| خانه 4 بلاگ 4 از بین رفتن مینای دندان با لمینت

از بین رفتن مینای دندان با لمینت

تیر ۱, ۱۴۰۱ | بلاگ | ۲ دیدگاه ها

از بین رفتن مینای دندان با لمینت

آیا شایعه از بین رفتن مینای دندان با لمینت واقعیت دارد ؟ راز جراحی در این مقاله به بررسی ارتباط میان لمینت دندان ، با از بین رفتن مینای دندان و آسیب دیدن آن می پردازد. اگر قصد دارید از این روش برای داشتن لبخندی زیبا بر روی دندان های خود استفاده کنید ؛ ولی نگران این هستید که این کار به دندان های شما آسیب دائمی برساند ، به هیچ عنوان ادامه مقاله راز جراحی را از دست ندهید.

اهمیت لمینت دندان

به دلیل نقش پررنگ و بسیار مهم دندان ها ، در زیبایی چهره فرد و در نتیجه تاثیرات آن بر روی زندگی و میزان اعتماد به نفس فرد در برقراری ارتباط با دیگران ، به کار گیری روش های اصلاح ، ترمیم و بهبود زیبایی دندان ها و طرح لبخند ، ضرورت می یابد. ونیرهای سرامیکی و کامپوزیتی که از انواع پرکاربرد لمینت به حساب می آیند ، برای اینکه زیبایی دندان ها به آن ها باز گردانند ، مانند یک ماسک بر روی دندان ها جای می گیرند. استفاده از لمینت دندان ، به افرادی که به هر دلیلی زیبایی دندان ها و در نتیجه لبخند خود را از دست داده اند ، کمک می کند تا با ایجاد تغییرات دلخواه در ظاهر لبخند خود ، لبخند زیباتری داشته باشند.

آیا نصب لمینت به دندان ها آسیب می رساند ؟

گفتیم که برای لمینت کردن دندان ها ، از دو نوع پرکاربرد آن یعنی لمینت سرامیکی و لمینت کامپوزیتی استفاده می شود. برای اینکه لمینت های سرامیکی که در لابراتوار های دندانپزشکی آماده شده اند ، بتوانند به خوبی بر روی دندان قرار گرفته و با مینای دندان ارتباط برقرار کنند ، نسبت به لمینت های کامپوزیتی ، نیاز به تراش بیشتری بر روی دندان هاست. این مسئله باعث می شود افرادی که تمایل به انجام لمینتهای سرامیکی بر روی دندان های خود دارند ، نگران آسیب دیدن مینای دندان خود باشند. نتیجه تحقیقات نشان می دهد که ، نصب لمینت بر روی دندان ها در موارد بسیار ناچیز و انگشت شماری ، ممکن است سبب آسیب رساندن به دندان ها شود. البته ممکن است پس از نصب لمینت ها بر روی دندان ها ، مشکلاتی مانند حساس شدن دندان ها به مواد غذایی سرد و گرم ، پوسیدگی دندان ها ، بیماری های دهان و دندان و مشکلاتی از این دست ، برای بیمار ایجاد شود. ولی هیچ کدام از این مشکلات دارای ارتباط مستقیم با لمینت پرسلین نیست. دلیل اصلی بروز این مشکلات پس از لمینت گذاری بر روی دندان ها ، به عدم دقت و توجه کافی در فرایند آماده سازی دندان ها توسط دندانپزشک ، قبل از نصب لمینت دندان و یا عدم رعایت بهداشت دهان و دندان پس از نصب لمینت ها ، از سوی بیمار می باشد.

آیا از بین رفتن مینای دندان با لمینت درست است ؟

هنگامی که فرد تصمیم می گیرد ، طرح لبخند خود را با نصب لمینت ها ، به ویژه نوع سرامیکی آن که به تراش دندان بیشتری برای نصب لمینت دندان نیاز دارد ، بهبود ببخشد ، یکی از کارهایی که دندانپزشک در جلسه مشاوره انجام می دهد ، بررسی میزان سلامت دندان های بیمار و برخورداری آن ها از میزان مینای کافی می باشد.

برای اینکه این موضوع برایتان روشن تر شود ، نظر یک متخصص دندانپزشکی را ، در رابطه با از بین رفتن مینای دندان با لمینت را می شنویم : “استفاده از لمینت نه تنها طرح زیباتری به لبخند فرد می بخشد ، می تواند روشی درمانی یا جایگزین درمان نیز باشد. بعنوان مثال در مواردی که افراد تمایلی به انجام روش های کلاسیک درمانی نظیر ارتودنسی ندارند ، این روش بعنوان شیوه ای مطمئن جایگزین می شود. همچنین این ماده می تواند ، در مواردی که مینای دندان دچار پوسیدگی شدید شده باشد ، بعنوان محافظی قوی برای جلوگیری از پوسیدگی بیشتر مینا ، از دندان ها محافظت کند.  در نصب لمینت های کامپوزیتی عملا نیازی به تراش دندان نیست و چنانچه نیازی به تراشیدن دندان باشد ، حدود سه دهم میلیمتر از سطح دندان برای آماده سازی برداشته می شود ، که این امر به معنای تراش کامل دندان نبوده و نمی تواند آسیبی به مینای دندان برساند. ” ایشان همچنین در خصوص تاثیرات لمینت ها بر پوسیدگی دندان افزود: ” مینای دندان بسیار سخت و محکم بوده و می توان آن را ، بعنوان سخت ترین ماده بدن انسان در نظر گرفت ؛ چرا که از استخوان نیز سخت تر است. مواد معدنی کلسیمی ، بیش از ۹۷ درصد از عناصر اصلی تشکیل دهنده مینای دندان محسوب می شوند و همین امر سبب می شود ، که لمینت در دراز مدت هیچ تاثیری بر روی پوسیدگی دندان نداشته باشد. برای اینکه فرد بعد از لمینت گذاری دچار پوسیدگی دندان نشود ، باید از لمینت ها همچون دندان های خود مراقبت نموده و بهداشت دهان و دندان را رعایت کند.”

چرا مردم فکر می کنند که لمینت به دندان ها آسیب می رساند ؟

ارائه اطلاعات غلط و نادرست ، که با هدف سودجویی در فضای مجازی منتشر می شوند ، سبب می شود در خصوص شیوه های مدرن که هدف اصلی آن ها کمک به اصلاح و سرعت بخشیدن به روند درمانی روش های سنتی است ، هراس و نگرانی در میان مردم ایجاد شود و روش های نوین ، توفیقی در جایگزینی به جای روش های سنتی نداشته باشند. برای جلوگیری از این معضل نیاز است اطلاع رسانی در رسانه ، بیش از پیش صورت بگیرد.

برای آماده سازی دندان برای لمینت گذاری ، چه میزان از آن را تراش می دهند ؟

برای اینکه دندانپزشک بتواند لمینت های سرامیکی ، را بدون کلفت به نظر رسیدن دندان ها و ایجاد ظاهری ناخوشایند ، بر روی دندان ها نصب کند ، لازم است قبل از نصب لمینت ها حدود نیم میلی متر از سطح دندان ها را تراش دهد. در حقیقت تراشیدن دندان ها برای این است ، که با ایجاد فضای مناسب برای قرار گیری لمینت ها بر روی دندان ها ، پس از لمینت گذاری دندان ها بزرگتر یا بلندتر از حالت طبیعی شان به نظر نرسند. البته در صورتی که دندان مینای کافی داشته و دندانپزشک از تجربه و مهارت کافی برخوردار باشد ، تراشیدن این میزان ناچیز از دندان ، آسیبی به مینای آن نمی رساند.

آیا می توان مینای دندان تراشیده شده را بازگرداند ؟

آسیب دیدگی مینای دندان دائمی است و قابل برگشت نیست. البته اصلاح مینای دندانی که ضعیف شده باشد ، تا حدودی با مواد معدنی امکان پذیر است. ممکن است نتوان مینای دندان از دست رفته را بازسازی کرد ؛ ولی می توان روند از بین رفتن تدریجی مینای دندان را متوقف کرد. بنابراین برای جلوگیری از آسیب دیدن دائمی مینای دندان لازم است ، آماده سازی و تراش دندان ها پیش از نصب لمینت ها ، توسط یک دندانپزشک باتجربه صورت گیرد.

علائم از بین رفتن مینای دندان چیست ؟

در مواردی که مینای دندان روند از بین رفتن تدریجی را طی می کند ، به دلیل عدم وجود علائم مشخص ، بیمار متوجه آن نیست. در مواردی که روند از بین رفتن مینای دندان شدید باشد ، ممکن است یک یا چند نشانه زیر در دندان های شما ایجاد شود :

  1. تغییر شکل و رنگ دندان
  2. در مواردی که مینای دندان از بین برود ، معمولا دندان ها زرد و درخشان به نظر می آیند.
  3. افزایش حساسیت دندان
  4. چنانچه حساسیت دندان های شما به مواد غذایی شیرین یا غذاهای سرد و گرم افزایش یابد ، ممکن است مینای دندان خود را از دست داده باشید.
  5. کاهش توانایی گاز زدن غذا

در مواردی که مینای دندان دچار آسیب جدی شده باشد ، فرد نمی تواند به راحتی غذا را گاز بزند و در هنگام گاز گرفتن ، در دندان های خود احساس درد می کند. دندان های نیش بیشتر از سایر دندان ها ، علامت درد در هنگام گاز گرفتن مواد غذایی را دارند.

عوارض از بین رفتن مینای دندان

وظیفه اصلی مینای دندان ، محافظت از قسمت های داخلی دندان است. در صورتی که فرد مینای دندان خود را از دست بدهد ، سبب می شود فرایند تخریب و پوسیدگی دندان ها تسریع شود و این امر موجب ایجاد احساس درد در دندان ها ، از دست رفتن آن ها و بروز عفونت و بیماری در لثه ها می شود.

از بین رفتن مینای دندان با لمینت ، در چه مواردی اتفاق می افتد ؟

در بعضی از موارد علاوه بر تراش اندکی که برای نصب لمینت دندان ، به ویژه نوع سرامیکی آن ، توسط دندانپزشک بر روی دندان ها انجام می شود ، برای اینکه دندان ها با یکدیگر همتراز شوند و روی یک خط قرار بگیرند ، گاهی ممکن است برخی از دندان هایی که نیازی به لمینت کردنشان نیست ، اندکی تراشیده شوند. معمولا از این روش در دندان های نیش استفاده می شود. در صورتی که دندانپزشک از مهارت کافی برخوردار باشد ، این تراش ها به حدی جزئی و ظریف است ، که آسیبی به مینای دندان فرد وارد نمی کند. ولی چنانچه دندان های فرد از مینای کافی برخوردار نباشد و دندان پزشک به دلیل عدم تجربه کافی ، مینای دندان را بیش از اندازه بتراشد سبب می شود ، مشکلاتی دائمی برای بیمار پس از نصب لمینت بر روی دندان ها ایجاد شود. در مواردی که دندان های بیمار از مینای کافی برخوردار نباشد ، توصیه می شود که بیمار به هیچ عنوان از لمینت بر روی دندان های خود استفاده نکند.

آیا تنها لمینت باعث از بین رفتن مینای دندان می شود؟

بیشتر افراد بر این باور هستند که از بین رفتن مینای دندان با لمینت امکان پذیر است و اگر این پروسه را انجام ندهند می توانند از دندان های خود مراقبت کنند. اما باید به این افراد بگویم که مینای دندان تنها با انجام لمینت یا استفاده از روکش های متفاوت آسیب نمی بیند و گاها به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ممکن است دچار ترک خوردگی و در نتیجه آسیب شود. در ادامه این مقاله قصد داریم به عواملی که باعث می شود مینای دندان از بین برود اشاره کنیم:

  • اسید های موجود در مواد غذایی

همانطور که می دانید مینای دندان ، لایه بسیار محکم و مقاومی است که عملکردی مانند پوست تخم مرغ دارد و از بخش های نرم درون دندان محافظت می کند. البته لازم به ذکر است که مینای دندان برخلاف پوست تخم مرغ از استحکام و مقاوت بسیار زیادی برخوردار است به طوری که می توانیم بگویم مینا ها سفت ترین و محکم ترین عضو در بدن انسان می باشد. اما با این وجود احتمال اینکه دچار پوسیدگی و فرسایش شوند بسیار زیاد است. اسید های موجود در مواد غذایی و باکتری ها از مهم ترین مواردی هستند که می توانند موجب فرسوده شدن مینای دندان شوند.  علاوه بر آن نیز این موقعیت می تواند باعث ترک خوردگی و در نهایت شکستگی دندان شود. نکته بسیار مهمی که در این میان وجود دارد این است که مینای دندان ، برخلاف استخوان های بدن نمی توانند با گذشت زمان خود را ترمیم کنند یا دوباره رشد نمایند.

  • خوردن نوشیدنی های سرد و گرم

یکی دیگر از عوامل مخرب مینای دندان مصرف نوشیدنی های سرد و گرم می باشد. دندان های که اسیب دیده هستند در تماس با گرما و سرما واکنش های منفی نشان می دهند. برای مثال خوردن بستنی یا نوشیدن قهوه و چای داغ می تواند باعث خراب شدن دندان ها و آسیب دیدن مینای دندان شود.

  • باکتری ها

پس از خوردن غذا ها و خوراکی های متفاوت باکتری های موجود در دهان شروع به فعالیت و تغذیه کردن از دندان ها و مواد غذایی باقی مانده در دهان می کنند. این روند باعث شکل گیری اسیدهایی در دهان می شود که می توانند بر روی استحام و مقاوت مینای دندان تاثیر بگذارند و آن را تخریب کنند. لازم به ذکر است که در صورت رعایت نکردن نکات مراقبتی و ادامه یافتن فعالیت این نوع باکتری ها علاوه بر این که باعث از بین رفتن مینای دندان می شود بلکه  می توانند موجب ابتلا به بیماری لثه از نوع خفیف نیز شود.

  • مصرف نوشیدنی های شیرین

عاشقان نوشابه و چای شیرین مراقب دندان های خود باشند! چرا که نوشیدن مقدار بسیار زیادی نوشابه یا چای شیرین در طول روز باعث می شود مینای دندان با اسید های مضر و مخرب در تماس قرار بگیرد. از همین رو بیشتر متخصصان و دندانپزشکان می گویند بهتر است مصرف این نوع نوشیدنی ها را در طول روز به حداقل برسانید و در صورت مصرف همراه با وعده های غذایی استفاده شوند. همچنین توصیه می شود از مصرف آن ها در طول شبانه روز به عنوان یک نوشیدنی و به تنهایی جدا خودداری فرمایید.

  • مشکلات گوارشی

از دیگر مواردی که نشان می دهد از بین رفتن مینای دندان با لمینت تنها اتفاق نمی افتد مشکلات گوارشی است. یکی از این مشکلات پر خوری عصبی یا اختلال بولیمیا می باشد که در آن اسیده معده به خاطر استفراغ وارد دهان می شود. مشکلات دیگری نیز همچون ریفلاکس اسید معده ، زخم معده و غیره می توانند بر روی مقاومت و استحکام مینای دندان تاثیر منفی بگذارند و باعث تخریب آن شوند.

  • دندان قروچه

از دیگر عواملی که باعث تخریب میانی دندان می شود می توان به مشکل دندان قروچه اشاره کرد. در حقیقت ، اصطکاک و فشار بسیار زیادی که با گذشت زمان به دلیل وجود این مشکل به دندان ها وارد می شود می تواند موجب فرسوده شدن ، پوسیدگی و شکستن مینای دندان شود. مشکل دندان قروچه در بیشتر موارد در زمان خواب به شدید ترین و بد ترین حالت خود می رسد ، در این حالت نیز فرد مبتلا به این مشکل نمی تواند کنترلی بر روی حرکت فک  و دندان خود داشته باشد. چنانچه به این مشکل مبتلا هستید و می خواهید از دندان های خود مراقبت کنید بهتر است سریعا به بهترین کلینیک دندانپزشکی در شهر محل سکونت خود مراجعه کنید.

با توجه به مطالب فوق می توانیم بگویم از بین رفتن مینای دندان با لمینت حقیقت نداشته و عوامل بسیار زیاد دیگری بر روی وضعیت سلامت آن ها تاثیر گذار هستند.

سخن پایانی

لمینت دندان به سبب داشتن کاربرد های درمانی ، زیبایی بخشیدن به دندان ها و ایجاد لبخندی زیباتر ، طرفداران زیادی دارد. این ونیرهای دندانی هیچ نقشی در آسیب رساندن به دندان ها و تخریب آن ها ندارند و این باور که ، ارتباطی میان از بین رفتن مینای دندان با لمینت وجود دارد ، باوری غلط بوده و شایعه ای بیش نیست. اگر آسیبی در دندان ایجاد شود ، نیز این آسیب به دلیل عدم مهارت کافی دندانپزشک در مرحله آماده سازی دندان ها پیش از نصب لمینت ها ، اتفاق می افتد. بنابراین چنانچه لمینت گذاری توسط دندانپزشکان مجرب انجام شود ، روشی بی رقیب برای ایجاد لبخندی زیبا در شماست. برای اینکه بتوانید اطلاعات جامعی را درباره این درمان شگفت انگیز به دست آورید ، راز جراحی در مقاله لمینت دندان این اطلاعات را برای شما همراهان عزیز گرد آوری کرده است. اگر می خواهید لبخندی زیبا داشته باشید ، شما را به خواندن این مقاله دعوت می کنیم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

  خانم های عزیزی که به خاطر بارداری های متعدد ، کاهش و افزایش وزن ، بالا رفتن سن یا اصلا به طور ژنتیکی سینه های کوچک و دفورمه ای دارند ، یا حتی اگر به سبب درمان بیماری سرطان بخشی یا تمام بافت پستان های خود را از دست داده اند ، مطلب پروتز سینه برایشان حتما بحث...

مقالات پربازدید

درخواست مشاوره

"(*)" indicates required fields

نام و نام خانوادگی(*)
جنسیت(*)

پرسش و پاسخ تکمیلی

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سحر اکبری
سحر اکبری
2 سال قبل

لمینت دندون و داغون میکنه قشنگ

تینا جعفری
تینا جعفری
2 سال قبل

من به همین علت هی از انجام لمینت دندان منصرف میشدم، ممنون بابت مطالب خوبتون

مقالات مرتبط

بوتاکس

بوتاکس

بوتاکس (Botox) ، عمدتاً به دلیل توانایی آن در کاهش دادن شکل ظاهری چین و چروک ها و جوانسازی صورت در میان همگان شهرت یافته است. این روند همچنین برای درمان مشکلاتی از قبیل اسپاسم گردن، عرق کردن زیاد، سردردهای میگرنی، کبد بیش فعال و تنبلی چشم نیز کاربرد دارد. در صورتی که...

لیفت سانترال لب

لیفت سانترال لب

لب ها عضوی در صورت می باشند که زیبایی و شادابی آن ها می تواند باعث زیبایی چهره شود. با بالا رفتن سن لب ها مانند دیگر اجزای صورت تحت تاثیر جاذبه حالت افتادگی پیدا می کنند. روش های مختلفی برای زیبا سازی لب وجود دارد که تزریق فیلر و پروتز لب از جمله این روش ها به شمار می...

باسن برزیلی

باسن برزیلی

شکل و تناسب باسن، فاکتور مهمی در جذابیت و داشتن یک اندام تراشیده می باشد. جراحی باسن برزیلی (BBL Butt Lift) ، می تواند با استفاده از تکنیک هایی از قبیل تزریق چربی ، شکل ظاهری پر تری را در باسن شما خلق کرده و کانتور باسن شما را بهبود بخشد، البته افرادی هستند که با...