| خانه 4 بلاگ 4 عوارض تزریق بوتاکس

عوارض تزریق بوتاکس

شهریور ۱۵, ۱۴۰۱ | بلاگ | ۰ دیدگاه

عوارض تزریق بوتاکس ، مسئله ای است که پیش از اقدام برای تزریق باید نسبت به آن ها آگاهی داشته باشید. تزریق بوتاکس ، یکی از متدهای جوانسازی پوست می باشد که از گذشته تا کنون مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفته است. زنان و حتی امروزه مردان جهت کاهش آثار پیری نمایان شده بر روی پوست خود ، به انجام این پروسه روی می آورند. سم بوتولینوم نوع A بوتاکس، ماده ای تأثیر گذار بر روی عضلات صورت می باشد. به علت آن که ماده اصلی که بر چین و چروک ها اثر می گذارد ، یک سم باکتریایی می باشد ، لازم است پس از تزریق مراقبت های انجام پذیرد ؛ در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی از پس آن نمود پیدا کنند.

عوارض تزریق بوتاکس

در این مقاله از راز جراحی ، قصد داریم که به عارضه های احتمالی بعد از تزریق این ماده بپردازیم و به شما بگوییم که در صورت جدی نگرفتن نکات مراقبتی امکان دارد با چه مواردی رو برو شوید.

عوارض بوتاکس دیسپورت

دیسپورت یکی دیگر از نام های تجاری سم بوتولینوم نوع A می باشد که به مرور زمان با نام بوتاکس دیسپورت در میان افراد زیباجو جا افتاده است. البته اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم بوتاکس و دیسپورت هرکدام به طور جداگانه یکی از نام های تجاری سم باکتریایی مذکور می باشند.

تزریق بوتاکس دیسپورت به طور کلی برای فرد خطری ایجاد نمی کند مگر آن که شخص ، واجد شرایط لازم نباشد یا این که مراقبت های گفته شده از سوی پزشک را به طور دقیق انجام نداده باشد. به طور کلی عارضه های ناشی از دیسپورت در سه گروه اثارت جانبی رایج ، عوارض غیر معمول و عارضه هایی که به ندرت رخ می دهند، تقسیم می شوند.

درد خفیف در محل تزریق ، متورم شدت پلک و اطراف آن ، التهاب و سوزش ، سردرد و سرگیجه ، تب و درد کمر و گردن از جمله اثرات جانبی معمول دیسپورت هستند. این موارد عموماً موقتی و زود گذر بوده و با گذشت چند روز ، به مرور برطرف می شوند.

اما برخی دیگر از عوارض تزریق بوتاکس دیسپورت که احتمال وقوع آنان کمتر است اما بسیار جدی شمرده می شوند و در صورت بروز باید فوراً با بهترین دکتر تزریق بوتاکس تماس حاصل فرمایید. این عوارض عبارتند از :

  • حالت تهوع و استفراغ
  • ورم سینوس ها (سینوزیت)
  • عفونت دستگاه تنفسی فوقانی

مسمومیت ناشی از سم بوتولینوم ، یکی از عوارض تزریق بوتاکس دیسپورت است که به ندرت نمود می یابد ولی می تواتد بسیار خطرناک ظاهر شود. این مسمومیت زمانی رخ می دهد که ماده تزریق شده در دیگر قسمت های بدن پراکنده شود. به محض بروز علائم عارضه ذکر شده ، به مرکز درمانی مراجعه نمایید. موارد زیر از جمله نشانه های مسمومیت سم بوتولینوم می باشند :

  • افتادگی پلک ها
  • ضعف عضلات صورت
  • اسپاسم عضلانی
  • دشواری در بلع غذا
  • اختلالات تنفسی
  • اختلال در تکلم

عوارض بوتاکس مسپورت

مسپورت (مصپورت) یک محصول کاملاً ایرانی است که به دیسپورت شباهت فراوانی دارد. برند مسپورت نیز مانند هر برند دیگر پس از تزریق ، امکان دارد عارضه هایی را به دنبال داشته باشد.

بروز مواردی همچون ضعف عضلانی ، ورم ، قرمزی و سوزش در ناحیه تزریق ، تا حدودی طبیعی بوده و بعد از چند روز خود به خود از بین می روند.

به ندرت دیده شده که فرد پس از تزریق این نوع به سرگیجه و سردرد ، تهوع و استفراغ و خشکی چشم و دهان دچار شود. چنانچه شاهد بروز این موارد بودید ، با پزشک معالج تماس گرفته و از او کمک و راهنمایی بخواهید.

وقوع عوارض شدیدی همچون التهاب های پوستی و دشواری در تنفس پس از تزریق این نوع نیز محتمل است. در این صورت لازم است که فوراً به پزشک خود یا نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه نمایید.

عوارض بوتاکس در دراز مدت

همان گونه که حتما می دانید ، جوانی بدست آمده از تزریق این ماده دائمی نمی باشد. به همین منظور فرد در فواصل زمانی معین مجدداً تحت پروسه تزریق قرار می گیرد. به سبب تکرار چرخه تزریق ، متخصصان در این حیطه ، عوارضی که ممکن است در طولانی مدت و تزریق مکرر این ماده نمود پیدا کنند را مورد بررسی قرار دادند. آنان با تحت نظر گرفتن شماری از افرادی که چندین بار و به طور پیوسته این ماده را تزریق کرده اند ، توانستند به نتایج زیر دست یابند :

  • تضعیف عضلات صورت

طبق مشاهدات انجام شده ، با تزریق مداوم این ماده ، ماهیچه های صورت به مرور ضعیف می شوند. هرچند با تضعیف عضلات ، چین و چروک کمتری بر روی پوست ایجاد می شود و حتی امکان دارد دیگر به تزریق نیازی پیدا نکنید اما این امر می تواند تغییر حالت چهره را هنگام بروز احساسات با مشکل مواجه سازد و صورت را دائماً در یک حالت نشان دهد. البته این نکته نیز شایان ذکر است که سم این ماده تنها ماهیچه های هدف را تحت تأثیر قرار می دهد. منظور این است که لزوماً باعث ضعیف شدن عضلات مجاور نمی شود.

  • اثر گذاری بر سیستم عصبی مرکزی

بر اساس تحقیقات ، این نتیجه بدست آمده که این ماده می تواند پس از تزریق میان ماهیچه ها حرکت کند و پراکنده شود. بدین نحو امکان دارد که بعد از تزریق ، این ماده حرکت کرده و به سیستم عصبی مرکزی نفوذ کند. البته برای دستیابی به پیامدهای حاصل از آن به پژوهش های بیشتری نیاز است ؛ چرا که خود این ماده یک نوروتوکسین یا سم عصبی محسوب می شود.

  • نازک شدن پوست

پس از تزریق مکرر و مداوم، این ماده می تواند کاهش ضخامت پوست و نازک شدن آن را به همراه داشته باشد. البته قطعیتی در بروز این عارضه نیست اما افرادی که در دهه ۲۰ سالگی برای انجام آن اقدام می نماید ، به میزان بیشتری در معرض آن قرار دارند.

  • تشدید اثرات جانبی به علت تعدد دفعات تزریق

با توجه به بررسی های صورت گرفته ، این نتیجه بدست آمده است که افراد پس از دهمین یا یازدهمین تزریقی که انجام می دهند ، عارضه های شدیدتری را تجربه می کنند. تزریق این ماده علاوه بر هدف زیبایی ، در راستای اعداف درمانی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. کسانی که جهت درمان به تزریق این ماده روی آورده اند ، در صورت تکرر بسیار دفعات تزریق ، در قیاس با افرادی که برای کاهش چین و چروک این کار را انجام داده اند، شدت بیشتری از عوارض تزریق بوتاکس در انتظار آن ها می باشد.

با اینحال همچنان در باب عوارض دراز مدت بوتاکس باید تحقیقات بیشتری صورت پذیرد.

عوارض بوتاکس بینی

معمولاً افراد برای رفع خطوط خرگوشی اطراف بینی که به Bunny Lines نیز شناخته می شوند، تحت این پروسه قرار می گیرند. این خطوط به صورت مایل در دو سمت بینی و پل آن نمود پیدا می کنند. به دلایل متعددی همچون خطا در نحوه تزریق و انتخاب محل نامناسب ، پس از تزریق در اطراف بینی ، ممکن است عارضه هایی نمود یابند. از جمله این عوارض می توان به اختلال در رشته های عصبی اطراف لب که سبب افتادگی آن می شود، اشاره کرد. همچنین احتمال دارد دهان و اطراف آن را بی حس سازد و فرد هنگام آشامیدن ، غذا خوردن و تکلم با مشکل رو برو شود. ریزش اشک از چشم و دوبینی نیز محتمل است.

عوارض بوتاکس پیشانی

این ماده با هدف خطوط افقی پیشانی به آن محل تزریق می گردد. عوارض تزریق بوتاکس پیشانی ، نیز مواردی از قبیل سردرد، سرگیجه، ورم و کبودی در محل تزریق و التهاب را شامل می شود.  این امر نیز محتمل است که این ماده از محل تزریق جا به جا شود و به عضلات مجاور نفوذ کند. در این حالت افتادگی عضله پلک یا لبخند نامتقارن نمود می یابد. در صورت ماندگاری طولانی مدت این اثرات، حتماً به  پزشک مراجعه نمایید.  از سوی دیگر عضله پیشانی بسیار حساس می باشد. در صورت تزریق دوز بیش از حد این ماده ، چهره حالت خشک یا یخ زده ای (Frozen Look) به خود می گیرد.

عوارض بوتاکس دور چشم

عوارض بوتاکس دور چشم - راز جراحی

چشم یکی از عضوهای بسیار حساس می باشد و انجام هر پروسه ای بر روی آن یا بافت های مجاور آن باید کاملا با احتیاط و دقت بالا انجام پذیرد. چرا که کوچکترین خطا ممکن است ، آسیب جدی به آن وارد سازد. بعد از تزریق برای کاهش چین و چروک های ریز و خطوط پنجه کلاغی اطراف چشم ، احتمال بروز برخی عوارض تزریق بوتاکس دور چشم نیز در نظر گرفته می شود. از جمله:

  • افتادگی پلک
  • دشواری در بستن چشم ها یا روی هم گذاشتن پلک ها
  • ورم ، کبودی و ضعف عضلات چشم

موارد مذکور موقتی هستند و به مرور باید برطرف شوند.

گاهی اوقات نیز امکان دارد به جهت تزریق دوز بیش از حد ، علائم تشدید یابند و مشکلات جدی تری نمود پیدا کنند. در این صورت ممکن است شاهد بروز سردرد و سرگیجه ، حالت تهوع و استفراغ ، دشواری در بلع ، کاهش بینایی ، دوبینی ، خشکی چشم ، و دید تار و مبهم باشید. در این شرایط مراجعه به پزشک امری ضروری می باشد.

سوزش چشم در اثر تزریق ، یک واکنش آلرژیک نسبت ماده تزریقی می باشد. جهت کاهش حساسیت و رفع این عارضه می توانید از قطره های چشمی و داروی آنتی هیستامین استفاده نمایید.

افتادگی پلک بعد از بوتاکس

پیش تر نیز به این موضوع اشاره شد که به طور معمول ، پس از تزریق سم بوتولینوم به عضله هدف در اطراف چشم ، امکان دارد ماده در میان ماهیچه ها حرکت کرده و به نواحی دیگر نفوذ کند ؛ در این صورت افتادگی پلک رخ می دهد که با نام پتوز نیز شناخته می شود. به سبب افتادگی عضله پلک بر روی چشم ، چشم ها کوچکتر به نظر می رسند. دو عامل در جا به جایی بوتاکس دخیل هستند :

  1. تزریق بیش از اندازه در محل مورد نظر
  2. تکان دادن سر بلافاصله پس از انجام تزریق

پزشک بعد از پایان پروسه ، تأکید می کند که تا چند ساعت نباید سر خود را به سمت بالا و پایین تکان دهید.

تزریق این ماده در خطوط افقی پیشانی و خطوط اخم میان دو چشم ، می توانند این عارضه را در پی داشته باشد.

عوارض خوابیدن بعد از تزریق بوتاکس

بعد از پایان پروسه ، پزشک توصیه می کند که حداقل تا ۴ ساعت دراز نکشید و نخوابید. در این بازه به بوتاکس فرصت داده می شود تا در عضله هدف به طور کامل جذب شود. در غیر این صورت ، با تکان دادن سر و صورت ، ماده در میان عضلات مجاور پراکنده می شود و عوارضی که پیش تر تمام آن ها را توضیح داده ایم نمود پیدا می کنند.

آیا بوتاکس باعث افتادگی پوست می شود؟

اثر گذاری این ماده ، بر روی ماهیچه ها می باشد و با فلج کردن موقتی آنان ، از بروز چین و چروک های پوستی جلوگیری می کند. تزریق به طور پیوسته در طول زندگی ، ممکن است سبب نازک شدن پوست شود اما دخالتی در افتادگی آن ندارد. افتادگی پوست به سبب افزایش سن ، کاهش وزن زیاد و ناگهانی، تغییرات هورمونی و به طور کلی تحلیل عمل کلاژن سازی ، نمود پیدا می کند.

مرگ در اثر تزریق بوتاکس

ضریب مرگ در اثر تزریق بوتاکس به خصوص برای افرادی که با هدف زیبایی تحت این پروسه قرار گرفته اند، بسیار پایین می باشد. عموماً عارضه های نمود پیدا کرده موقتی بوده یا پس از مراجعه زود هنگام به پزشک ، توسط او درمان شده اند. احتمال مرگ برای کسانی که با هدف درمانی به انجام این پروسه روی آورده اند ، بیشتر است.

اما به طور کلی برخی افراد از انجام این پروسه منع می شوند. با توجه به شرایط سلامتی آن ها ، امکان دارد ممانعت از پرداختن به این پروسه موقت یا دائمی باشد.

  • زنان حامله و مادرانی که در دوران شیردهی هستند.
  • افرادی که به بیماری های همچون MS مبتلا هستند.
  • کسانی که به شیر و فراورده های آن حساسیت خاصی دارند.
  • اشخاصی که به بیماری های حاد قلبی و عروقی و اختلالات خونی دچار می باشند.
  • افرادی که به بیماری های عفونی مبتلا بوده و سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

لزوماً پس از تزریق ، فرد درگیر عوارض گفته شده نمی شود. اما در صورت پشت گوش انداختن مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس و همچنین توجه نداشتن به شرایط و وضعیت سلامتی خود ، احتمال بروز آن ها افزایش می یابد.

چگونه از عوارض جانبی تزریق بوتاکس اجتناب کنیم؟

فهرست عوارض تزریق بوتاکس که تا کنون ذکر کرده ایم ، یک فهرست طولانی است ولی این عوارض جانبی در صورت سپرده شدن به دست یک متخصص با تجربه و ماهر ، به عوارضی نادر تبدیل شده و احتمال وقوع آنها به صفر می رسد. در ادامه ، شش نکته برای به حداقل رساندن یا پیشگیری از بروز بیشتر عوارض بوتاکس ذکر شده است:

۱ . حتماً یک متخصص با تجربه ، ماهر و قابل اعتماد را انتخاب کنید. از مراجعه به سالن های زیبایی برای تزریق خودداری کنید. اگر تزریق را به دست فردی بسپارید که اطلاعات علمی کافی در خصوص میزان غلظت مناسب برای تزریق نداشته و ابزار و تجهیزات کافی را برای کنترل موقعیت در صورت بروز شرایط اضطراری در اختیار نداشته باشد ، قطعاً باید منتظر وقوع پیامدهای ناخوشایند آن باشید.

۲ . قبل از تزریق در خصوص وضعیت سلامت عمومی خود ، اطلاعات کافی را در اختیار پزشک تان  قرار دهید.

عوارض تزریق بوتاکس بر روی بینایی

یکی از موارد استفاده از این ماده ، درمان مشکلات مربوط به عضلات چشم و انقباض غیر قابل کنترل پلک می باشد و استفاده از تزریق در درمان این مشکلات ذکر شده ، مورد تائید سازمان غذا و دارو می باشد. البته ، مد نظر قرار دادن نکات مراقبتی و به کار گیری احتیاط لازم برای پیشگیری از بروز عوارض جانبی احتمالی ناشی از تزریق این محصول از قبیل افتادگی پلک ، دوتا شدن دید ، تار شدن دید و کاهش بینایی یا تورم پلک ها ، همگی از موارد ضروری می باشد. تحت کنترل و پیشگیری قرار دادن تمام موارد مذکور در سایه انتخاب یک متخصص ماهر و صاحب تجربه محقق می شود.

عوارض ورزش کردن بعد از تزریق بوتاکس

ورزش کردن بعد از تزریق به دلیل به همراه داشتن عوارض زیر توصیه نمی شود:

  • وارد آمدن فشار به ناحیه درمان

بعد از تزریق پزشک به شما توصیه می کند که حداقل در طول ۴ ساعت اول بعد از تزریق از لمس کردن ناحیه درمان خودداری کنید. وارد آمدن فشار می تواند باعث جابجا شدن محتوای بوتاکس از محل تزریق شده به سایر نواحی شود. برخی فعالیت های خاص از قبیل دوچرخه سواری و شنا نیز به دلیل بالا بردن فشار خون و وارد آمدن فشار به ناحیه درمان ، تا مدت کوتاهی بعد از تزریق ، توصیه نمی شود.

عوارض تزریق بوتاکس در دوران بارداری

زنان دوست دارند در تمام اوقات حتی در دوره بارداری ، بهترین در نوع خود بوده و جذاب به نظر برسند. البته ، بسیاری از بانوان باردار این سوال در ذهن شان شکل می گیرد که آیا تزریق بوتاکس در دوره بارداری ، عوارضی را برای بارداری و فرزند دلبندشان به همراه دارد یا خیر. بوتاکس از طرف سازمان غذا و دارو بعنوان یک داروی الگوی C در طول بارداری معرفی شده است به این معنی که مطالعات و تحقیقات در خصوص خطرناک یا بی خطر بودن این دارو در طول دوره بارداری و اینکه آیا تزریق آن می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد یا خیر ، انجام نشده و در نتیجه اطلاعات کافی در دسترس نمی باشد. هر چند بوتاکس بعنوان یک محصول کاملاً بی خطر محسوب می شود ولی چون بی خطر بودن آن برای جنین به اثبات نرسیده است ، منطقی است که در طول دوره بارداری از تزریق آن خودداری کنیم. به همین دلیل جمعیت بسیاری از پزشکان تا زمان به پایان رسیدن زایمان و دوره شیردهی ، تزریق بوتاکس را توصیه نمی کنند.

برای آندسته از بانوانی که برای حفظ زیبایی و جوانی چهره خود از تزریق بوتاکس بهره مند می شوند و اکنون در حال سپری کردن دوره بارداری هستند ، بمنظور اجتناب از عوارض احتمالی تزریق بوتاکس در این دوره ، سایر درمان ها و مراقبت های پوستی را می توان بعنوان جایگزین موقتی ، مورد استفاده قرار داد. برای بهره مندی از بهترین جایگین ممکن ، می توانید با پزشک خود مشورت کنید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

  خانم های عزیزی که به خاطر بارداری های متعدد ، کاهش و افزایش وزن ، بالا رفتن سن یا اصلا به طور ژنتیکی سینه های کوچک و دفورمه ای دارند ، یا حتی اگر به سبب درمان بیماری سرطان بخشی یا تمام بافت پستان های خود را از دست داده اند ، مطلب پروتز سینه برایشان حتما بحث...

مقالات پربازدید

درخواست مشاوره

"(*)" indicates required fields

نام و نام خانوادگی(*)
جنسیت(*)

پرسش و پاسخ تکمیلی

3 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مقالات مرتبط

بوتاکس

بوتاکس

بوتاکس (Botox) ، عمدتاً به دلیل توانایی آن در کاهش دادن شکل ظاهری چین و چروک ها و جوانسازی صورت در میان همگان شهرت یافته است. این روند همچنین برای درمان مشکلاتی از قبیل اسپاسم گردن، عرق کردن زیاد، سردردهای میگرنی، کبد بیش فعال و تنبلی چشم نیز کاربرد دارد. در صورتی که...

لیفت سانترال لب

لیفت سانترال لب

لب ها عضوی در صورت می باشند که زیبایی و شادابی آن ها می تواند باعث زیبایی چهره شود. با بالا رفتن سن لب ها مانند دیگر اجزای صورت تحت تاثیر جاذبه حالت افتادگی پیدا می کنند. روش های مختلفی برای زیبا سازی لب وجود دارد که تزریق فیلر و پروتز لب از جمله این روش ها به شمار می...

باسن برزیلی

باسن برزیلی

شکل و تناسب باسن، فاکتور مهمی در جذابیت و داشتن یک اندام تراشیده می باشد. جراحی باسن برزیلی (BBL Butt Lift) ، می تواند با استفاده از تکنیک هایی از قبیل تزریق چربی ، شکل ظاهری پر تری را در باسن شما خلق کرده و کانتور باسن شما را بهبود بخشد، البته افرادی هستند که با...