| خانه 4 بلاگ 4 جراحی بینی به روش باز و بسته

جراحی بینی به روش باز و بسته

تیر ۹, ۱۴۰۱ | بلاگ | ۵ دیدگاه ها

به طور کلی جراحی بینی به روش باز و بسته انجام می پذیرد. البته که فاکتورهای مختلفی در امر انتخاب روش مناسب برای هر فرد ، نیز دخیل هستند. مقصود راز جراحی از نگارش این مطلب ، بیان تمام نکات مرتبط با دو تکنیک مذکور می باشد. هدف و خواسته فرد از عمل ، اولیه یا ترمیمی بودن رینوپلاستی ، میزان معایب موجود و اصلاحات مورد نیاز ، همگی مواردی هستند که به جراح در گزینش روش مطلوب ، جهت انجام جراحی بینی ، کمک می کنند.دقیقا مانند هر مسئله دیگری ، دو تکنیک باز و بسته هر کدام شامل مزایا و معایبی هستند که در ادامه مقاله با جزئیات کامل به آن پرداخته می شود. حال سؤالی که پیش می آید این است که کدام روش در قیاس با دیگری بهتر است؟ در ابتدا باید جوانب مختلف هر یک از آن ها بررسی شود سپس به سوال پرسیده شده ، جواب داده شود. پس برای یافتن پاسخ ، مقاله جراحی بینی بسته و باز تا انتها مطالعه نمایید. شما برای تصمیم گیری بهتر ، به آگاهی بیشتری نیاز دارید ؛ راز جراحی این زمینه را برایتان فراهم ساخته است تا بتوانید به دانش مورد نیاز خود دست یابید.

جراحی بینی به روش باز و بسته

جراحی بینی به روش باز

جراحی بینی باز ، روشی است که طی آن برش های مورد نیاز برای دسترسی به ساختار درونی بینی ، بر روی دماغ ایجاد می شوند. بدین نحو که جراح با استفاده از تیغ جراحی ، کلوملا بینی را با یک برش کوچک v شکل برش می دهد.  کلوملا بافتی است که در قسمت تحتانی بینی ، دو سوراخ دماغ را از یکدیگر جدا می سازد.

عمل بینی به روش باز معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می پذیرد. برش ایجاد شده در رینوپلاستی باز ، دسترسی به تمام ساختارهای استخوانی و غضروفی که در زیر پوست بینی قرار دارند را برای جراح تسهیل می کند. از این رو جراح بینی می تواند با دقت بالاتری معایب موجود را برطرف ساخته و تغییرات لازم را اعمال نماید.

  • کاندیدای ایده آل برای جراحی بینی به روش باز

افرادی که تمایل دارند برای مرتبه دوم یا بیشتر و به اصطلاح تحت جراحی ترمیمی بینی قرار گیرند ، روش باز بسیار برای آنان مناسب است. رینوپلاستی باز برای کسانی که بینی کج یا شکسته ای دارند یا می خواهند برجستگی نوک بینی را بهبود بخشند ، نیز انتخاب بسیار مطلوبی در نظر گرفته می شود. علاوه بر این ، برخی از بینی ها که ساختار ضعیفی دارند ، طی عمل ، جراح برای تقویت ساختمان آن باید از بافت های پیوندی کمک بگیرد. در این موارد نیز روش باز ، تکنیک مناسبی برای انجام جراحی می باشد.

  • مزایای جراحی بینی به روش باز

در توضیحات جراحی بینی به روش باز متذکر شدیم که نحوه برش دهی بینی در این تکنیک به صورتی است که به جراح پلاستیک اجازه می دهد بر تمام آناتومی و ساختاری درونی بینی ، تسلط یابد. از این بابت تعدادی از متخصصان مزایای رینوپلاستی باز را این چنین بازگو می کنند :

با استفاده از روش باز ، جراح می تواند به طور دقیق و درست ساختمان بینی و ایرادات ظاهری و عملکردی آن را ارزیابی نماید. همچنین هر گونه عدم تقارن یا نواقص غیر طبیعی دماغ که از روی ظاهر آن قابل تشخیص نمی باشد ، جراح طی عمل بینی به روش باز ، متوجه آن ها می گردد. بدین نحو  هر چه بررسی دقیق تر صورت گیرد ، نتیجه ای که حاصل می شود مطلوب ، رضایت بخش و بدون خطا می باشد.

دیگر مزیت این روش ، انجام جراحی در زمان کمتر است. به این خاطر که بهترین جراح بینی دید گسترده ای بر روی ساختار درونی دارد ، می تواند سریع تر به معایب موجود پی ببرد و با سرعت بیشتری آنان را رفع سازد.

معایب جراحی بینی به روش باز

مهم ترین موردی که ممکن است فرد را از قرار گرفتن تحت عمل بینی به روش باز ، منصرف کند ، احتمال بر جای ماندن اسکار بعد از اتمام پروسه می باشد. البته لازم به ذکر است که لزوماً این عارضه نمود نمی یابد. جدا از روش عمل ، عوامل دیگری همچون ضخامت پوست بینی فرد ، رعایت نکات مراقبتی و غیره در این امر نیز دخیل هستند.

از طرف دیگر ، در صورت بر جای ماندن اثر برش های جراحی بر روی کلوملا ، زمانی در معرض دید قرار می گیرند که فرد سر خود را به سمت بالا قرار دهد. در هر صورت ، جراح پلاستیک با دقت بالا عمل را انجام داده و بخیه ها را به گونه ای می زند تا چنین مشکلی پدید نیاید.

پس از رینوپلاستی باز ، بروز ورم تا حد نسبتاً زیادی ، محتمل است ؛ زیرا طی این روش ، بسیاری از بافت های ساختار درونی بینی دستخوش تغییرات می شوند. در نتیجه احتمال متورم شدن بینی نیز افزایش می یابد. در پی این مورد دوره ریکاوی هم طولانی تر می شود ؛ چرا که قسمت های بیشتری از بافت ها باید ترمیم شوند.

جراحی بینی به روش بسته

در جراحی بینی بسته ، بر خلاف رینوپلاستی باز ، برش های لازم جهت انجام عمل ، درون سوراخ های بینی ایجاد می شوند. در این راستا جراح ، طی بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی ، تغییرات ضروری را از طریق هر یک از برش ها ، به صورت جداگانه ، بر روی ساختار بینی اعمال می سازد.

به دلیل نحوه برش های ایجاد شده در این تکنیک ، دسترسی و تسلط جراح به ساختار درونی محدود می باشد ؛ به همین سبب تغییرات کمتری را می تواند بر روی بینی اعمال نماید.

رینوپلاستی بسته از تهاجم کمتری برخوردار بوده و پس از اتمام عمل ، هیچگونه اسکار نمایان یا جای زخمی بر روی دماغ دیده نمی شود.

کاندیدای ایده آل برای جراحی بینی به روش بسته

با توجه به نوع و محل برش جراحی در تکنیک بسته و دید محدودی که برای جراح فراهم می کند ، می توان گفت اشخاصی گزینه مناسبی برای این روش در نظر گرفته می شوند که مشکلات و نواقص بینی آن ها پیچیده نبوده و به تغییرات جزئی نیاز دارند. در این حالت متخصص قادر است به راحتی از طریق برش های داخلی ، معایب بینی را برطرف سازد.

جهت بکارگیری روش بسته ، لازم است جراح پلاستیک از مهارت عملی بسیار بالا و دقیقی بهره مند باشد ؛ چرا که با کمترین تسلط بر تمام ساختار درونی بینی باید بهترین اصلاحات را انجام دهد و نتیجه رضایت بخشی را رقم زند.

مزایای جراحی بینی به روش بسته

مشخصاً همانطور که ممکن است خودتان نیز حدس زده باشید ، برترین ویژگی رینوپلاستی بسته ، عدم وجود اسکار نمایان بعد از اتمام عمل و دوره ریکاوری است. این امر ناشی از ایجاد شکاف های جراحی ، درون بینی است. به همین سبب شمار زیادی از متقاضیان جراحی بینی ، تمایل دارند که تحت تکنیک بسته عمل شوند.

نکته مثبت بعدی ، دوره نقاهت کوتاه آن می باشد. به علت نوع برش و محدودیت جراح در دسترسی به تمام بافت های ساختار درونی بینی ، اصلاحات به میزان کمتری اعمال شده و بخش کوچکتری از بافت های غضروفی و استخوانی تحت الشعاع تغییرات قرار می گیرند. از این رو کبودی و ورم حاصل شده بسیار کم بوده و در مدت زمان کوتاه تری ترمیم شده و بهبود می یابند.

بافت نوک بینی بسیار حساس می باشد. حال به دلیل آن که برشی بر روی نوک بینی ایجاد نمی گردد ، جریان خون ، گردش بهتری داشته و احتمال بروز اسکار یا ورم شدید در این ناحیه به حداقل می رسد.

معایب جراحی بینی به روش بسته

یکی از محدودیت های رینوپلاستی بسته این است که برای تمامی افراد مناسب نیست. کسانی که ناهنجاری های پیچیده ای بر روی ساختار بینی شان وجود دارد و در نتیجه باید تغییرات اساسی بر روی آن اعمال گردد ، نمی توانند روش بسته را برای جراحی خود بر گزینند. تنها افرادی که به تغییرات جزئی و مشخصی نیازمند هستند از این روش بهره مند خواهند شد.

نکته منفی دیگر این است که وسعت دید جراح در عمل بینی به روش بسته ، کم می باشد. به همین سبب ممکن است مجبور شود در برخی موارد ، پوست بینی را بکشد تا ساختار داخلی را ببیند و تغییر را اعمال نماید. علاوه بر این ، با بکارگیری روش بسته ، احتمال بروز خطا ، در قیاس با جراحی بینی باز ، افزایش می یابد.

حال که با جراحی بینی به روش باز و بسته آشنا شدید و نسبت به جوانب مثبت و منفی هر یک اگاهی کافی را بدست آورده اید ، نوبت به پاسخ دهی به پرسش ابتدایی می شود.

جراحی بینی به روش باز یا بسته ؟

با مطالعه توضیحات فوق در مورد جراحی بینی باز و بسته ، متوجه خواهید شد که تفاوت های میان دو تکنیک باز و بسته به سبب نوع برش زنی و محل ایجاد آن ، شکل می گیرند. اصولاً تمامی افراد تمایل دارند که برای انجام هر کاری ، از بهترین گزینه ها بهره بگیرند. در ارتباط با جراحی بینی به روش باز یا بسته باید گفت که بهترین بودن هر یک از آن ها به عوامل مختلفی بستگی دارد و جراح بینی ، بهترین شخصی است که می تواند شما را در این امر راهنمایی کند.

اگر بینی شما مشکلات بسیار اساسی همچون انحراف سپتوم ، شکستگی استخوان و مواردی از این قبیل را دارا باشد ، رینوپلاستی باز بهترین گزینه برایتان در نظر گرفته می شود.

از طرفی دیگر اگر ایرادات بینی تان محدود بوده و با یک یا چند تغییر جزئی  بر طرف می شوند ، توصیه جراح انجام رینوپلاستی بسته می باشد.

البته شماری از متخصصان پلاستیک ، عمل بینی به روش باز را برترین تکنیک می دانند ؛ زیرا روش نامبرده ، طیف گسترده ای از افراد متقاضی عمل بینی را در بر می گیرد و از طریق آن هم معایب ظاهری و هم نواقص عملکردی بینی بهبود می یابند.

عمل بینی ، یک پروسه حساس بوده و جزئیات بسیاری دارد. از این رو عمل بینی دو شخص ، هیچگاه به یک صورت انجام نمی پذیرد. بنابراین پیشنهاد می شود برای دستیابی به بهترین نتیجه ممکن و عدم بروز پشیمانی ، بهتر است به بهترین جراح بینی مراجعه نموده و به توصیه های او گوش فرا دهید.

فرق عمل باز و بسته بینی

اگر بخواهیم توضیحات بیان شده در مقاله را به صورت خلاصه بیان کنیم و فرق عمل باز و بسته بینی را بگویم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

بزرگ ترین و مهم ترین تفاوت میان این دو تکنیک همانطور که از نام هایشان پیداست ، نحوه ایجاد برش می باشد ، در روش باز برش بر روی کلوملا یا پوست میان دو حفره بینی ، ایجاد می شود در حالی که در جراحی به روش بسته ، دو حفره بینی با استفاده از ابزار های مخصوص به سمت بالا کشیده می شوند و پزشک درون بینی برش ایجاد می کند.

دومین تفاوت این روش ها در باقی ماندن آثار زخم و بخیه می باشد. در تکنیک باز به دلیل اینکه پزشک پوست بیرونی دماغ یعنی ناحیه کلوملا را برش می زند ، نیاز دارد تا از بخیه استفاده کند که همین مسئله نیز باعث می شود احتمال باقی ماندن جای زخم بر روی بینی تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا کند. در حالی که در جراحی بسته بینی به دلیل داخلی بودن برش ها هیچ اثر از جای زخم و بخیه باقی نمی ماند و قابل مشاهده نمی باشد.

در جراحی باز دماغ احتمال تحلیل تکیه گاه نوک بینی ، بسیار کمتر از رویکرد کلوز می باشد.

از دیگر تفاوت های میان جراحی بینی به روش باز و بسته می توان به میزان متورم شدن و کبودی پوست اشاره کرد که در عمل بینی به روش بسته این میزان بسیار کم می باشد.

از آنجایی که میزان تورم و کبودی در جراحی بینی بسته بسیار کم است می توانیم بگویم دوره نقاهت پس از عمل جراحی به روش بسته کمتر از روش باز می باشد.

بیشتر افراد فکر می کنند که زمان انجام جراحی بسته بینی به دلیل اینکه جراح بینی باید دقت و حساسیت بیشتری خرج دهد ، طولانی تر از تکنیک اوپن می باشد ، در حالی که این چنین نبوده و به خاطر اینکه پزشک باید در روش باز پوست سطحی بینی را بخیه بزند زمان طولانی تری را نیاز دارد.

همانطور که گفته شد در تکنیک باز به دلیل تسلط کامل جراح به ساختمان بینی ، رفع ایرادات نوک بینی آسان تر بوده و همچنین احتمال بروز غیرقرینگی در این تکنیک بسیار کم می باشد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

  خانم های عزیزی که به خاطر بارداری های متعدد ، کاهش و افزایش وزن ، بالا رفتن سن یا اصلا به طور ژنتیکی سینه های کوچک و دفورمه ای دارند ، یا حتی اگر به سبب درمان بیماری سرطان بخشی یا تمام بافت پستان های خود را از دست داده اند ، مطلب پروتز سینه برایشان حتما بحث...

مقالات پربازدید

درخواست مشاوره

"(*)" indicates required fields

نام و نام خانوادگی(*)
جنسیت(*)

پرسش و پاسخ تکمیلی

5 3 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا فاتح
زهرا فاتح
2 سال قبل

سلام کدوم روش بهتره؟جراحی باز یا بسته

سهیلا اسعدی
سهیلا اسعدی
2 سال قبل

به روش باز دقیق تر از آب در میاد

هما
هما
2 سال قبل

بالاخره درد داره

مقالات مرتبط

بوتاکس

بوتاکس

بوتاکس (Botox) ، عمدتاً به دلیل توانایی آن در کاهش دادن شکل ظاهری چین و چروک ها و جوانسازی صورت در میان همگان شهرت یافته است. این روند همچنین برای درمان مشکلاتی از قبیل اسپاسم گردن، عرق کردن زیاد، سردردهای میگرنی، کبد بیش فعال و تنبلی چشم نیز کاربرد دارد. در صورتی که...

لیفت سانترال لب

لیفت سانترال لب

لب ها عضوی در صورت می باشند که زیبایی و شادابی آن ها می تواند باعث زیبایی چهره شود. با بالا رفتن سن لب ها مانند دیگر اجزای صورت تحت تاثیر جاذبه حالت افتادگی پیدا می کنند. روش های مختلفی برای زیبا سازی لب وجود دارد که تزریق فیلر و پروتز لب از جمله این روش ها به شمار می...

باسن برزیلی

باسن برزیلی

شکل و تناسب باسن، فاکتور مهمی در جذابیت و داشتن یک اندام تراشیده می باشد. جراحی باسن برزیلی (BBL Butt Lift) ، می تواند با استفاده از تکنیک هایی از قبیل تزریق چربی ، شکل ظاهری پر تری را در باسن شما خلق کرده و کانتور باسن شما را بهبود بخشد، البته افرادی هستند که با...