| خانه 4 بلاگ 4 راه های پیشگیری از بواسیر

راه های پیشگیری از بواسیر

آبان ۲۴, ۱۴۰۱ | بلاگ | ۰ دیدگاه

هر کس در دوران جوانی، حداقل یک بار به بواسیر دچار شده است. خوشبختانه، راه های پیشگیری از بواسیر ، بعنوان راهکاری مناسب برای جلوگیری از دچار شدن به این مشکل، کارساز است. در ادامه مقاله کامل و جامع راز جراحی با ما همراه باشید تا با چند توصیه ساده و جالب، به شما کمک کنیم تا از خطر دچار شدن به این بیماری و درد گاهاً طاقت فرسای آن در امان باشید.

راه های پیشگیری از بواسیر - راز جراحی

صفر تا صد راه های پیشگیری از بواسیر

۱ . فیبر را در سبد غذایی تان بگنجانید:

بواسیر اغلب در افرادی اتفاق می افتد که تعداد دفعات دفع مدفوع در آنها بیشتر است. یکی از آسان ترین و در واقع طبیعی ترین روش هایی که بسیار هم رواج یافته است، پر کردن سبد رژیم غذایی با مکمل ها یا مواد غذایی حاوی فیبر فراوان است. اضافه کردن فیبر به رژیم غذایی یک توصیه جهانی بوده و بنا به گفته بسیاری از پزشکان، هرچند این ماده غذایی گاز روده را زیاد می کند، ولی در ازای آن فواید بسیاری در پیشگیری از ابتلا به این عارضه دارد. به همین منظور، روزانه ۲۵ الی ۳۰ گرم فیبر را به رژیم غذایی تان اضافه کنید. برخی منابع غذایی غنی از فیبر شامل موارد زیر می باشند:

  • بغولات از قبیل عدس، نخود و لوبیا
  • غلات کامل، از قبیل برنج قهوه ای
  • سبزیجات مثل لوبیا سبز، بروکلی، مارجوبه
  • میوه هایی از قبیل گلابی، سیب و موز

۲ . آب فراوان بنوشید:

این تکنیک از راه های پیشگیری از بواسیر یا هموروئید ، یک روش ساده و ارزان می باشد که متاسفانه تعداد کمی از ما، آن را انجام می دهیم. در کنار رژیم غذایی سالم و پر از فیبر، آب رسانی کامل به بدن، یک عامل کلیدی برای داشتن یک دفع مدفوع سالم است.

نوشیدن مقدار کافی آب، از یبوست پیشگیری کرده و در نتیجه فشار بر روی مقعد را کاهش می دهد. نوشیدن شش الی هشت لیوان آب، در طول روز، علاوه بر اینکه کل سیستم گوارش شما را هموار می کند، برای کل بدن و سلامت عمومی شما نیز سودمند است.

۳ . در زمان مصرف روان سازها مراقب باشید:

وقتی دچار یبوست می شوید،  برخی مکمل های فیبر خصوصاً کپسول های پسیلیوم، نقش خود را در تاثیر گذاری و کمک به رفع مشکل، ثابت کرده و می تواند بواسیر را به یک تجربه بدون درد تبدیل کنند. البته موضوع استفاده از روان سازها تا زمانی کارساز است که در موقع انتخاب گزینه، به اندازه کافی دقت به خرج بدهید. بی خطر ترین روان سازها آنهایی هستند که بر روی بدن شما کار می کنند، نه آنهایی که فعالیت های نرمال فیزیولوژیکی بدن تان را تحریک می نمایند. برخی روان سازها، از طریق تحریک انقباض روده برای حرکت دادن و خارج نمودن محتویات داخل روده، وارد عمل می شوند.

این امر می تواند فشارهای حاصل از این بیماری را افزایش داده و باعث بروز علائم شود. برای جلوگیری از ابتلا به بواسیر یا برای درمان آن، پزشک روان کننده های اسمزی را که تنها مقدار آب در روده را افزایش داده و باعث کاهش یبوست می شوند، توصیه می کند.

۴ . اجابت مزاج 

وقتی احساس نیاز به دفع مدفوع می کنید، بلافاصله به سرویس بهداشتی بروید. این یکی از ساده ترین راه های پیشگیری از بواسیر است. اگر زمانی که بدن شما با ارسال علائمی فریاد می زند و از شما می خواهد کاری را انجام دهید، از آن اطاعت کنید تا احتمال بروز مشکل، کاهش یابد. وقتی تا زمانی که خودتان مایلید، زمان رفتن به سرویس بهداشتی و دفع مدفوع را به تعویق بیاندازید، فشار بر روی ناحیه روده و در نتیجه خطر دچار شدن به هموروئید را افزایش داده اید.

۵ . از وارد کرن فشار به خود هنگام اجابت مزاج خودداری کنید.

از وارد کردن فشار خودداری کنید. فشار بر روی عروق ناحیه روده یکی از رایج ترین علل ابتلا به بواسیر دردناک است. در برخی موارد، این اتفاق در نتیجه وارد آوردن فشار بیش از حد در زمان تلاش برای مدفوع کردن اتفاق می افتد. موقعیت های دیگری از قبیل بلند کردن اجسام سنگین و حتی بارداری نیز می تواند باعث بروز مشکل هموروئید شود. اگر شما به مشکلات ناشی از بواسیر دچار هستید، پزشک به شما توصیه می کند تا جایی که می توانید از وارد آوردن فشار در زمان دفع مدفوع خودداری کنید.

۶. استفاده از دستمال مرطوب به جای دستمال توالت

استفاده از دستمال مرطوب یک روش بسیار موثر در جلوگیری از ابتلا به این بیماری می باشد، در صورتی که در معرض سوزش در ناحیه مقعد هستید، دستمال مرطوب ناحیه مقعد را بهتر از سایر دستمال ها پاک می کند، سوزش را کمتر می نماید حتی می توانیم بگوییم اگر دچار این بیماری شده اید باز دستمال مرطوب بهتر از دستمال خشک است. تنها نکته ای که باید در استفاده از این نوع دستمال مطمئن شوید این است که بدون الکل و بدون عطر ( معطر ) باشدچرا که باعث تحریم این ناحیه می شود.

از دیگر مواردی که باید بدانید و رعایت کنید شستشوی روزانه مقعد با صابون و آب گرم است، در این روند نیز توجه داشته باشید که صابون بدون الکل و عطر باشد.

ورزش یکی از راه های پیشگیری از بواسیر

این چند گزینه ورزشی می تواند شما را در پیشگیری از دچار شدن به این بیماری کمک کند.

  • انقباض ماهیچه های کف لگن

تقویت ماهیچه های کف لگن، دفع مدفوع را آسان تر کرده و از وارد آمدن فشار جلوگیری می کند.

به پشت دراز بکشید و ماهیچه های لگن را منقبض کنید. این کار را تا ۵ ثانیه ادامه دهید. ۱۰ ثانیه ریلکس کنید. این کار را پنج بار تکرار کنید. در طول روز، این کار را ۲ الی ۴ بار انجام دهید.

  • نفس عمیق بکشید.

این ورزش به شما کمک می کند تنش یا فشار ماهیچه کف لگن، تسکین یافته و ریلکس شوید. صاف بنشینید. دست ها را بالای کمر در طرفین دنده ها قرار دهید. ناف را به داخل بکشید. تا ۵ دقیقه این کار را ادامه دهید.

  • ویپاریتاکارانی

این ورزش می تواند جریان خون به مقعد را در حین تسکین درد و حساسیت، بهبود بخشد.

در حالیکه سمت راست شما نزدیک به دیوار است، بنشینید. پاها را روی دیوار بالا ببرید و به کمر دراز بکشید. بازوها را در موقعیت ریلکس قرار داده و شکم خود را به آرامی ماساژ بدهید. به مدت ۱۵ دقیقه در این موقعیت بمانید.

دیگر تکنیک های راه های پیشگیری از بواسیر

  • اجتناب از نشستن طولانی مدت

جالب است بدانید که اغلب افرادی که به بواسیر یا هموروئید دچار می شوند کارمند هستند. نشستن طولانی مدت باعث می شود تا فشار بسیار زیادی به عروق این ناحیه از بدن وارد شود که این امر نیز ابتلا به بیماری های نشیمنگاهی از قبیل بواسیر را به دنبال دارد. از همین رو توصیه می شود تا برای جلوگیری از ابتلا به بواسیر اگر به دلیل شغلی که دارید مجبور هستید ساعات طولانی بر روی صندلی خود بشینید هر از گاهی از پشت میز کار خود بلند شوید و ورزش های سبکی نظیر پیاده روی را در برنامه روز مره خود قرار دهید و به هیچ عنوان برای مدت زمان طولانی نشینید.

  • تعادل را در مصرف ملین ها رعایت کنید.

بسیاری از افراد ناخواسته و بدون آگاهی قبلی با مصرف بیش از اندازه ملین ها صدمات بسیار زیادی را از جمله ابتلا به یبوست و در نهایت دچار شدن به بواسیر را برای بدن خود به وجود می آورند. گروهی از افراد به دلیل ابتلا به یبوست به صورت مداوم اقدام به صرف ملین ها می کنند. در این رابطه باید بگویم که از آنجا که مصرف برخی از ملین ها باعث تحریک یا شبیه سازی فعالیت های فیزولوژیکی می شود ، می تواند با تحریک کردن روده برای انجام انقباضات روده ای باعث حرکت کردن محتویات آن درون روده شود که این امر می تواند فشار بسیار زیادی را به عروق ناحیه مقعد وارد کند و باعث شدت یافتن بواسیر گردد. برای جلوگیری از هموروئید بهتر است مصرف ملین ها را تحت نظر پزشک انجام دهید و در انتخاب آن ها دقت بالایی داشته باشید.

  • استفاده نکردن از فست فود ها

یکی از مهم ترین راه های پیشگیری از بواسیر نخوردن غذاهای آماده و فست فود می باشد. افرادی که در طول روز ، بیشتر از مواد غذایی استفاده می کنند که بیرون از خانه درست می شوند و جزو غذاهای فست فودی قرار می گیرند ، باید نگران سلامتی خود باشند ، چنانچه فردی بیشتر هله و هوله می خورد و تمایل کمتری به مصرف غذاهای سالم و فیبدار دارد ، این مسئله می تواند سلامتی فرد را با مشکل رو به رو کند و باعث شود فرد به بواسیر دچار شود.

بهتر است بدانید بر اساس تحقیقات صورت گرفته ، پزشکان و متخصصان تغذیه به این نتیجه رسیده اند که مصرف بیش از اندازه فست فود ها می تواند خطر ابتلا به بیماری های نشیمنگاهی را افزایش دهد. چرا که غذاهای فست فودی و به اصطلاح حاضری باعث می شود افراد دچار نفخ شوند و به یبوست دچار گردند. چانچه به اندازه کافی فیبر به بدن شما نرسد ، مدفوع سفت تر می شود و سخت تر دفع می گردد. پس اگر سلامتی خود را دوست دارید و نمی خواهید به بواسیر دچار شوید بهتر است نکاتی را که طی این مقاله در رابطه با آن صبحت شده است عمل کنید. اهمیت به غذاهای که ما میخوریم باعث می شود در مقابل بسیاری از بیماری ها ایمن باشیم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

  خانم های عزیزی که به خاطر بارداری های متعدد ، کاهش و افزایش وزن ، بالا رفتن سن یا اصلا به طور ژنتیکی سینه های کوچک و دفورمه ای دارند ، یا حتی اگر به سبب درمان بیماری سرطان بخشی یا تمام بافت پستان های خود را از دست داده اند ، مطلب پروتز سینه برایشان حتما بحث...

مقالات پربازدید

درخواست مشاوره

"(*)" indicates required fields

نام و نام خانوادگی(*)
جنسیت(*)

پرسش و پاسخ تکمیلی

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مقالات مرتبط

بوتاکس

بوتاکس

بوتاکس (Botox) ، عمدتاً به دلیل توانایی آن در کاهش دادن شکل ظاهری چین و چروک ها و جوانسازی صورت در میان همگان شهرت یافته است. این روند همچنین برای درمان مشکلاتی از قبیل اسپاسم گردن، عرق کردن زیاد، سردردهای میگرنی، کبد بیش فعال و تنبلی چشم نیز کاربرد دارد. در صورتی که...

لیفت سانترال لب

لیفت سانترال لب

لب ها عضوی در صورت می باشند که زیبایی و شادابی آن ها می تواند باعث زیبایی چهره شود. با بالا رفتن سن لب ها مانند دیگر اجزای صورت تحت تاثیر جاذبه حالت افتادگی پیدا می کنند. روش های مختلفی برای زیبا سازی لب وجود دارد که تزریق فیلر و پروتز لب از جمله این روش ها به شمار می...

باسن برزیلی

باسن برزیلی

شکل و تناسب باسن، فاکتور مهمی در جذابیت و داشتن یک اندام تراشیده می باشد. جراحی باسن برزیلی (BBL Butt Lift) ، می تواند با استفاده از تکنیک هایی از قبیل تزریق چربی ، شکل ظاهری پر تری را در باسن شما خلق کرده و کانتور باسن شما را بهبود بخشد، البته افرادی هستند که با...