| خانه 4 بلاگ 4 مراقبت های بعد از پروتز باسن

مراقبت های بعد از پروتز باسن

مهر ۳, ۱۴۰۱ | بلاگ | ۵ دیدگاه ها

پیشرفت ها در علوم پزشکی، درب های زیادی را به روی حوزه جراحی های زیبایی، گشوده است. امروزه با استفاده از تکنیک های پیشرفته، آنچه زمانی برایمان رویا بوده است، به واقعیت تبدیل می شود. یکی از این رویاها، داشتن باسنی برجسته و حجیم می باشد که از طریق پروتز باسن بعنوان گزینه ای کارساز برای زنانی که بنا به علل ژنتیکی، کاهش شدید وزن، بارداری، بالا رفتن سن، از داشتن انحنای زنانه بدن در ناحیه باسن خود محروم هستند، مورد استفاده قرار می گیرد. هرچند این جراحی در میان افراد، شهرت زیادی یافته و مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است، ولی باید مراقبت های بعد از پروتز باسن نیز به مانند هر روند جراحی دیگری، بعنوان بخشی اجتناب ناپذیر در دستیابی به بهترین نتیجه از درمان، مد نظر قرار گرفته و مورد اهمیت واقع شود.

مراقبت های بعد از پروتز باسن

راز جراحی با گرد آوری مجموعه ای کامل از عملکردهای لازم الاجرا در قالب مراقبت های بعد از پروتز باسن ، داوطلبین این روند زیبایی را در کسب بهترین نتیجه از روند جراحی خود، یاری می رساند. این اقدامات به شرح زیر می باشد:

یک سبک زندگی سالم را دنبال کنید.

سیگار نکشید و رژیم غذایی تان را در سطحی متعادل حفظ کنید. غذاهای سالم را در سبد غذایی تان بگنجانید. نتیجه جراحی بزرگ کردن باسن با پروتز ، در صورت دنبال کردن یک سبک زندگی سالم، طولانی تر و ماندگار تر خواهد بود.

تمام روز، گن خود را به تن داشته باشید.

هر روز، به مدت ۳ هفته، به طور ۲۴ ساعته، گن خود را به تن داشته باشید. حتماً گنی را بپوشید که سایز مناسب شما باشد و در آن احساس راحتی کنید. نباید گنی که به تن می کنید، باسن شما را بیش از حد تحت فشار قرار دهد. اگر گن بر روی پوست بدن شما جا انداخت، یعنی خیلی تنگ است. مشکل را به پزشک گزارش دهید تا گن مناسب را به شما توصیه کند.

از وارد آوردن فشار بر روی ناحیه درمان، خودداری کنید.

در زمان استراحت کردن، به روی شکم دراز بکشید و از وارد آوردن فشار، به روی ناحیه درمان، که پروتز در آنجا انجام شده است، خودداری کنید. معمولاً پزشک برای یک دوره دو الی هشت هفته ای به شما توصیه می کند تا به روی باسن، ننشینید. اگر نشستن برای شما ضروری و اجتناب ناپذیر است، می توانید از بالشتک های مخصوص برای نشستن در دوره ریکاوری بعد از جراحی استفاده کرده و در موقعیت خاص آموزش داده شده در راهنمای این بالشتک ها، بنشینید.

آیا ماساژ در مراقبت های بعد از پروتز باسن توصیه می شود؟

اتفاق نظری در میان پزشکان در این خصوص که آیا ماساژ بعد از پروتز باسن ، مفید است یا خیر، وجود ندارد. برخی پزشکان ماساژ دادن بعد از پروتز را ضروری نمی دانند، در حالیکه برخی دیگر، برای ارتقا تخلیه لنفاوی و کمک به هموار شدن برآمدگی ها و ناهمواری ها، آن را توصیه می کنند. ولی به طور کلی، ماساژ دادن، جزو مواردی است که از سوی بسیاری از پزشکان، بعد از پروتز کردن باسن، اجتناب از انجام آن توصیه می شود.

تغذیه بعد از پروتز باسن

نکته ای که باید در مراقبت های بعد از پروتز باسن به آن توجه داشته باشید این است که غذا خوردن بعد از این جراحی باید طبق یک روند تدریجی انجام شود. حتی اگر بسیار گرسنه هستید و چند ساعت قبل از عمل، چیزی نخورده اید، نباید بعد از عمل، یک وعده غذایی مفصل و بزرگ بخورید. غذای ایده آل در این شرایط، یک کاسه سوپ می باشد. آبمیوه تازه و سبزیجات نیز گزینه خوبی برای اولین وعده غذایی بعد از عمل محسوب می شود. شما باید بدون اینکه شرایط هضم غذا را برای بدن خود دشوار کنید، همه مواد مغذی مورد نیاز را به بدن خود برسانید. بعد از یک یا دو وعده غذایی اول، می توانید گوشت به همراه سبزیجات و حتی لبنیات میل کنید. برای اجتناب از دچار یبوست شدن، فیبر را در رژیم غذایی خود بگنجانید. زمانی که سخن از مبارزه با مشکل یبوست به میان می آید، نوشیدن قهوه گزینه خوبی می باشد، ولی به خاطر داشته باشید که مصرف مقدار زیاد کافئین، در طول دوره ریکاوری، توصیه نمی شود.

دوش گرفتن بعد از پروتز باسن

شما می توانید در روز چهارم یا پنجم بعد از جراحی، دوش بگیرید، ولی دراز کشیدن در وان تا شش هفته ممنوع است. اگر بر روی زخم های شما گاز استریل قرار داده شده است، می توانید آنها را بردارید، ولی در صورت وجود استری استریپ، یا هر نوع چسب دیگر، به هیچ وجه نباید آنها را دستکاری کنید. اجازه ندهید آب مستقیماً به زخم ها برخورد کند. در صورت خیس شدن استری استریپ ها، با یک حوله تمیز، آنها را به آرامی خشک کنید.

مراقبت از زخم ها پس از پروتز باسن

از یک گوش پاک کن و سالین برای تمیز کردن زخم ها استفاده کنید. از استعمال پراکسید هیدروژن، الکل، مدرما و محصولات این خانواده خودداری کنید. آلئو ورا نیز گزینه دیگر توصیه شده برای مراقبت از زخم ها بعد از پروتز می باشد. بهبود، یک فرایند تدریجی است و بخش عمده اسکارها در طول زمان، بدون مداخلات دارویی بهبود می یابند. اگر قصد استفاده از کرم های موضعی را دارید، راز جراحی، استعمال ژل آلئوورای ۱۰۰%، سه الی چهار بار در روز را خصوصاً برای تسکین احساس خارش، توصیه می کند.

برنزه کردن

برنزه کردن به مدت ۱۲ هفته بعد از پروتز ، ممنوع می باشد. بعد از ۱۲ هفته می توانید برنزه کردن را آرام آرام آغاز کنید. ادامه آن می تواند باعث دائمی شدن لکه های بر جای مانده از جراحی شود. پوست شما برای چندین ماه، بسیار حساس است و ممکن است بدون اینکه متوجه شوید، دچار آفتاب سوختگی شوید. از ترکیب روی و اکسید تیتانیوم استفاده کنید. این دو ماده طول موج های UVA و UVB در زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید را مسدود می کنند.

ورزش کردن بعد از پروتز باسن

ورزش کردن بعد از پروتز باسن

در هفته اول بعد از جراحی بزرگ کردن باسن با پروتز، ورزش به هیچ عنوان مجاز نمی باشد. وقتی فشار خون شما در طول فعالیت های آیروبیک افزایش می یابد، مایعات بیشتری به سمت بافت های متورم، پمپاژ می شود. همچنین توان بالقوه برای خونریزی در نواحی که هنوز در حال بهبود یافتن هستند، افزایش می یابد. با توجه به اینکه شما در معرض خطر خونریزی و تورم هستید، باید سطح فعالیت های ورزشی خود را به قدم زدن ملایم، محدود کنید و حتما حتما مراقبت های بعد از پروتز باسن را رعایت نماید.

فعالیت

به مدت ۶ هفته، پزشک شما را از انجام فعالیت های سنگین، بازمی دارد. سعی کنید از وارد آمدن هر گونه فشار به ناحیه درمان، جداً خودداری کنید. وقتی خم می شوید، حتماً مراقب باشید، کششی در باسن احساس نشود. به آرامی سطح فعالیت خود را در هفته اول بعد از روند، افزایش دهید. حتی اگر احساس می کنید حالتان خوب است، خود را درگیر کارهای منزل نکنید. حداقل تا دو هفته بعد از جراحی و تا دوره ای که داروهای مسکن مصرف می کنید، رانندگی نکنید و در ماشین ننشینید. در طول هفته سوم بعد از جراحی، می توانید سطح فعالیت خود را کم کم افزایش دهید. می توانید کارهای سبک در منزل را انجام دهید. اولین جلسه ویزیت بعد از جراحی، یک الی دو هفته بعد از عمل جراحی می باشد. در هفته ششم، احتمالاً به سطحی از بهبود رسیده اید که بتوانید تمام فعالیت ها از قبیل تفریحات ورزشی و غیره را انجام دهید. ولی با همه این توضیحات، به صدای بدن خود گوش دهید.

داروها

داروهای مسکن به قابل تحمل تر کردن دوره ریکاوری کمک کرده و از بالا رفتن فشار خون جلوگیری می نمایند. هیدروکودون و هیدروکسیزین خوراکی هر ۴ الی ۶ ساعت، برای تسکین درد، مورد نیاز می باشد. اگر خواب هستید، نیازی نیست خانواده برای مصرف دارو، شما را بیدار کنند. بیشتر بیماران بعد از دو روز، دیگر به مصرف دارو، احساس نیاز نمی کنند. در زمان مصرف دارو، حتماً خوراکی دیگری مثل بیسکوئیت، شیر، غذا و غیره میل کنید.

همراه با دوره مصرف دارو، به هیچ عنوان الکل ننوشید و از کار کردن با ماشین آلات، خودداری کنید. داروهای مسکن، می تواند باعث بروز یبوست شود. وقتی رژیم نرمال خود را از سر گرفتید، میوه و آبمیوه، زیاد میل کنید. همچنین در صورت نیاز می توانید روانساز مدفوع استفاده کنید. اگر سابقه یبوست دارید، این روانساز را یک روز قبل از جراحی، مورد استفاده قرار دهید.

لیستی از مهمترین مراقبت های بعد از پروتز باسن 

به طور معمول به دنبال انجام تمامی جراحی ها ، پزشک جهت تسریع در روند بهبود و درمان فرد یکسری از اقدامات لازم را در جهت مراقبت بعد به فرد متقاضی توصیه می کند. ایمپلنت باسن نیز از این ماجرا مستثنا نخواهد بود. همواره جهت تثبیت و افزایش مدت ماندگاری نتیجه به دست آمده انجام و پیگیری اقدامات مهم پس از روند مذکور از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین در ذیل لیستی از این توصیه های مهم را ذکر خواهیم کرد :

  1. به مدت ۱۴ روز بعد از اتمام پروتز کردن باسن بهتر است که مانع برخورد هر نوع ضربه و فشار به ناحیه مد نظر شوید.
  2. جهت ممانعت از بروز درد و احساس ناراحتی بهتر است که دو هفته ابتدایی در پی انجام جراحی فوق ، فرد بایستی در مواقع خواب و استراحت بر روی شکم دراز بکشد. تحت هیچ شرایط نباید به پشت بخوابید.
  3. جهت تثبیت و ماندگاری بیشتر بهتر است که مدت ۱۲ ماه از گن های طبی به طور مرتب بهره ببرید که فرم دلخواه باسن تغییری نکند.
  4. از مهم ترین مراقبت های بعد از پروتز باسن بایستی به استفاده از داروهای تجویز شده اشاره کرد. دقت داشته باشید که مصرف دارو های گفته شده توسط پزشک کمک کننده اصلی در روند بهبودی شما خواهد بود در نتیجه استفاده از داروها را طبق تجویز دکتر و سر وقت انجام دهید.
  5. در مواردی که احساس درد و ناراحتی را تجربه کردید ، بهترین راه کار استفاده از داروهایی است که دکتر توصیه کرده است.
  6. در دو الی سه هفته ابتدایی بهتر است که انجام تمرینات ورزشی و فعالیت های سنگین را به تاخیر بیندازید.
  7. استفاده از استخر ، سونا و جکوزی را به مدت سی روز کنار بگذارید. بعد از این بازه زمانی می توانید با خیال راحت به انجام فعالیت های مد نظر خود بپردازید.
  8. دقت داشته باشید ، همانطور که در بند های بالایی مراقبت های بعد از پروتز باسن به اطلاع رساندیم. باید از برخورد هر نوع ضربه و فشاری به ناحیه تحت درمان پیشگیری کرد. در نتیجه به مدت دو ماه بهتر است که سوار اسب و موتور نشوید. در زمان رانندگی نیز مراقب دست انداز های خیابان باشید که به صورت ایمن از آنان گذر کنید که کمترین ضربه ای به باسن وارد نشود.
  9. در مواقع نشستن بهتر است که بر سطوح نرم بنشینید. در صورت نیاز از بالشتک های نرم استفاده کنید. هرگز بر روی زمین ننشینید. تمامی این موارد جهت حفظ و تثبیت نتیجه نهایی روش ایمپلنت باسن است که در دوره ریکاوری بهتر است رعایت شود.
  10. بهتر است که به مدت یک ماه از رانندگی پرهیز کنید.
  11. مصرف داروهایی نظیر آسپرین و همچنین داروهای ضد التهاب دیگر خودداری کنید. همانطور که گفته شد در مراقبت های بعد از پروتز باسن بهتر است که داروهای تجویز شده توسط دکتر را مورد استفاده قرار دهید.
  12. در تعویض پانسمان ها دقت داشته باشید. تایم و زمان مقرر را فراموش نکنید. تا موقع جذب بخیه ها بایستی به صورت روزانه این کار صورت بگیرد. بدین ترتیب مانع بروز هر گونه عفونت و التهاب خواهید شد. در مواقع تمیز کردن قسمت بخیه زده شده هرگز از مواد شوینده استفاده نکنید.

سوالات رایج درباره مراقبت های بعد از پروتز باسن 

  • دوره ریکاوری تا چه موقع بایستی ادامه پیدا کند ؟

در مدت نقاهت که بایستی با رعایت نکات گفته شده در ارتباط با مراقبت های بعد از پروتز باسن ، طی شود. به طور تقریبی یک الی دو ماه به طول می انجامد. لازم به ذکر است که در این دوره به صورت مداوم با دکتر خود باید در ارتباط باشید که اگر سوالی در ارتباط با نکات توصیه شده داشتید را مطرح کنید و یا حتی بروز شرایط بالقوه را به اطلاع ایشان برسانید و بر اساس نظریه پزشک برخورد کنید.

  • می توان سفر را با هواپیما برنامه ریزی کرد ؟

طبیعتا برای افرادی که پروتز انجام داده اند یکی از مهمترین مراقبت های بعد از پروتز باسن که دکتر توصیه اکید دارد این امر است که در مدت زمان ریکاوری بهتر است سفر با هرگونه وسیله نقلیه ای را کنار بگذارند.

  • می توان بعد از کاشت بافت سیلیکونی در باسن رابطه جنسی داشت ؟

به دلیل وجود بخیه ها در این ناحیه بهتر است که تا بهبود کلی از انجام رابطه جنسی دست بکشید.

  • آیا تزریق های عضلانی را می توان انجام داد ؟

متاسفانه جواب این سوال خیر است. تا موقعی که در قسمت باسن ، پروتز قرار دارد نمی توان این تزریق عضلانی را انجام داد. زیرا که پروتز مابین پوست و عضله قرار می گیرد و مانعی است برای رسیدن نیدل یا سوزن به عضله خواهد بود. در صورت نیاز می توان تزریق را به صورت وریدی انجام داد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

  خانم های عزیزی که به خاطر بارداری های متعدد ، کاهش و افزایش وزن ، بالا رفتن سن یا اصلا به طور ژنتیکی سینه های کوچک و دفورمه ای دارند ، یا حتی اگر به سبب درمان بیماری سرطان بخشی یا تمام بافت پستان های خود را از دست داده اند ، مطلب پروتز سینه برایشان حتما بحث...

مقالات پربازدید

درخواست مشاوره

"(*)" indicates required fields

نام و نام خانوادگی(*)
جنسیت(*)

پرسش و پاسخ تکمیلی

5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا پارسا
زهرا پارسا
2 سال قبل

آیا امکان ترکیدن پروتز باسن در بدن وجود دارد ؟

حلما چمنزار
حلما چمنزار
2 سال قبل

نحوه خوابیدن بعد از پروتز باسن چجوریه؟؟؟

مهسا اسماعیلی
مهسا اسماعیلی
2 سال قبل

پروتز باسن هم سایز مشخصی داره یا متفاوته؟

زهرا اسکندری
زهرا اسکندری
2 سال قبل

چه زمانی پروتز باسن نیاز به تعویض دارد؟

شهلا احمدی نیا
شهلا احمدی نیا
2 سال قبل

ایا با انجام مراقبت های بعد از پروتز باسن زود تر بهبود پیدا میکنیم؟

مقالات مرتبط

بوتاکس

بوتاکس

بوتاکس (Botox) ، عمدتاً به دلیل توانایی آن در کاهش دادن شکل ظاهری چین و چروک ها و جوانسازی صورت در میان همگان شهرت یافته است. این روند همچنین برای درمان مشکلاتی از قبیل اسپاسم گردن، عرق کردن زیاد، سردردهای میگرنی، کبد بیش فعال و تنبلی چشم نیز کاربرد دارد. در صورتی که...

لیفت سانترال لب

لیفت سانترال لب

لب ها عضوی در صورت می باشند که زیبایی و شادابی آن ها می تواند باعث زیبایی چهره شود. با بالا رفتن سن لب ها مانند دیگر اجزای صورت تحت تاثیر جاذبه حالت افتادگی پیدا می کنند. روش های مختلفی برای زیبا سازی لب وجود دارد که تزریق فیلر و پروتز لب از جمله این روش ها به شمار می...

باسن برزیلی

باسن برزیلی

شکل و تناسب باسن، فاکتور مهمی در جذابیت و داشتن یک اندام تراشیده می باشد. جراحی باسن برزیلی (BBL Butt Lift) ، می تواند با استفاده از تکنیک هایی از قبیل تزریق چربی ، شکل ظاهری پر تری را در باسن شما خلق کرده و کانتور باسن شما را بهبود بخشد، البته افرادی هستند که با...