| خانه 4 بلاگ 4 مراقبت های بعد از لیفت صورت

مراقبت های بعد از لیفت صورت

دی ۲۹, ۱۴۰۰ | بلاگ | ۰ دیدگاه

پوست صورت بخشی از صورت است که بخش عمده ای از زیبایی چهره وابسته به آن است. متاسفانه، این عضو در طول زمان در پی تاثیراتی از قبیل عوامل محیطی، نوسانات وزنی و فرایند طبیعی بالا رفتن سن، دستخوش آسیب هایی می شود. یکی از این آسیب ها، افتادگی پوست صورت است. خوشبختانه امروزه با پیشرفت های رخ داده در حوزه زیبایی، فرایندهای متعددی از قبیل لیفت صورت ، برای جبران این مشکل رخ داده در پوست صورت قابل استفاده می شود. فرایند لیفتینگ صورت در یک نگاه کلی، از سه بخش اقدامات قبل ، پروسیجر جراحی و مراقبت های بعد از لیفت صورت تشکیل شده است که هر سه بخش، با یکدیگر ارتباط تنگاتنگ داشته و هر گونه نقص در اجرای صحیح هر یک از آنها، به نوبه خود، هدف نهایی یعنی نتیجه جراحی را تحت تاثیر قرار می دهد.

مراقبت های بعد از لیفت صورت - راز جراحی

دستورالعمل های زیر بر اساس تجربه تعداد بسیاری از جراحان لیفت گردآوری شده است. این اطلاعات عملاً می توانند تمامی سوالات در خصوص باید ها و نبایدهای مربوط به جراحی لیفت را پاسخگو باشد. شما می توانید با مطالعه این مقاله گرد آوری شده توسط راز جراحی، از کلیه اطلاعات مربوط به مراقبت های بعد از لیفت صورت بهره مند شوید. افرادی که این مراقبت ها را به مرحله اجرا در آورده اند، از بهبود بهتری بهره مند شده و دوره ریکاوری هموار تری را پشت سر گذاشته اند.

نکات و مراقبت های بعد از لیفت صورت

  • تورم بعد از جراحی لیفتینگ صورت

هر عمل جراحی، صرفنظر از دامنه آن، با تورم در بافت های اطراف ناحیه درمان همراه است. مقدار تورم در افراد مختلف، متغیر است، ولی همیشه میزان این تورم در صورت، بیشتر از بخش های دیگر به نظر می رسد، چون به علت ظرافت های صورت، حتی جزئی ترین مقادیر تورم هم به راحتی خود را نشان می دهد. گاهی اوقات، تورم در روز دوم بعد از جراحی افزایش می یابد. این تورم در ناحیه فک اندکی شدید تر بوده و زمانی که صبح از خواب بیدار می شوید، بیشتر شاهد آن خواهید بود. تورم به صورت خودبخود، در طول روزهای آتی فروکش می کند.

  • بی رنگ شدن صورت بعد از لیفت

تجربه کردن مقادیر مختلف تغییر رنگ در برخی نواحی صورت، امری دور از انتظار نیست. این تغییر رنگ، مثل تورم معمولاً بعد از نخستین روز جراحی، خصوصاً در گردن، شدت می یابد، ولی این حالت کاملاً موقتی بوده و به مرور زمان از بین می رود.

  • چرخاندن سر پس از لیفت

از چرخاندن سر یا خم کردن گردن خوددای کنید. وقتی لازم است این کار را انجام دهید، به جای سر، شانه ها را به چپ یا راست بچرخانید.

  • درد پس از لیفت کردن صورت

معمولاً بعد از لیفت ، درد مختصری تجربه می شود ولی کبودی شدیدی اتفاق افتاده و احساس می کنید صورت شما سنگین شده است. این حالت در طول شب و در زمانی که عصبی می شوید، شدت می یابد.

تحت هیچ شرایطی آسپرین، ایبوپروفن یا داروهای حاوی آسپرین یا سالیسیلات را بدون مشورت با پزشک مصرف نکنید. حتماً برچسب های داروهای مسکن را در زمان خریداری در داروخانه، مطالعه کنید.

متاسفانه معمولاً داروهای مسکن باعث بروز سرگیجه، بخصوص بلافاصله بعد از جراحی می شوند، همین امر ممکن است ریکاوری را برای شما به دوره ای طاقت فرسا تبدیل کند. به همین دلیل بهتر است از کمپرس سرد استفاده کنید.

  • استفاده از کمپرس یخ

حوله را در ظرف محتوی آب یخ بشویید و به مدت ۲۰ دقیقه، بر روی فک و گردن  بگذارید. این کار را چند بار در طول سه روز اول بعد از جراحی انجام دهید. این کار به کاهش درد، تورم و تغییر رنگ کمک می کند.

  • برداشتن پانسمان

قبل از ترک اتاق عمل، ناحیه درمان پانسمان می شود و باید تا صبح روز بعد، دست نخورده باقی بماند.

  • سر را در موقعیت بالاتر از بدن قرار دهید.

برای کمک به کاهش تورم، در زمان استراحت، تحت زاویه ۳۰ الی ۴۰ درجه دراز بکشید.

  • داروها

برای شما آنتی بیوتیک تجویز می شود. مصرف آنتی بیوتیک یک روز قبل از جراحی آغاز شده و تا یک هفته ادامه می یابد. بعد از جراحی، می توانید مصرف ویتامین ها را از سر بگیرید.

  • از جا بلند شوید.

معمولاً به شما توصیه می شود که در طول ۱۲ ساعت بعد از جراحی، استراحت کنید. سپس از آن از جا بلند شوید و پیاده روی کنید.

  • خونریزی بعد از لیفت

اگر خونریزی اتفاق افتاد، سرتان را بالا بیاورید و از کمپرس یخ استفاده کنید. اگر خونریزی ظرف ۲۰ دقیقه متوقف نشد، پزشک را در جریان قرار دهید.

  • دما

به طور کلی، دمای بدن در پی لیفت کردن پوست صورت، چندان افزایشی نخواهد داشت. افزایش جزئی را می توان به فرایند بهبود نسبت داد. در این شرایط بیمار احساس می کند تب دارد، ولی در واقع اینطور نیست.

  • ضعف

احساس ضعف بعد از هر گونه بیهوشی، دور از انتظار نیست. در این شرایط، فرد احساس سرگیجه می کند که به طور خودبخود در روزهای آتی از بین خواهد رفت.

  • بیخوابی

اگر در طول دوره ریکاوری احساس بیخوابی کردید، پزشک معمولاً در این شرایط برای شما داروی مسکن تجویز می کند. بنابراین، حتی المقدور از مصرف آنها اجتناب کرده و تنها در صورت نیاز مصرف کنید.

  • افسردگی

تجربه کردن یک دوره افسردگی بعد از جراحی زیبایی امری دور از انتظار نیست. حتی در صورت رضایت کامل از نتیجه درمان، باز هم ممکن است این حالت رخ دهد. منطقی باشید و این موضوع را درک کنید که این حالت موقتی بوده و به مرور زمان فروکش خواهد کرد.

  • بی حسی

بخش هایی از صورت، گردن و گوش ها گاهی بلافاصله بعد از جراحی دچار بی حسی می شوند. این حالت موقتی است.

  • سفت شدن صورت

ممکن است در پوست صورت احساس کشش کنید و در زمان خندیدن، دچار مشکل شوید. این مشکل بعد از یک هفته از بین می رود.

  • فعالیت ها

به محض برداشتن پانسمان می توانید لنز بگذارید یا عینک بزنید.

  • با آب ولرم حمام کنید.

با استفاده از گلوله های پنبه ای کوچک به آرامی صورت را با آب و صابون ملایم و بدون عطر بشویید. بعد از هفته اول جراحی، روزی دوبار این کار را انجام دهید. حرکت دست شما در زمان شستشوی صورت، رو به بالا باشد.

  • شنا نکنید.

فعالیت های ورزشی سنگین را که مستلزم چرخاندن سر است تا ۴ هفته به تعویق بیاندازید.

  • از خندیدن زیاد اجتناب کنید.
  • به تغذیه خود توجه کنید.

از خوردن غذاهای سفت و جویدن آدامس حداقل تا یک هفته خودداری کنید. سوپ، سیب زمینی پوره، جوجه، استیک همبرگر، یا هر غذای دیگری که جویدن آن آسان باشد را میل کنید.

  • تا دو هفته از خمیازه کشیدن خودداری کنید.
  • جای زخم ها

بعد از کشیده شدن بخیه ها، جای زخم به شکل صورتی پر رنگ نمایان می شود. میزان تورم متغیری در اطراف جای زخم ها وجود دارد. با گذر زمان، اسکارهای صورتی سفید و نرم می شوند و چندان قابل مشاهده نخواهند بود.

  • مراقبت های روزانه

با گوش پاک کن، جلو و اطراف گوش ها را به پراکسید آغشته کنید. این کار را هر روز انجام دهید. پس از آن مقداری پماد موضعی تجویز شده توسط پزشک را بر روی خط بخیه قرار دهید.

بر روی منگنه های جراحی نیز پراکسید بگذارید، ولی از قرار دادن پماد بر روی آنها خودداری کنید.

روز دوم بعد از جراحی، دوش بگیرید و بگذارید آب ولرم بر روی زخم ها جریان پیدا کند. دو الی چهار روز بعد، با شامپو بچه ملایم، موهایتان را بشویید.

با شکم خالی، دارو مصرف نکنید.

اولین ملاقات با پزشک بعد از جراحی

مدتی بعد از بازگشت به منزل باید برای ویزیت، نزد پزشک بروید. این کار باید در موعد مقرر شده توسط پزشک انجام شود. اصلاً نگران این نباشید که قرار است در طول این جلسه چه اتفاقی بیافتاد. برخی از بخیه ها کشیده می شوند و پیشرفت روند بهبود، مورد ارزیابی قرار می گیرد. برداشته شدن یا کشیده شدن بخیه ها یک فرایند سریع می باشد که البته با اندکی درد نیز همراه است ولی پزشک به منظور به حداقل رساندن سطح درد از ابزار ظریفی استفاده می کند. بعد از اولین جلسه ویزیت پزشک، احساس بهتری خواهید داشت. به طور کلی، تمام بخیه ها در طول یک دوره دو هفته ای از روز جراحی، کشیده می شوند. در طول این دامنه زمانی، به هیچ عنوان ناحیه درمان شده را دستکاری نکنید. گاهی در ناحیه درمان در اطراف بخیه ها، پوسته هایی پدیدار می شوند. در طول هر جلسه ویزیت، بخشی از پوسته ها برداشته می شوند.

سخن آخر

کلیه مواردی را که در طول این مقاله مورد اشاره قرار گرفتند به خاطر داشته باشید. در این بخش از مقاله بعنوان سخن آخر نگاهی اجمالی به مهم ترین مطالب ذکر شده می پردازیم:

وقتی اولین بار، پانسمان ها برداشته می شوند، صورت متورم است و در برخی از بخش ها شاهد تغییر رنگ هستید. این تورم تا حد زیادی در طول یک دوره دو هفته ای فروکش می کند. البته، از بین رفتن کامل تورم و ایجاد کانتور نهایی در صورت، به یک دوره زمانی ۶ الی ۸ هفته ای نیاز دارد.

تغییر رنگ در اکثر موارد در یک دوره ۱۰ الی ۱۴ به تدریج ناپدید می شود. البته مواردی وجود دارد که در آن، این تغییر رنگ دائمی خواهد بود. به همین منظور سعی کنید جراحی را به دست پزشک قابل اعتماد بسپارید تا در خصوص بروز چنین عوارضی نگرانی وجود نداشته باشد.

موارد زیر را در صورت بروز، به پزشک گزارش دهید:

بالا رفتن دمای بدن و اصطلاحاً تب کردن

تورم و تغییر رنگ ناگهانی

تخلیه ترشحات از زخم و مشاهده علائمی از عفونت

خونریزی

ایجاد واکنش های دارویی

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

  خانم های عزیزی که به خاطر بارداری های متعدد ، کاهش و افزایش وزن ، بالا رفتن سن یا اصلا به طور ژنتیکی سینه های کوچک و دفورمه ای دارند ، یا حتی اگر به سبب درمان بیماری سرطان بخشی یا تمام بافت پستان های خود را از دست داده اند ، مطلب پروتز سینه برایشان حتما بحث...

مقالات پربازدید

درخواست مشاوره

"(*)" indicates required fields

نام و نام خانوادگی(*)
جنسیت(*)

پرسش و پاسخ تکمیلی

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مقالات مرتبط

بوتاکس

بوتاکس

بوتاکس (Botox) ، عمدتاً به دلیل توانایی آن در کاهش دادن شکل ظاهری چین و چروک ها و جوانسازی صورت در میان همگان شهرت یافته است. این روند همچنین برای درمان مشکلاتی از قبیل اسپاسم گردن، عرق کردن زیاد، سردردهای میگرنی، کبد بیش فعال و تنبلی چشم نیز کاربرد دارد. در صورتی که...

لیفت سانترال لب

لیفت سانترال لب

لب ها عضوی در صورت می باشند که زیبایی و شادابی آن ها می تواند باعث زیبایی چهره شود. با بالا رفتن سن لب ها مانند دیگر اجزای صورت تحت تاثیر جاذبه حالت افتادگی پیدا می کنند. روش های مختلفی برای زیبا سازی لب وجود دارد که تزریق فیلر و پروتز لب از جمله این روش ها به شمار می...

باسن برزیلی

باسن برزیلی

شکل و تناسب باسن، فاکتور مهمی در جذابیت و داشتن یک اندام تراشیده می باشد. جراحی باسن برزیلی (BBL Butt Lift) ، می تواند با استفاده از تکنیک هایی از قبیل تزریق چربی ، شکل ظاهری پر تری را در باسن شما خلق کرده و کانتور باسن شما را بهبود بخشد، البته افرادی هستند که با...