| خانه 4 بلاگ 4 تزریق مزوتراپی مو

تزریق مزوتراپی مو

آبان ۱۹, ۱۴۰۱ | بلاگ | ۱ دیدگاه

تزریق مزوتراپی مو مزایای ارزشمندی را در خصوص بهبود کیفیت مو و کاهش ریزش مو بر جای گذاشته و در برخی موارد باعث تحریک رشد موهای جدید می شود. این فرایند شامل تزریق مواد محرک رشد مو و کاهش ریزش مو، به لایه های سطحی پوست سر بوده و ترکیب تزریق شده به پوست سر، عمدتاً شامل داروهای ضد التهاب، ویتامین ها، مواد مغذی و پلاسمای غنی از پلاکت می باشد. در طول درمان با مزوتراپی ، کمیت اندکی از فرمول ترکیب مخصوص تزریق مزوتراپی مو به طور مستقیم در پوست سر تزریق می شود. با توجه به اینکه داروهای خوراکی قبل از رسیدن به نقطه مورد نظر باید از مسیر دستگاه گوارش عبور کنند، مزوتراپی، این فرمول را مستقیماً به فولیکول های مو انتقال داده و در واقع، نقش واسطه را حذف می کند. این روش، تاثیر فرمول را چند برابر کرده و می تواند نتایج موثرتری را در مقایسه با شکل خوراکی یا موضعی استفاده از دارو، ایجاد نماید.

مزوتراپی مو - راز جراحی

انواع ریزش مو

ریزش مو دارای الگوهای مختلفی می باشد. به بیان ساده، مشاهده لکه های طاسی یا نواحی که رشد مو در آنها ضعیف است، جزو رایج ترین الگوها محسوب می شوند. علل این ریزش ها کاملاً کلی بوده و گاهی استرس شدید، بهم ریختن تعادل هورمونی، بارداری و عوامل ژنتیک، می تواند در وقوع آن دخیل باشد.

برخی از رایج ترین انواع ریزش مو عبارتند از:

  • ریزش موی آندوروژنیک: که یک الگوی شناخته شده در مردان و زنان بوده و در اثر فاکتورهای ژنتیکی اتفاق می افتد. تولید زیاد هورمون آندروژن، باعث شروع روند ضعیف شدن فولیکول های مو در اطراف شقیقه و عقب رفتن خط رشد مو می شود.
  • ریزش موی تدریجی: که به عنوان یکی از علائم بالا رفتن سن، در زنان و مردان بالای ۵۰ سال نمایان می گردد. سرعت رشد مو، کند شده و ریزش مو با سرعت بالاتری اتفاق می افتد. از اینرو، شکل گیری نواحی بدون مو یا دارای موهای ضعیف، آغاز می شود.
  • ریزش موی انقباضی: این نوع ریزش مو، رایج ترین نوع ریزش مو در میان زنان و مردانی می باشد که در آن، فولیکول های مو با گذر زمان ضعیف شده و شکستگی در مو اتفاق می افتد.

شاخص های مزوتراپی مو

سبک زندگی، رژیم غذایی و وضعیت سلامت، تاثیر قابل ملاحظه ای بر روی شکل ظاهری و حجم موها دارند. مزوتراپی پوست سر خصوصاً برای آندسته از افرادی که با ریزش مو و آلوپسی درگیر هستند، توصیه می شود. ریزش بیش از حد مو یک مشکل رایج در میان زنان و مردان می باشد. زنان اولین علائم ریزش مو را سریع تر تجربه کرده و در مقایسه با مردان، این مسیر در آنها زودتر شروع می شود.

شاخص های دخیل در ریزش مو:

  • ریزش موها به علت نداشتن رژیم مناسب
  • جریان خون نامناسب
  • تغییرات هورمونی
  • بارداری و شیردهی
  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید
  • استرس بیش از حد
  • ریزش موی آندروژنیک
  • ریزش موی محیطی
  • ریزش موی پراکنده

مزوتراپی مو برای چه افرادی توصیه می شود؟

  • زنان و مردانی که با ریزش مو در چالش هستند.
  • افراد تحت تنش مزمن که می تواند باعث ریزش شدید مو شود.
  • زنان و مردانی که دچار ناهنجاری های هورمونی منجر به ریزش مو شده اند. مزوتراپی بعنوان یک درمان نگهداری تا زمان بازگشت سطح هورمون به حالت تعادل، عمل می کند.
  • زنان بعد از دوره بارداری- بارداری اغلب باعث افزایش ریزش مو می شود.
  • زنان در دوره یائسگی
  • زنان و مردانی که خواهان تقویت مو خصوصاً در شرایط تغییر فصل می باشند.
  • مردانی که در حال آماده شدن برای جراحی کاشت مو می باشند. بازسازی حتی بخش هایی از مو که هنوز دچار ریزش نشده است، می تواند چشم انداز فرد نسبت به جراحی کاشت مو را تحت تاثیر قرار دهد.

مزایای تزریق مزوتراپی مو

در یک مطالعه انجام شده با استفاده  از مداخلات مختلف در درمان ریزش موی آندروژنیک در زنان، نتیجه اثر بخشی ۵۴ درصدی مشاهده گردید. برخی از مزایای این روند درمان عبارتند از:

  1. انتقال مستقیم به لایه میانی پوست
  2. تحریک فولیکول های مو
  3. یک روش قابل اطمینان و بی خطر
  4. بهبود ایمنی پوست سر
  5. کاهش التهاب پوست سر
  6. بازیابی سطح PH نرمال
  7. تخلیه توکسین لنفاوی

مزوتراپی مو چه تاثیری را بر جای می گذارد؟

نتایج هر درمان بازیابی مو، معمولاً همیشه بین افراد مختلف متغیر است، ولی در بیشتر موارد ۲ الی ۳ ماه طول می کشد تا نتیجه درمان قابل مشاهده گردد. البته، برخی بیماران نتایج خوبی را در طول تنها چند هفته بعد از نقطه شروع درمان، گزارش داده اند. ولی بهتر است دامنه زمانی آن را جهت مشاهده تاثیرات کامل درمان، شش ماه در نظر بگیرید.

آیا همزمان با درمان مزوتراپی مو می توان دارو یا مکمل های دارویی مصرف نمود؟

طبق اظهارات متخصصین، بهترین نتیجه از بازیابی مو با روش تزریق مزوتراپی مو، در زمان ترکیب نمودن این روش با دارو، حاصل می شود. البته، این گزینه کاملاً شخصی بوده و هیچگونه اجباری در آن خصوص وجود ندارد. برای آندسته از بیمارانی که می خواهند ترکیبی از دارو و مزوتراپی را مورد استفاده قرار دهند، بهتر است بیمار با شرکت در یک جلسه مشاوره با متخصص جهت بررسی نوع ریزش مو ، سن و جنسیت، بهترین گزینه را بر گزیند.

آیا تزریق مزوتراپی مو بی خطر است؟

مزوتراپی مو یک روند درمان صد در صد بی خطر بوده و تجربه کردن عوارض جانبی ناشی از درمان، بسیار نادر می باشد.

آیا مزوتراپی مو دردناک است؟

برخی بیماران در طول اجرای روند، اندکی درد را تجربه می کنند. البته، سطح درد در این درمان آنچنان پایین است که می توان آن را به عنوان یک گزینه درمان بدون درد معرفی کرد. ماساژ پوست سر، که بعد از اجرای روند انجام می شود، امکان توزیع و پخش شدن مواد تزریق شده در پوست را فراهم می آورد. دارو جهت اثر بخشی، به مدت یک ماه، فعال می ماند.

زمانبندی برای انجام مزوتراپی مو

مزوتراپی پوست سر تقریباً ۳۰ دقیقه به طور می انجامد. در نتیجه این درمان، ریزش موی سر کاهش یافته و بیمار می تواند رشد موی قابل ملاحظه ای را تجربه کند. توصیه متخصصین برای یک دوره کامل درمان، دریافت دو مرحله درمان می باشد. در طول اولین مرحله درمان، باید به مدت ۱ الی ۲ ماه، هر هفته یک درمان انجام پذیرد. سپس در مرحله نگهداری ثانویه، درمان به مدت ۳ الی ۶ ماه، هر ماه یک درمان، ادامه می یابد.

توصیه ها و مراقبت های بعد از تزریق مزوتراپی مو

  1. استفاده از محصولات مراقبت از پوست سر توصیه شده توسط متخصص
  2. عدم استفاده از حمام آفتاب برای برنزه کردن یا رفتن به سونا
  3. کاهش مصرف الکل، سیگار یا محصولات تنباکو
  4. دنبال کردن دستورالعمل های پزشک متخصص اجرا کننده درمان

نکات مراقبتی مهم در خصوص تزریق مزوتراپی مو

  1. لازم از دوش گرفتن حداقل به مدت ۴ ساعت بعد از تزریق خودداری شود.
  2. می توانید برای ۴۸ ساعت و تا سه بار در روز برای کمک به رفع التهاب و کبودی های سر از ژل آرنیکا استفاده نمایید.
  3. از مصرف داروهای ضد التهاب و رقیق کننده خون باید خودداری شود.
  4. در صورتی که هر گونه درد و ناراحتی دارید ، می توانید با مشورت پزشک از مسکن های ساده استفاده نمایید.
  5. ماساژ دادن سر ، رفتن به سونا  و استفاده از آب داغ ، از جمله مواردی است که باید پرهیز شود.
  6. بعد از گذشت ۴۸ ساعت از تزریق مزوتراپی مو ، دوش گرفتن با آب گرم می تواند مفید باشد.
  7. توصیه می شود از شنا کردن تا ۷ روز خودداری نمایید.
  8. پیاده روی روزانه به گردش خون کمک کرده از این رو تا ۲۰ الی ۳۰ دقیقه بعد در روز توصیه می شود.
  9. از نوشیدن آب و مایعات غافل نشوید.
  10. برای کمک به دفع سموم ، بهتر است فیبر بیشتری مصرف نمایید.
  11. در روزهای اولیه بعد از مزوتراپی مو از سشوار و سایر وسایل حرارتی و حالت دهنده موهای سر استفاده نکنید.
  12. حتما از کلاه و یا روسری تمیز استفاده نمایید. این کار در جلوگیری از بروز عفونت بسیار موثر است.
  13. بالش و ملحفه های خود را به صورت مرتب بشویید تا به عفونت دچار نشوید.

مواد تشکیل دهنده محلول های تزریقی در مزوتراپی مو

به دارو و محلول هایی که در مزوتراپی مورد استفاده قرار می گیرد ، کوکتل و یا کاکتیل گفته می شود. انواع مختلفی از کوکتل ها وجود دارند که هر کدام  تاثیر خاصی بر روی فولیکول های مو می گذارند.  با توجه به مشکلات و وضعیت موهای شما ، از ترکیبات خاصی استفاده می شود. در ادامه فهرستی از مواد تشکیل دهنده این محلول ها برای آشنایی شما عزیزان تهیه شده است :

ویتامین ها : کوکتل های مزوتراپی مو می تواند از انواع ویتامین ها تهیه شوند. از جمله ویتامین های مفید برای تزریق مزوتراپی مو به موارد زیر می توان اشاره نمود :

ویتامین b5 ، بیوتین یا ویتامین H ، ویتامین C ، ویتامین A

مواد معدنی : برای رشد مو ها و همچنین سلامتی آن ها مواد ریز مغذی نقش مهمی دارند. منیزیم ، مس ، فسفر ، روی و غیره از جمله مواد معدنی مهم در کوکتل های مزوتراپی مو می باشند.

داروهای اتساع دهنده عروق : این داروها موجب افزایش خونرسانی به نواحی که تزریق صورت گرفته می شود. داروهایی نظیر میانوکسیدیل ، بوفلومدیل و پنتوک سیفیلین بسیار ایمن بوده و در این گروه قرار می گیرند.

داروهای هورمونی : هورمون های آندروژنی از عوامل مهم و تاثیر گذار در الگوی ریزش مو زنانه و مردانه هستند. به همین دلیل می توان در محلول های مزوتراپی از سیپروتون و یا فیناستراید برای مهارکننده این هورمون ها استفاده نمود.

داروهای بی حسی موضعی : از داروهای ضد التهابی و بی حسی به دلیل تاثیر زیادی که در جلوگیری از ریزش موهای سر دارند ، در تهیه محلول های مزوتراپی استفاده می شود. همچنین این داروها میزان درد در حین تزریق مزوتراپی مو را کاهش می دهند.

عوارض جانبی مزوتراپی مو چیست؟

پوست سر بعد از دریافت درمان، قرمز می شود. همچنین، گاهی کبودی جزئی نیز در ناحیه درمان، نمایان می شود. این عوارض جانبی، در طول چند روز بعد از دریافت درمان، از بین می روند.

چگونه برای مزوتراپی موی سر آماده شویم؟

در حین آماده شدن برای درمان با این روش، نخست باید در خصوص کوکتیل مفید جهت تزریق به پوست سر بیمار بالقوه، تصمیم گیری شود. با توجه به اینکه متخصص، ترکیبی از عناصر مفید برای هر بیمار را به طور جداگانه آماده می کند، و در طول آن، ۲ الی ۶ ماده اولیه فعال با یکدیگر ترکیب می شوند، این روند درمان، در واقع یک فرایند سفارشی محسوب می شود. ویتامین های گروه B استفاده شده در این ترکیب، متابولیسم طبیعی را فراهم نموده و در رشد و بازیابی مو، نقش مهمی را ایفا می کنند.

تزریق مس و روی به پوست سر نیز به بازیابی قدرت و استحکام ساختار مو کمک می کند. این مواد، در افرادی که دچار مشکلات ریزش مو هستند، مورد استفاده قرار می گیرد. ماده ای که رشد مو را تشدید می کند، هیالورونیک اسید می باشد. با توجه به اینکه اسیدهای آمینه، پایه مو را شکل داده و در فیبرهای کرآتین نقش دارند، جزو مواد اولیه فعال در ترکیب آماده شده برای مزوتراپی مو، گنجانده می شوند.

با تزریق کوآنزیم ها در پوست سر، ساختار مو بهبود پیدا می کند و مو حجیم تر و قوی تر می شود. اگر در ترکیب مزوتراپی از این ماده استفاده شود، در واقع راه حلی در اختیار افراد دارای موهای ضعیف قرار خواهد گرفت.

نقاط ضعف مزوتراپی مو

جنبه منفی مزوتراپی مو این است که دوره آن در یک جلسه تکمیل نمی شود و بمنظور مشاهده نتیجه درمان، باید در یک دوره کامل شرکت نمود. یک دوره کامل، ۱۰ جلسه درمان را شامل می شود.

هزینه مزوتراپی مو چقدر است؟

هزینه تزریق مزوتراپی مو، بر حسب مواد به کار برده شده و تعداد جلسات، متغیر می باشد. بنابراین نمی توان یک قیمت ثابت را برای این درمان، اعلام نمود. این روند درمان اغلب گران می باشد و علت بالا بودن هزینه این درمان، زیاد بودن تعداد جلسات لازم برای تکمیل فرایند است. همچنین، هزینه های مربوط به هر جلسه درمان، با جلسه دیگر فرق دارد. بهترین منبع جهت کسب اطلاعات موثق در خصوص هزینه این درمان، پزشک شما می باشد. شما می توانید با شرکت در جلسه مشاوره، علاوه بر بررسی ابعاد مختلف این روند، درباره هزینه آن نیز با پزشک گفتگو کنید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

  خانم های عزیزی که به خاطر بارداری های متعدد ، کاهش و افزایش وزن ، بالا رفتن سن یا اصلا به طور ژنتیکی سینه های کوچک و دفورمه ای دارند ، یا حتی اگر به سبب درمان بیماری سرطان بخشی یا تمام بافت پستان های خود را از دست داده اند ، مطلب پروتز سینه برایشان حتما بحث...

مقالات پربازدید

درخواست مشاوره

"(*)" indicates required fields

نام و نام خانوادگی(*)
جنسیت(*)

پرسش و پاسخ تکمیلی

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
خلیلی
خلیلی
2 سال قبل

مقاله تزریق مزوتراپی مو خیلی کامل بود

مقالات مرتبط

بوتاکس

بوتاکس

بوتاکس (Botox) ، عمدتاً به دلیل توانایی آن در کاهش دادن شکل ظاهری چین و چروک ها و جوانسازی صورت در میان همگان شهرت یافته است. این روند همچنین برای درمان مشکلاتی از قبیل اسپاسم گردن، عرق کردن زیاد، سردردهای میگرنی، کبد بیش فعال و تنبلی چشم نیز کاربرد دارد. در صورتی که...

لیفت سانترال لب

لیفت سانترال لب

لب ها عضوی در صورت می باشند که زیبایی و شادابی آن ها می تواند باعث زیبایی چهره شود. با بالا رفتن سن لب ها مانند دیگر اجزای صورت تحت تاثیر جاذبه حالت افتادگی پیدا می کنند. روش های مختلفی برای زیبا سازی لب وجود دارد که تزریق فیلر و پروتز لب از جمله این روش ها به شمار می...

باسن برزیلی

باسن برزیلی

شکل و تناسب باسن، فاکتور مهمی در جذابیت و داشتن یک اندام تراشیده می باشد. جراحی باسن برزیلی (BBL Butt Lift) ، می تواند با استفاده از تکنیک هایی از قبیل تزریق چربی ، شکل ظاهری پر تری را در باسن شما خلق کرده و کانتور باسن شما را بهبود بخشد، البته افرادی هستند که با...