| خانه 4 بلاگ 4 مراقبت های بعد از درمان بواسیر

مراقبت های بعد از درمان بواسیر

شهریور ۲۹, ۱۴۰۱ | بلاگ | ۱ دیدگاه

به گفته موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی ، تقریباً ۵۰ درصد از مردم در برهه ای از زندگی خود دچار بواسیر می شوند. گاهی این بیماری به طور خود به خود برطرف می شود ، اما گاهی اوقات برای خلاصی از شر آن باید تحت جراحی یا درمان با لیزر قرار گرفت. بعد از عمل جراحی هموروئید یا برداشتن آن با استفاده از تکنیک های لیزر ، توجه به مراقبت های بعد از درمان بواسیر ، یکی از مهم ترین اقدامات محسوب می شود. در چند روز اول پس از برداشتن آن ، تمرکز بر روی رژیم غذایی ، مصرف داروها ، کنترل سطح فعالیت و مراقبت های بهداشتی جهت جلوگیری از عود یا بازگشت این بیماری الزامی می باشد.

مراقبت های بعد از درمان بواسیر

راز جراحی دستورالعمل های خاص در مورد نحوه مراقبت های بعد از درمان بواسیر از ناحیه مقعد را در قالب یک پکیج کامل اطلاعاتی برای شما فراهم نموده است.

همانطور که در بالا اشاره شد ، برداشتن بواسیر به دو روش جراحی و بکار گیری تکنیک های لیزر ، قابل اجرا می باشد.

پیشرفته ترین روندهای درمان با لیزر ، این روند را به یک رویکرد حداقل تهاجمی تبدیل کرده و به طور موثری تسکین سریع را به دنبال داشته و علائم تجربه درد را از بین می برد. در این روند که معمولاً به عنوان یک عمل سرپایی انجام می شود ، جراح ، یک پرتو از انرژی لیزر را روی بواسیر به طور جداگانه هدایت می کند. بدین ترتیب همورئید جدا شده و به طور کامل از بین می رود. مزیت استفاده از لیزر به جای چاقوی جراحی برای ایجاد برش ، این است که لیزر قادر است بلافاصله محل برش را بسته و خون را منعقد نماید بدین ترتیب ، سطح خونریزی در طول درمان و پس از برداشتن این عارضه ، تا حد قابل ملاحظه ای کنترل شده و کاهش می یابد. در روند درمان با لیزر تقریباً هیچ گونه دردی احساس نمی شود. اما به منظور ایجاد احساس آرمش بیشتر در بیمار ، ترکیبی از بی حسی موضعی و آرام بخش مورد استفاده قرار می گیرد.

دستورالعمل ها در خصوص مراقبت های بعد از درمان بواسیر ، صرفنظر از نوع روند مورد استفاده برای درمان ، تقریباً یکسان می باشد. توجه به رعایت نکات بهداشتی ، مصرف داروهای مسکن و آنتی بیوتیک جهت کنترل درد و عفونت ، کنترل سطح فعالیت و توجه به تغذیه برای جلوگیری از وارد آمدن فشار در زمان مدفوع کردن به مقعد ، در هر دو روند درمان ، بعنوان مراقبت های بعد از درمان بواسیر ، حائز اهمیت می باشند.

داروها

  • داروهای مسکن یا شل کننده عضلات برای شما تجویز می شود.
  • داروها را با وعده غذایی یا به همراه میان وعده مصرف کنید.
  • اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید ، حتماً پزشک خود را در جریان امر قرار دهید. مصرف این داروها را پنج روز قبل درمان متوقف کنید.
  • پزشک آنتی بیوتیک را برای شما تجویز می کند. لطفاً کل دوره مصرف آنتی بیوتیک ها را تکمیل کنید.
  • هنگام مصرف داروهای مسکن ، رانندگی نکنید.

حرکات روده

  • استفاده از داروهای مسکن می تواند باعث تشدید یبوست شود. عدم نوشیدن مایعات کافی و فیبر ناکافی در رژیم غذایی نیز به تشدید یبوست کمک می کند.
  • در روز بعد از جراحی ، مصرف نرم کننده مدفوع را شروع کنید. با مصرف حداکثر ۳ قرص در روز ، به نرم شدن مدفوع کمک کنید.

رژیم غذایی

  • مایعات رقیق و سوپ در روز اول بعد از عمل گزینه های خوبی می باشند. از روز دوم ، می توانید رژیم غذایی عادی خود را از سر بگیرید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید. نوشیدن حداقل هشت لیوان آب در روز ، توصیه می شود.
  • افزودن غذاهای حاوی فیبر بالا به رژیم غذایی در ۲-۳ روز اول پس از جراحی به روده ، کمک قابل توجهی می نماید. به عنوان مثال می توان به میوه های تازه ، سبزیجات برگ سبز و غلات کامل اشاره کرد.

پانسمان و مراقبت از زخم

  • پانسمان قرار داده شده بر روی ناحیه درمان را تا صبح روز بعد از عمل جراحی ، نگه دارید. پس از آن می توانید آن را برداشته و دوش بگیرید.
  • مشاهده مقداری خون قرمز روشن بلافاصله پس از عمل جراحی ، طبیعی است.
  • بهبود برش ها طی دو هفته بعد از عمل جراحی ، اتفاق می افتد.
  • با استفاده از صابون و آب گرم ، ۴ بار در روز ، زخم را تمیز کنید.
  • بعد از هر بار مدفوع کردن ، ناحیه درمان را خشک کنید. بهتر است پس از دفع مدفوع ناحیه مقعد را با دستمال بچه بدون الکل یا پد های دارویی تمیز کنید. دستمال توالت می تواند باعث تحریک ناحیه درمان شود.
  • چند بار در روز یک کیسه یخ را روی ناحیه مقعد بمالید. البته از قرار دادن طولانی مدت کیسه یخ بر روی ناحیه ، خودداری کنید. یخ را در یک حوله نازک پیچیده و آن را ۱۰-۱۵ دقیقه در هر ساعت بر روی ناحیه مورد نظر بمالید.

فعالیت

  • شما می توانید به راحتی بر روی یک بالش نرم بنشینید. در ۲۴ ساعت اول و زمانی که احساس خستگی می کنید، استراحت کنید.
  • پیاده روی را بلافاصله از روز بعد از درمان شروع کنید و به تدریج سطح فعالیت خود را افزایش دهید.
  • به مدت ۱ هفته از انجام هرگونه فعالیت سنگین یا وارد آوردن فشار زیاد به خودتان خودداری کنید.
  • طبق روال معمول دوش بگیرید و استحمام کنید ، اما به یاد داشته باشید که در زمان شستشو و خشک کردن بدن ، قسمت مقعد را مالش ندهید.
  • از وارد آوردن فشار به مقعد در زمان اجابت مزاج خودداری کنید.

بعد از عمل هموروئید چه بخوریم؟

هر چند بهبودی بعد از درمان با سرعت اتفاق نمی افتد ، اما دنبال کردن یک رژیم غذایی طولانی مدت خاص ، بعد از عمل ، مورد نیاز نمی باشد. در چند روز اول ، باید حرکت در ناحیه درمان را به حداقل برسانید تا زخم ها بهبود پیدا کند. این شامل اجتناب از غذاهایی است که حجم مدفوع شما را اضافه کرده و باعث ایجاد بالا رفتن سطح حرکات روده بزرگ می شود.

رژیم غذایی این دوره شامل غذاهای است که به کم کردن حجم دفع کمک می کند. نمونه هایی از غذاهایی که باید بعد از عمل بخورید عبارتند از:

  • فرآورده های شیر ، به اندازه ۲ فنجان در روز
  • آب صاف شده سبزیجات ، سیب زمینی پوره و سبزیجات پخته نرم
  • آب میوه طبیعی ، کنسرو میوه ، موز
  • نان سفید ، برنج سفید ، ماکارونی و ذرت
  • گوشت نرم ، مرغ و غذاهای دریایی
  • غذاهای رقیق مانند سوپ رشته و مرغ و گوشت با سیب زمینی پوره

بازگشت به رژیم غذایی معمول

پس از درمان نباید مدت طولانی رژیم غذایی کم پسماند را دنبال کنید. معمولاً حدود سه روز پس از درمان ، می توانید غذاهای معمول مورد علاقه تان را دوباره میل کنید. البته برای جلوگیری از بروز هرگونه ناراحتی ، خوردن غذا را آرام آرام شروع کنید.

توصیه های پزشک خود در خصوص رژیم غذایی ، نحوه و زمان اضافه کردن حجم غذا را به منظور جلوگیری از بروز ناراحتی در دوران نقاهت رعایت کنید.

دوره نقاهت بعد از عمل هموروئید

مطالعه اطلاعات ارائه شده در مقاله مراقبت های بعد از درمان بواسیر می تواند در سپری کردن موفقیت آمیز دوره نقاهت در طول روزها و هفته های بعد از درمان ، مفید باشد. در این بخش پاسخ به سوالاتی که مکرراً در پی روند برداشتن عارضه ، بیماران با آن روبرو می شوند ، ارائه گردیده است.

خونریزی بعد از بواسیر

پس از عمل ، خونریزی از ناحیه مقعد ، قابل انتظار می باشد. این خونریزی کاملا طبیعی است ، البته مقدار خون نباید بیشتر از یک تخم مرغ کامل در روز باشد. در طول چند روز ، خونریزی کمتر می شود و گاهی به صورت خونریزی جزئی یا لکه بینی اتفاق می افتد.

در صورتی که خونریزی بیش از شش تا هشت هفته طول کشید ، با پزشک خود تماس بگیرید.

درد بعد از عمل هموروئید

  • در چند روز اول بعد از درمان ، درد را تجربه خواهید کرد. گاهی شدت درد بدتر می شود.
  • با استفاده از داروهای مسکن تجویز شده توسط پزشک ، می توانید درد را مدیریت کنید.
  • نرم نگه داشتن مدفوع برای اطمینان از عدم بروز آسیب در مقعد ، امری الزامی می باشد. برای این منظور یک ملین به نام لاکتولوز برای بیمار تجویز می شود که باید به میزان ۲۰ میلی لیتر ، دو بار در روز به مدت دو هفته پس از عمل برای شل شدن مدفوع ، جلوگیری از فشار و در نتیجه کاهش درد مصرف شود.

شستشوی مقعد بعد از عمل برداشتن بواسیر

شستشوی مقعد بعد از عمل برداشتن بواسیر - راز جراحی

تمیز نگه داشتن ناحیه عمل ، بسیار مهم است. پزشک به شما توصیه می کند تا در زمان حمام کردن ، ناحیه درمان را با آب گرم به آرامی شستشو دهید. این کار به تسکین درد نیز کمک می کند. از صابون استفاده نکنید.

تا زمان التیام زخم باید از دستمال مرطوب بدون الکل پس از مدفوع کردن استفاده کنید.

نوشیدن الکل بعد از عمل

هنگام مصرف آنتی بیوتیک ها ، نوشیدن الکل ممنوع می باشد. آنتی بیوتیک ها بسیار حائز اهمیت هستند ، زیرا از بروز عفونت جلوگیری می کنند. مصرف الکل به همراه داروهای آنتی بیوتیک ، باعث بروز حالت تهوع ، استفراغ و درد شدید شکم می شود.

بعد از اتمام دوره مصرف آنتی بیوتیک ها می توانید دوباره مصرف الکل را آغاز کنید.

بازگشت به محل کار بعد از جراحی

زمان بازگشت به محل کار و از سر گیری فعالیت های روزانه به بیمار بستگی دارد. البته یک هفته تا ۱۰ روز مرخصی توسط پزشک توصیه می شود. اکثر بیماران معمولاً از محل کا خود ، دو هفته مرخصی می گیرند. ولی در هر حال باید از هرگونه فعالیت سنگین مانند بلند کردن ، ورزش یا دویدن در هفته اول اجتناب کنید.

شما می توانید هر زمان که احساس آمادگی کردید ، رابطه جنسی داشته باشید.

دوره نقاهت و مراقبت های بعد از درمان بواسیر به چه عواملی بستگی دارد ؟

از عوامل بسیار موثر در مراقبت های بعد از درمان هموروئید و مدت زمان دوره نقاهت ، روش درمانی انتخاب شده توسط پزشک می باشد. نحوه درمان نیز بر اساس پیشرفت بیماری انتخاب می شود. به صورت کلی برای درمان این عارضه از ۴ روش می توان بهره گرفت :

  • دارو درمانی
  • لیزر درمانی
  • درمان با جراحی
  • درمان های خانگی

هر یک از این پروسه های درمانی ، دارای دوره ریکاوری متفاوتی است اما به هر حال رعایت برخی نکات مراقبتی برای تمامی بیماران ضرورت دارد.

کنترل ورم بعد از درمان هموروئید

برای کمک به تسکین درد و کاهش ورم بعد از درمان بواسیر ، توصیه می شود به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در هر ساعت از کمپرس یخ استفاده نمایید. استفاده از کمپرس به کاهش درد ، ورم و آسیب های بافتی ناشی از این عارضه و درمان آن کمک زیادی می کند. همچنین لازم است حتما ناحیه مقعد خود را بعد از درمان بیماری تمیز نگه دارید. برای این منظور شست و شوی ناحیه با آب ولرم و به صورت آرام توصیه می شود. استفاده از شوینده های شیمیایی و صابون ها ممکن است منجر به احساس سوزش شوند به همین دلیل توصیه نمی شوند مگر اینکه توسط پزشک معالج تجویز شده باشد.

برای جلوگیری از عود مجدد بواسیر بعد از درمان چه باید کرد ؟

از بلند کردن اجسام سنگین خودداری نمایید ؛ زیرا افزایش فشار و کشش ممکن است منجر به بروز بواسیر شود.

حتما از خوراکی های حاوی فیبر در رژیم غذایی روزانه خود استفاده نمایید. سبزیجات ، میوه ها ، حبوبات دارای فیبر زیادی هستند و می توانند به جلوگیری از یبوست و عود مجدد هموروئید کمک کنند.

نیاید برای مدت زمان طولانی روی توالت فرنگی بنشینید ، همچنین هرگز برای دفع مدفوع نباید فشار زیادی به خود وارد کنید. این کار سبب افزایش فشار بر مقعد و بافت های راست روده شده و با عارضه های زیادی همراه است.

یکی از راه های بسیار موثر در جلوگیری از یبوست و به دنبال آن پیشگیری از عود مجدد بیماری ، نوشیدن مقدار زیادی آب و مایعات است.

انجام برخی فعالیت های ورزشی و کششی نیز به تقویت عضلات کف لگن کمک می کند. همچنین داشتن ورزش های ساده مثل پیاده روی موجب دفع راحت تر می شود که در نهایت ریسک وقوع دوباره این بیماری را کاهش می دهد.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

  خانم های عزیزی که به خاطر بارداری های متعدد ، کاهش و افزایش وزن ، بالا رفتن سن یا اصلا به طور ژنتیکی سینه های کوچک و دفورمه ای دارند ، یا حتی اگر به سبب درمان بیماری سرطان بخشی یا تمام بافت پستان های خود را از دست داده اند ، مطلب پروتز سینه برایشان حتما بحث...

مقالات پربازدید

درخواست مشاوره

"(*)" indicates required fields

نام و نام خانوادگی(*)
جنسیت(*)

پرسش و پاسخ تکمیلی

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جعفرنژاد
جعفرنژاد
2 سال قبل

باید حضوری مشاوره شد

مقالات مرتبط

بوتاکس

بوتاکس

بوتاکس (Botox) ، عمدتاً به دلیل توانایی آن در کاهش دادن شکل ظاهری چین و چروک ها و جوانسازی صورت در میان همگان شهرت یافته است. این روند همچنین برای درمان مشکلاتی از قبیل اسپاسم گردن، عرق کردن زیاد، سردردهای میگرنی، کبد بیش فعال و تنبلی چشم نیز کاربرد دارد. در صورتی که...

لیفت سانترال لب

لیفت سانترال لب

لب ها عضوی در صورت می باشند که زیبایی و شادابی آن ها می تواند باعث زیبایی چهره شود. با بالا رفتن سن لب ها مانند دیگر اجزای صورت تحت تاثیر جاذبه حالت افتادگی پیدا می کنند. روش های مختلفی برای زیبا سازی لب وجود دارد که تزریق فیلر و پروتز لب از جمله این روش ها به شمار می...

باسن برزیلی

باسن برزیلی

شکل و تناسب باسن، فاکتور مهمی در جذابیت و داشتن یک اندام تراشیده می باشد. جراحی باسن برزیلی (BBL Butt Lift) ، می تواند با استفاده از تکنیک هایی از قبیل تزریق چربی ، شکل ظاهری پر تری را در باسن شما خلق کرده و کانتور باسن شما را بهبود بخشد، البته افرادی هستند که با...