| خانه 4 بلاگ 4 مراقبت های بعد از کاشت مو

مراقبت های بعد از کاشت مو

مهر ۱۰, ۱۴۰۱ | بلاگ | ۰ دیدگاه

کاشت مو یک روند ظریف می باشد. اهمیت دادن به مراقبت های بعد از کاشت مو و دستورالعمل های ارائه شده از سوی جراح، برای دستیابی به نتایج بهینه امری ضروری می باشد. همچنین هدف این است که شما از اجرای روند و نتیجه حاصل از آن، رضایت کامل داشته باشید. البته تحقق رضایتمندی کامل از روند، علاوه بر سپردن جراحی به دستان یک جراح ماهر و با تجربه، مشارکت و همکاری شما را نیز می طلبد. هر قدر در انتخاب جراح کاشت مو خود قدم صحیحی بردارید و بهترین گزینه را برای سپردن جراحی خود به دستان او بر گزینید، ولی بی توجهی شما در اجرای اقدامات و مراقبت های بعد از کاشت مو ، می تواند نتیجه نهایی را تحت تاثیر قرار داده و نهایتاً تمام تلاش ها و هزینه های صرف شده برای خلاصی از شر مشکل بی مویی در ناحیه سر را بی اثر و ناکام می گذارد. شاید اکنون این سوال در ذهن شما ایجاد شود که چگونه می توانیم نقش کامل خود را در این مسیر ایفا کرده و چگونه می توانیم منبع قابل اعتمادی که بتواند اطلاعات کامل و جامعی را در اختیار ما قرار دهد، بیابیم. نگران نباشید. راز جراحی اینجاست تا با ارائه مجموعه ای کامل و جامع متشکل از اطلاعات به روز و معتبر گردآوری شده در خصوص مراقبت های بعد از جراحی کاشت مو ، شما را در این مسیر همراهی نماید.

مراقبت های بعد از کاشت مو

استحمام بعد از کاشت مو

آشنایی با فرایند مراقبت بعد از دریافت درمان، بخشی از رضایت بیمار از روند را شامل شده و می تواند در خلق نتایج فوق العاده موثر باشد. به خاطر داشته باشید که پزشک دستورالعمل های پایه برای شامپو کردن مو در حین استحمام بعد از کاشت مو را در اختیار شما قرار می دهد. این آموزش ها، قوانین کلی بوده و بر حسب جراحی و نیاز های هر بیمار، گاهی تغییراتی در آن داده می شود.

  • از شستن موها حداقل به مدت ۲۴ ساعت اول بعد از درمان، خودداری کنید.

بمنظور حفاظت از فولیکول های تازه کاشته شده در مراحل بحرانی اولیه ریکاوری، بیماران باید از شستن موهای خود حداقل به مدت ۲۴ ساعت بعد از انجام روند، خودداری نمایند. چارچوب های زمانی گاهی بر حسب روند جراحی و تشخیص جراح، متغیر می باشد.

این مراقبت ها، حفظ گرافت ها در موقعیت مناسب را تضمین نموده و می تواند در جلوگیری از آسیب دیدگی پوست سر، موثر باشد. شستن موها در فاصله کوتاهی بعد از اجرای روند، می تواند تاثیرات منفی بر روی نتیجه نهایی درمان را بر جای گذارد.

  • در ابتدا از دوش گرفتن اجتناب کنید.

حالت اسپری مانند پاشیده شدن آب در هنگام دوش گرفتن، می تواند تاثیر منفی بر روی فولیکول های کاشته شده در پوست سر را بر جای گذارد. در چند روز اول بعد از جراحی، از دوش گرفتن اجتناب کرده و با استفاده از اسفنج های مخصوص حمام، بدن خود را تمیز کنید. اگر خروج آب از دوش با ملایمت نبوده و با شدت باشد، این مدت اجتناب از قرار دادن ناحیه سر بر زیر فشار آب خارج شده از دوش را تا چند روز دیگر هم ادامه دهید.

فوم شستشوی سر بعد از کاشت مو

از شامپو بچه ملایم استفاده کنید. وقتی به شما اجازه داده شدت تا موهای خود را بشویید، استفاده از شامپوی توصیه شده توسط تیم بازیابی مو، بسیار حائز اهمیت است. در بیشتر بیماران، این به معنی استفاده از شامپوی ملایم بچه می باشد. البته در برخی بیماران، شامپوی متفاوتی تجویز می شود.

این شامپوهای ملایم، به تمیز شدن مو کمک کرده و هیچگونه حساسیتی در پوست سر ایجاد نمی نمایند. بدین ترتیب ناحیه درمان تمیز شده و فولیکول های تازه انتقال یافته به محل جدید، تحت آسیب دیدگی قرار نمی گیرند.

دستورالعمل های مربوط به شستشوی سر در روزهای اولیه

در بیشتر بیمارانی که موی سر آنها بازیابی شده است، استفاده از روش فنجانی برای شستشوی سر توصیه می شود.

نخست، یک فنجان آب گرم تهیه کنید. چند قطره شامپو در آن بریزید و با انگشت ان را مخلوط کنید. وقتی آب و شامپو مخلوط شد، به آرامی مخلوط را بر روی سر بریزید. با فشار ملایم، شامپو را در سراسر سر خود پخش کنید. مراقب باشید که فولیکول های جدید یا ناحیه دهنده، تحت مالش قرار نگیرند. در حین تمیز کردن سر، از هر گونه حرکت کششی خودداری کنید.

وقتی شامپو زدن تکمیل شد، فنجان را با آب گرم و تمیز پر کنید و شروع به تمیز کردن شامپو از روی سر نمایید. این کار را تا زمانی ادامه بدهید که شامپویی بر روی سر باقی نماند. به جای استفاده از حوله، اجازه بدهید تا موهایتان خود بخود خشک شوند شما باید حداقل در طول چهار روز اول بعد از جراحی، موهای خود را به این روش تمیز کنید.

  • شامپو کردن مو در طول هفته های اول و دوم بعد از پیوند مو سر

در روز پنجم و پس از آن، بیمار باید بتواند به صورت نرمال موهای خود را شامپو کند. این بدان معناست که می توان شامپو را مستقیماً بر روی دست ریخته و سپس موها را شستشو داد. البته انجام این کار در بیماران مختلف، متفاوت است. از ماشاژ دادن پوست سر در حین شامپو کردن مو، خودداری کرده و همچنان فشار ملایم را بر روی پوست سر وارد کنید تا زمانی که موها و پوست سر به طور کامل تمیز شوند.

تا پایان هفته اول بعد از جراحی، باید بتوانید شامپو کردن موها طبق روند نرمال را از سر بگیرید. البته برخی دستورالعمل ها و آموزش ها در خصوص چگونگی ماساژ دادن صحیح پوست سر برای ارتقا دادن بهبود و رشد صحیح موها نیز در اختیار شما قرار داده می شود.

از کندن پوسته ها خودداری کنید. در کنار کلیه مراقبت های انجام شده در طول دوره بعد از جراحی، اجتناب از کندن پوسته ها را نیز جزو دستورالعمل های خود قرار دهید. این پوسته ها به صورت خود بخود فرو می افتند. برداشتن یا کندن آنها می تواند نتایج نهایی روند بازیابی مو را تخریب کرده و خطر بروز مشکلات را افزایش دهد.

پیاده روی بعد از کاشت مو

بعد از اینکه بیماران روند کاشتن مو را انجام دادند، می خواهند بدانند که مجاز به انجام چه کارهایی بوده و باید از انجام چه کارهایی خودداری کنند تا سلامت آنها یا روند پیوند مویشان با خطر روبرو نشود. آنها آماده هستند تا مسئولیت های خود را بمنظور جلوگیری از بروز عفونت یا مشکلات دیگر انجام دهند.

بعد از روند، پوست سر شما ملتهب است. شما باید داروهای مسکن و آنتی بیوتیک ها را بمنظور کاهش دادن درد و عفونت مصرف کنید. بیشتر مواقع، بیماران می توانند چند روز بعد از جراحی به محل کار خود بازگردند. در طول دو تا سه هفته اول بعد از جراحی، بخشی از موها فرو می افتند. این ریزش مو کاملاً طبیعی است و موهای جدید رشد خواهند کرد. بیشتر بیماران در طول دوره ۸ تا ۱۲ ماهه بعد از روند، شاهد رشد موهای جدید می باشند. برخی پزشکان داروهای رشد مو را نیز بمنظور بهبود روند رشد، تجویز می نمایند.

یکی از سوالاتی که بیماران می پرسند به پیاده روی و ورزش کردن بعد از روند، مربوط می شود. بیماران معمولاً می توانند در روز بعد از روند، پیاده روی را آغاز کرده و بعد از ده روز یا دو هفته بعد از جراحی، بر حسب موقعیت بدن خود، ورزش کردن، حتی ورزش های سنگین را آغاز کنند. این ورزش ها شامل دویدن، شنا کردن، یا ورزش های هوازی می باشد. بیماران می توانند روز بعد از جراحی با رعایت نکات مراقبت از مو، به محل کار خود بازگردند.

به طور کلی، بعد از روند ایمپلنت مو، پوست سر به شدت حساس است. بنابراین، ورزش هایی که بتواند منجر به عرق کردن شود، باعث ایجاد حساسیت در سر شده و موهای کاشته شده را در معرض آسیب دیدگی قرار می دهد بنابراین برای حفظ جانب احتیاط، بهتر است ورزش کردن را اندکی به تعویق بیاندازید و پیاده روی را در حدی که باعث عرق کردن پوست سر شما نشود، انجام دهید. همچنین به خاطر داشته باشید که بهترین کار، این است که با پزشک خود قبل از شروع شنا کردن مشورت کنید، چون آب استخر دارای کلر بوده و می تواند به گرافت ها آسیب وارد کند.

اگر بیمار خیلی زود ورزش کردن را آغاز کند، ممکن است تاثیرات منفی بر روی موهای کاشته شده بر جای بماند. اگر هنوز ناحیه درمان، بعد از جراحی، دارای قرمزی قابل ملاحظه ای می باشد، حتماً با پزشک خود در خصوص برنامه ورزش، مشورت کنید. ورزش کردن نمی تواند موفقیت جراحی را تحت تاثیر قرار دهد، ولی می تواند باعث طولانی شدن دوره ریکاوری شود.

عرق کردن باعث افزایش خطر آسیب دیدگی گرافت ها و عفونت آنها می شود. اگر این عفونت باکتریایی ماندگار باشد، موفقیت کاشت را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بنابراین، پزشک به بیماران خود توصیه می کند تا از انجام هر فعالیتی که بتواند باعث عرق کردن شود، حداقل به مدت ۱۴ روز بعد از روند، خودداری نمایند. البته، این دوره بر حسب دوره بهبود بیمار، متغیر می باشد.

توصیه های مهم بعد از کاشت مو

جلوگیری از تورم : برای پیشگیری از تورم بعد از کاشت مو توصیه می شود ، از کمپرس یخ روی نواحی پیشانی خود  در۲۴ ساعت اول استفاده نمایید. برای انجام صحیح این کار لازم است هر یک ساعت برای ۲۰ دقیقه کمپرس را در نواحی پیشانی خود قرار دهید. در صورتی که سابقه سینوزیت دارید این کار پیشنهاد داده نمی شود.

نحوه باز کردن پانسمان : توصیه می شود از باز کردن پانسمان در منزل خودداری کنید و این کار را به عهده پزشک و کلینیکی که پیوند مو خود را در آن انجام داده اید ، بسپارید. در صورتی که به هر دلیل مجبور به باز کردن پانسمان هستید لازم است طبق دستورالعمل زیر عمل کنید :

  • ابتدا کلاه توری سر که اصطلاحا به آن سرجی فیکس گفته می شود را به آرامی بردارید.
  • پانسمان ناحیه بین بانک مو را از کنار گوش به آرامی قیچی کنید و بردارید.
  • سپس مقداری آب روی لایه های زیرین که به نواحی کاشت چسبیده شده است ، بریزید تا پانسمان کاملا خیس و مرطوب شود. به مدت ۱۵ دقیقه صبر کنید و سپس به آرامی از روی ناحیه کاشت ، پانسمان را بلند کنید.

چند روز بعد از کاشت مو می توان رابطه داشت؟

کاشتن مو یک روند جراحی است بنابراین شما باید ارزیابی هایی را برای اطمینان از داشتن یک فرایند بهبود موفق و سریع انجام دهید. شاید این سوال برای شما مطرح شود که داشتن رابطه جنسی چه تاثیری می تواند بر روی پوست سر و فولیکول های شما داشته باشد. داشتن رابطه جنسی می تواند پوست سر را دچار آسیب دیدگی کند. در اینجا برخی از دلایلی که شما باید از داشتن رابطه جنسی بعد از کاشت مو خودداری کنید، ارائه شده است:

  • رابطه جنسی می تواند باعث افزایش فشار خون شود. رابطه جنسی و فشار خون و سلامت فولیکول های مو چند موضوع غیر مرتبط به یکدیگر به نظر می رسند، ولی موضوع چیزی غیر از آن است که شما تصور می کنید. در طول رابطه جنسی تغییراتی در هورمون ها ایجاد می شود که می تواند به افزایش جریان خون و فشار خون منجر شود. این افزایش می تواند بر روی فولیکول های موی تازه کاشته شده، فشار وارد کرده و باعث آسیب دیدگی آنها شود.
  • در طول رابطه جنسی شما درست مثل زمانی که در حال ورزش کردن هستید، عرق می کنید. عرق کردن می تواند باعث آسیب دیدن به فولیکول های موی حساسی شود که در تلاشند تا خود را بر روی پوست سر نگه دارند. بنابراین از داشتن رابطه جنسی باید خودداری کنید.
  • دلیل دیگر لزوم اجتناب از رابطه جنسی در طول دوره ریکاوری بعد از جراحی کاشت مو ، خطر برخورد و ضربه زدن به پوست  حساس سر می باشد. داشتن رابطه جنسی در طول این دوره می تواند به اندازه ورزش کردن، ناحیه درمان شده را دچار آسیب دیدگی کند. اگر فولیکول های تازه کاشته شده آسیب ببینند، بر روی پوست سر باقی نخواهند ماند
  • بدن شما به انرژی کافی برای بهبود بعد از روند کاشت نیاز دارد. بنابراین استراحت کنید و زمانی که بدن شما به قوی تر شدن نیاز دارد، انرژی خود را بیهوده هدر ندهید.
  • از دست رفتن پروتئین فاکتور منفی تاثیر گذار بر روی دوره ریکاوری بعد از هر نوع جراحی می باشد. رابطه جنسی می تواند از دست رفتن پروتئین را القا نموده و باعث کند شدن فرایند بهبود شود. فعالیت های فیزیکی باعث از دست رفتن پروتئین می شود و رابطه جنسی نیز جزو این فعالیت های فیزیکی محسوب می شود. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از از دست رفتن پروتئین تا زمان بهبود کامل، از داشتن رابطه جنسی خودداری کنید.

زمانی که احساس کردید کاملاً در شرایط مناسبی هستید و فولیکول های موی شما به اندازه کافی قوی شده اند، می توانید رابطه جنسی خود را آغاز کنید. معمولاً رسیدن به شرایط ایده آل برای داشتن رابطه جنسی بعد از روند پیوند مو ، چند هفته زمان مورد نیاز است.

نوشیدن قهوه بعد از کاشت مو

نوشیدن قهوه قبل و بعد از کاشت مو توصیه نمی شود. بمنظور دستیابی به بهترین نتایج، نکاتی وجود دارد که باید بعد از جراحی مد نظر قرار دهید و یکی از مواردی که باید به آن نظر داشته باشیم، توقف مصرف قهوه می باشد.

ولی رابطه بین نوشیدن قهوه و مو چیست؟ همه می دانند که قهوه از کافئین ساخته شده ولی بیشتر افراد نمی دانند که در برخی موارد، وقتی شما کافئین مصرف می کنید جراحی شما تحت تاثیر قرار می گیرد.

علل اجتناب از نوشیدن قهوه قبل و بعد از روند کاشت مو

یکی از مهم ترین موقعیت ها برای داشتن یک روند کاشت موفق این است که شرایطی را فراهم کنیم که جلوگیری از خونریزی اضافی در زمان کاشت گرافت ها، تضمین شود. علت این است که خونریزی اضافی می تواند رشد گرافت ها را تحت تاثیر قرار دهد و باعث افزایش ساعات جراحی شود.

بیشتر افراد محصولات کافئین را بمنظور سرحال شدن در زمان بیداری و شروع روز خود مصرف می کنند. برخی دیگر از افراد، این نوشیدنی ها را برای خلاصی از خستگی و کمک به خود در داشتن انرژی لازم برای انجام وظایف روزمره میل می کنند. مشکل کافئین این است که این ماده عامل افزایش فشار خون می باشد و در نتیجه، احتمال خونریزی در طول جراحی و پس از آن افزایش می یابد.

شانه زدن مو بعد از کاشت مو

از آنجاییکه مالش دادن و لمس کردن موها به مدت ۲ تا ۳ هفته بعد از روند کاشتن مو توصیه نمی شود، بنابراین در طول همین مدت نیز باید از شانه کردن موهای خود خودداری کنید. شانه زدن می تواند بررروی جای زخم ها اثر گذاشته و رشد مجدد گرافت های کاشته شده را به تعویق بیاندازد.

در روزهای اولیه بعد از کاشت، معیارهایی برای به حداکثر رساندن نتیجه جراحی باید رعایت شود. بنابراین بهتر است از شانه کردن مو و استفاده از حالت دهنده های مو، خودداری کنید.

چند روز بعد از جراحی ، گرافت های کاشته شده قوی تر و سالم تر می شوند و بنابراین شانه کردن مو گرافت ها را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. ولی از آنجایی که پوست سر به زمان بیشتری برای بهبود نیاز دارد، بهتر است مدت بیشتری از شانه زدن موهای خود خودداری کنید.

پوسته شدن سر بعد از کاشت مو

بعد از کاشت موی سر در طول اجرای مراقبت های بعد از فرایند ، ممکن است شاهد پوسته شدن پوست سر خود در ناحیه درمان باشید و این ابهام برایتان ایجاد شود که چرا علیرغم رعایت تمام نکات مربوط به مراقبت های بعد از کاشت مو ، چنین پوسته هایی بر روی سر ظاهر شده اند. نمایان شدن پوسته بر روی پوست سر در طول سه روز بعد از اجرای فرایند کاملاً طبیعی بوده و پس از چند روز به طور خودبخود فرو می ریزند. حتی ایجاد پوسته می تواند یک اتفاق مفید تلقی شده و نشانه پیشرفت فرایند بهبود در یک مسیر صحیح می باشد. در طول فرایند ، شکاف هایی بر روی پوست سر ایجاد می شود که در طول یک دوره ۱۰ روزه ، خشک می شوند و فرو می ریزند. این پوسته ها ، همان پوست های خشک شده در ناحیه شکاف داده شده در پوست سر برای کاشت فولیکول ها می باشد.

برای تمیز کردن پوسته ها از روی پوست سر می توانید سه روز بعد از اجرای فرایند کاشت ، از شامپوی توصیه شده توسط متخصص ، استفاده کنید. مقداری شامپوی رقیق شده با آب را بر روی پوست سر بریزید و به آرامی ماساژ دهید. به هیچ عنوان به ناحیه درمان ، فشار وارد نکنید. هرگز به کندن یا جدا کردن پوسته ها با دست یا ابزار دیگر ، اقدام نکنید. بعد از شستشو ، اسپری توصیه شده توسط پزشک را با ملایمت بر روی سر اسپری کنید.

نحوه خوابیدن بعد از کاشت مو

نحوه خوابیدن بعد از کاشت مو - راز جراحی

همانطور که میدانیم ناحیه دهنده در پوست سر داوطلب ، از اهمیت زیادی در تعیین سطح موفقیت در جراحی برخوردار است. رعایت تعادل بین فرایند کاشت و مراقبت های بعد از کاشت مو ، جنبه بسیار مهمی در بالا بردن سطح موفقیت جراحی محسوب می شود. خوابیدن و موقعیت انتخاب شده برای دراز کشیدن نیز یکی از موضوعات حائز اهمیت است.

تقریباً ۱۰ روز اول بعد از جراحی ، حساس ترین دوره از لحاظ اهمیت مراقبت از فولیکول های کاشته شده مو محسوب می شود. یکی از موضوعاتی که باید در این دوره حساس مد نظر قرار داده شود ، نحوه خوابیدن بعد از کاشت مو می باشد. هر چند این پروسه ، یک دوره یک ساله را در بر می گیرد ، ولی این دوره ده روزه مراقبت ، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پس از اینکه این پروسه انجام می شود ، خطر تورم ناحیه تحت درمان ، افزایش می یابد. برای به حداقل رساندن این خطر لازم است که در زمان خوابیدن در طول ۴۸ ساعت بعد از درمان ، سر را در موقعیت بالاتر از بدن قرار دهیم. اگر ناحیه درمان بعد از جراحی دچار تورم شده باشد ، خوابیدن در موقعیتی که سر بالاتر از بدن واقع شود ، بهترین راهکار برای کمک به کاهش یافتن تورم محسوب می شود. شما می توانید این کار را با قرار دادن چند بالش در زیر سر انجام دهید. سعی کنید تحت زاویه ۴۵ درجه بخوابید. برخی بیماران ، خوابیدن روی صندلی راحتی در حالت لم داده را گزینه مناسبی می دانند. در هر دو حالت ، سعی کنید در طول شب ، غلت نخورید. غلت خوردن و وارد آوردن فشار به ناحیه درمان شده ، می تواند باعث بالا رفتن سطح تورم شود. البته تجربه کردن تورم بعد از فرایند های کاشت FUE یا FUT ، در همه بیماران قرار گرفته تحت این فرایند زیبایی ، رایج نمی باشد. بنابراین اگر درطول چند روز اول بعد از درمان ، در ناحیه پیشانی خود احساس فشار نکردید ، می توانید حالت عادی و نرمال خوابیدن را از سر بگیرید.

نکاتی که باید در خصوص خوابیدن بعد از کاشت مو بعنوان یکی از نکاتی مراقبتی ، مد نظر قرار دهید :

از ملحفه های تمیز استفاده کنید. تمیز بودن در کسب نتیجه ای موفقیت آمیز  بعد از کاشت ، نقش کلیدی را ایفا می کند. وقتی آماده خوابیدن می شوید ، حتماً از بالش و ملحفه های تمیز استفاده کنید. سعی کنید برای شستشوی محلفه ها و روبالشی ها از مواد شوینده ملایم که حساسیتی را در پوست ایجاد نمی کنند استفاده کنید تا خطر عفونت به حداقل سطح ممکن کاهش پیدا کند.

بر روی بالش خود ، یک حوله نرم بیاندازید.

گاهی از پوست سر در طول دوره ریکاوری ، ترشحاتی خارج می شود. در حین بهبود پوست سر ، برای اجتناب از لکه دار شدن بالش و داشتن یک تجربه بهتر از دوره ریکاوری ، خوب است بر روی بالش خود یک حوله نرم و تمیز بیاندازید.

داروهای بعد از کاشت مو

مهم ترین نکاتی که باید برای داشتن یک روند پیوند موی موفق به آن توجه داشته باشید، داروهای بعد از کاشت مو می باشد.

برخی داروها وجود دارند که باید برای پیشگیری از ریزش موی احتمالی و به حداقل رساندن عوارض جانبی کاشت مو ، مورد استفاده قرار گیرند. یک نتیجه موفق، زمانی محقق می شود که بهترین درمان ریزش مو، برای کوتاه کردن زمان ریکاوری بعد از آن ، اجرا شود.

مینوکسیدیل، که تحت عنوان روگائیم نیز شناخته می شود، یک داروی موضعی است که در پوست سر استعمال می شود و رشد موهای جدید در مردان و زنانی که دچار ریزش مو شده اند را تحریک می کند. مینوکسیدیل، اولین دارویی ثابت شده توسط سازمان غذا و دارو برای درمان ریزش مو می باشد. البته مینوکسیدیل اساساً برای درمان فشار خون مورد استفاده قرار می گیرد. ولی بعداً کشف شد که می تواند بر روی درمان ریزش مو نیز تاثیر گذار باشد.

فیناستروئید نیز یکی از داروهای تجویزی استفاده شده برای الگوی طاسی مردانه می باشد. این دارو، ضعیف شدن فولیکول های مو را که در اثر هورمون DHT ایجاد می شود، درمان کرده و سطح هورمون DHT در پوست سر را کاهش می دهد و رشد موهای جدید را تحریک می نماید.

رنگ کردن موها بعد از کاشت

بهتر است حداقل به مدت ۶ ماه صبر نمایید و سپس از رنگ مو برای رنگ کردن موهای خود استفاده کنید.

بی حس شدن سر بعد از ایمپلنت مو : ممکن است به مدت ۶ ماه احساس بی حسی در نواحی که کاشت مو انجام شده است ، داشته باشید. در ماه های اولیه این بی حسی بیشتر بوده و به مرور زمان کمتر می شود. نیازی به نگرانی درباره این موضوع نیست.

ریزش مو بعد از کاشت : بعد از گذشت ۱ هفته و تا یک ماه موهای کاشته شده شروع به ریزش می کنند. این اتفاق بخشی از مراحل کاشت مو می باشد و کاملا طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد. بعد از مدتی موهای ریخته شده مجدد شروع به رشد می کنند و نواحی قرمز روی پوست سر کمرنگ شده و از بین می رود. ممکن است ریزش مو در برخی افراد تا ۶ ماه ادامه داشته باشد. در صورتی که بعد از گذشت ۶ ماه همچنان ریزش مو داشتید ، لازم است پزشک خود را در جریان بگذارید.

رسیدگی به موها : از سشوار کشیدن ، صاف کردن و فر کردن موها تا مدتی خودداری نمایید و تنها موهای خود را در یک جهت به آرامی شانه کنید.

کلاه گذاشتن بعد از کاشت مو

ظاهر سر بعد از کاشتن موها ، از نگرانی متقاضیان این عمل است. به هر حال پروسه کاشت ، زخم هایی را بر روی سر به جا می گذارد و گذاشتن کلاه بعد از کاشت مو به دلیل پوشش زخم ها ، محافظت در برابر آفتاب و گرد و خاک به نظر راه حل مناسبی می رسد. پوست سر بعد از انجام پیوند مو ، ملتهب شده و با کمی درد همراه است که البته با تجویز داروها به سادگی کنترل می شود. یکی از مواردی که ممکن است بر موفقیت عمل کاشت طبیعی موها تاثیر بگذارد ، آفتاب سوختگی پوست سر است. تابش نور آفتاب بر روی گرافت های پیوند زده شده ممکن است اثرات مخربی داشته باشد. به همین دلیل لازم است در هنگام خروج از منزل حتما از کلاه استفاده کنید. از طرف دیگر باران و باد نیز موجب تحریک و حساس شدن پوست سر می شوند و لازم است بعد از انجام ایمپلنت مو ، از گرافت های تازه کاشته شده محافظت کرد ؛ زیرا احتمال جابجایی و یا ریختن آن ها وجود دارد.

چگونگی کلاه گذاشتن بعد از کاشت مو

با توجه به مواردی که بررسی کردیم لازم است افرادی که عمل پیوند مو را انجام داده اند ، به منظور محافظت از پوست سر و فولیکول های تازه پیوند زده شده ، هنگام خروج از منزل از کلاه استفاده کنند. اما برای اینکه فشاری به گرافت های سر وارد نشود ،لازم است کلاهی که سر می کنید ویژگی هایی داشته باشد که در ادامه به آن اشاره شده است :

نباید کلاهی را انتخاب کنید که روی سر شما محکم قرار می گیرد. کلاه شل و کمی گشاد ، انتخاب مناسب تری است. در صورتی که از مناسب بودن کلاه انتخابی خود ، اطمینان ندارید ، می توانید آن را به پزشک خود نشان دهید و با او مشورت کنید. پیشنهاد ما به شما استفاده از کلاه های لبه داری است که قابلیت تنظیم شدن دارند.

هنگام قرار دادن کلاه بر روی سر ، عجله نکنید و این کار را به آرامی انجام دهید و مراقب باشید تا کلاه به قسمت هایی که ایمپلنت مو ، انجام شده است برخورد نکند.

نباید قسمت جلویی کلاه تنگ و محکم باشد ، زیرا در این صورت لبه کلاه بر روی محل پیوند کشیده شده و به گرافت های کاشته شده آسیب وارد می کند.

لازم به ذکر است که استفاده از کلاه ایمنی و یا کلاه کاسکت به مدت ۲ الی ۳ هفته اول بعد از انجام پروسه کاشت ، مجاز نمی باشد زیرا به فولیکول ها آسیب زده و موجب کنده شدن آن ها می شود.

هنگام برداشتن کلاه از سر نیز لازم است به آرامی و با دقت این کار را انجام دهید. حتما کلا را به صورت عمودی و به سمت بالا بلند کنید و به هیچ عنوان به صورت زاویه دار کلاه خود را از سر نکشید.

از کلاه های تمام نخ و پنبه که چسبناک هستند ، استفاده نکنید ؛ زیرا این کلاه ها ممکن است به پوست سر بچسبند.

در تابستان از کلاه هایی با رنگ روشن استفاده نمایید.

همچنین لازم است به منظور پیشگیری از عفونت های احتمالی و آلوده شدن ناحیه کاشت ، کلاه خود را مرتب بشویید و تمیز نگه دارید. زمانی که متوجه مایعات ، آلودگی و خون در سطح درونی کلاه شدید ، نباید از آن استفاده کنید. داشتن چندین کلاه نرم و گشاد موجب می شود تا همیشه کلاه تمیز برای خروج از منزل در دسترس داشته باشید.

تغذیه بعد از کاشت مو

تحقیقات نشان می دهد که دنبال کردن یک رژیم غذایی فاقد مواد ضروری ( مواد معدنی ، ویتامین ها ، پروتئین ها و اسیدهای چرب ) در دوره مراقبت های بعد از کاشت مو ، می تواند باعث نقص عملکرد سلول ها شود. این امر ریزش موقتی یا دائمی را به دلیل اختلال در چرخه نرمال رشد مو و ناتوانی فولیکول ها در تولید موی جدید به همراه خواهد داشت.

همچنین باید به خاطر داشته باشید که در فرایند کاشت مو یک فاز ریزش مو در طول دو ماه اول فرایند ، اتفاق می افتد. رژیم غذایی مغذی می تواند این شوک جراحی را کاهش دهد. یک رژیم غذایی حاوی آهن و روی برای تولید فولیکول های موی سالم ، الزامی می باشد.

آب مهم ترین ماده جهت مصرف در مراقبت های بعد از کاشت مو در خصوص تغذیه می باشد. حتماً روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید. نوشیدن آب ، فشار خون را تضمین کرده و ریزش موی ناشی از خشکی پوست سر را حذف می کند.

بهترین غذاهایی که می توان در دوره مراقبت های بعد از کاشت مو میل کرد ، شامل موارد زیر می باشد:

  • ویتامین ب – کمپلکس برای کمک به رشد مو و بهبود زخم ها

ویتامین های ب  کمپلکس نقش مهمی در ساختار مو و رشد آن ایفا می کنند. این ویتامین ها در متابولیسم چربی و پروتئین و کمک به لخته شدن در طول فرایند بهبود ، بسیار اهمیت دارند. غذاهایی از قبیل مرغ ، گوشت ، موز ، آووکادو ، برنج قهوه ای ، آجیل و تخم مرغ ، منابع غنی ویتامین ب هستند.

  • ماده معدنی ( روی ) از ریزش مو بعد از کاشت مو جلوگیری می کند.

کمبود روی می تواند باعث ریزش جدی مو شود و گنجاندن آن در رژیم غذایی بعد از کاشت مو بسیار حائز اهمیت است. روی نقش مهمی را در ترمیم بافت ایفا کرده و به تولید کلاژن ، تکثیر سلول ، حفظ سطوح هورمونی ، سنتز پروتئین و جذب ویتامین ها و سایر مواد معدنی کمک می کند.

غذاهای دریایی ، اسفناج ، بادام هندی و جگر گوساله از منابع غنی روی هستند.

  • ویتامین ای سرعت دهنده ریکاوری و بهبود بخش بافت و گرافت های آسیب دیده

ویتامین ای دارای ماهیت آنتی اکسیدانی می باشد و به سرعت گرفتن بهبود پوست آسیب دیده کمک کرده و از شکل گیری اسکار جلوگیری می کند. استفاده از روغن ویتامین ای بر روی ناحیه دهنده و ناحیه ای که در آن کاشت مو انجام شده است ، می تواند باعث نرم شدن زخم های در حال بهبود شده و کیفیت بافت را افزایش داده و فولیکول های آسیب دیده مو را ترمیم کند.

روش های جلوگیری از بروز جوش بعد از کاشت مو

  1. ایجاد جوش هایی روی سر می تواند غیر قابل تحمل و آزاردهنده باشد. ممکن است برخی افراد بعد از انجام این پروسه دچار جوش هایی روی سر شوند. توصیه می شود از دستکاری کردن و لمس کردن جوش ها خودداری کنید زیرا احتمال بروز عفونت و چرکی شدن جوش ها وجود دارد.
  2.  لازم است قبل از کاشت ، چربی پوست سر خود را کنترل نمایید این اقدام تا حد زیادی از جوش زدن سر بعد از کاشت مو جلوگیری می کند.
  3.  از محصولات بهداشتی و شامپوهای مناسب استفاده نمایید.
  4. از کلاه های تنگ استفاده نکنید.
  5. از قرار گرفتن در معرض نور خورشید پرهیز نمایید.
  6. از کرم های موضعی که موجب تقویت پوست سر می شود ، می توانید استفاده کنید.

درد پشت سر بعد از کاشت مو

داوطلبین جراحی کاشت مو اغلب نگران درد بالقوه بعد از فرایند درمان هستند. گاهی درد تنها در ناحیه دهنده یعنی بانک مو احساس می شود ولی گاهی این تجربه درد ، در ناحیه کاشت نیز احساس می شود. این درد اغلب به شکل مور مور شدن می باشد و چندان تجربه بدی محسوب نمی شود. در صورت ماندگار بودن درد برای مدت طولانی بعد از فرایند کاشت ، با پزشک خود مشورت کنید. تجربه درد بعد از کاشت مو ، کاملاً طبیعی است و بر اساس روش استفاده شده برای کاشت ، در اوقات مختلفی تجربه می شود. برخی فرایند ها کلاً به عنوان فرایند بدون درد کاشت مو معروف هستند. خوشبختانه دوره تجربه درد بعد از جراحی کاشت مو ، کوتاه بوده و موقتی می باشد. در روش FUE دوره تجربه درد اغلب ۳ الی ۴ روز و در روش FUT ، ۵ الی ۶ روز و گاهی تا دو هفته است. در برخی موارد نادر ، سردرد نیز اتفاق می افتد. برای مدیریت و کنترل درد ، متخصص کاشت موی شما ، داروی مسکن را تجویز می کند.

سیگار کشیدن بعد از کاشت مو

بعد از پشت سر گذاشتن یک پروسه پیچیده و زمان بر کاشت هزاران فولیکول مو برای نجات زیبایی از سقوط در چاه حفر شده به دست ریزش موها ، این وظیفه بیمار است که با رعایت نکات مر بوط به مراقبت های بعد از کاشت مو ، در دستیابی به بهترین نتیجه ممکن ، نقش خود را ایفا کند. یکی از این وظایف ، اجتناب از استعمال سیگار است. سیگار حاوی مواد شیمیایی متعددی است که می تواند به رگ های خونی در سطح پوست آسیب بزند. ترک استعمال سیگار باید قبل از قدم گذاشتن به اجرای فرایند ، آغاز شود.

سیگار کشیدن باعث شکل گیری رسوبات چربی در رگ های خونی تحت عنوان آرترواسکلروزیس می شود. نیکوتین در سیگار ، باعث باریک شدن رگ ها می شود. محدود شدن خونرسانی باعث می شود که خون کافی به سطح پوست نرسد. بنابراین لازم است استعمال سیگار را مدتی قبل از پا گذاشتن به فرایند جراحی کاشت مو ، ترک کرده و این کار را تا مدتی پس از تکمیل فرایند ادامه دهید. سیگار کشیدن بر روی گردش خون نیز تاثیر منفی می گذارد و توانایی رشد را از فولیکول های تازه کاشته شده می گیرد. در نهایت ، فولیکول ها به دلیل نداشتن قابلیت رشد ، فرو می ریزند. مواد شیمیایی موجود در نیکوتین باعث می شود که اکسیژن به اندازه کافی به محل درمان نرسد و زخم ها به خوبی بهبود پیدا نکنند. همچنین خطر عفونت و بر جای ماندن جای زخم نیز افزایش می یابد.

سیگار کشیدن خطر خونریزی بعد از جراحی را افزایش داده و فرایند بهبود را طولانی می کند و کبودی بیشتری را بر جای می گذارد. سیگار کشیدن ، توانایی سیستم ایمنی بدن در واکنش به مبارزه با عفونت را نیز به شکلی منفی تحت تاثیر قرار می دهد. سیگار کشیدن ، عامل التهاب پوست سر معرفی شده و می تواند حساسیت اطراف گرافت های کاشته شده را افزایش دهد.

درمان چربی سر بعد از کاشت مو

برای برطرف کردن و درمان افزایش چربی سر لازم است ابتدا علت آن را بدانید. گاهی تنها با استفاده از یک ماسک مو مخصوص می توان چربی سر را کنترل و متعادل ساخت. بعد از کاشت مو بهتر است از شامپوهای قلیایی و با  PH پایین استفاده نمایید.

سایر روش های درمان چربی سر بعد از کاشت مو

  • کاهش گرد و خاک و درجه حرارت
  • رعایت دستورالعمل های شست و شوی سر
  • عدم دستکاری موها

مراقبت از موها در فصل سرما بعد از کاشت مو

ممکن است هر فصلی برای انسان و موهای سر عوارض خاصی را به همراه داشته باشد. این موضوع تنها به افرادی که  تجربه کاشت مو داشته اند ، اختصاص ندارد  و لازم است تمامی افراد به مراقبت از موهای خود در فصول مختلف توجه داشته باشند. برای مثال کلر استخر و یا آفتاب سوزان در فصل تابستان از مواردی است که موجب آسیب رساندن به موها می شود. در فصول سرد زمستان ؛ به دلیل سرمای زیاد و کاهش رطوبت ، موها به خشکی دچار می شوند. برای پیشگیری از خشک شدن موها توصیه می شود از وسایل مراقبتی و بهداشتی مناسب در این فصل که موجب افزایش رطوبت رسانی به موها می شود ، استفاده نمایید. در ادامه به مشکلاتی که ممکن است در فصل سرما برای افراد مختلفی و کسانی که پیوند مو انجام داده اند ، پیش بیاید ، اشاره شده است همچنین ما راه حل مناسبی را برای حل این مشکل برای شما عزیزان بازگو کرده ایم :

  • کم رنگ شدن موها

 معمولا در خانم هایی که موهای خود را رنگ کرده اند ، این مشکل بیشتر دیده می شود. در صورتی که مشکل ایجاد شده برای موهایتان در فصل گرم را برطرف نکنید ، در زمستان ، رنگ موها تغییر می کند و حالتی کدر و مات به نظر می رسد. برای جلوگیری از این موضوع می توانید از راه های زیر کمک بگیرید :

  1. استفاده از اسپری محافظ : برای ترمیم موهای آسیب دیده و پوشش دادن آن از اشعه یووی ، می توانید از اسپری های مخصوص و با کیفیت مرغوب استفاده نمایید.
  2. پوشاندن موها : در صورتی که به استخر می روید ، حتما از کلا برای پوشاندن موهای خود استفاده نمایید ؛ چراکه کلر موجب خشک شدن بیش از حد موها و آسیب رساندن به آن می شود.
  3. ثبات رنگ : همانطور که اشاره شد در فصل سرد سال ، به دلیل خشکی هوا ، موها خشک و شکننده خواهند شد. برای پیشگیری از این موضوع لازم است از مرطوب کننده مخصوص موهای خودتان استفاده نمایید تا هم رنگ موها سالم بماند و هم رطوبت پوست و موها حفظ شود.
  • پوسته کردن مو

 بسیاری افراد در زمستان به خشکی پوست سر و شوره ، دچار می شوند برای حل این مشکل می توانید از راه های زیر کمک بگیرید :

  1. از شامپوهای ضد شوره استفاده نمایید.
  2. از روغن های گیاهی مانند روغن بادام و نارگیل استفاده کنید.
  3. برای کاهش اگزمای پوست سر و التهاب از نرم کننده های مخصوص استفاده نمایید.
  • مراقبت از موها برای حفظ رطوبت سر

زمانی که در فصل سرد از وسایل گرمایشی استفاده می کنید ، رطوبت خانه تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. برای پیشگیری از خشکی محیط خانه که منجر به خشک شدن موهای سر نیز می شود ، می توانید از دستگاه بخور و یا قرار دادن یک ظرف آب روی وسایل حرارتی کمک بگیرید.

آبرسانی موها بعد از کاشت مو : می توانید برای هیدراته کردن و آبرسانی کردن موهای خود از سرم های مخصوص هر چند وقت یکبار استفاده نمایید. آبرسانی موها موجب می شود تا از شکنندگی موها جلوگیری شود و کولیتول های آسیب دیده به وضعیت قبلی خود باز گردند.

سوالات متداول در خصوص مراقبت های بعد از کاشت مو

  • آیا وارد شدن ضربه به سر بعد از پیوند مو خطرناک است ؟

بعد از انجام این پروسه لازم از از موهای کاشته شده در ناحیه سر محافظت کنید. مراقبت از فولیکول های جدید به ویژه در هفته اول از اهمیت بیشتری برخوردار است. در صورتی که ضربه شدیدی به ناحیه سر وارد شود که این ضربه با خونریزی و کبودی همراه باشد ، در اینصورت احتمال از بین رفتن گرافت های تازه کاشته شده در نواحی ضربه خورده ، وجود خواهد داشت.

  • آیا مصرف فیناستراید و ماینوکسیدیل بعد از مو کاشتن ضروری است ؟

ضرورتی برای مصرف این داروها وجود ندارد. اما در صورت مصرف ماینوکسیدیل ، از ریزش مو جلوگیری شده و به تقویت موهای کاشته شده کمک می شود. مصرف قرص فیناستراید چندان ضروری نبوده و تنها در صورت تجویز پزشک باید مصرف شود.

  • برای درمان خارش بعد از کاشت مو چه باید کرد ؟

از خاراندن سر اکیدا خودداری نمایید. برای حل این مشکل می توانید قرص سیتریزین مصرف کنید. بدین صورت خارش سر تا حد زیادی تسکین پیدا می کند.

  • تا چه مدت کلاه گذاشتن بعد از پیوند مو توصیه می شود ؟

بعد از گذشت ۲ هفته ، درد و التهاب ناشی از کاشت از بین خواهد رفت و پوست سر رو به بهبودی می رود. تا زمانی که پزشک شما اعلام کرده است و در آب هوای آفتابی و یا بارانی لازم است از کلاه استفاده کنید.

  • برای بهداشت سر هنگام استفاده از کلاه چه باید کرد ؟

بعد از هربار استفاده از کلاه ، لازم است کلاه خود را بشویید و به خوبی خشک کنید تا از بروز عفونت در زخم های سر پیشگیری کنید. در صورتی که شاهد ترشح بیش از حد و یا خونریزی از سر بودید ، لازم است هرچه زودتر به پزشک خود اطلاع دهید.

  • چربی سر بعد از کاشت مو امری طبیعی است یا نه ؟

بعد از انجام این پروسه ، در افراد زیادی چربی سر اتفاق می افتد. خوب است بدانید که چربی سر ایجاد شده در کنار سایر المان ها نظیر ویتامین ها ، زینک ، بیوتین ، پروتئین ها و غیره به ترمیم و رشد موها کمک می کند. بنابراین باید گفت افزایش چربی پوست سر بعد از پیوند موها ، امری طبیعی بوده و موجب بهبودی سریع تر پوست سر و بافت های اطراف آن می شود. چربی یک ترکیب مغذی بوده که منجر به افزایش رشد و فعالیت فولیکول های کاشته شده موها می شود. با تامین انرژی مورد نیاز فولیکول ها این کار انجام می گیرد. در واقع این چربی هر چند که ممکن است موجب نگرانی در افراد شود ، اما برای موهای تازه پیوند زده شده بسیار مفید می باشد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

  خانم های عزیزی که به خاطر بارداری های متعدد ، کاهش و افزایش وزن ، بالا رفتن سن یا اصلا به طور ژنتیکی سینه های کوچک و دفورمه ای دارند ، یا حتی اگر به سبب درمان بیماری سرطان بخشی یا تمام بافت پستان های خود را از دست داده اند ، مطلب پروتز سینه برایشان حتما بحث...

مقالات پربازدید

درخواست مشاوره

"(*)" indicates required fields

نام و نام خانوادگی(*)
جنسیت(*)

پرسش و پاسخ تکمیلی

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مقالات مرتبط

بوتاکس

بوتاکس

بوتاکس (Botox) ، عمدتاً به دلیل توانایی آن در کاهش دادن شکل ظاهری چین و چروک ها و جوانسازی صورت در میان همگان شهرت یافته است. این روند همچنین برای درمان مشکلاتی از قبیل اسپاسم گردن، عرق کردن زیاد، سردردهای میگرنی، کبد بیش فعال و تنبلی چشم نیز کاربرد دارد. در صورتی که...

لیفت سانترال لب

لیفت سانترال لب

لب ها عضوی در صورت می باشند که زیبایی و شادابی آن ها می تواند باعث زیبایی چهره شود. با بالا رفتن سن لب ها مانند دیگر اجزای صورت تحت تاثیر جاذبه حالت افتادگی پیدا می کنند. روش های مختلفی برای زیبا سازی لب وجود دارد که تزریق فیلر و پروتز لب از جمله این روش ها به شمار می...

باسن برزیلی

باسن برزیلی

شکل و تناسب باسن، فاکتور مهمی در جذابیت و داشتن یک اندام تراشیده می باشد. جراحی باسن برزیلی (BBL Butt Lift) ، می تواند با استفاده از تکنیک هایی از قبیل تزریق چربی ، شکل ظاهری پر تری را در باسن شما خلق کرده و کانتور باسن شما را بهبود بخشد، البته افرادی هستند که با...