| خانه 4 بلاگ 4 تزریق آمپول کورتون

تزریق آمپول کورتون

آذر ۲۳, ۱۴۰۱ | بلاگ | ۱ دیدگاه

تزریق آمپول کورتون یکی از پر کاربردترین داروهای استروئیدی مورد استفاده جراحان بینی است. پس از جراحی بینی ، تزریق کورتون در راستای هدف کاهش ورم ایجاد شده در بافت های دماغ انجام می پذیرد. کورتون هم به صورت آمپول قابل تزریق به موضع است و هم به صورت داروی خوراکی قابل مصرف می باشد. استفاده از کورتون در یک دیدگاه کلی ایمن و بی خطر تلقی شده و عوارض و اثرات جانبی پس از آن به ندرت نمود می یابند. با این حال لازم است نسبت به مواردی در این رابطه اطلاعات کسب کنید. این نوشته از راز جراحی قصد دارد به طور کامل و دقیق جوانب مختلف موضوع مد نظر را مورد بحث قرار دهد.

آمپول کورتون - راز جراحی

کورتون چیست؟

کورتون ماده ای است که در حالت طبیعی نیز در بدن انسان تولید می شود. غده فوق کلیوی یا همان غدد آدرنال مسئول تولید این ماده در بدن هستند. این ماده که با نام کورتیکواستروئید نیز شناخته می شود در حیطه پزشکی ، به جهت درمان حساسیت ها و بیماری های مربوط به سیستم ایمنی کاربرد بسیاری دارند. تورم نوعی واکنش دفاعی بدن در برابر آسیب فیزیکی وارد شده به ناحیه هدف است. کورتون قادر است سطح التهاب و تورم را کاهش دهد و ناحیه مورد نظر را به حالت طبیعی برگرداند. واحدهای کورتون با استفاده از یک سوزن ظریف به موضع متورم تزریق می شوند.

کاربرد آمپول کورتون بعد از جراحی بینی

کاربرد کورتون تنها به ورم بعد از عمل بینی محدود نمی شود بلکه این دارو در رفع دردهای عضلانی و استخوانی مانند در کتف ، استئوآرتریت ، رماتیسم مفصلی و سایر مواردی که در این دسته قرار می گیرند نیز به کار می آید اما ما در این مقاله منحصراً به استفاده آمپول کورتون بعد از عمل بینی پرداخته ایم.

بعد از انجام جراحی بینی ، همه افراد برای دیدن فرم جدید دماغ خود لحظه شماری می کنند. اما باید بدانید که بلافاصله بعد از عمل این خواسته محقق نمی شود بلکه نیاز به گذر زمان است تا بینی رفته رفته بهبود یابد و به شکل نهایی خود برسد. یکی از عوامل اصلی که مانع از نمایان گشتن زودهنگام ظاهر جدید دماغ می شود ، تورم ناشی از عمل است که بهبودی کامل آن به زمان نیاز دارد. البته روندهای دیگری همچون تزریق آمپول کورتون نیز وجود دارند که در امر کاهش ورم نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. این گروه از داروهای استروئیدی علاوه بر برطرف سازی تورم بینی ، می تواند از بروز بافت اسکار احتمالی جلوگیری کرده با اسکار ایجاد شده را درمان نماید.

تزریق کورتیکواستروئید برای کاهش ورم بینی

ورم ، بخش اجتناب ناپذیر جراحی بینی به حساب می آید؛ اما شدت تورمی که بر روی دماغ ظاهر می شود به فاکتورهای متعددی همچون نوع رینوپلاستی انجام شده ، میزان تغییرات اعمال شده بر روی بافت های بینی و نوع پوست شخص بستگی دارد. به عبارتی انتظار می رود افرادی که دارای بینی گوشتی هستند یا تحت جراحی ترمیمی بینی قرار گرفته اند ، به میزان بیشتری به کورتون احتیاج پیدا کنند.

ورم دماغ بعد از رینوپلاستی ، دو مرحله ای می باشد ؛ یک مرحله زود گذر  و یک مرحله طولانی و مداوم . برای اکثر زیباجویان مرحله اول ورم بینی ناشی از رینوپلاستی ، به طور طبیعی طی یک بازه ۱۴ روز به مرور بهبود می یابد. هر چند پس از آن یک مرحله دیگری از تورم وجود دارد که برطرف شدن آن ممکن است ماه ها یا حتی سال ها بعد از عمل بینی ادامه پیدا کند. در این مرحله جراح می تواند برای کمک به پایین آوردن شدت ورم دماغ ، از آمپول کورتون استفاده کند.

پس از تشخیص جراح و تزریق کورتون به ناحیه هدف ، پروسه ریکاوری با سرعت بیشتری پیش می رود. این دست از واحدهای تزریقی استروئیدی موجب می شوند تا فرد حتی از بازه زمانی نرمال ۶ تا ۱۲ ماهه نیز زودتر به نتیجه نهایی رینوپلاستی دست یابند.

تزریق آمپول کورتون جهت جلوگیری از تشکیل اسکار

پیش تر نیز اشاره شد ، یکی دیگر از کاربردهای این دارو این است که مانع از شکل گیری اسکار بر روی بینی می شود. احتمال بروز اسکار در میان بافت غضروفی یا استخوانی و پوست ، در افرادی که پوست بینی شان ضخامت بالایی دارد ، بسیار بیشتر است. همچنین ناحیه سوپراتیپ (نقطه بالای نوک بینی) تا حد زیادی در معرض تشکیل اسکار قرار دارد.

از طرفی امکان دارد بافت اسکار در سطح گسترده ای از بینی ایجاد گردد که باعث جمع شدگی پوست دماغ شده و از انطباق صحیح آن با ساختار غضروفی و استخوانی جلوگیری می کند. در این شرایط تزریق کورتون می تواند مانع شکل گیری این دست از اسکارهای ناخواسته شود.

تزریق آمپول کورتون برای درمان بافت اسکار

علاوه بر دو مورد فوق ، آمپول کورتون می تواند مدتی پس از عمل بینی نیز تزریق گردد و بافت اسکار ایجاد شده را درمان نماید. در این گروه از افراد نیز بافت اسکار شکل گرفته مانع نمایان شدن فرم جدید بینی می شود. با تزریق داروی کورتیکواستروئید اسکار رفته رفته بهبود می یابد و با محو شدن اثر آن بینی به فرم و شکل مد نظر فرد و جراح می رسد.

زمان بندی تزریق آمپول کورتون به بینی

به دنبال جراحی بینی ، زمان مناسب برای تزریق کورتون به چندین عامل بستگی دارد. برخی از جراحان بینی ترجیح می دهند که آمپول کورتویکواستروئید را طی یک الی ۲ ماه اول بعد از رینوپلاستی تزریق نمایند تا از تشکیل بافت اسکار جلوگیری شود. هر چند تورم پدید آمده ، نهایتاً خود در این محدوده زمانی به طور طبیعی رفع می گردد. گذشته از این ، برخی از بافت های اسکاری که در این دوره ایجاد می شوند، جهت حفظ ساختار بینی موردنیاز می باشند.

برخی دیگر از پزشکان معتقد هستند که بهتر است کورتون با گذشت ۳ الی ۴ ماه از عمل بینی ، تزریق شود. در این مدت اکثر افرادی که دماغ شان را عمل کرده اند ، در مرحله ای از دوره ریکاوری هستند که فرم جدید بینی شان تا حدودی نمایان شده است. آمپول کورتون در این مواقع بسیار کارآمد تلقی می شود ؛ چرا که موجب بهتر به نظر رسیدن دماغ می گردد. از یک نظر دیگر نیز تزریق کورتیکواسترئید در این بازه سودمند می باشد؛ آن هم به این دلیل که از تشکیل بافت های اسکاری که به شکل گیری بینی کمک می کنند ، جلوگیری نمی کند.

دفعات تزریق آمپول کورتون

احتمال دارد به این مسئله فکر بکنید که آیا تنها یک واحد کورتون ، برای کسب نتیجه کافیست یا خیر. باید گفت که در اکثر موارد آمپول کورتون طی چند واحد برای فرد تزریق می گردد. امکان دارد برای تعدادی از افراد تنها یک واحد تزریقی مؤثر واقع شود. در حالیکه شماری دیگر برای رسیدن به ثمره دلخواه ، ممکن است به دفعات بیشتری از تزریق کورتون نیاز داشته باشند. البته باید بدانید که تزریق واحدهای کورتیکواستروئید باید طی فواصل زمانی ۴ الی ۶ هفته انجام پذیرند.

عوارض و ریسک های آمپول کورتون

تزریق داروی استروئیدی ، پروسه ای ایمن و کم خطر در نظر گرفته می شود که اثرگذاری قابل توجهی بر کاهش ورم بینی بعد از عمل دارد. اما در هر صورت می تواند ریسک و خطراتی را هر چند به ندرت ، به همراه داشته باشد.  یکی از این موارد بروز آتروفی در محل تزریق یا نواحی اطراف آن است. همانطور که کورتون می تواند در از بین بردن باتف های اسکار تاثیر گذار باشد ، ممکن است برروی ماهیچه های صاف و نرم نیز اثر گذاشته و منجر به تو رفتگی پوست در ان محل شود. نازک شدن پوست و هیپوپیگمنتیشن از دیگر عوارض جانبی تزریق آمپول کورتون به حساب می آیند. در موارد بسیار نادر احتمال دارد یک بافت را به طور کامل از بین ببرد.

همانطور که در طول مقاله اشاره شد ، کورتون ماده ای است که در روند کاهش ورم بسیار تاثیر گذار است. اما لازم است برای انجام این کار به یک متخصص مراجعه نمایید تا ایشان با توجه به شرایط شما دوز کورتون مورد نیازتان را معین کنند. تزریق کورتون باید با دقت بالا صورت گیرد ؛ در غیر این صورت و تزریق بیش از حد داروی یا ورود ماده کورتیکواستروئید به نواحی ناخواسته ، امکان دارد برای فرد مشکل ساز شود.

سوالات متداول در رابطه با تزریق آمپول کورتون

  • آیا تزریق کورتون به بینی منجر به افزایش وزن می شود ؟

به صورت کلی در شرایطی که داروی کورتون به صورت خوراکی مصرف می شود ، در بیشتر موارد شاهد افزایش وزن خواهیم بود این در حالی است که تزریق داروی استروئیدی با جذب سیستماتیک بدن همراه بوده و به همین علت در صورتی که کورتون به صورت موضعی مورد استفاده قرار بگیرد ، با افزایش وزن همراه نخواهد بود. در شرایطی که کورتون در دفعات بسیار و یا به مقدار زیادی استفاده شود ، ممکن است اثرات سیستماتیکی ماندد نوع خوراکی از خود نشان دهد.

  • تا چند مرتبه می توان از تزریق آمپول کورتون استفاده نمود ؟

در صورتی که از کورتون در یک ناحیه خاص استفاده می کنید ، لازم است تزریق هر ۳ ماه یکبار و حداکثر تا ۴ مرتبه در سال صورت بگیرد. لازم به ذکر است که تزریق این دارو با تاثیرات مخربی بر روی تاندون و مفاصل همراه بوده و به همین دلیل به هیچ عنوان نباید بیشتر از ۳ ماه در سال مورد استفاده قرار بگیرد. خطرات دیگری در رابطه با تزریق کورتون به بینی وجود دارد که پیش از این به صورت جامع در این مقاله توضیح داده شد.

  • تزریق کورتون توسط چه پزشکانی تجویز می شود ؟

مهعمولا این دارو توسط متخصص درد ، جراح بینی ، پزشک عمومی ، جراح ارتوپد ، پزشک و جراح ورزشی ، روماتولوژیست و بسیاری متخصصین دیگر در صورت تشخیص و صلاحدید ، تجویز خواهد شد. این موضوع تا حد زیادی به پیچیدگی های تزریق و همچنین آموزش هایی که پزشک دیده است ، بستگی دارد.

  • آیا بعد از تزریق آمپول کورتون به بینی باید از چسب استفاده کرد ؟

بله به صورت کلی پیشنهاد می شود ، زمانی که به بینی خود کورتون تزریق می کنید ، برای کمک به کاهش التهاب و تورم بینی ، تا دو هفته به صورت مرتب به بینی خود چسب بزنید.

  • بهترین زمان برای تزریق کورتون برای کاهش ورم بینی چه زمانی است ؟

توصیه می شود هرگز برای تزریق کردن داروی کورتون به بینی عجله نکنید ، این دارو همانطور که می تواند با نتایج خوبی همراه باشد ، در صورتی که در زمان و شرایط درستی که هنوز بافت ها ترمیم پیدا نکرده اند ، تزریق شود ، می تواند با عوارض جدی همراه باشد. بهترین حالت این است که حداقل برای ۳ ماه صبر نمایید و در صورتی که همچنان بینی شما متورم بوده و بهبودی در آن حاصل نشد ، برای تزریق کردن داروی استروئیدی به پزشک مراجعه نمایید. نکته دیگری که در همین خصوص باید به آن اشاره کرد این است که برخی از بیماران برای اینکه ورم بینی آن ها زودتر کاهش پیدا کند ، به پزشک اصرار می کنند تا به بینی آن ها کورتون تزریق نماید ، در صورتی که همه افراد نیازی به تزریق کردن این دارو ندارند و جراحی زیبایی بینی نیاز به دوره نقاهت و ریکاوری دارد و باید افراد صبور باشند. در مواردی که نیاز به تزریق کردن کورتون باشد ، حتما جراح بینی خود این دارو را تجویز خواهد نمود.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

  خانم های عزیزی که به خاطر بارداری های متعدد ، کاهش و افزایش وزن ، بالا رفتن سن یا اصلا به طور ژنتیکی سینه های کوچک و دفورمه ای دارند ، یا حتی اگر به سبب درمان بیماری سرطان بخشی یا تمام بافت پستان های خود را از دست داده اند ، مطلب پروتز سینه برایشان حتما بحث...

مقالات پربازدید

درخواست مشاوره

"(*)" indicates required fields

نام و نام خانوادگی(*)
جنسیت(*)

پرسش و پاسخ تکمیلی

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علیرضا سماواتی
علیرضا سماواتی
2 سال قبل

کیا میتونن قبل از عمل آمپول کورتون تزریق کنن؟

مقالات مرتبط

بوتاکس

بوتاکس

بوتاکس (Botox) ، عمدتاً به دلیل توانایی آن در کاهش دادن شکل ظاهری چین و چروک ها و جوانسازی صورت در میان همگان شهرت یافته است. این روند همچنین برای درمان مشکلاتی از قبیل اسپاسم گردن، عرق کردن زیاد، سردردهای میگرنی، کبد بیش فعال و تنبلی چشم نیز کاربرد دارد. در صورتی که...

لیفت سانترال لب

لیفت سانترال لب

لب ها عضوی در صورت می باشند که زیبایی و شادابی آن ها می تواند باعث زیبایی چهره شود. با بالا رفتن سن لب ها مانند دیگر اجزای صورت تحت تاثیر جاذبه حالت افتادگی پیدا می کنند. روش های مختلفی برای زیبا سازی لب وجود دارد که تزریق فیلر و پروتز لب از جمله این روش ها به شمار می...

باسن برزیلی

باسن برزیلی

شکل و تناسب باسن، فاکتور مهمی در جذابیت و داشتن یک اندام تراشیده می باشد. جراحی باسن برزیلی (BBL Butt Lift) ، می تواند با استفاده از تکنیک هایی از قبیل تزریق چربی ، شکل ظاهری پر تری را در باسن شما خلق کرده و کانتور باسن شما را بهبود بخشد، البته افرادی هستند که با...