| خانه 4 درمانی 4 بواسیر و سرطان روده

بواسیر و سرطان روده

خرداد ۲۲, ۱۴۰۱ | درمانی | ۰ دیدگاه

آیا ارتباطی میان بواسیر و سرطان روده وجود دارد؟ بواسیر بیماری است ، که در میان تمامی سنین شایع است و افراد زیادی ، به این عارضه مبتلا هستند. با توجه به شباهت هایی که میان علائم این دو بیماری وجود دارد ، یکی از شایع ترین نگرانی ها در میان افراد مبتلا به هموروئید ، اینست که آیا بواسیر می تواند باعث سرطان مقعد و روده شود ؟ راز جراحی در این مقاله قصد دارد ، به بررسی ارتباط میان بواسیر و سرطان روده بپردازد ، تا دغدغه شما همراهان عزیز در این زمینه را به کمک بهره گیری از حقایق علمی ، برطرف سازد. اگر به این بیماری نشیمنگاهی مبتلا هستید و نگرانید ، که آیا در معرض ابتلا به سرطان قرار دارید یا خیر و یا اینکه علائمی دارید ، که نمی دانید هموروئید است یا سرطان ، ادامه مقاله را از دست ندهید.

بواسیر و سرطان روده

بواسیر چیست ؟

کشیدگی و تورم رگ ها در ناحیه آنال یا مقعد ، را بواسیر یا هموروئید می نامند. بواسیر یکی از شایع ترین عارضه های نشیمنگاهی به حساب می آید. یکی از مهمترین دلایلی که سبب می شود فرد در اثر تحریک عروق ناحیه مقعد به این بیماری دچار شود ، یبوست می باشد. البته بارداری ، بلند کردن اجسام سنگین و نشستن به مدت طولانی در توالت ، در ابتلای شما به این بیماری بی تاثیر نیستند. با توجه به ناحیه آسیب رگ ها ، هموروئید انواع مختلفی دارد. هموروئید داخلی با ایجاد آسیب و تورم در رگ های داخلی مقعد ، و بیماری هموروئید خارجی با آسیب دیدگی شریان های بیرونی مقعد ، ایجاد می شود. اولین نشانه ای که بیشتر افراد با مشاهده آن پی می برند ، که بواسیر دارند خونریزی از ناحیه مقعد است. در بیشتر موارد فرد تا پیش از روی دادن خونریزی ، از عارضه خود اطلاعی ندارد. با پیشرفت بیماری علائم دیگری چون زائده داخلی یا خارجی مقعد ، تورم و التهاب ، احساس سوزش و درد و عدم دفع کامل مدفوع ، در فرد ایجاد می شود. برای اینکه از پیشرفت بیماری و بروز علائم بدتر جلوگیری کنید ، لازم است اقدام به درمان بواسیر نمایید.

تعریف سرطان روده

رشد غیر طبیعی سلول های بدن و یا از دست دادن کنترل رشد سلول ها ، در هر ناحیه ای از بدن سبب می شود که در آن ناحیه تومور هایی ایجاد شود. اگر این تومور ها بدخیم باشند ، به آن سرطان گفته می شود و به سرعت ، در تمامی نواحی بدن پخش می شود. بیش از ۹۰ درصد از پولیپ ها یا توده هایی که در نهایت سبب ایجاد سرطـان می شوند ، رشد خود را به صورت پولیپ های غیر سرطانی شروع کرده اند. البته درصد زیادی از این توده های غیر سرطانی ، در تمام طول عمر فرد هیچ ضرری برای او ایجاد نکرده و خوش خیم باقی می مانند. ولی احتمال دارد این پولیپ ها به ویژه در راست روده ، باعث بروز بیماری سرطان در فرد شوند. با توجه به اینکه این نوع سرطان بعنوان سومین سرطان شایع ، میان خانم ها و آقایان می باشد ، ممکن است سبب شود با بروز هر خونریزی از مقعد فرد تصور کند ، که به سرطان مبتلا شده است ؛ ولی خود فرد به هیچ عنوان قادر به تشخیص و تفکیک دقیق این دو بیماری نمی باشد.

آیا بواسیر باعث ایجاد سرطان می شود ؟

پاسخ این سوال منفی است. چرا که این دو بیماری هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشته و داشتن هموروئید ، تاثیری در ابتلای به سرطان ندارد. اگر چه به دلیل داشتن علائم مشابه ممکن است ، فرد این دو بیماری را با یکدیگر اشتباه بگیرد. در حقیقت هموروئید خود سرطانی نمی شود و تنها ممکن است ، به دلیل شباهت علائم با بیماری سرطان روده اشتباه گرفته شود. به بیان دیگر این سرطان است ، که ممکن است خود را به شکل این بیماری نشیمنگاهی که توضیح داده ایم، نشان دهد. همین اشتباه گرفتن بواسیر و سرطان روده ، توسط بیماران و عدم جدی گرفتن علائم ، به تصور اینکه به این بیماری نشیمنگاهی مبتلا شده اند ، سبب می شود که به موقع به پزشک مراجعه نکرده و سرطان در بدن آن ها پیشرفت کرده و گسترش یابد. بنابراین بهترین کار اینست ، که در صورت مشاهده علائمی که در ادامه مقاله به آن پرداخته می شود ، با یک مراجعه عادی و ساده به پزشک ، خیال خود را راحت نمایید.

چگونگی تشخیص بواسیر و سرطان روده از یکدیگر

از آن جایی که علائم ابتلای به هموروئید و بعضی از سرطان ها به ویژه سرطان مقعد و روده ، بسیار به یکدیگر شباهت دارند ، ممکن است فرد با مشاهده خونریزی های مقعدی یا احساس وجود توده در مقعد ، به این باور برسد که به سرطان مقعد یا روده مبتلا شده است. در حالی که آمارها نشان می دهند که بروز خونریزی ، درد یا ضایعه در ناحیه مقعد ، بیش از هر چیزی با بیماری نشیمنگاهی ذکر شده در ارتباط است ؛ چرا که این بیماری بسیار شایع و فراگیر است. شاید برای عده زیادی از افرادی که به هموروئید مبتلا می شوند ، این عارضه بیشتر شرم آور باشد تا یک وضعیت دردسر ساز مانند سرطـان. با دانستن علائم و تفاوت این دو بیماری و اطمینان خاطر از اینکه در بدن شما چه اتفاقی در حال روی دادن است ، بروز علائم مشترک بواسیر و سرطان روده ، دیگر موجب نگرانی بی مورد شما نخواهد شد.

علائم مشترک بواسیر و سرطان روده

  • بروز علائم زیر میان هر دو بیماری مشترک می باشند :
  • وجود خون در مدفوع
  • خونریزی از ناحیه رکتوم
  • ادامه داشتن حرکات روده پس از اجابت مزاج

این دو بیماری ، علاوه بر این علائم مشترک ، هر یک علائم منحصر به فرد خود را دارند. در صورتی که با داشتن علائم بالا نشانه های دیگری چون گرفتگی شکم ، کاهش وزن سریع و بی دلیل ، خستگی و حالت تهوع داشتید ممکن است به سرطان مبتلا شده باشید. در هر صورت نگرانی کمکی در این زمینه به شما نمی کند. بهترین راه اینست که با شاهده علائم بالا ، برای تشخیص بیمای یا عارضه خود به پزشک مراجعه کنید.

تفاوت میان بواسیر و سرطان روده

همانطور که پیش تر نیز گفتیم ، این عارضه در اثر بروز التهاب و تورم در شریان های داخلی راست روده و مقعد ، بروز می کند و می تواند سبب تحریک ، خونریزی یا خارش مقعد شود. در حالی که سرطان روده بزرگ ، در اثر رشد غیر عادی سلول ها ایجاد می شود و چون نمی توانید در بیشتر موارد ، توده یا برجستگی ای را احساس کنید ، نمی توانید به راحتی تفاوت این سرطان و همورئید را تشخیص دهید.

با این حال در صورتی که علائم زیر را دارید ، به احتمال زیاد به بواسیر مبتلا شده اید و نیازی به نگرانی از بابت ابتلا به سرطان نیست.

در صورتی که علائم ایجاد شده ، با ایجاد تغییر در رژیم غذایی مانند مصرف فیبر فراوان و یا استفاده از پماد های هموروئید بهتر شود.

احساس و مشاهده رگ متورم شده و یا برجستگی در نزدیکی ناحیه مقعد

معمولا علائم به صورت گاه گاهی ظاهر شده و با علائم دیگری ، مانند کاهش وزن همراه نیستند.

وجود عوامل خطر ایجاد عارضه هموروئید ، در فرد مانند یبوست ، بارداری ، سابقه تحریک در دفع مدفوع یا داشتن سابقه قبلی بروز هموروئید.

تشخیص بواسیر و سرطان روده

با معاینه ساده مقعد و پرسیدن شرح حال بیمار ، پزشک می تواند به راحتی همورئید را از سرطان تشخیص دهد. البته در صورتی که در این معاینه پزشک متوجه رشد توده های غیر عادی در مقعد شود ، برای اطمینان از بابت عدم ابتلای بیمار به سرطان مقعد ، آزمایشات آن را برای او تجویز می کند. تشخیص این نوع سرطان به مراتب دشوارتر است و چنانچه بیمار ، در شرح حال خود علائمی از سرطان را داشته باشد ، پزشک از آزمایشات تشخیص سرطان ، همچون آزمایش خون یا تست کولونوسکوپی برای جستجوی توده های سرطانی در بیمار ، استفاده می کند.

بررسی دلایل ایجاد بواسیر و سرطان روده

در واقع علت اصلی ایجاد سرطان روده را می توان به تغذیه و سبک زندگی غلط نسبت داد. همچنین عدم تحرک کافی ، اضافه وزن و داشتن عادت هایی غذایی غلط مثل مصرف بیش از اندازه چربی ها ، ریسک ابتلا به بیماری های روده را افزایش می دهد. این بیماری اغلب در افراد بالای ۵۰ سال ایجاد می شود ، اما ممکن است در سنین پایین تر نیز افراد به آن دچار شوند. علت اصلی بروز بیماری هموروئید تحت فشار قرار گرفتن رگ های خونی در نواحی مقعد می باشد. عواملی مثل یبوست ، بارداری و زایمان ، داشتن رابطه مقعدی ، زور زدن زیاد در هنگام دفع و همچنین عدم مصرف فیبر و آب کافی موجب ایجاد فشار در این ناحیه می شود. به همین علت باید گفت دلایل ایجاد بواسیر و سرطان روده با یکدیگر متفاوت می باشد. البته مواردی مثل عدم تحریک و تغذیه نامناسب نیز می تواند از عوامل ایجاد بروز بواسیر در افراد باشد.

چگونه می توان از بروز بواسیر و سرطان روده پیشگیری کرد ؟

برای پیشگیری از سرطان لازم است در رژیم غذایی خود تغییراتی را ایجاد نمایید. به منظور پیشگیری و درمان سرطان مصرف خوراکی های ارگانیک توصیه می شود. همچنین خوراکی های مانند بادام زمینی ، انار ، گریپ فروت ، انواع توت ها و انواع کلم ها به دلایل خواص زیادی که دارند ، در پیشگیری و کنترل این بیماری بسیار کمک کننده هستند. همچنین رعایت رژیم غذایی در پیشگیری از هموروئید نیز موثر می باشد. داشتن رژیم غذایی پر از فیبر ، تحرک ، مصرف آب کافی و اجتناب از زور زدن در هنگام دفع می تواند به درمان و پیشگیری از آن کمک کند.

ارتباط بین هموروئید و سرطان روده چیست ؟

همانطور که اشاره شد بین این دو بیماری هیچ ارتباطی وجود ندارد ، هرچند ممکن است که بواسیر علائم مشابهی با سرطان داشته باشد ، اما در ایجاد این بیماری نقشی ندارد. البته باید به این موضوع توجه داشت که برخی افراد به دلیل تشابه علائم این دو بیماری درمان خود را به تاخیر می اندازند ، در حالی که ممکن است به سرطان روده دچار شده باشند و اگر اقدامات درمانی لازم در همان ابتدا انجام شود ، درمان آن ها با موفقیت انجام شود. به همین علت توصیه می شود به محض مشاهده علائمی که بیان شد ، حتما به بهترین پزشک بیماری های مقعدی و روده مراجعه کنید تا در صورت ابتلا به بیماری سرطان ، فرصت طلایی خود را برای درمان از دست ندهید. بواسیر با وجود خونریزی از ناحیه مقعد ، کاملا بی خطر است و تنها ممکن است موجب ترس و نگرانی هایی در بیماران شود که با مراجعه به پزشک و ارائه راه های درمانی مناسب می توان علائم و عوارض مربوط به این بیماری را نیز از بین برد. همچنین خوب است بدانید که بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ ممکن است به بواسیر نیز دچار شوند به همین دلیل باید گفت سرطان می تواند عامل بروز هموروئید باشد اما عکس این قضیه صحت ندارد.

سخن پایانی

برای افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان دارند ، بروز خونریزی از ناحیه مقعد یا درد این ناحیه ، به مراتب نگرانی بیشتری را در آن ها ایجاد می کند. به دلیل ترس از تشخیص سرطان ، مراجعه به پزشک را به تعویق نیندازید. چرا که سرطان در صورت تشخیص به موقع ، درمان پذیر بوده و فرد از شانس زنده ماندن بیشتری برخوردار خواهد بود. در صورتی که علائم خطر سرطان چون سابقه خانوادگی ، سن بالای ۵۵ سال ، داشتن سابقه بیماری هایی چون زگیل تناسلی یا آسیب های مقعدی ، در شما وجود ندارد ، با مشاهده خونریزی از ناحیه مقعد ، نیازی نیست از بابت ابتلا به سرطان نگران باشید. ولی بهتر است برای درمان عوارض هموروئید ، به پزشک مراجعه نمایید. برای اینکه بتوانید به صورت کامل و جامع درباره دو بیماری بواسیر و سرطان روده که در این مقاله از راز جراحی ارتباط میان آن ها را بررسی کردیم ، اطلاعاتی را کسب نمایید ، شما را به خواندن مقالاتی که توسط راز جراحی با این عناوین برای شما تهیه شده است ، دعوت می کنیم. کسب اطلاعات کافی درباره این دو عارضه به شما ، در تفکیک درست علائم ایجاد شده و جلوگیری از بروز نگرانی بی مورد در این زمینه ، کمک می کند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

  خانم های عزیزی که به خاطر بارداری های متعدد ، کاهش و افزایش وزن ، بالا رفتن سن یا اصلا به طور ژنتیکی سینه های کوچک و دفورمه ای دارند ، یا حتی اگر به سبب درمان بیماری سرطان بخشی یا تمام بافت پستان های خود را از دست داده اند ، مطلب پروتز سینه برایشان حتما بحث...

مقالات پربازدید

درخواست مشاوره

"(*)" indicates required fields

نام و نام خانوادگی(*)
جنسیت(*)

پرسش و پاسخ تکمیلی

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مقالات مرتبط

سرطان سینه

سرطان سینه

سرطان سینه (Breast cancer) زمانی آغاز می شود که سلول ها به شکلی غیر قابل کنترل شروع به رشد کنند. سلول های سرطان پستان معمولاً یک تومور را شکل می دهند که اغلب به صورت یک برآمدگی، قابل لمس بوده و با اشعه ایکس قابل رویت می باشد. سرطان پستان تقریباً منحصراً در زنان رخ می...

زگیل تناسلی و راه های درمان آن ✔ توضیح کامل در راز جراحی

زگیل تناسلی و راه های درمان آن ✔ توضیح کامل در راز جراحی

زگیل تناسلی (Genital warts) یک توده رشد کرده بدون درد در پوست اندام تناسلی، واژن، دهانه رحم ، مقعد و پوست بیضه می باشد. زگیل های تناسلی به رنگ پوست بوده و به شکل برآمدگی نرم و گوشت مانند می باشند که شبیه به یک گل کلم کوچک به نظر می رسد. برخی از آنها بزرگ، برخی کوچک،...

بواسیر از تشخیص تا درمان + راز جراحی

بواسیر از تشخیص تا درمان + راز جراحی

بواسیر یا هموروئید (Hemorrhoid) زمانی ایجاد می شود که عروق یا رگ های خونی در داخل یا اطراف مقعد و قسمت تحتانی راست روده، متورم و حساس شوند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که فشار خارجی بر روی این رگ ها ایجاد گردد. مجموعه راز جراحی با هدف آگاه سازی خوانندگان عزیز، اطلاعات...