| خانه 4 بلاگ 4 بارداری خارج از رحم

بارداری خارج از رحم

اردیبهشت ۳۱, ۱۴۰۱ | بلاگ, درمانی | ۰ دیدگاه

بارداری یکی از زیباترین لحظات برای هر خانمی به شمار می رود. این دوره از حساسیت بسیار بالایی برخوردار بوده و زنان را با چالش های بسیار زیادی روبرو خواهد کرد، اما شیرینی مادر شدن به تحمل این روزا می ارزد. گرچه گاهی اوقات حاملگی برای خانم ها خوب و خوشایند نیست و اتفاقاتی تلخ این میان رقم می خورد و بارداری خارج از رحم روی می دهد که در این حالت تخمک بارور شده وارد رحم نمی شود و در اغلب موارد این اتفاق در لوله های فالوپ روی می دهد. این بارداری به وضع حمل ختم نمی شود و در نتیجه در صورت عدم درمان به موقع می تواند زندگی مادر را تهدید نماید. بنابراین تشخیص به موقع و نجات دادن جان وی از هر مساله ای مهم تراست. در این مقاله راز جراحی در خصوص حاملگی خارج رحمی حرف می زنیم پس تا انتها مطالب را دنبال کنید.

بارداری خارج از رحم - راز جراحی

شایع ترین علائم بارداری خارج از رحم

حتما بعد از اینکه نام این عارضه به گوشتان خورد مایل هستید بدانید چه نشانه هایی در خصوص آن وجود دارد؟ در جواب به این سوال باید گفت که ممکن است که اشخاص در ابتدا هیچ گونه علائمی را متوجه نشود، اگرچه برخی از زنانی که دچار این نوع بارداری می باشند، نشانه های زود هنگام حاملگی مانند پریود نشدن ، حساسیت در سینه ها و حالت تهوع را تجربه خواهند کرد. در صورت استفاده از بیبی چک نتیجه مثبت خواهد شد بنابراین در این مورد نیز همچنان بارداری نرمال به نظر می رسد. به این دلیل که تخمک در ناحیه نامناسب رشد می کند نشانه ها کم کم قابل توجه خواهند شد. علائم ابتدایی که افراد در بارداری خارج از رحم تجربه می نمایند، خونریزی بسیار کم از واژن و درد لگن می باشد. احساس درد در شانه ها ، درد در یک سوی بدن ،سرگیجه ، ضعف ، ناراحتی معده ، استفراغ و درد رکتوم از دیگر علائمی می باشد که فرد ممکن است تجربه نماید.

چه هنگامی فرد باید به بهترین متخصص زنان و زایمان مراجعه نماید؟

در صورتی که علائمی که در بالا به آنها اشاره کردیم را در خود مشاهده کرده و بر این باور هستید که در خطر ابتلا به بارداری خارج از رحم قرار دارید بهتر است که خیلی سریع و زود به پزشک مراجعه نمایید . بهترین متخصص زنان و زایمان با استفاده از راهکارهای تشخیصی در این مورد مطمئن شده و شما را نیز در این خصوص آگاه خواهد کرد. از جمله موارد مهم از نشانه ها درد شکم ، درد لگن ، درد واژن و خونریزی در این ناحیه می باشد.

چه اشخاصی در معرض خطر بارداری خارج از رحم می باشند؟

فاکتورهای بسیاری وجود دارد که می تواند شانس حاملگی خارج رحمی را افزایش دهد. در زیر به برخی از این گزینه ها که می تواند شانس افراد را در ابتلا به این عارضه بالا ببرد اشاره می کنیم :

  1. افرادی که پیش از این بارداری خارج از رحم را تجربه نموده اند، ممکن است بیش از یک بار این عارضه را تجربه کنند.
  2. زنانی که سابقه بیماری التهابی لگن را در گذشته داشتند که نوعی عفونت می باشد که منجر به ایجاد بافت اسکار در لوله های فالوپ ،رحم ،تخمدان ها ودهانه رحم می شود.بیش از افراد دیگر ممکن است بارداری خارج رحمی را تجربه کنند.
  3. خانم هایی که برروی لوله های فالوپ خود جراحی انجام داده اند.
  4. تحقیقات نشان می دهد که سابقه ناباروری شخص و انجام درمان با بهره گرفتن از تکنیک IVF نیز از جمله مورد هایی هستند که قادر به بالا بردن شانس فرد در حاملگی خارج رحم می باشند.

اندومتریوزیس

  • ابتلا به عفونت های مقاربتی مانند کلامیدیا یا سوزاک می تواند منجر به التهاب در لوله های فالوپ و ارگان های نزدیک به آن گردد.
  • حامله شدن با وجود IUD  که یکی از تکنیک های جلوگیری از بارداری به شمار می رود معمولا به بارداری خارج از رحم ختم می شود.
  • سیگاری بودن می تواند امکان حاملگی با این شرایط را در افراد بالا ببرد هرچه میزان مصرف سیگار در افراد بیشتر باشد این خطر افزایش می یابد.
  • همچنین بد نیست بدانید که علاوه بر موارد فوق هرچه سن افزایش پیدا کند این ریسک بالاتر می رود و زنانی که بیش از ۳۵ سال سن دارند بیش از خانم های جوانتر در خطر این عارضه قرار دارند.
  • البته لازم به ذکر است که در برخی از موارد حاملگی در خارج رحم، فرد مشمول هیچ کدام از عوامل فوق نمی شود.

شناسایی بارداری خارج از رحم چگونه است ؟

پزشک برای شناسایی این نوع حاملگی نیاز به انجام ازمایشاتی می باشد از جمله آنها تستی برای تایید بارداری می باشد.

  • آزمایش خون

با بکارگیری این نوع تست ، سطح هورمون بارداری را اندازه می گیرند.

  • سونوگرافی

این آزمایش رابا استفاده از امواج صوتی انجام می دهند واز طریق مانیتور تصویر جنین در رحم قابل مشاهده می باشد. در این شرایط ممکن است پزشک سونوگرافی ترنس واژینال را نیز استفاده نماید.

در برخی از موارد ممکن است علائم این عارضه مشابه سقط باشند و اشتباه گرفته شوند. در این صورت پزشک معمولا انجام لاپاراسکوپی را برای فرد ضروری می داند. این تکنیک بهترین راه تشخیصی برای بارداری خارج از رحم می باشد.

چگونه عارضه حاملگی خارج از  رحم را درمان می کنند؟

راههای بسیاری برای درمان بارداری خارج از رحم وجود دارد. در مواردی خاص اجازه داده می شود تا بارداری خارج رحمی خود به خود بهبود پیدا کند.

دربرخی از زنان، متوترکسات ممکن است توسط پزشک جهت درمان این بیماری به کار برود. این دارو برای پایان دادن به بارداری استفاده می شود. دکتر آن را به شما تزریق می کند. این آپشن درمانی بسیار کم تهاجمی تر از جراحی می باشد. اما استفاده از این متد نیاز به ویزیت های بعدی جهت کنترل سطح هورمون های HCG  توسط پزشک دارد.این هورمون باید به عدد صفر برسد.حتما در صورتی که سطح این هورمون ها همچنان بالا باقی بماند فرد باید از درمان دیگری مانند مصرف مجدد دارو را ادامه بدهد یا جراحی مجدد انجام دهد.

در کیس هایی که شدید به شمار می روند، از جراحی برای رفع بارداری خارج از رحم استفاده می نمایند. این نوع عمل کاملا اورژانسی و در شرایطی که لوله های فالوپ پاره شده یا در معرض پارگی است و فرد در خطر از دست دادن جان خود می باشد، انجام می شود. تکنیک این جراحی از طریق روش لاپاراسکوپی می باشد. بارداری خارج رحمی یکی از موارد مرگ و میر در اثر بارداری در سه ماهه اول به شمار می آید.

پیشگیری از حاملگی خارج رحمی

هیچ راه پیشگیری برای این نوع بارداری وجود ندارد اما می توان با رعایت نکاتی ازتا حدود خیلی زیادی از بروز بارداری خارج از رحم جلوگیری نمود.

کاهش تعداد شرکای جنسی و استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی می تواند از بروز عفونت های جنسی جلوگیری کند و ریسک ابتلا به بیماری های التهاب لگن را بسیار کاهش دهد.

در صورتی که دخانیات مصرف می نمایید یا مدت طولانی است سیگار می کشید، اکنون زمان آن فرارسیده که این عادت بسیار بد را کنار بگذارید و پس از ترک آن اقدام به بارداری کنید.

پشت سرگذاشتن حاملگی خارج رحمی چگونه خواهد بود؟

بعد از اینکه درمان دارویی یا جراحی صورت می گیرد، ممکن است در برخی افراد دوره ریکاوری چندین هفته به طول بیانجامد . همچنین احساس خستگی یا درد در شکم یا ناراحتی برای آنان محتمل است . زنان حالت های بارداری را به علت بالا بودن هورمون HCG  تا مدتی تجربه می کنند و مدت زمان زیادی برای بازگشت دوره پریود به حالت عادی زمان لازم است. این اشخاص ممکن است بعد از پشت سر گذاشتن این وضعیت یک بارداری مشابه را نیز تجربه کنند یا اینکه مشکلاتی را در خصوص باردار شدن مجدد پشت سر بگذارند. به همین دلیل بهتر است که زمان کافی را به خود برای اقدام مجدد برای حامله شدن بدهند.

بارداری خارج از رحم می تواند از لحاظ احساسی ضربه سنگینی به مادران وارد کرده و انها را ناراحت ، عصبی و ناامید می کند. در این وضعیت همسر فرد، دوستان و نزدیکان باید از لحاظ عاطفی در کنار وی حضور پیدا کرده ،اورا حمایت نماید و یا با او در خصوص این مساله صحبت نماید.

نمونه ای از سوالاتی که فرد پس از مراجعه به پزشک باید بپرسد:

  1. آیا خونریزی واژینال ممکن است نشانه برای بارداری خارج از رحم باشد؟
  2. من به چه نوع درمانی نیاز دارم؟
  3. آیا برای کیس من باید جراحی صورت بگیرد؟
  4. در حالیکه بعد از این رویداد  شرایط احساسی بسیار بدی را تجربه می کنم، آیا محل خاصی وجود دارد که بتوانم با یک مشاور در خصوص این مساله حرف بزنم ؟
  5. می خواهم مجدد باردار شوم چگونه می تواند شانس ان نوع حاملگی را پایین بیاورم؟

سوالات متداول بارداری خارج از رحم

  • آیا زنانی که این نوع بارداری را تجربه می کنند شانس بارداری نرمال را در آینده دارند؟

بله تقریبا ۱ نفر از هر ۳ نفرکه حاملگی خارج رحمی را تجربه نمودند، در آینده بارداری سالم و نرمالی را پشت سر خواهند گذاشت. حتی در صورت از بین رفتن لوله های فالوپ هنوز متد IVF  برای بارداری این افراد می تواند بارقه ای از امید باشد.

  • آیا در بارداری خارج از رحم پریود می شویم؟

همانطور که پیش تر نیز گفته شد خونریزی واژن یکی از نشانه هایی می باشد که ممکن است در افراد تجربه شود که در برخی حالات به دلیل مطلع نبودن آنان نسبت به حاملگی پریود تلقی می شود.

  • چه هنگام پس از حاملگی خارج رحمی فرد می تواند مجددا باردار شود؟

در مورد این موضوع  باید حتما با یک فوق تخصص یا متخصص زنان و زایمان مشورت نمایید .به طور معمول بهتر است که بعد از گذشت سه ماه از حاملگی مجددا برای این امر اقدام نمایید. با گذشت این مدت زمان، لوله های فالوپ بهبود می یابند و خطر این نوع حاملگی نیز بسیار پایین تر خواهد آمد.

  • آیا می توان جنین را در این نوع حاملگی حفظ کرد؟

خیر این امکان وجود ندارد زیرا هنگامی که رویان در لوله های فالوپ قرار دارد، جایی کافی برای رشد او وجود ندارد و امکان ورود جریان خون کافی برای سلامت نگه داشتن وی نیست، بنابراین می میرد.

سخن اخر

دراین مقاله راز جراحی در خصوص بارداری خارج از رحم صحبت کردیم و از علل آن و راههایی که برای درمان آن به کار می رود با خبر شدیم . همچنین متوجه شدیم که تنها راه پیشگیری از بروز این مشکل چیست. پس زنان با خواندن این مقاله در این خصوص آگاهی بسیاری پیدا کرده اند.حاملگی یک دوره بسیار شیرین برای زنان به شمارمی رود اما سلامتی خانم ها و ارگان های جنسی آنها برای ورود به این دوره مهم ترین عامل به شمار می آید. بنابراین زنان باید با مراجعه پیوسته به متخصص زنان و زایمان و انجام به موقع چکاب ها هرگونه مشکلی را خیلی زود متوجه شوند تا به مسائلی این چنین تلخ منجر نشود. علاوه بر این ترک سیگار از جمله مواردی است که در صورتی که افراد در رعایت ان بکوشند هرگز شاهد مسائلی این چنین نخواهند بود.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

  خانم های عزیزی که به خاطر بارداری های متعدد ، کاهش و افزایش وزن ، بالا رفتن سن یا اصلا به طور ژنتیکی سینه های کوچک و دفورمه ای دارند ، یا حتی اگر به سبب درمان بیماری سرطان بخشی یا تمام بافت پستان های خود را از دست داده اند ، مطلب پروتز سینه برایشان حتما بحث...

مقالات پربازدید

درخواست مشاوره

"(*)" indicates required fields

نام و نام خانوادگی(*)
جنسیت(*)

پرسش و پاسخ تکمیلی

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مقالات مرتبط

بوتاکس

بوتاکس

بوتاکس (Botox) ، عمدتاً به دلیل توانایی آن در کاهش دادن شکل ظاهری چین و چروک ها و جوانسازی صورت در میان همگان شهرت یافته است. این روند همچنین برای درمان مشکلاتی از قبیل اسپاسم گردن، عرق کردن زیاد، سردردهای میگرنی، کبد بیش فعال و تنبلی چشم نیز کاربرد دارد. در صورتی که...

لیفت سانترال لب

لیفت سانترال لب

لب ها عضوی در صورت می باشند که زیبایی و شادابی آن ها می تواند باعث زیبایی چهره شود. با بالا رفتن سن لب ها مانند دیگر اجزای صورت تحت تاثیر جاذبه حالت افتادگی پیدا می کنند. روش های مختلفی برای زیبا سازی لب وجود دارد که تزریق فیلر و پروتز لب از جمله این روش ها به شمار می...

باسن برزیلی

باسن برزیلی

شکل و تناسب باسن، فاکتور مهمی در جذابیت و داشتن یک اندام تراشیده می باشد. جراحی باسن برزیلی (BBL Butt Lift) ، می تواند با استفاده از تکنیک هایی از قبیل تزریق چربی ، شکل ظاهری پر تری را در باسن شما خلق کرده و کانتور باسن شما را بهبود بخشد، البته افرادی هستند که با...