| خانه 4 بلاگ 4 مراقبت های بعد از جراحی گوش

مراقبت های بعد از جراحی گوش

مرداد ۵, ۱۴۰۱ | بلاگ | ۱ دیدگاه

حتماً تا کنون افرادی را دیده اید که از گوش های بسیار بزرگ یا حالت برجسته آن ها ناراضی بوده و به طور کلی عدم تناسب گوش هایشان یا سر و صورت سبب کاهش اعتماد به نفس آنان شده است. جراحی گوش یا اتوپلاستی ، پروسه ای است که طی آن جراح می تواند اندازه و حالت گوش ها را تغییر دهد . نتیجه ای فوق العاده برای فرد رقم بزند. البته امر دیگری در مطلوب بودن نتیجه نهایی تأثیر بسزایی دارد. مراقبت های بعد از جراحی گوش ، امر مذکور می باشد.

مراقبت های بعد از جراحی گوش

معمولاً پیش یا پس از پروسه ، جراح مربوطه دستورالعملی را فراهم می آورد و از شما می خواهد بعد از جراحی تمام موارد ذکر شده را رعایت فرمایید تا به نتیجه دلخواه تان دست یابید. در غیر اینصورت ، وقت و پول خود و زحمت جراح را بیهوده هدر داده اید. راز جراحی یک مطلب جامع در رابطه با مراقبت های بعد از جراحی گوش جمع آوری کرده و در اختیارتان قرار داده است. بدین نحو در صورتی که خود یا یکی از عزیزانتان روزی تحت عمل گوش قرار بگیرید نگران نکات مراقبتی بعد از عمل نخواهید بود.

نحوه خوابیدن بعد از جراحی گوش

نحوه خوابیدن یکی از مراقبت های بعد از جراحی گوش می باشد که فرد پس از عمل باید بسیار دقت داشته باشد، اکثر افراد بعد از پروسه های زیبایی ، برای خوابیدن با خود کلنجار می روند. عمل زیبایی گوش نیز از این قاعده مستثنی نیست. شاید تغییر حالت و پوزیشن خواب در ابتدا کمی دشوار باشد اما قطعاً به سود خودتان است.

بعد از اتوپلاستی ، جراح از شما می خواهد به صورت طاقباز بخوابید. بدین صورت که بر روی کمر خوابیده و ترجیحاً یک یا دو بالش زیر سر خود قرار دهید. این حالت از وارد آمدن فشار اضافی و کشیده شدن گوش ها در طول خواب جلوگیری می کند. همچنین بالاتر قرار دادن سر خود از بدن ، در کاهش ورم گوش نیز مؤثر است.

تا زمان بهبودی کامل و تثبیت فرم جدید گوش ، خوابیدن بر روی شکم و پهلو برای شما مجاز نمی باشد.

تغذیه بعد از جراحی گوش

مورد بعدی در مراقبت های بعد از جراحی گوش که ممکن است برایتان مجهول مانده باشد این است که بعد از عمل گوش چی بخوریم؟ طبیعی است که بعد از این پروسه ، جویدن و بلعیدن کمی برایتان دشوار باشد. از این رو بهترین جراح گوش پیشنهاد می کند که در هفته های ابتدایی و تا زمانی که جویدن برایتان سهولت یابد ، بهتر است از مایعات بسیار و غذاهای آبکی ، نرم و میکس شده استفاده نمایید.

همچنین برای کمک به ترمیم هرچه سریع تر محل برش و بخیه ها لازم است که مواد پروتئینی را به مزان بیشتری در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهید. پروتئین در اکثر خوارکی ها و غذاها وجود دارد بنابراین برای مصرف آن ، به مشکلی بر نخواهید خورد.

از طرفی دیگر برای تسهیل فعالیت های روده (عمل دفع) و جلوگیری از یبوست لازم است غذاهای سرشار از فیبر را مصرف نمایید. انواع میوه ها و سبزیجات منبع های خوبی برای مصرف فیبر هستند. دشواری در دفع به شما فشار وارد می سازد و ممکن است بر روی بخیه های گوش نیز تأثیر گذاشته و سبب باز شدن آن ها شود.

هدبند بعد از عمل گوش

پس از اتمام جراحی ، به مدت چند روز دور گوش هایتان پانسمان قرار می گیرد. بدین منظور که گوش ها تا حدودی بهبود یابند و از آلودگی های محیطی در امان باشند. بعد از برداشتن پانسمان ها جراح از شما می خواهد که از هدبند استفاده نمایید؛ خصوصاً در شب و هنگام خواب و این امر جز مراقبت های بعد از جراحی گوش محسوب می شود.

استفاده از هدبند چندین مزیت دارد. اولین و مهم ترین آن جلوگیری از تکان خوردن گوش ها یا کشیده شدن آن ها بر روی بالش می باشد. مزیت دیگر این است که گوش را در حالت جدید خود نگه می دارد و در حفظ فرم جدید به آن کمک می کند.

از طرفی وجود هدبند بر روی گوش لمس و مالش آن ها توسط شما را محدود می سازد؛ از این رو احتمال آسیب دیدن بخیه ها و بروز عفونت را تا حد زیادی کاهش می دهد. همچنین قرار دادن هدبند ، از گوش ها در برابر سرما و گرما محافظت می نماید.

هنگام استفاده از هدبند دقت داشته باشید که اندازه آن متناسب باشد. نه آنقدر تنگ و فشرده که بر روی گوش هایتان فشاری احساس کنید و نه آنقدر گشاد و آزاد که بر روی گوش ها قرار نگیرد. در ضمن از تمیز و بهداشتی بودن آن نیز اطمینان حاصل کنید. در غیر این صورت احتمال تجمع میکروب و باکتری در اطراف برش ها افزایش می یابد.

خارش بعد از عمل گوش

در دوره نقاهت بروز سوزش و خوارش در محل جراحت ها ، کاملاً طبیعی است. به عبارتی این امر نشان دهنده بهبود یافتن و ترمیم برش ها و عصب های آن ناحیه می باشد. در این بازه خاراندان و لمس محل بخیه ها بسیار وسوسه انگیز می باشد؛ اما به هیچ عنوان مجاز به انجام این کار نیستید.

لمس و مالش اضافه می تواند تأثیر منفی بر روی فرم جدید گوش ها می گذارد و آن ها را از حالت جدید خارج می سازد. در سوی دیگر که بارها شاره کردیم ، محل بخیه ها می تواند منبع بروز عفونت شوند؛ بنابراین با دستکاری محل برش ها این امر را تسهیل می کنید.

خارش گوش موقتی بوده و بعد از مدتی رفته رفته بهبود می یابد. چنانچه مورد مذکور بیش از حالت نرمال ماندگاری داشته و با ترشح و داغ شدن گوش همراه باشد، لازم است فوراً پزشک خود را از این امر مطلع سازید؛ زیرا احتمال می رود که عفونتی نمود پیدا کرده باشد.

سرگیجه بعد از عمل گوش

مورد دیگر در مراقبت های بعد از جراحی گوش که ممکن است بعد از جراحی ، درگیر آن شوید سرگیجه و حالت تهوع است. این وضعیت معمولاً به سبب داروی بیهوشی نمود پیدا می کند. در حقیقت می توان گفت واکنش بدن به بیهوشی است.

البته که سرگیجه و تهوع ایجاد شده گذرا می باشد و به تدریج برطرف می شود. در این راستا برای جلوگیری از افزایش سرگیجه بهتر است به مدت ۳ هفته تکان دادن سر خود را محدود کرده و در صورت لزوم بسیار آرام جهت سرتان را عوض کنید.

ورم گوش بعد از اتوپلاستی

پس از باز کردن پانسمان ، شاهد گوش های متورم می باشد. ایجاد هر تغییر در بافت و فرم عضو ، باعث ورم آن می شود. در ۳ الی ۴ روز اول میزان تورم گوش به بالاترین حد خود دست می یابد و بعد از آن کم کم کاهش یافته و بعد از مدتی به طور کامل برطرف می شود.

به منظور تسریع روند کاهش و بهبودی ورم می توانید در روزهای ابتدایی از کمپرس یخ استفاده نمایید. اما برای مدت طولانی نباید آن را بر روی یک ناحیه قرار دهید. همچنین پیش تر نیز اشاره شد جهت کاهش تورم گوش هنگام خواب و استراحت ، چند بالش زیر سر خود گذاشته تا از سطح زمین بالاتر قرار گیرد. نکته دیگری که در این امر مؤثر واقع می شود ، محدود کردن نمک مصرفی می باشد.

علاوه بر این ، تا زمانی که به بهبودی کامل دست نیافتید ، به هیچ عنوان به کارها و فعالیت های سنگین و پر فشار نپردازید ؛ زیرا ممکن است تشدید ورم گوش را به همراه داشته باشد. در ضمن لازم است که در دوره ریکاوری و مراقبت های بعد از جراحی گوش ، کشیدن سیگار و مصرف نوشیدنی های الکی را را کنار بگذارید.

خونابه بعد از عمل گوش

طی هفته اول پس از اتوپلاستی ، طبیعی است که شاهد خروج خونابه از گوش باشید. این مایع خروجی کمی غلیظ بوده و تیره رنگ می باشد. در صورت رویت خونابه استرس به خود وارد نکنید ؛ بلکه لازم است با استفاده از پنبه یا گوش پاک کن به همراه محلول هیدروژن پراکسید قسمت خارجی گوش را تمیز نمایید.

دقت داشته باشید که گوش پاک کن و محلول تمیز کننده به کانال داخلی گوش وارد نشوند. همچنین در صورت غیر نرمال بودن ترشحات خروجی ، بایستی با متخصص مربوطه تماس حاصل کنید.

صدای گوش بعد از عمل جراحی

در وهله اول باید بگوییم که جراحی اتوپلاستی با حس شنوایی یا درمان مشکلات عملکردی گوش ، تداخلی ندارد و تنها در راستای هدف زیباسازی ظاهر آن انجام می پذیرد.

با این حال بعد از جراحی زیبایی گوش به دلیل ورم و تغییر حالت ، ممکن است درون گوش صدای وز وز بشنوید که امر عادی تلقی می شود. این مورد طی حدوداً ۵ هفته ، با برطرف شدن ورم و سازگاری گوش با حالت جدید خود ، رفع خواهد شد. پانسمان و هد بند نیز در این امر دخیل هستند.

درد بعد از عمل اتوپلاستی

بروز درد در گوش بعد از جراحی گوش یکی از عادی تریت اثرات جانبی پروسه می باشد. معمولاً در دو روز اول با شدت بیشتری نمایان شده و پس از آن به مرور فروکش می کند.

بدین جهت ، جراح برای راحتی بیشتر شما و کنترل درد ، داروهای مسکن تجویز می کند. همچنین لازم است که شما داروهای تجویزی را سر وقت مقرر شده مصرف نمایید تا بتوانید شاهد تأثیر آن در کاهش درد باشید.

نحوه پانسمان گوش

با اتمام جراحی ، جراح برش های ایجاد شده را با استفاده از نخ جراحی بخیه می زند و گوش ها را با استفاده از گاز استریل و بانداژ پانسمان می کند. معمولاً پانسمان اولیه تا ۳ روز بعد از عمل بر روی گوش باقی مانده و در روز سوم تعویض می شود.

در صورت برداشتن پانسمان می توانید موهای خود را با استفاده از شامپو بچه شستشو دهید. در انجام این امر بهتر است از فرد دیگری نیز کمک بخواهید.

همچنین پیش از قرار دادن گاز جراحی بر روی گوش ها لازم است از پمادهای تجویز شده توسط پزشک استفاده نمایید. این پماد ها محل بخیه ها را چرب نگه می دارد و از خشکی آن ناحیه جلوگیری می کند. این امر به روند بهبودی محل بخیه ها بسیار مؤثر است. معمولاً بخیه های مورد استفاده جذبی می باشند ؛ اما در غیر این صورت با گذشت ۵ الی ۱۰ روز باید به پزشک مراجعه کرده تا آن ها را بکشد.

در نتیجه شما با انجام عمل زیبایی گوش و رعایت تمام موارد مربوط به مراقبت های بعد از جراحی گوش ، می توانید به نتیجه مد نظر خود دست یابید و اعتماد به نفس را به خود برگردانید. در صورتی که تمایل به انجام جراحی های دیگری نیز دارید ، می توانید معلومات خود را در زمینه مربوطه ، با مراجعه به سایت راز جراحی و خواندن مطالب درج شده ، افزایش دهید.

دوره نقاهت عمل گوش

خیلی از متقاضیان در رابطه با دوره نقاهت عمل گوش سوال می پرسند و می خواهند بدانند که چه زمانی می توانند نتایج عمل گوش را مشاهده نمایند. باید به این افراد بگویم که دوره نقاهت عمل گوش بسیار کوتاه بوده و در صورتی که شما تک تک نکات مراقبت های بعد از جراحی را رعایت کنید می توانید خیلی سریع تر از آنچه که فکرش را می کنید به نتایج مثبت و ایده آل خود برسید. معمولا حدود یک هفته بعد از جراحی بخیه ها کشیده می شوند ، قبل از گذشت سی روز نباید بیش از حد فعالیت انجام دهید چرا که این امکان وجود دارد گوش ها خم شوند. افراد بالغ نیز می توانند پس از گذشت ۵ روز به محل کار خود بازگردند.

حمام بعد از جراحی گوش

یکی از پر تکرار ترین سوالاتی که افراد از ما در رابطه با نکات مراقبت های بعد از جراحی گوش می پرسند این است که آیا می توان بعد از اتوپلاستی استحمام کنیم؟ در غیر این صورت چه زمانی باید این کار را انجام دهیم؟ همانطور که می دانید پس از انجام هر نوع جراحی چه درمانی و چه زیبایی که در آن قسمتی از پوست فرد برش داده شده است ، برای جلوگیری از بروز عفونت نباید استحمام کرد و این موضوع بر روی عمل گوش نیز صدق می کند. معمولا بعد از انجام عمل جراحی زیبایی گوش پزشک بر روی گوش ها پانسمان قرار می دهد که با یک بانداژ کشی کاملا به سر چسبیده می شوند. ۴۸ ساعت پس از عمل جراحی باید بانداژ باز شده و فرد دوش بگیرد. پس از آن نیز باید از پماد های آنتی بیوتیک تجویز شده توسط جراح گوش بر روی زخم ها استفاده شود تا عفونتی رخ ندهد.  به یاد داشته باشید که باید از برخورد مستقیم آب با زخم ها خودداری کنید.

لازم به ذکر است که در صورت دستکاری نشدن زخم ها می توان به صورت روزانه استحمام نمود.

استفاده از عینک بعد از جراحی گوش - راز جراحی

استفاده از عینک بعد از جراحی گوش

برخی از متقاضیان عمل اتوپلاستی عینکی هستند و از همین رو قصد دارند بدانند که پس از عمل آیا می توانند از عینک استفاده کنند یا خیر؟ یا در صورت عدم استفاده تا چه مدتی از انجام این کار منع هستند ؟ و در این شرایط باید چه کاری انجام دهند. به بیانی دیگر قصد دارند در رابطه با نکات مراقبت های بعد از جراحی گوش در رابطه با عینک اطلاعات کامل و جامعی به دست آورند. در ۴۸ ساعت اول که بر روی گوش های شما پانسمان قرار داده شده است ، از همین رو به هیچ وجه نمی توانید از عینک استفاده کنید. در حالت عادی نیز ۳ الی ۴ هفته زمان می برد تا پوست و غضروف های که تغییر کرده اند سفت شوند. در این مدت زمان شما نباید از عینک های سنگین استفاده کنید. پس از برداشتن پانسمان و تا زمان بهبودی می توانید یا از لنز های طبی استفاده نمایید یا از عینک های سبک یا بدون فریم که تنها بر روی بینی شما قرار می گیرد استفاده نمایید.

زمان کشیدن بخیه گوش

از آنجایی که پس از انجام عمل گوش  برای اتصال گوش ها از بخیه استفاده می شود ، افراد باید تا زمان بهبودی کامل و تاریخی که برای کشیدن بخیه ها به او داده می شود از بخیه ها مراقبت کند. زمان کشیدن بخیه های گوش به زخم بستگی داشته و از همین رو متفاوت می باشد ، اما به طور کل بعد ۳ الی ۵ روز انجام می شود. مراقبت های بعد از جراحی گوش از بخیه ها عبارت اند از:

  • در ۲۴ ساعت اولیه بعد از عمل زخم را کاملا تمیز و خشک نگه دارید.
  • بر روی زخم ها از پماد آنتی بیوتیک و ضد التهاب استفاده شود.
  • چنانچه بخیه ها پاره یا شل شدند ، پزشک را در جریان قرار دهید.
  • در صورتی که زخم خونریزی یا ترشح داشته باشید نیاز است با استفاده از یک دستمال تمیز گوش را تمیز کنید ، سپس مجددا پانسمان را بر روی گوش قرار دهید. در صورتی که شاهد خونریزی یا ترشح نبودید می توانید پانسمان ها را بعد از گذشت ۴۸ ساعت بردارید.
  • زمان بخیه کشیدن گوش های شما که فرا رسید باید برای این کار از یک شخص متبحر ، مجرب و متخصص کمک بگیرند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

  خانم های عزیزی که به خاطر بارداری های متعدد ، کاهش و افزایش وزن ، بالا رفتن سن یا اصلا به طور ژنتیکی سینه های کوچک و دفورمه ای دارند ، یا حتی اگر به سبب درمان بیماری سرطان بخشی یا تمام بافت پستان های خود را از دست داده اند ، مطلب پروتز سینه برایشان حتما بحث...

مقالات پربازدید

درخواست مشاوره

"(*)" indicates required fields

نام و نام خانوادگی(*)
جنسیت(*)

پرسش و پاسخ تکمیلی

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سمانه
سمانه
2 سال قبل

نحوه خوابیدن خیلی مهمه

مقالات مرتبط

بوتاکس

بوتاکس

بوتاکس (Botox) ، عمدتاً به دلیل توانایی آن در کاهش دادن شکل ظاهری چین و چروک ها و جوانسازی صورت در میان همگان شهرت یافته است. این روند همچنین برای درمان مشکلاتی از قبیل اسپاسم گردن، عرق کردن زیاد، سردردهای میگرنی، کبد بیش فعال و تنبلی چشم نیز کاربرد دارد. در صورتی که...

لیفت سانترال لب

لیفت سانترال لب

لب ها عضوی در صورت می باشند که زیبایی و شادابی آن ها می تواند باعث زیبایی چهره شود. با بالا رفتن سن لب ها مانند دیگر اجزای صورت تحت تاثیر جاذبه حالت افتادگی پیدا می کنند. روش های مختلفی برای زیبا سازی لب وجود دارد که تزریق فیلر و پروتز لب از جمله این روش ها به شمار می...

باسن برزیلی

باسن برزیلی

شکل و تناسب باسن، فاکتور مهمی در جذابیت و داشتن یک اندام تراشیده می باشد. جراحی باسن برزیلی (BBL Butt Lift) ، می تواند با استفاده از تکنیک هایی از قبیل تزریق چربی ، شکل ظاهری پر تری را در باسن شما خلق کرده و کانتور باسن شما را بهبود بخشد، البته افرادی هستند که با...