| خانه 4 جراحی سر و گردن 4 عمل انحراف بینی

عمل انحراف بینی

خرداد ۳۱, ۱۴۰۱ | جراحی سر و گردن | ۱ دیدگاه

عمل انحراف بینی یک روند جراحی بینی است که با هدف اصلاح و صاف کردن یک سپتوم کج و خلق یک بینی متقارن و صاف انجام می پذیرد. سپتوم بینی دیواره ای است که مابین سوراخ های بینی واقع شده و دو مجرای عبور هوا در این اندام را از یکدیگر تفکیک نموده، بینی را تحت پشتیبانی قرار داده و هوای در حال جریان در مجاری بینی را هدایت می نماید.

سپتوم از یک استخوان نازک در بخش پشتی و غضروف در بخش جلویی تشکیل شده است. یک سپتوم کج زمانی ایجاد می شود که غضروف یا استخوان بینی صاف نباشند. یک سپتوم کج می تواند باعث بروز دشواری هایی در تنفس شده و به شکل بالقوه به خرخر کردن و آپنه خواب ( احساس تنگی نفس در خواب ) منجر گردد.

امروز با خواندن این مقاله که با تلاش تیم راز جراحی با هدف خلق یک منبع جامع و کامل برای شما خوانند گان عزیز گردآوری شده است، اطلاعات مفیدی در خصوص این روند جراحی کسب کرده و می توانید بهترین تصمیم را برای بهره مند شدن از مزایای این روند، اتخاذ نمایید. پس در ادامه با ما باشید.

جراحی انحراف بینی

علائم انحراف بینی

بینی دارای انحراف که در اثر داشتن یک سپتوم کج رخ می دهد، یک نقص رایج در بینی می باشد. در واقع، بسیاری افراد، دارای کجی سپتوم با درجات مختلف می باشند. این زمانی رخ می دهد که سپتوم بینی- دیواره نازک جدا کننده سوراخ های بینی- از جا درآمده و به یک طرف بینی متمایل شود. این انحراف باعث کوچک تر شدن یک مجرا نسبت به مجرای دیگر در بینی می شود. در بسیاری افراد دارای انحراف بینی، درجه انحراف، آنقدری نیست که بتوان متوجه آن شد. در برخی دیگر، مشکل و نشانگان انحراف سپتوم، آشکار بوده و سلامت و کیفیت عمومی زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.

پنج علامت رایج در انحراف بینی عبارتند از:

۱ . مشکلات تنفسی. یکی از رایج ترین علائم و نشانگان سپتوم کج، دشواری در تنفس می باشد. دلیل آن ساده است. وقتی مجاری بینی دچار نقص باشد، تنفس و دم و بازدم در ریه ها دشوار خواهد بود.

۲ . خونریزی بینی. با داشتن یک سپتوم کج، سپتوم بینی اغلب خشک می شود. این خشکی می تواند باعث خونریزی مکرر در بینی شود.

۳ . بازگشت عفونت های سینوسی. عفونت های سینوسی در سپتوم کج، بسیار رایج می باشد. وقتی مجرای بینی مسدود می شود، این امر باعث وارد آمدن فشار و بروز علائم شبیه به علائم سرماخوردگی می شود.

۴ . درد در صورت و سردرد. انسداد ایجاد شده توسط سپتوم کج می تواند باعث درد و فشار شده و منجر به بروز سردرد و درد ددر ناحیه صورت شود.

۵ . اختلال در خواب. از آنجاییکه تجربه کردن درد و انسداد بینی، باعث ایجاد اختلال در خواب می شود، بسیاری افراد دارای انحراف تیغه بینی، در زمان خواب با مشکل روبرو می شوند.

همه این علائم می تواند مشکل آفرین باشد. در برخی افراد، انسداد تنها در یک سوراخ بینی اتفاق نمی افتد و هر دو سوراخ را درگیر می کند. این امر می تواند یک موقعیت تهدید کننده زندگی محسوب شده و مشکلاتی از قبیل آپنه خواب را ایجاد نماید.

سپتوم کج گاهی در اثر آسیب دیدگی اتفاق می افتد و گاهی نیز به صورت یک مشکل مادرزادی بروز می کند. به مرور زمان، مشکل نه تنها بهبود نمی یابد، بلکه تشدید نیز می شود. اگر شما یکی از علائم فوق را تجربه کردید، با پزشک خود مشورت نموده و با انتخاب بهترین گزینه درمان، از جمله جراحی انحراف بینی، از مزایای این درمان بهره مند شوید.

چه انتظاراتی در افراد بعد از انجام پروسه جراحی انحراف بینی وجود خواهد داشت ؟

به این دلیل که این جراحی از طریق بسته و سوراخ های بینی انجام می شود اشخاص نگرانی در خصوص اسکار های صورت یا کبودی زیرچشم نخواهند داشت . اگرچه ممکن است درد یا فشار را در نوک بینی احساس کنند. خروج موکوز یا خون از طریق بینی ، تورم در ناحیه جراحی تا حدود سه روز ادامه دارد که معمولا با مصرف داروها کنترل خواهد شد.استفاده از اسپری سالین و داروهای ضد احتقان نیز از مواردی می باشد که پزشک برای اشخاص تجویز خواهد کرد.

امادگی پیش از عمل انحراف بینی

در جلسه مشاوره در خصوص داروهای مصرفی خود و سابقه بیماری هایی که به ان مبتلا می باشید با پزشک صحبت کنید لیست داروها شامل داروهای ویتامین و مکمل ها نیز می باشد.

در این جلسه پزشک داروهایی که می بایست پیش از انجام پروسه مصرف انها را قطع کنید را به شما اعلام می کند

استامینوفن، آسپرین و مکل های گیاهی از جمله انها می باشد. همچنین نوشیدن الکل از چند روز پیش از جراحی ممنوع است.

در نهایت در این جلسه در خصوص حساسیت های دارویی یا مشکلات خونی که دارید حتما حرف بزنید.

درباره سپتوپلاستی یا عمل انحراف بینی

مدت زمان لازم برای جراحی انحراف بینی ، تقریباً یک ساعت است. این جراحی برای صاف کردن سپتوم کج (دارای انحراف) یا از جا درآمده، اغلب بعنوان بخشی از عمل بینی انجام می پذیرد. سپتوم بینی دارای سه عملکرد می باشد: پشتیبانی از بینی، تنظیم جریان هوا و پشتیبانی از غشاهای مخاطی بینی.

سپتوپلاستی برای اصلاح شکل بینی به دلیل داشتن یک سپتوم دفرمه یا تنظیم جریان هوا به دلیل داشتن یک سپتوم کج، انجام می شود. عمل انحراف بینی اغلب زمانی الزامی است که بیمار برای کاهش اندازه بینی ( رینوپلاستی کاهشی ) تحت جراحی بینی قرار گرفته باشد. جراحی بینی کاهشی، اغلب باعث کوچک شدن فضای تنفس از راه بینی می شود.

در طول عمل، یک برش در دیواره خارجی بینی ایجاد می شود. پوشش داخلی سپتوم بالا کشیده شده و کنار زده می شود. استخوان یا غضروف خمیده با حرکت دادن، یا ایجاد برش در ناحیه خمیده در موقعیت صاف قرار داده می شود. بعد از ترمیم، پوشش داخلی کنار شده شده، دوباره بر روی سپتوم برگردانده می شود. گاهی برای جذب ترشحات خون آلود، گاز استریل بر روی ناحیه درمان قرار داده می شود. یک اسپلینت پلاستیکی نیز بمنظور نگه داشتن سپتوم در موقعیت جدید خود تا زمان سپری شدن روند بهبود، بر روی بینی قرار داده می شود.

تشخیص انحراف بینی

در طول جلسه ویزیت، بهترین جراح بینی نخست سوالاتی درباره علائم از شما می پرسد.

برای آزمایش داخل بینی، پزشک از یک منبع نور و ابزار طراحی شده برای باز کردن سوراخ بینی استفاده می کند. گاهی پزشک آنسوی پشت بینی را با یک اسکوپ بلند لوله شکل مجهز به منبع نور در یک طرف، مورد بررسی قرار می دهد. وی همچنین بافت های بینی را قبل و بعد از استعمال اسپری رفع گرفتگی بینی، مورد آزمایش قرار می دهد. بر اساس این آزمایش، پزشک می تواند سپتوم کج را در شما تشخیص داده و شدت موقعیت را نیز تعیین نماید.

درمان انحراف بینی

مدیریت علائم

درمان اولیه سپتوم کج، با مدیریت علائم هدایت می شود. پزشک شما موارد زیر را تجویز می نماید:

  • رفع کننده گرفتگی بینی. این داروها برای کاهش تورم بافت بینی، کمک به باز نگه داشتن مجاری عبور هوا در طرفین بینی مورد استفاده قرار می گیرند. داروهای رفع گرفتگی بینی به صورت قرص یا اسپری در دسترس می باشند. ولی استفاده از اسپری بینی باید با احتیاط انجام شود. استفاده مکرر و مستمر، می تواند باعث عادت و وابستگی به این دارو و تشدید علائم بعد از توقف مصرف آنها شود.

داروهای خوراکی دارای تاثیر تحریک کننده بوده و می تواند باعث بالا رفتن سرعت ضربان قلب شود.

  • آنتی هیستامین. آنتی هیستامین ها داروهایی برای کمک به پیشگیری از علائم آلرژی از جمله گرفتگی بینی می باشد. آنها می توانند گاهی به مشکلات بدون آلرژی از قبیل آنچه در سرماخورگی رخ می دهد، منجر شوند. برخی انتی هیستامین ها باعث سرگیجه شده و می تواند بر روی توانایی شما برای انجام برخی وظایف که مستلزم انجام هماهنگی های فیزیکی می باشد، تاثیر بگذارد.
  • اسپری های استروئیدی بینی. تجویز اسپری های کورتیکو استروئیدی بینی می تواند باعث کاهش تورم در مجرای بینی و کمک به تخلیه بینی شود. برای دستیابی به حداکثر نتیجه از مصرف این اسپری ها، معمولاً یک تا سه هفته زمان مورد نیاز است. بنابراین دنبال کردن دستورالعمل های پزشک، بسیار حائز اهمیت است.

درمان جراحی ( سپتوپلاستی )

اگر شما علیرغم درمان دارویی، مجدداً علائم را تجربه می کنید، برای درمان سپتوم کج، باید روند جراحی را مد نظر قرار دهید.

عمل انحراف بینی معمولاً روشی برای درمان سپتوم کج می باشد. در طول این روند، سپتوم بینی شما صاف می شود و در مرکز بینی قرار می گیرد. در این روند، جراح در بخش هایی از بینی برش ایجاد کرده و بخش هایی از آن را بر می دارد.

سطح بهبود مورد انتظار در جراحی به شدت انحراف وابسته است. علائم مربوط به انحراف بینی، خصوصاً انسداد بینی بعد از جراحی کاملاً رفع می شود. البته برخی مشکلات سینوسی و بینی از قبیل آلرژی نیز بر روی بافت های پوشش دهنده بینی تاثیر می گذارند که تنها با جراحی قابل درمان نمی باشند.

عمل انحراف بینی و زیبایی به طور همزمان

عمل انحراف و زیبایی به طور همزمان که تحت عنوان سپتورینوپلاستی نامیده می شود، یک روند جراحی است که با هدف بهبود شکل ظاهری بینی ( رینوپلاستی )  بهبود کیفیت تنفس از طریق مجاری بینی ( سپتوپلاستی ) انجام می شود.

این جراحی بر روی استخوان ها و غضروف های بینی بعنوان ساختارهای شکل دهنده بینی و صاف کردن سپتوم، انجام می شود. سپتوم، استخوان و غضروف داخل بینی می باشد که سوراخ های بینی را از یکدیگر تفکیک می نماید.

با توجه به اینکه گاهی شما در کنار درمان انحراف بینی بمنظور رفع مشکل تنفسی تان خواهان ایجاد تغییرات در شکل ظاهری بینی خود هستید، جراح روند سپتورینوپلاستی را برای درمان مشکل تنفسی ناشی از انحراف سپتوم و اصلاح عیوب مربوط به زیبایی بینی را برای شما بر می گزیند. با قرار گرفتن تحت این روند جراحی، پزشک شما علاوه بر رفع مشکلات تنفسی با صاف نمودن سپتوم کج، با انجام عمل بینی، شکل ظاهری بینی شما را نیز اصلاح نموده و عیوبی از قبیل بزرگی، افتادگی، قوز دار بودن، پهن بودن، باز بودن بیش از اندازه سوراخ های بینی و سایر مشکلاتی که باعث ایجاد ظاهری نامطلوب در بینی شما شده بود را درمان می نماید.

این جراحی اغلب تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و ۱ تا ۲ ساعت به طول می انجامد.

مراقبت های بعد از عمل انحراف بینی

دستورالعمل های عمومی

  • از خم شدن، بلند کردن اجسام سنگین، یا انجام فعالیت های سنگین به مدت دو هفته خودداری کنید.
  • به مدت دو هفته کار نکنید و از ورزش کردن، جز پیاده روی ملایم، خودداری کنید.
  • می توانید دوش بگیرید یا حمام کنید، ولی از آب بسیار داغ استفاده نکنید.
  • در طول دو هفته اول بعد از جراحی، احساس خستگی شدید می کنید.
  • بینی شما دچار گرفتگی شدید شبیه به سرماخوردگی یا آنفولانزا خواهد داشت

مراقبت از بینی

  • در صورت امکان به مدت دو هفته از فین کردن و عطسه کردن از راه بینی خودداری کنید.
  • سه بار در روز بینی خود را با سالین FLO شستشو دهید.
  • اگر پماد باکتروبان برای شما تجویز شده است، لطفاً این پماد را دو بار در روز به مدت دو هفته بر روی هر دو سوراخ بینی استعمال کنید.

طرز نشستن

  • تا حد امکان سر خود را بالا نگه دارید.
  • در زمان استراحت با قرار دادن دو بالش، سر را در موقعیت بالاتر از بدن قرار دهید

خونریزی

  • معمولاً به مدت ۲۴ ساعت ترشحات خون آلود وجود خواهد داشت. به مدت ۳ تا ۴ روز بعد از جراحی، خونریزی جزئی قابل انتظار می باشد.
  • اگر نگران مقدار خونریزی هستید، لطفاً با یک مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید.

رژیم غذایی

  • بعد از جراحی یک وعده غذایی ملایم میل کنید
  • محدودیتی در خصوص غذای مصرفی وجود نداشته و بر حسب سطح تحمل می توانید غذای مورد علاقه تان را میل کنید.

درد

  • درد و فشار ملایم قابل انتظار است. بیشترین سطح درد، در چند روز اول بعد از جراحی اتفاق می افتد. گاهی سردرد را نیز تجربه می کنید. می توانید برای مدیریت درد، از داروهای مسکن استفاده کنید.

شکل ظاهری

  • تورم و کبودی ملایم در اطراف چشم ها و صورت قابل انتظار است.
  • تورم در صبح اندکی افزایش می یابد.
  • تورم در طول چند ماه به مرور کاهش پیدا می کند.

عوارض عمل انحراف بینی

هیچ جراحی بدون خطر و عوارض نمی باشد. مثل همه روندهای جراحی دیگر، عمل جراحی انحراف بینی نیز دارای خطرات و عوارض جانبی می باشد. درک خطرات، اجتناب ناپذیر بوده و پزشک به وضوح با بیمار خود در جلسه مشاوره اولیه در خصوص این موارد گفتگو می کند.

احتمال وقوع هر یک از این خطرات در طول جراحی یا در طول دوره ریکاوری معمولاً بسیار کم می باشد.

برخی از عوارض جانبی و خطرات احتمالی بعد از عمل انحراف بینی به شرح زیر می باشد:

اولین و رایج ترین عارضه جانبی در عمل انحراف بینی ، خونریزی می باشد. همیشه مقدار اندکی خونریزی بعد از جراحی اتفاق می افتد. این مقدار خونریزی همیشه محدود است. گاهی نیز احتمال وقوع خونریزی شدید بینی وجود دارد. این امر می تواند تا ده روز بعد از جراحی انحراف بینی، محتمل باشد. شما باید بر روی یک صندلی بنشینید و استراحت کنید ( دراز نکشید ). بخش نرم بینی را به مدت ۱۵ دقیقه با ملایمت فشار دهید. یک کیسه حاوی یخ ( یا حاوی نخود های منجمد شده ) را بر روی پیشانی قرار دهید. این کار باعث کاهش جریان خون می شود. اگر بعد از ۳۰ تا ۴۵ دقیقه، خونریزی متوقف نشد، به نزدیک ترین مرکز فوریت های پزشکی مراجعه کنید.

چسبندگی عارضه احتمالی دیگر در جراحی انحراف تیغه بینی می باشد. این جایی است که پوشش یا آستر داخلی بینی در برخی مکان ها به یکدیگر چسبیده و باعث انسداد دائمی بینی می شوند. این اغلب در اثر تورم و تمیز نکردن بینی به دفعات کافی اتفاق می افتد. این اتفاق اغلب در جراحی های ترمیمی رخ می دهد. گاهی پارگی در پوشش سپتوم نیز باعث بروز این امر می شود. در این حالت یک سوراخ دائمی در بینی باقی می ماند که باعث بروز خونریزی می شود. گاهی درمان این اتفاق بسیار دشوار یا غیر ممکن است.

تورم دائمی بعد از جراحی، پف داشتن بینی یا حلقه های تیره اطراف چشم، نیز عارضه جانبی دیگر است. این اتفاق به ندرت پیش می آید ولی گاهی می تواند تا هفته ها یا ماه ها تداوم داشته باشد.

تغییرات در پوست بینی ( از قبیل قرمز شدن ) نیز در افراد مستعد، دور از انتظار نیست. این مشکل بعداً با لیزر درمانی قابل حل می باشد.

آفتاب سوختگی نیز در سال های نخستین بعد از جراحی، دور از انتظار نبوده و باید مورد اجتناب قرار گیرد.

از دست رفتن حس بویایی را نیز می تواند در فهرست خطرات و عوارض جانبی احتمالی بعد از جراحی گنجاند. هر چند بروز همه این موارد مذکور، بسیار نادر می باشد، ولی در طول سال ها، ثبت شده اند.

گاهی هوا در بافت های نرم احاطه کننده بینی و گونه ها به دام می افتد. این اتفاق در اثر فین کردن شدید اتفاق می افتد.

بعد از تجربه چه عوارضی باید خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید؟

در صورتی که افراد عوارض زیر را بعد از جراحی تجربه کردند باید خیلی سریع به پزشک مراجعه نمایند.

  • تنگی نفس
  • خونریزی شدید بینی
  • وجود درد خیلی شدید که بهبود پیدا نمی کند.
  • تب بالا و لرز
  • سر درد شدید
  • عفونت های سینوسی مکرر
  • سرگیجه شدید

هزینه عمل انحراف بینی

بعد از اینکه افراد تصمیم به جراحی بینی می گیرند حتما این سوال در ذهن انان نقش می بندد که هزینه هایی که برای این عمل باید پرداخت ککند به چه صورت می باشد وآیا بیمه این هزینه ها را پوشش می دهد یا خیر. در پاسخ به این سوالات باید گفت که تخمین زدن دقیق هزینه ها خیلی کار راحتی نیست و معمولا نمی توانیم با حدس زدن از این مساله آگاه شویم زیرا پارامترهای بسیار زیادی در این خصوص وجود دارند که تعیین کننده می باشند از جمله انها می توان دستمزد پزشک، هزینه کلینیک یا بیمارستان ، هزینه پزشک بیهوشی ، داروها و آزمایشات را نام برد. بنابراین بهترین راه برای اگاهی از این موضوع بهترین کار سوال کردن در مورد این موضوع در جلسه مشاوره می باشد.البته این موضوع را در نظر بگیرید که نباید قیمت را ملاک انتخابی خود قرار دهید و بیشترین تمرکز خود را باید بر روی انتخاب یک جراح خوب و با تجربه بگذارید که قادر است بهترین نتیجه ممکن را برای شما به وجود بیاورد.

سوالات متداول در خصوص جراحی انحراف بینی

  • آیا مواردی دیگری نیز برای ابتلا به گرفتگی بینی وجود دارد ؟

مبتلا بودن به آلرژی و داشتن پولیپ بینی می تواند موجب مسدود شدن مسیر تنفسی باشد که البته پزشک با تجویز نوعی اسپری استروئیدی بینی تا حدودی این مشکل ر برطرف می کند.

  • آیا این امکان وجود دارد که عمل انحراف بینی با جراحی های دیگری انجام شود؟

معمولا این جراحی می تواند به همراه جراحی زیبایی بینی همزمان انجام شود که علاوه بر برطاف کردن مشکلات تنفسی قادر به برطرف کردن مواردی دیگر نظیر زیبایی و تناسب چهره کمک کننده به شمار برود. البته باید پیش از هرگونه اقدام نظر پزشک را جویا شوید. در نظر داشته باشید که انجام دو جراحی به طور همزمان بر مدت زمان تعیین شده برای جراحی می افزاید.

  • معمولا تا چه مدتی بعد از جراحی فرد تورم را تجربه می کند؟

معمولا تورم و کبودی بعد از جراحی خفیف می باشد و با گذشت چند هفته از جراحی افراد بهبود می یابند دوره ریکاوری در عمل سپتوپلاستی از رینوپلاستی کوتاه تر می باشد.

  • آیا روشی غیر جراحی برای افراد با انحراف بینی وجود دارد؟

معمولا درمواردی افراد به دلیل کج بودن سپتوم و انحراف بینی مشکلات تنسی دارند. پزشک جراحی را پیشنهاد می کند اما در مواردی که مشکل خفیف تر می باشد ،وی با کمک داروهایی که پزشک برای انها تجویز می کند این مساله را حل می کنند.

  • آیا بروز اسکار بعد از سپتوپلاستی قطعی می باشد؟

بعد از اینکه عمل جراحی را برای رفع انحراف بینی خود انجام می دهید معمولا کبودی را در ناحیه صورت تجربه خواهید کرد که با قرار دادن کمپرس سرد طبق دستورالعمل پزشک خیلی سریع رفع خواهد شد.

  • آیا تمامی افرادی که دچار انحراف بینی می باشند نیاز به جراحی دارند؟

بسیاری از افراد دچار انحراف بینی هستند اما نیازی به جراحی برای تمامی افراد وجود ندارد و تنها افرادی که انحراف بینی باعث بروز مشکلات بسیاری برای آنها شده می توانند به این جراحی دست بزنند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

  خانم های عزیزی که به خاطر بارداری های متعدد ، کاهش و افزایش وزن ، بالا رفتن سن یا اصلا به طور ژنتیکی سینه های کوچک و دفورمه ای دارند ، یا حتی اگر به سبب درمان بیماری سرطان بخشی یا تمام بافت پستان های خود را از دست داده اند ، مطلب پروتز سینه برایشان حتما بحث...

مقالات پربازدید

درخواست مشاوره

"(*)" indicates required fields

نام و نام خانوادگی(*)
جنسیت(*)

پرسش و پاسخ تکمیلی

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پریناز اصغری
پریناز اصغری
2 سال قبل

دوستان پزشکی رو می شناسید که جراحی انحراف رو به تنهایی انجام بده

مقالات مرتبط

کاشت مو

کاشت مو

همیشه این سوال براتون پیش میاد که بعد از کاشت مو (Hair transplant) میزان تراکم به چه صورت میشه آیا مثل قبل موهای پرپشتی میتونید داشته باشید ؟؟!! یا اینکه خط رویش مو میتونه طبیعی باشه که کسی متوجه پیوند مو شما نشه ؟؟؟!! یا این سوال که آیا موها بصورت فلپ برداشته میشه یا...

جراحی پلک

جراحی پلک

جراحی پلک که تحت عنوان بلفاروپلاستی نیز شناخته می شود، یک روند جراحی برای کاهش پف پلک های پایینی و برداشتن پوست اضافی از پلک های بالایی می باشد. این جراحی معمولاً با اهداف زیبایی انجام می شود، ولی می تواند به عنوان یک روش موثر برای بهبود بینایی در بیمارانی که افتادگی...

جراحی بینی

جراحی بینی

جراحی بینی یکی از پرطرفدارترین و رایج ترین جراحی های زیبایی در میان ایرانیان شناخته شده است در صورتی که شما دوست عزیز قصد انجام این عمل را دارید و دقیقاً نمی دانید که عمل بینی چیست و چگونه انجام می شود، نوع بینیتون چیه و چه مدل بینی برای چهره شما مناسب تره توصیه میکنم...