داشته باشید که این بیماری مسری نیست و قابلیت انتقال از یک فرد به فردی دیگر را ندارد .

شناسایی اختلال موکنی

شناسایی اختلال مو کندن توسط پزشکان ، معمولا از طریق روش ترکیبی تکنیک های فیزیکی است. به این صورت که پزشک در حالی که علائم قابل مشاهده را بررسی می کند، از افراد سوالاتی را در مورد وضعیت سلامتی ، شرایط کنونی و یا هرچیزی که ممکن است در ارتباط با یک وضعیت پزشکی باشد، می پرسد. معمولا این عارضه خیلی راحت قابل شناسایی است. البته بد نیست بدانید ، افرادی که دچار این بیماری هستند ، معمولا به دلیل خجالت کشیدن یا شرمساری شرایط خود را پنهان می کنند . این موضوع شرایط را برای پزشک تغییر می دهد و در این حالت ، فقط مرحله سوال پرسیدن را انجام خواهد داد . علاوه بر این در برخی از موارد بیوپسی پانچ برای تایید شناسایی وسواس موکنی بسیار مهم تلقی می شود.

درمان اختلال موکنی

درمان اختلال مو کندن اغلب با ترکیبی از دو روش دارودرمانی و تراپی انجام می شود. تحقیقات و بررسی های انجام شده حاکی از آن است که برخی از داروها که برای سلامت روان تجویز می شوند می تواند در درمان اختلال موکنی کمک کننده باشد . اما تا به امروز یک داروی تنها برای رفع این مشکل معرفی نشده است.

درمان دارویی اختلال موکنی

داروهای ضد افسردگی : این داروها قادرند، میل افراد را نسبت به کندن موها کاهش دهند.

داروهای ضد روان پریشی : این دسته از داروها سلامت مغز را بهبود می دهد.

داروهای ضد تشنج : این گروه از داروها به طور معمول برای درمان تشنج و سایرعارضه هایی که موجب اختلال در حرکت عضله ها می شوند تاثیر می گذارد.

مکمل های دارویی : مکمل های خوراکی مانند آمینواسید که می توانند در زمینه درمان اختلال مو کندن موثر باشند.

تراپی : متدهایی از تراپی وجود دارند که می توانند در زمینه درمان وسواس مو کنی موثر واقع شوند:

درمان معکوس عادات اختلال مو کندن

این متد شامل کمک به افراد برای آگاهی بیشتر در خصوص رفتارها و الگوهای فعالیت است. رفته رفته انجام دادن این اموزش ها منجر می شود که فرد از کندن مودست بردارد و آرام آرام این عادت بد را کنار بگذارد. تا به حال این الگوی درمانی موفق ترین نمونه بوده است.

تراپی گروهی و پشتیبانی همسالان : افراد که مبتلا به اختلال مو کندن هستند می توانند از نوعی خاص از تراپی های گروهی یا حمایت هایی برخوردار شوند.

علاوه بر مواردی که به آن ها اشاره شد، افرادی که دچار این عارضه هستند، با ریزش مو و اسکارهایی مواجه شده اند که در این راستا باید با متخصص پوست و مو مشورت کنند. در برخی از موارد یک درماتولوژیست می تواند مشکلات و صدمات پوستی را تا حدود بسیار زیادی برطرف کند. از سوی دیگر یک جراح پلاستیک می تواند با انجام جراحی های زیبایی اعتماد به نفس از دست رفته افراد را مجددا بازگرداند و در ادامه راهکار دیگری نیز برای رفع مشکل مو وجود دارد که به آن نیز اشاره خواهیم کرد.

علاقه به انجام کاشت مو در افراد دارای اختلال موکنی

افرادی که دچار اختلال مو کندن هستند به دلیل وسواسی که دارند مدام در حال بیرون کشیدن و کندن موهای خود هستند. این موضوع در نهایت باعث می شوند که انها در نواحی از سر خود یا ابروها یا ریش و سبیل دچار مشکل طاسی شوند . در مراحلی که انها تحت درمان با دارو و یا تراپی هستند به فکر احیای موهای خود از طریق کاشت مو می افتند. برای این که متوجه شوند که قادر به انجام این متد هستند یا نه باید مقاله کاشت مو راز جراحی را مطالعه کنند به این دلیل که مقاله کاشت مو در راز جراحی بانک اطلاعاتی بسیار عالی در این باب در اختیار افراد گذاشته است و مطالعه آن خالی از لطف نیست.

چگونه با مشاهده علائم اختلال مو کندن از خودم محافظت کنم ؟

اختلال موکنی عارضه ای نیست که خود به خود به وجود بیاید . علاوه بر این یک متخصص که در زمینه این بیماری تخصص لازم را دارد و راههای درمانی را می شناسد می تواند به اشخاص در این زمینه کمک بسیاری کند و خود افراد قادر به درمان تنهایی این بیماری نیستند. این موضوع  به این دلیل است که تکنیک های دارویی و تراپی حتما باید به طور همزمان برای افراد انجام شوند تا نتیجه ای بسیار موثر داشته باشند. علاوه بر این بیماری فوق امکان پیشگیری ندارد و راهی نیز وجود ندارد که ریسک بروز آن را کاهش دهیم.

معمولا برای اینکه افراد بتوانند تا حدودی اختلال مو کندن را کنترل کنند راهکارهای زیر می توانند تا حدودی موثر باشد:

  1. مثلا استفاده از فیجت ها برای کاهش دادن استرس و اضطراب
  2. بستن موها با باندانا یا قرار دادن یک کلاه تنگ برروی سر
  3. استفاده از حمام تسکین دهنده برای کاهش دادن هر نوع از استرس یا اضطراب
  4. نفس عمیق کشیدن تا جایی که میزان استرس کم شود و شخص ارام شود.
  5. کوتاه نگه داشتن موها

سخن آخر

در این مقاله راز جراحی با اختلال مو کندن آشنا شدیم و متوجه شدیم که اختلالات روانی متعددی وجود دارند که می توانند برای برخی از افراد در طول عمر خود به وجود بیایند. اما مهم ترین مساله برای پیدا کردن راه حل درمانی برای این عارضه ها مراجعه خیلی سریع به یک متخصص است به این جهت که هرچه زودتر موارد شناسایی شوند و درمان آغاز شود روند بهبودی نیز سیری صعودی پیدا می کند. علاوه بر این افرادی که به وسواس مو کنی دچار هستند، نیاز به حمایت خانواده در دوره درمان هم دارند و نباید از این امر غافل شد. زیرا این مساله می توان در تسریع درمان و بهبود فرد نقشی بسزا داشته باشد. پس در صورتی که در خانواده یا اطرافیان چنین مواردی را مشاهده کردید از کمک به آنان هرگز دریغ نکنید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

  خانم های عزیزی که به خاطر بارداری های متعدد ، کاهش و افزایش وزن ، بالا رفتن سن یا اصلا به طور ژنتیکی سینه های کوچک و دفورمه ای دارند ، یا حتی اگر به سبب درمان بیماری سرطان بخشی یا تمام بافت پستان های خود را از دست داده اند ، مطلب پروتز سینه برایشان حتما بحث...

مقالات پربازدید

درخواست مشاوره

"(*)" indicates required fields

نام و نام خانوادگی(*)
جنسیت(*)

پرسش و پاسخ تکمیلی

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مقالات مرتبط

بوتاکس

بوتاکس

بوتاکس (Botox) ، عمدتاً به دلیل توانایی آن در کاهش دادن شکل ظاهری چین و چروک ها و جوانسازی صورت در میان همگان شهرت یافته است. این روند همچنین برای درمان مشکلاتی از قبیل اسپاسم گردن، عرق کردن زیاد، سردردهای میگرنی، کبد بیش فعال و تنبلی چشم نیز کاربرد دارد. در صورتی که...

لیفت سانترال لب

لیفت سانترال لب

لب ها عضوی در صورت می باشند که زیبایی و شادابی آن ها می تواند باعث زیبایی چهره شود. با بالا رفتن سن لب ها مانند دیگر اجزای صورت تحت تاثیر جاذبه حالت افتادگی پیدا می کنند. روش های مختلفی برای زیبا سازی لب وجود دارد که تزریق فیلر و پروتز لب از جمله این روش ها به شمار می...

باسن برزیلی

باسن برزیلی

شکل و تناسب باسن، فاکتور مهمی در جذابیت و داشتن یک اندام تراشیده می باشد. جراحی باسن برزیلی (BBL Butt Lift) ، می تواند با استفاده از تکنیک هایی از قبیل تزریق چربی ، شکل ظاهری پر تری را در باسن شما خلق کرده و کانتور باسن شما را بهبود بخشد، البته افرادی هستند که با...