| خانه 4 بلاگ 4 مراقبت های بعد از لمینت دندان

مراقبت های بعد از لمینت دندان

مهر ۴, ۱۴۰۱ | بلاگ | ۸ دیدگاه ها

می توان گفت داشتن لبخندی زیبا و جذاب یا به اصطلاح هالیوودی تقریباً خواسته تمام افراد هست. همیشه دندان های یکدست و خوش فرم چهره ای بسیار دلنشین را برای فرد ایجاد می کنند. لمینت دندان یکی از پروسه های زیباسازی دندان است که با انجام آن دندان ها ظاهری بسیار طبیعی پیدا کرده و لبخندی جذاب برای فرد پدید می آورد. مراقبت های بعد از لمینت دندان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. زیرا حفظ نتیجه بدست آمده به رعایت تمام موارد آن بستگی دارد. راز جراحی یک مطلب کامل و جامع در ارتباط با نکات مراقبتی گردآوری کرده و در اختیار خوانندگان عزیز و مشتاق قرار داده است.

مراقبت های بعد از لمینت دندان

لمینت انواع مختلفی دارد که با مراجعه به دندان پزشک و انجام معاینات لازم توسط ایشان ، مناسب ترین نوع آن برای شما اتخاذ می گردد. همچنین لمینت ها طیف گسترده ای از رنگ ها را شامل می شوند که شما می توانید نزدیک ترین رنگ به دندان های طبیعی خود را انتخاب نمایید. به همین سبب است که لمینت در قیاس با روش های دیگر نتیجه ای طبیعی تر را برایتان رقم می زند.

حال اگر نمی خواهید که زحمات دندانپزشک و تحمل و صرف وقت و پول تان بیهوده به هدر رود ، مراقبت های بعد از لمینت دندان را انجام دهید و برای مدت طولانی از داشتن دندان و لبخندی جذاب بهره مند باشید.

مراقبت های بعد از لمینت دندان ، سخت و پیچیده نیستند اما رعایت آن ها بسیار مهم است. در صورت عدم مراقبت نه تنها لمینت ، بلکه دندان های طبیعی شما نیز ممکن است آسیب ببینند. اکثر مواردی که به عنوان نکات مراقبتی پس از لمینت در ادامه همین مقاله معرفی می شوند ، اعمالی است که شما برای حفظ سلامتی دندان های طبیعی خود نیز انجام می دهید ؛ منتها در صورت انجام لمینت باید کمی جدی تر و بدون سهل انگاری مراقبت های لازم را رعایت کنید.

رعایت بهداشت دهان پس از لمینت

لمینت های از جنس پورسلین پوسیده نمی شوند ؛ اما این بدان معنا نیست که شما می توانید مسواک زدن را کنار بگذارید. به خاطر داشته باشید که لمینت مانند روکشی بر روی دندان های حقیقی شما قرار گرفته اند. حال در صورت مصرف غذا ممکن است ذره ای از آن به زیر روکش پورسلینی راه پیدا کند و در میان دندان هایتان قرار گیرد. از طرفی ممکن است بخشی از دندان ، هر چند کوچک ، تحت پوشش لمینت قرار نگرفته باشد. دقیقا همین جاست که پوسیدگی دندان ریشه می دواند.

از این رو پیشنهاد می شود روزی دو مرتبه دندان های خود را مسواک بزنید و حتماً از نخ دندان استفاده کنید. پس از لمینت کردن دندان ها ، از مسواک های با کیفیت و نرم استفاده نمایید. در غیر این صورت امکان دارد به سطح صاف و براق لمینت آسیب وارد کنید.

در ضمن رعایت بهداشت دهان از بروز بیماری ها و عفونت های مربوط به لثه که خود پوسیدگی دندان ها را به دنبال دارد، جلوگیری می کند.

خمیر دندان مورد استفاده بعد از لمینت دندان

پس از لمینت کردن دندان های خود باید از یک خمیر دندان مخصوص استفاده نمایید. این خمیر دندان ها حاوی فلوریدا می باشند که مقاومت دندان ها را در برابر پوسیدگی به میزان بیشتری افزایش می دهند. ماده فلوریدا حساسیت دندان را پس از اتصال لمینت ، کاهش می دهد. علاوه بر این از دهانشویه حاوی فلوریدا نیز استفاده نمایید.

نحوه مسواک زدن پس از لمینت دندان

نحوه مسواک زدن پس از لمینت دندان - راز جراحی

هنگام مسواک زدن با حرکات بسیار کوتاه مسواک را بر روی هر یک از دندان ها به طور جداگانه بکشید. مسواک را در زاویه حدود ۴۵ درجه ای در راستای لثه قرار دهید.

بعد از مسواک زدن ، جهت خارج ساختن ذرات گیر کرده میان لمینت و دندان ها و زیر لثه ، باید از نخ دندان استفاده نمایید.

هنگام استفاده از دهانشویه دقت فرمایید که فاقد الکل باشد ؛ زیرا الکل موجود در آن می تواند ماده ای که لمینت را به دندان چسبانده است از بین ببرد.

  • فشار بیش از حد به دندان ها وارد نکنید.

درست است که لمینت ها از مقاومت بالایی برخوردار هستند ؛ با اینحال منظور این نیست که به هیچ عنوان آسیب نمی بینند. بلکه عدم مراقبت های بعد از لمینت دندان ، آن ها را به میزان بیشتری در معرض خطر و آسیب قرار می دهد به طوری که ممکن است لمینت ترک بردارد یا حتی بشکند.

جویدن یخ ، شکلات ، آبنبات و گاز زدن خوراکی هایی که بافت سفت و محکمی دارند مانند سیب ، هلو ، ساقه کرفس و مواردی از این قبیل احتمال ترک خوردن لمینت را افزایش می دهند. برای مصرف این دسته از میوه ها و مواد غذایی می توانید آن ها را به تکه های کوچک و نازک تبدیل سازید تا هنگام خوردن و جویدن فشار اضافه ای به دندان ها وارد نشود. از شکاندن فندق ، پسته و بادام  با دندان های خود جداً پرهیز کنید.

به عبارتی از دندان هایتان به عنوان یک ابزاری برای باز کردن در خودکار یا شیشه نوشابه ، نگه داشتن کلید یا خراشیدن چیزی استفاده نکنید.

  • عادت دندان قروچه را ترک کنید.

دندان قروچه یا ساییدن دندان ها بر روی یکدیگر یکی از جدی ترین مشکلات مربوط به فک و دندان می باشد و در صورت عدم درمان آن می تواند به دندان ها ، فک و مفاصل آن آسیب جدی وارد کند. بسیاری از افراد از درد ناشی شده به سبب فشردن دندان ها به یکدیگر و اصطکاک ایجاد شده میان آن ها در طول خواب ، در رنج و عذاب به سر می برند.

اگر بلافاصله پس از بیدار شدن فک و نواحی اطراف آن دردی احساس می کردید یا به سردرد دچار شده بودید ، احتمال دارد که در خواب دندان هایتان بر روی هم ساییده شده باشند. این عادت غلط به مرور به لمینت آسیب وارد می کند. به همین سبب باید در راستای درمان آن قدمی بردارید.

عادت دندان قروچه در بسیاری از موارد به سبب استرس و اضطراب  نمود پیدا می کند ؛ به همین جهت ابتدا باید در جهت برطرف سازی عامل نگرانی اقدامات لازم را انجام دهید. سپس این عادت به مرور و خود به خود از بین می رود.

راه حل دیگر برای محافظت از لمینت در برابر دندان قروچه ، استفاده از محافظ است. برخی افراد که در سطح شدید و حادی به این عارضه دچار هستند بایستی هنگام خواب برو روی دندان های خود یک محافظ قرار دهند. بدین نحو از آسیب های احتمالی به سبب ساییده شدن دندان ها بر روی یکدیگر ، به میزان زیادی جلوگیری می شود.

  • حواستان به لکه ها باشد.

بسیاری از غذاها و نوشیدنی هایی که به طور روزانه آن ها را مصرف می کنیم دارای رنگدانه های قوی هستند که می توانند بر روی لمینت لکه هایی را بر جای گذارند و در نهایت تغییر رنگ آن را به همراه داشته باشد.

ترجیحاً از خوردن خوراکی و نوشیدنی هایی همچون لبو ، چغندر ، آلبالو ، نوشابه ، شراب قرمز ، چای و قهوه تا حد امکان دوری کنید. در صورت مصرف باید فوراً دهان خود را شسته و دندان هایتان را مسواک بزنید. از طرفی دیگر برای آشامیدن برخی از نوشیدنی ها نی استفاده کنید.

از دیگر موارد مربوط به مراقبت های بعد از لمینت دندان بهتر است بدانید این است که سیگار کشیدن و استعمال هر گونه دخانیات دیگر را ترک کنید. در غیر این صورت در کوتاه ترین زمان ممکن شاهد تغییر رنگ لمینت خود می شوید.

  • ورزشکاران بهتر است از محافظ دهان و دندان استفاده نمایند.

کسانی که به ورزش های رزمی و مبارزه ای مانند بوکس مشغول هستند ، یا حتی فوتبالیست ها ، والیبالیست ها و غیره همگی نسبت به افراد دیگر بیشتر در معرض برخورد و آسیب های فیزیکی هستند. بنابراین بهتر است در طول مسابقه برای جلوگیری از صدمه دیدن دندان ها ریال از محافظ دهان استفاده نمایند.

چکاپ دوره ای

مورد دیگری که به عنوان یکی از مراقبت های بعد از لمینت دندان مطرح است ، مراجعه به دندان پزشک در فواصل زمانی معینی می باشد. توصیه می شود هر ۶ ماه یک بار به عنوان چکاپ دوره ای با دندانپزشک ملاقاتی داشته باشید. ایشان برای اطمینان از سلامت دندان و روکش لمینت معاینات لازم را انجام می دهد.

چرا دستورالعمل های مراقبت بعد از لمینت دندان مهم هستند؟

اگر از افرادی که لمینت دندان انجام داده اند در رابطه با نکات مراقبت های بعد از لمینت دندان سوال بپرسید ، کمتر کسی پاسخ شما را می دهد. چرا که بیشتر آنان پس از انجام مراحل درمان دیگر سراغ نکات مراقبتی نمی روند و با روش خود زندگی می کنند و پس از آنکه دچار مشکلی شدند از روند درمانی خود شکایت می کنند. در حالی که باید به این افراد گفت که بی دقتی شما باعث می شود که روند درمانی با شکست مواجه شود و مجبور شوید که مجدد این فرایند را انجام دهد یا از روش های جایگزین آن یعنی روکش کردن دندان ها استفاده کنید. با انجام دستورالعمل های کوچک و ساده هم می توانید در هزینه های که قرار است برای ترمیم بپردازید صرفه جویی کنید و هم میزان ماندگاری و طول عمر نتایج را افزایش دهید. نکات مراقبت های بعد از لمینت دندان بسیار ساده بوده و شما می توانید بدون دردسر یا بروز مشکل خاصی ان ها را انجام دهید. شما باید از لمینت ها همانند دندان های طبیعی خود مراقبت کنید ، به سلامتی آن ها توجه کنید تا در اینده دچار مشکلات خاصی نشوید.

با وجود اینکه ونیر های پرسلین پوسیده یا از بین نمی روند اما به دلیل اینکه لمینت ها با چسب های مخصوصی به سطح دندان های شما متصل می شود ، بهتر است برای جلوگیری از پوسیده شدن آن ها یا آسیب رساندن به دندان های طبیعی خود نکات مراقبتی را رعایت کنید.

به یاد داشته باشید که حتی اگر شما به یک متخصص خوب ، مجرب و متبحر در شهر محل زندگی خود مراجعه کنید اما نکات مراقبتی را رعایت نکنید احتمال این که به عوارض جانبی و پر خطر دچار شوید بسیار زیاد است. چرا که همانقدر که مهارت و تجربه دندانپزشک انتخابی شما اهمیت دارد به همان اندازه یا حتی بیشتر رعایت دستورالعمل ها و توصیه ها توسط شما اهمیت دارد. پس بهتر است با انجام دادن این نکات از خود در برابر مشکلات متعدد محافظت کنید.

آیا مراقبت های بعد از لمینت دندان می تواند از بروزعوارض جانبی جلوگیری کند؟

تمامی افرادی که از لمینت ها برای افزایش زیبایی لبخند خود استفاده می کنند در رابطه با دچار شدن به عوارض جانبی دچار استرس و نگرانی بسیار زیادی می شوند. در این باره باید بگویم که نکات مراقبتی دستور العمل ها و توصیه های هستند که می توانند از پروسه درمان و شما محافظت کنند تا هم هزینه ای که صرف درمان خود کرده اید از بین نرود و هم اینکه شما به مشکلی دچار نشوید. اگر شما از این پروسه می ترسید بهتر است به شما بگویم که اصلا جای نگرانی و استرسی وجود ندارد چرا که این پروسه اگر توسط یک متخصص دندانپزشک زیبایی و ترمیمی مجرب و متبحر در شهر محل زندگی شما انجام شود و فرد پس از درمان نکاتی را که در طول مقاله به آن اشاره کرده ایم را به طور کامل انجام دهد ، هیچ مشکلی را در پی نخواهد داشت. بهتر است بدانید که مقاومت و استحکام لمینت ها به قدری زیاد است که احتمال شکسته شدن آن بسیار کم می باشد. اما اگر در رابطه با هر موضوعی مانند لک شدن لمینت ها ، کنده شدن آن ها از سطح دندان ، یا لب پر شدن آن ها به مرور زمان نگران هستید بهتر است با پزشک خود کمی مشورت کنید تا وی نکات مراقبتی مخصوصی را به شما ارائه دهد.

آیا درست است که بعد از انجام لمینت نباید از خوراکی های رنگی استفاده کرد؟

یکی از نکات مراقبتی که به اشتباه در میان مردم رواج پیدا کرد است و همین موضوع باعث می شود افراد در رابطه با لمینت کردن دندان های خود دچار شک و تردید شوند این است که پس از انجام لمینت نباید از خوراکی های رنگی استفاده کرد چرا که ممکن است رنگ لمینت ها تغییر کند. در این رابطه باید بگویم که این سخن کاملا اشتباه است چرا که لمینت ها رنگ پذیر نمی باشند. اما این به این معنی نیست که شما بعد از خوردن هر وعده غذایی مسواک زدن را فراموش کنید. مسواک زدن علاوه بر پاکسازی سطح دندان به جلوگیری از تغییر رنگ دادن لمینت به مرور زمان جلوگیری کند.

کلام آخر

لمینت ، روکش سرامیکی یا کامپوزیتی می باشد که برای دندان ها و لبخند فرد ظاهری زیبا و جذاب پدید می آورد. به طور کلی رعایت بهداشت دهان و حفظ سلامت دندان ها به خودی خود امر بسیار مهمی است. حال در صورت قرار گرفتن تحت پروسه های زیبایی دندان همچون لمینت ، اهمیت این امر دو چندان می شود. روکش لمینتی که بر روی دندان قرار می گیرد مقاومت بالایی دارد و حدوداً ۱۰ تا ۱۵ سال ماندگاری خواهد داشت. البته طول عمر آن مستلزم رعایت دستورالعمل های ذکر شده در ارتباط با مراقبت های بعد از لمینت دندان می باشد. نکات مراقبتی که پیش تر به آن ها اشاره کردیم نه تنها سلامت لمینت بلکه سلامت دندان ها را نیز تضمین می کند. برای جلوگیری از هدر رفتن ، وقت و هزینه ای که صرف دندامپزشکی کرده اید ، لازم است مراقبت های گفته شده را تمام و کمال انجام دهید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

  خانم های عزیزی که به خاطر بارداری های متعدد ، کاهش و افزایش وزن ، بالا رفتن سن یا اصلا به طور ژنتیکی سینه های کوچک و دفورمه ای دارند ، یا حتی اگر به سبب درمان بیماری سرطان بخشی یا تمام بافت پستان های خود را از دست داده اند ، مطلب پروتز سینه برایشان حتما بحث...

مقالات پربازدید

درخواست مشاوره

"(*)" indicates required fields

نام و نام خانوادگی(*)
جنسیت(*)

پرسش و پاسخ تکمیلی

5 4 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
8 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا پارسا
زهرا پارسا
2 سال قبل

سفیدی لمینت دندان چه مدت باقی می مونه؟

ساجدی
ساجدی
2 سال قبل

مقاله مراقبت های بعد از لمینت دندان واقعا به درد من خورد

مریم قهرمانی
مریم قهرمانی
2 سال قبل

چه کارهایی باعث صدمه به لمینت دندان می شود؟

میثم
میثم
2 سال قبل

مقاله مراقبت های بعد از لمینت دندانتون واقعا عالیه من خیلی ازش استفاده کردم

فاطمه امینی
فاطمه امینی
2 سال قبل

تا چه مدت بعد از لمینت دندان نمیشه ته دیگ خورد؟
و اینکه با رعایت مراقبت های بعد از لمینت دندان تا چند درصد میتونیم مانع تغییر رنگ یا افتادن لمینت بشیم

زهرا پارسا
زهرا پارسا
2 سال قبل

آیا ممکنه که لمینت دندان بشکنه؟

maryam mirgholi
مدیر
2 سال قبل
پاسخ به  زهرا پارسا

در صورتی که فرد مراقبت های بعد از لمینت را رعایت نکند ممکن است این اتفاق رخ دهد

نازگل امیری
نازگل امیری
2 سال قبل

درسته که به سرما حساس میشن؟

مقالات مرتبط

بوتاکس

بوتاکس

بوتاکس (Botox) ، عمدتاً به دلیل توانایی آن در کاهش دادن شکل ظاهری چین و چروک ها و جوانسازی صورت در میان همگان شهرت یافته است. این روند همچنین برای درمان مشکلاتی از قبیل اسپاسم گردن، عرق کردن زیاد، سردردهای میگرنی، کبد بیش فعال و تنبلی چشم نیز کاربرد دارد. در صورتی که...

لیفت سانترال لب

لیفت سانترال لب

لب ها عضوی در صورت می باشند که زیبایی و شادابی آن ها می تواند باعث زیبایی چهره شود. با بالا رفتن سن لب ها مانند دیگر اجزای صورت تحت تاثیر جاذبه حالت افتادگی پیدا می کنند. روش های مختلفی برای زیبا سازی لب وجود دارد که تزریق فیلر و پروتز لب از جمله این روش ها به شمار می...

باسن برزیلی

باسن برزیلی

شکل و تناسب باسن، فاکتور مهمی در جذابیت و داشتن یک اندام تراشیده می باشد. جراحی باسن برزیلی (BBL Butt Lift) ، می تواند با استفاده از تکنیک هایی از قبیل تزریق چربی ، شکل ظاهری پر تری را در باسن شما خلق کرده و کانتور باسن شما را بهبود بخشد، البته افرادی هستند که با...