| خانه 4 بلاگ 4 انواع لمینت دندان

انواع لمینت دندان

تیر ۲۸, ۱۴۰۱ | بلاگ | ۰ دیدگاه

می توان لمینت دندان را یکی از پر طرفدارترین پروسه های زیباسازی دندان به حساب آورد. امروزه روندهای زیبایی مربوط به دندان در میان همگان بسیار محبوب هستند. چرا که دندان های زیبا، لبخندی دلنشین را خلق می کند. حال در این بخش بنا داریم تا شما را با انواع لمینت دندان آشنا کنیم و مزایا و معایب هر یک را شرح دهیم. پروسه لمنیت کمی متفاوت تر از دیگر روش ها می باشد. بنابراین انتخاب نوع لمینت از اهمیت بالایی برخوردار است. شما هم اگر از ظاهر ناخوشایند دندان های خود خسته شده اید، می توانید با انتخاب یکی از انواع لمینت دندان مشکلات و نواقص آن را برطرف سازید. اما پیش از اقدام پیشنهاد می کنیم مطالبی را که در راز جراحی در اختیارتان قرار داده ایم مطالعه فرمایید.

انواع لمینت دندان

لمینت هایی که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم تقریباً کاربردهای یکسانی داشته و تنها در نوع مواد تشکیل دهنده، نحوه انجام پروسه ، ضخامت و میزان ماندگاری با یکدیگر تفاوت دارند. با ما همراه باشید تا با انواع لمینت دندان آشنا شوید.

پورسلین (Porcelain)

پورسلین یکی از رایج ترین انواع لمینت دندان می باشد. با قرار گرفتن این لمینت ها بر سطح دندان ، می توانید ظاهر دندان و لبخند خود را بهبود بخشید. لمینت پورسلین از مواد سرامیکی ساخته شده و در مقایسه با دیگر انواع لمینت دندان ، مقاومت بیشتری دارد. این نوع لمینت دارای ۱۵ طیف رنگی است؛ بنابراین شما به راحتی می توانید رنگ مناسب با دندان های خود را انتخاب کنید.

  • مزایای لمینت پورسلین

به عنوان اولین و حتی می توان گفت مهم ترین مزیت می توان به استحکام و دوام بالای این لمینت در برابر ضربه اشاره کرد.

هنگام انتخاب نوع لمینت باید به این نکته توجه کرد که ساختار لثه بتواند فشار و وزن حاصل از لمینت قرار گرفته بر روی دندان را تحمل کند. البته که لمینت های پورسلین از این بابت مشکل ساز نخواهند بود.

یک جنبه مثبت دیگر لمینت پورسلین مقاوم بودن آن در برابر لکه حاصل از مصرف غداها، نوشیدنی ها و به طور کلی خوراکی های است که دارای رنگدانه قوی می باشند؛ مانند قهوه، چای، نوشابه و غیره

به دلیل داشتن انواع طیف رنگی، با انتخاب رنگ مناسب به راحتی دندان های تیره  یا زرد شده را پوشش می دهد.

آخرین مزیتی که می توانیم برای این نوع لمینت ذکر کنیم، ماندگاری بالای آن است. لمینت Porcelain می تواند حدود ۱۰ تا ۱۵ سال بر روی دندان باقی بماند.

  • لمینت پورسلین چه مشکلاتی را برطرف می کند؟

دندان های تغییر رنگ یافته: اگر رنگ دندان های شما به شدت تغییر کرده و روند بلیچینگ و سفید سازی دندان مؤثر واقع نشده است، لمینت Porcelain می تواند این مشکل را برای شما برطرف سازد.

دندان های آسیب دیده، ترک خورده و شکسته: یک یا چند دندان آسیب دیده به راحتی و به سرعت با این نوع لمینت ترمیم و اصلاح می شوند.

فواصل بین دندان ها: این نوع می تواند فاصله های موجود بین دندان ها را برطرف کرده و ظاهری یک دست و مرتب در دندان ها ایجاد کند.

تقریباً تمام افراد می توانند برای  ترمیم و اصلاح دندان های خود، از لمینت Porcelain استفاده کنند. منتها کسانی که دندان هایشان دچار فرسایش و پوسیدگی شدید شده اند گزینه مطلوبی برای این فرایند در نظر گرفته نمی شوند.

  • چگونه از لمینت های پورسلین خود مراقبت کنید؟

توصیه می شود غذا و خوراکی های که بافت آن ها سفت و محکم است و هنگام جویدن ممکن است به لمینت فشار وارد کنند، مصرف نکنید.

اگر از جمله افرادی می باشید که به اصطلاح به دندان قروچه (ساییدن دندان ها به یکدیگر) دچار هستند، در صورتی که برای اصلاح دندان های خود از لمینت پورسلین استفاده کردید، باید عادت ساییدن دندان را ترک کنید. در غیر این صورت لمینت شما پس از مدت کوتاهی تخریب می شود.

همچنین هنگام خواب می توانید از محافظ دندان استفاده کنید تا از ساییده شدن آن ها جلوگیری شود.

بهداشت دهان و دندان خود را رعایت کنید و به طور منظم مسواک زده و از نخ دندان استفاده کنید.

  • معایب لمینت پورسلین

اگر بخواهیم به یکی از جنبه های منفی این نوع از انواع لمینت دندان اشاره کنیم، می توانیم بگوییم از آنجایی که این نوع لمینت در مقایسه با انواع دیگر محکم تر و مقاوم تر است، در صورتی که بخشی از آن آسیب ببیند پروسه ترمیم آن دشوار خواهد بود. زیرا برای ترمیم آن باید قالب لمینت پورسلین که بر روی دندان قرار گرفته است به طور کامل برداشته شود و سپس با یک قالب سالم جایگزین شود. همچنین امکان دارد در طول پروسه به دندان های طبیعی شما نیز آسیب وارد شود.

نکته منفی دیگری که میتوانیم در مورد این لمینت مطرح کنیم این است که سبب حساس شدن دندان ها می شود. چگونه؟ به دلیل آن که پیش از اتصال لمینت، مقداری از مینای دندان تراشیده می شود، از ضخامت دندان کاسته شده و نسبت به غذاهای بسیار گرم یا بسیار سرد، نوشیدنی های گازدار و الکلی حساس می شود.

این نوع لمینت در مقایسه با سایر لمینت ها نیاز به صرف هزینه بیش تری دارد و برای بعضی افراد ممکن است پروسه ای بسیار گران محسوب شود.

پروسه لمینت پورسلین زمان بر است و طی سه جلسه تکمیل می شود. به همین دلیل فرد باید چندین بار به دندان پزشکی مراجعه کند و تحت درمان قرار گیرد.

درست است که لمینت پورسلین از مقاومت بالایی برخوردار است اما بدین معنا نیست که در هیچ صورتی آسیب نمی بیند و به مراقبت نیاز ندارد. منظور از مقاومت بالا این است که به نسبت دیگر لمینت ها دیرتر در برابر صدمات خارجی واکنش نشان می دهد. بنابراین پس از انجام این نوع لمینت حتماً روتین بهداشت دهان خود را رعایت کنید و به هیچ عنوان خوراکی هایی مانند گردو، پسته، فندق و خوراکی های مشابه را با دندان نشکنید.

کامپوزیت (Composite)

لمینت کامپوزیت کمی با پورسلین متفاوت است. این لمینت از همان ترکیباتی ساخته شده است که برای پر کردن حفره های ایجاد شده درون دندان ها مورد استفاده قرار می گیرند. لمینت کامپوزیت نیز به طور کامل نواقص ظاهر دندان مانند پریدگی دندان، شکستگی، ترک و زرد یا سیاه بودن آن را می پوشاند.

مدت زمان ساخت این لمینت کوتاه است و پروسه آن در یک جلسه انجام می شود. لمینت کامپوزیت بر عکس پورسلین مستقیماً بر روی دندان قرار گرفته و سپس دندانپزشک آن را به فرم و اندازه مناسب تغییر می دهد.

  • مزایای لمینت کامپوزیت

به طور کلی پروسه های مربوط به دندان اعم از درمانی یا زیبایی با هزینه بالایی همراه است؛ بنابراین افراد هنگام انتخاب گزینه مناسب، روندی را که هزینه به نسبت کمتری دارد، در صدر لیست خود قرار می دهند. لمینت کامپوزیت به لحاظ اقتصادی، نسبت به لمینت پورسلین، به صرفه تر می باشد و هزینه کم تری را می طلبد.

زمان نیز یک اصل مهم در محبوب و برتر محسوب شدن یک پروسه در نظر گرفته می شود. تعداد زیادی از مردم حوصله کافی برای انجام پروسه های چندین مرحله را ندارند و به دنبال بهترین پروسه در کوتاه ترین زمان ممکن می روند. مزیت لمینت کامپوزیت این است که کل پروسه در یک جلسه انجام می شود و به صرف زمان زیاد و رفت و آمد مکرر به دندان پزشکی نیازی ندارد.

یکی دیگر از نکات مثبت لمینت های کامپوزیت این است که به دلیل سطح هموار و براقی که دارند، ظاهر دندان ها را بسیار طبیعی و نرمال جلوه می دهند.

لمینت کامپوزیت برخلاف لمینت Porcelain در صورت آسیب دیدن به راحتی قابل ترمیم است.

  • معایب لمینت کامپوزیت

یکی از بزرگترین ایرادهای این نوع لمینت ، مقاومت پایین مواد تشکیل دهنده آن است. به این نحو که در صورت وارد شدن ضربه و آسیب سریعاً واکنش نشان داده و ممکن است ترک بردارد یا دچار شکستگی شود.

همچنین لمینت کامپوزیت در برابر لکه های ناشی از غذا و نوشیدنی ها مقاوم نیست و رنگ آن ها را به خود می گیرد. بنابراین توصیه می شود پس از مصرف چنین خوراکی هایی فوراً دهان و دندان های خود را بشویید.

یکی دیگر از معایب این لمینت، مدت زمان ماندگاری آن است که حدود ۵ الی ۷ سال می باشد. درست است که هزینه پروسه لمینت کامپوزیت کمتر است اما از طرفی دیگر ممکن است پس از مدت کوتاهی نیاز باشد تا لمینت تعویض شود و مواد گذاری مجدداً انجام گیرد.

لومینیرز (Lumineers)

این نوع از لمینت نسبت به سایر انواع لمینت دندان بسیار بسیار نازک و کم ضخامت (۰.۲ میلی متر) بوده و نیمه شفاف هستند. ظاهر حاصل از این نوع لمینت نسبت به دو نوع دیگر بسیار طبیعی تر می باشد. لومینیرزها به قدری نازک می باشند که برای اتصال آن ها به دندان، دیگر نیازی به تراشیدن مینای دندان نیست.

اگر نسبت به انجام لمینت دندان از نوع پورسلین مردد هستید، لمینت لومینیرز به شما پیشنهاد می شود؛ چرا که این فرایند برگشت پذیر است. البته که باید به شرایط طبیعی دندان های خود نیز توجه داشته باشید.

گفته می شود این نوع لمینت می تواند تا ۲۰ سال ماندگاری داشته باشد اما از سوی دیگر، به دلیل ظرافت آن احتمال شکستن و ترک خوردن آن نیز زیاد است.

  • مزایای لمینت لومینیرز

این نوع لمینت ها بسیار نازک هستند به همین دلیل پیش از قرار دادن آن ها بر روی دندان، مینای دندان به میزان کمی برداشته می شود. گاهی اوقات حتی این میزان کم نیز برداشته نشده و سطح دندان بدون تغییر باقی می ماند.

یکی دیگر از ویژگی های مثبت لمینت لومینیرز ، آسان بودن پروسه آن می باشد. از آنجایی که برای قرار دادن لمینت لومینیرز تقریباً به تراشیدن مینای دندان نیازی نخواهد بود، پروسه غیرتهاجمی تلقی می شود.

همچنین این لیمنت ها برگشت پذیر هستند ؛ بدین معنا که هر زمان که بخواهید می توانید به دندان پزشک خود مراجعه کنید و آنها را از روی دندان های خود بردارید.

  • معایب لمینت لومینیرز

هرچند ظرافت لومینیرزها ممکن است برای بعضی افراد مزیت محسوب شود، اما برای کسانی که بر روی دندان هایشان لکه های تیره دیده می شود یا میان دندان هایشان فاصله وجود دارد، این ظرافت یک ویژگی منفی به حساب می آید؛ چرا که این نوع لمینت نمی تواند مشکلات ظاهری دندان های آنان را پوشش دهد.

گزارش شده است که برخی از افراد پس از انجام پروسه لمینت لومینیرز اظهار کرده اند که:

  • لمینت کمی پس از انجام پروسه از دندان جدا شده است.
  • نیمه شفاف بودن آن دندان های تیره را به طور کامل نمی پوشاند.

هزینه انواع لمینت دندان

یکی از سوالاتی که عمدتاً برای همه داوطلبان انواع لمینت دندان پیش می آید ، سوال در خصوص هزینه انواع لمینت دندان است. یکی از نکاتی که نسبت به هزینه انواع لمینت دندان الویت دارد ، دقت عمل به خرج دادن در انتخاب بهترین متخصص لمینت دندان است ، چراکه قربانی کردن کیفیت برای هزینه قطعاً منطقی نبوده و نمی تواند پیامد خوبی را به دنبال داشته باشد.

وضعیت سلامت دهان و دندان ها یکی از مراحلی است که قبل از اقدام به لمینت کردن دندان ها باید مورد بررسی قرار گیرد. نیاز به درمان قبل از شروع به لمینت کردن دندان ها می تواند بعنوان یک فاکتور مهم ، هزینه انواع لمینت دندان را تحت تاثیر قرار دهد. بعلاوه انتخاب نوع لمینت نیز خود یکی از مولفه های تاثیر گذار در هزینه محسوب می شود. متفاوت بودن انواع لمینت ها از نظر مقاومت آنها در برابر فشار ، سازگار بودن آنها با الگوی دهان و دندان ها ، هزینه ساخت انواع لمینت دندان ، نوع مواد مورد استفاده برای قالب گیری ، کیفیت لیمنت از نظر درخشندگی ، ظرافت ، رنگ ، مهارت و سابقه درخشان متخصص لمینت دندان و نیز تعداد دندان های گزینش شده برای لمینت شدن ، همگی از فاکتورهای تاثیر گذار بر روی هزینه انواع لمینت دندان می باشد.

درباره طول عمر انواع لمنیت دندان

طول عمر انواع لمینت دندان که در واقع نقش یک روکش را ایفا می کنند ، تا حدود زیادی به رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی وابسته است. اگر دستورالعمل های توصیه شده برای مراقبت از انواع لمینت دندان به درستی انجام شود ، می توان مدعی شد که می توان تا دو دهه ، از مزایای این روکش های دندان ، بهره مند شد. در اینجا قطعاً کنجکاوید بدانید که این مراقبت ها شامل چه نکاتی می شوند. در ادامه مقاله با راز جراحی همراه باشد تا شما را با این نکات مراقبتی تضمین کننده بهره مندی از مزایای داشتن لمینت هایی زیبا برای مدت زمان طولانی ، آشنا کنیم.

۱ . بهداشت دهان و دندان خود را به خوبی رعایت کنید. یک مراقبت ساده از قبیل مسواک زدن و استفاده از نخ دندان و دهانشویه می تواند سلامت دهان و دندان و ماندگاری بیشتر لمینت های شما را تضمین کند.

۲ . در صورت داشتن دندان قروچه حتماً در طول شب ، از محافظ دندان استفاده کنید تا از ساییده شدن دندان ها با یکدیگر جلوگیری به عمل آید.

۳ . سیگار نکشید. استعمال سیگار دشمن درجه یک سلامت شما بوده و ماندگاری لمینت دندان های شما را نیز دستخوش افت می کند.

۴ . از دندان های خود به عنوان وسیله ای برای کارهای مختلف مثل پاره کردن ، باز کردن درب وسایل مختلف

استفاده نکنید. این کار باعث آسیب دیدن جدی لمینت های دندان شما می شود.

۵ . بر یک مبنای شش ماهه ، بازدید دندان ها توسط دندانپزشک را به طور جدی دنبال کنید.

۶ . از میل کردن نوشیدنی ها و خوراکی های رنگی یا دارای خواص قلیایی یا اسیدی خودداری کنید. نوشیدنی های گاز دار نیز می تواند باعث آسیب دیدن لمینت های دندان شما شود.

چه عواملی دیگری می تواند بر روی ماندگاری انواع لمینت دندان تاثیر گذار باشد؟

علاوه بر موارد فوق ، برخی مولفه های دیگر از قبیل موارد زیر نیز می تواند در تضمین ماندگاری بیشتر لمینت های دندان ، اثر گذار باشد. این موارد به شرح زیر می باشد :

۱ . سن

با بالا رفتن سن ، بافت لثه پسروی می کند و همین امر باعث می شود که بخش بیشتری از دندان دیده شود. این فاصله باعث می شود که ظاهر لمینت ناخوشایند دیده شود. متخصص لمینت دندان شما می تواند این مشکل را با اجرای تکنیک های مختلف درمان نماید.

۲ . تجربه متخصص لمینت دندان

اینکه کار لمینت دندان خود را به یک متخصص خوب بسپارید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. دقت ، ظرافت ، مهارت و تجربه متخصص لمینت دندان است که می تواند دندان هایی زیبا با ظاهری طبیعی را برای شما خلق نماید.

۳ . کیفیت متریال

جنس لمینتی که متخصص لمینت دندان شما برای اجرای فرایند مورد استفاده قرار می دهد ، نقش قابل ملاحظه ای را در ماندگاری ایفا می کند. برگزیدن برندهای معروفی که از متریال عالی بهره برده اند بدون شک ، بر روی طول عمر لمینت های شما تاثیر قابل ملاحظه ای خواهد داشت.

سخن پایانی

درنهایت، با توجه به تمام توضیحات ارائه شده درمورد انواع لمینت دندان ، نمی توان گفت یکی از آن ها بسیار خوب و دیگری بسیار نا کارآمد است بلکه شما برای انتخاب یکی از آن ها باید خواسته های خود را از انجام این پروسه مد نظر قرار دهید. حال ممکن است هدف شما از لمنیت با فرد دیگری متفاوت باشد؛ در نتیجه لمنیت انتخابی هر یک از شما نیز متفاوت خواهد بود. در این رابطه نیز می توانید با دندانپزشک خود مشورت کنید تا بهترین تصمیم را برای دندان های خود بگیرید. تیم راز جراحی امیدوار است که در ارائه اطلاعات مفید و سودمند برای شما، به طور رضایت بخشی عمل کرده باشد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

  خانم های عزیزی که به خاطر بارداری های متعدد ، کاهش و افزایش وزن ، بالا رفتن سن یا اصلا به طور ژنتیکی سینه های کوچک و دفورمه ای دارند ، یا حتی اگر به سبب درمان بیماری سرطان بخشی یا تمام بافت پستان های خود را از دست داده اند ، مطلب پروتز سینه برایشان حتما بحث...

مقالات پربازدید

درخواست مشاوره

"(*)" indicates required fields

نام و نام خانوادگی(*)
جنسیت(*)

پرسش و پاسخ تکمیلی

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مقالات مرتبط

بوتاکس

بوتاکس

بوتاکس (Botox) ، عمدتاً به دلیل توانایی آن در کاهش دادن شکل ظاهری چین و چروک ها و جوانسازی صورت در میان همگان شهرت یافته است. این روند همچنین برای درمان مشکلاتی از قبیل اسپاسم گردن، عرق کردن زیاد، سردردهای میگرنی، کبد بیش فعال و تنبلی چشم نیز کاربرد دارد. در صورتی که...

لیفت سانترال لب

لیفت سانترال لب

لب ها عضوی در صورت می باشند که زیبایی و شادابی آن ها می تواند باعث زیبایی چهره شود. با بالا رفتن سن لب ها مانند دیگر اجزای صورت تحت تاثیر جاذبه حالت افتادگی پیدا می کنند. روش های مختلفی برای زیبا سازی لب وجود دارد که تزریق فیلر و پروتز لب از جمله این روش ها به شمار می...

باسن برزیلی

باسن برزیلی

شکل و تناسب باسن، فاکتور مهمی در جذابیت و داشتن یک اندام تراشیده می باشد. جراحی باسن برزیلی (BBL Butt Lift) ، می تواند با استفاده از تکنیک هایی از قبیل تزریق چربی ، شکل ظاهری پر تری را در باسن شما خلق کرده و کانتور باسن شما را بهبود بخشد، البته افرادی هستند که با...