| خانه 4 بلاگ 4 عوارض تزریق چربی

عوارض تزریق چربی

دی ۱۵, ۱۴۰۱ | بلاگ | ۰ دیدگاه

عوارض تزریق چربی راز جراحی

در عصر کنونی تزریق چربی به یکی از شیوه های محبوب زیبا سازی چهره و اندام تبدیل شده است. تیم راز جراحی در مقاله ای جداگانه به طور کامل و جامع این فرایند را برای شما توضیح داده است؛ برای آشنایی و آگاهی بیشتر به آن مقاله رجوع کنید. هر پروسه زیبایی، هر چقدر هم که محبوب و پر طرفدار باشد، نمی توان از عوارض و اثرات جانبی آن چشم پوشی کرد. بنابراین در این مقاله سعی کردیم تا عوارض تزریق چربی را از تمام جوانب بررسی کنیم و اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهیم.

انواع عوارض تزریق چربی به شرح ذیل می باشد:

آمبولی پس از تزریق چربی

گویا آزار دهنده ترین و ناگوارترین عوارض تزریق چربی ، بروز آمبولی پس از تزریق می باشد. هنگامی که رگ های خونی توسط لخته های خون یا چربی وارد شده به جریان خون مسدود شوند، می گویند آمبولی رخ داده است. ممکن است در پی این عارضه، مشکلات جدی تری بروز کند و زندگی فرد را به خطر بیاندازد.

امکان دارد تزریق چربی در بخش هایی از صورت مانند بینی، پیرامون کاسه چشم، چین خوردگی های اطراف لب و بینی یا حتی لب ها، سبب ایجاد آمبولی شده و نابینایی فرد را به دنبال داشته باشد. چگونه؟ با ورود چربی به جریان خون و حرکت آن به سمت چشم، شریان شبکیه مرکزی مسدود شده (آمبولی شریانی) و فرد بینایی خود را از دست می دهد.

نابینایی ناشی شده از تزریق چربی، برای اولین بار در سال ۱۹۸۸ میلادی گزارش شد. طبق آن گزارش در پی بروز آمبولی شریانی، فرد علاوه بر اینکه دردی طاقت فرسا را متحمل شده، بینایی یک چشم خود را نیز از دست داده است.

مشخصاً آمبولی شریانی، بر غشاء مخاطی، پرده ملتحمه چشم یا پوست نیز تأثیر می گذارد و منجر به بروز نکروز می شود.

به منظور پیشگیری از وقوع آمبولی، هنگام تزریق، پزشک نباید از سوزن ها بسیار نوک تیز و برنده استفاده کند.

حجم چربی خروجی از لوله جراحی ساکشن (کانولا) باید محدود باشد.

حجم سرنگ نیز نباید زیاد باشد تا پزشک بتواند حجم چربی تزریقی را کنترل کند.

البته این پیشگیری ها باید توسط پزشک انجام گیرد.

ایجاد کیست بعد از تزریق چربی

پس از تزریق چربی به سینه ، در صورت وقوع نکروز چربی، ممکن است توده هایی سفت یا کیست در سینه ایجاد شود. بافت های مرده چربی در یک نقطه جمع می شوند و بدن با یک لایه کلسیمی دور آن را می پوشاند؛ در نتیجه کیست چربی (Oil Cyst) ایجاد می شود. این محافظ که از جنس کلسیم می باشد در روند تشخیص نوع کیست، به پزشک کمک می کند.

  • روش های تشخیص کیست چربی
  1. ماموگرافی
  2. عکسبرداری از سینه با استفاده از امواج فرا صوت
  3. MRI  سینه
  • نحوه درمان کیست چربی

این کیست ها، خوش خیم بوده و سرطانی نیستند؛ در نتیجه باعث بروز سرطان سینه نمی شوند.

بسیاری از کیست های چربی پس از مدتی به طور خود به خود از بین می روند.

در صورتی که این کیست با درد همراه باشد، پزشک می تواند با استفاده از یک سوزن ظریف، درون کیست حفره ای ایجاد کند تا محتویات مایع درون آن تخلیه شود. هرچند پس از این پروسه، ممکن است کیست های چربی مجدداً شکل بگیرند. در این صورت پزشک  باید روند تخلیه را تکرار کند.

در صورت بزرگ بودن و دردناک بودن کیست چربی، برای از بین بردن آن باید تحت عمل جراحی قرار بگیرید.

به عنوان درمان خانگی، برای تسکین درد می توانید از داروهای مسکن استفاده کنید. همچنین توصیه می شود از سوتین های راحت استفاده کنید.

ذات الریه یا سینه پهلو پس از تزریق چربی

از دیگر عوارض تزریق چربی می توان به ذات الریه که یک بیماری عفونی است، اشاره کرد. منشأ این عارضه ممکن است باکتری یا ویروس باشد. بروز این عفونت هنگام تزریق چربی در سینه محتمل است. در صورت صدمه دیدن پرده جنب هنگام تزریق، به وسیله سوزن یا لوله جراحی، احتمال بروز ذات الریه افزایش می یابد. اولین نشانه بروز این عفونت درد قفسه سینه بوده و ارزیابی میزان اکسیژن، انجام سی تی اسکن یا رادیوگرافی قفسه سینه راه های تشخیص ذات الریه می باشند.

بیماری، در صورت خفیف بودن، با درمان های خانگی، انجام رادیوگرافی به طور منظم و کنترل علائم، معالجه می شود.

عفونت پس از تزریق چربی

اگرچه احتمال بروز عفونت پس از تزریق چربی کم است؛ اما نمی توان آن را نادیده گرفت.

منشأ عفونت های پس از تزریق ممکن است باکتریایی، قارچی یا ویروسی باشد. تب خال (Herpes simplex) که نوعی عفونت ویروسی است، ممکن است پس از تزریق چربی لب، در اطراف دهان، آشکار شود. برخی از افراد پیش از تزریق نیز مستعد ابتلا به ویروس تبخال بوده اند. اما ممکن است بعضی از افراد تا قبل از پروسه تزریق یک بار هم به ویروس تبخال دچار نشده باشند. در هر حال پس از انجام تزریق چربی، بروز تبخال در هر دو گروه ذکر شده، امکان پذیر است.

بدین منظور، پزشک برای درمان این عفونت ویروسی دارو تجویز می کند. فرد پیش از جلسه تزریق و پس از اتمام پروسه، جهت پیشگیری و سرکوب کردن ویروس تبخال، باید داروی تجویز شده را مصرف کند. در صورت وقوع عفونت های باکتریایی، روندهای درمانی دیگری، مانند مصرف آنتی بیوتیک ها لازم و ضروری می باشد.

درصورتی که در گذشته به بیماری های عفونی دیگری مبتلا بوده اید، جراح را نسبت به این موضوع آگاه سازید. وجود عفونت در دیگر قسمت های بدن ممکن است منجر به عفونت محل تزریق یا جراحی شود. عفونتی که پس از تزریق یا ساکشن چربی بروز می کند، امکان دارد باعث ایجاد اسکار شود که این مورد با انجام جراحی برطرف می شود.

به محض آلوده شدن چربی های خارج شده (چربی پیوندی) به یک عامل باکتریایی، در پی آن عفونت ایجاد می شود. به همین منظور در طول پروسه تمام ابزار و محیط عمل باید استریل و ضد عفونی شوند.

استفاده از آنتی بیوتیک در حین جراحی توصیه می شود.

نامتقارن شدن صورت بعد از تزریق چربی - راز جراحی

نامتقارن شدن صورت بعد از تزریق چربی

عدم تقارن، یکی دیگر از عوارض تزریق چربی می باشد که ممکن است در صورت و قسمت های مختلف بدن نمود پیدا کند. گاهی اوقات میزان ،چربی از دست رفته در دو طرف صورت، یکسان نمی باشد؛ بنابراین پزشک برای قرینه سازی باید به یک سمت از صورت چربی بیشتری تزریق کند. همین موضوع امکان دارد، هنگام تزریق پزشک را دچار خطا کند و در نتیجه چهره به تقارن مطلوب نرسد.

دلیل دیگر این اتفاق، تزریق غیر اصولی می باشد و برای جلوگیری از بروز آن لازم است که به فرد متخصص در این زمینه مراجعه کنید. زیرا او با نحوه صحیح استخراج و نگه داری چربی و همچنین اصول تزریق آشنایی کامل دارد.

از دیگر عوامل مؤثر در بروز عدم قرینگی صورت، کیفیت چربی استخراج شده می باشد. در این فرایند، باید از چربی هایی استفاده شود که بافت سختی دارند و خیلی دیر از بین می روند. چربی موجود در نواحی ران ها، پهلو و شکم از این دسته می باشند. حال در صورتی که هنگام تزریق از چربی هایی استفاده شود که کیفیت لازم را ندارند ممکن است عدم قرینگی را به همراه داشته باشد.

مراقبت پس از تزریق نیز یکی از عوامل دخیل در این موضوع می باشد. در صورت دست‌کاری محل تزریق، وارد آوردن فشار به آن ناحیه، چربی تزریق شده، جا به جا می شود و تقارن صورت را برهم می زند.

این عدم تقارن، علاوه بر صورت در دیگر نواحی بدن مانند، باسن، ممکن است ایجاد شود. تنها دلیل این عارضه ، نحوه پیوند چربی نمی باشد. فاکتورهایی مانند قابلیت ارتجاعی پوست، چربی ذخیره و کشسانی ماهیچه در نامتقارن شدن بدن پس از تزریق دخالت دارند.

هر زمان صحبت از تزریق یا پیوند چربی می شود، عوارض ناشی از آن هم اعلام حضور می کنند. هنگام پیوند چربی به باسن، به دلیل عدم توانایی بافت چربی در ایجاد شبکه خونی، به منظور تغذیه و خون رسانی، نکروز چربی اتفاق می افتد. این عارضه زمانی که میزان زیادی چربی به یک ناحیه تزریق شود، نمود پیدا می کند. در صورت بروز نکروز (بافت مردگی) چربی ، شکل باسن نا متقارن می شود.

علت خارش بعد از تزریق چربی

التهاب و تورم ایجاد شده پس از تزریق می تواند دلیل خارش در آن ناحیه باشد. جراحان پلاستیک اظهار دارند که خارش در محل برداشت یا پیوند چربی نرمال و طبیعی است؛ به خصوص در یک ماه اول دوران ریکاوری. در ۲ الی ۳ ماه بعدی که کلاژن ها بازسازی می شوند، میزان خارش و التهاب به تدریج کاهش می یابد. در بعضی موارد علت خارش ایجاد شده، صدمه دیدن رشته های عصبی می باشد .

پزشکان معمولاً برای کاهش خارش، استفاده از کرم و پمادهای ضد التهاب را به شما پیشنهاد می کنند.

همچنین احساس خارش پس از تزریق چربی ممکن است یکی از علائم بروز عفونت باشد.

عوارض تزریق چربی به زیر چشم و گونه

اگر نواحی زیر چشم شما توخالی و گود رفته می باشد و علاقه مند به حجم دادن به این ناحیه جهت هماهنگ شدن آن با دیگر اعضا و زیبا تر شدن چهره ، بازگرداندن جوانی و درخشندگی به زیر چشم ، قسمت میانی صورت و گونه ها می باشید، می توانید از روش پیوند چربی استفاده کنید. یکی از روش های پیشنهادی به افرادی که نیازمند جراحی پلک پایین می باشند ترکیب کردن جراحی پلک همراه با پیوند چربی به زیر چشم ها می باشد .این روش برای رفع گودی در قسمت میانی صورت و زیر چشم می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

این روش می تواند مزایای زیادی داشته باشد و جلوه بهتری به چهره اشخاص ببخشد اگرچه مانند هر نوع فرآیند دیگری این پروسه نیز می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. عوارض تزریق چربی معمولا کم می باشند، در صورتی که این کارتوسط یک پزشک با تجربه صورت بگیرند معمولا بی عارضه خواهد بود.از جمله عوارضی که امکان دارد در اثر تزریق به چشم و گونه به وجود بیاید می توان به مسائل زیر اشاره کرد.

  • دو بینی و تاری دید : یکی از این عوارض تزریق چربی به زیر چشم دو بینی و تاری دید می باشد. این موضوع  ممکن است به طور عمده برای چند ساعت و گاهی تا یک یا دو روز پس از جراحی ادامه پیدا کند دلایلی مختلفی می توانند در ایجاد این مساله نقش داشته باشند، از جمله  پماد استفاده شده بعد از عمل در چشم ، بی حس کننده موضعی ، تورم عضلات کنترل کننده حرکت چشم این عوارض در برخی بیماران ممکن است چند هفته طول بکشد تا برطرف شودو گاهی اوقات باعث پشیمانی از تزریق چربی در فرد شود.اگر تاری چشم  بیش از ۴۸ ساعت ادامه داشت، بهتر است که جراح را در جریان بگذارید. کوری و سکته مغزی عوارض بسیار نادری هستند که در این مورد گزارش شده اند. بسیاری از پزشکان در ایران سالهاست که این عمل را موفق و بدون هیچ عارضه ای انجام می دهد.
  • خونریزی : از دیگر مواردی که ممکن است بعد از تزریق در این نواحی اتفاق بیافتد خونریزی می باشد تجمع خون در اطراف پلک ها و یا صورت را هماتوم می نامند هماتوم را باید  در اتاق عمل خارج کنند.
  • ایجاد عفونت : عفونت چربی تزریق شده معمولا اتفاق نادری می باشد و در صورتی که افراد دستورالعمل های بعد از عمل پزشک به خوبی رعایت کنند و نسبت به هیچ کدام از آنها بی تفاوت نباشند و البته نکات بهداشتی نیز در بیمارستان رعایت شود، این اتفاق نخواهد افتاد .
  • تزریق بسیار کم یا بیش از اندازه لازم چربی : این مساله نیازمند یک پروسه تزریقی اصلاحی مجدد می باشد. زیرا باعث قرینه نبودن صورت بعد از تزریق چربی خواهد شد.
  • آتروفی ناشی از تزریق چربی : درصد بسیاری کمی از اشخاص معمولا تحت تاثیراین عارضه قرار می گیرند .یکی از دلایلی که به سیگاری ها توصیه می شود قبل از ترک سیگار تزریق را انجام ندهند،امکان بروز این مشکل می باشد.
  • عدم تقارن : معمولا به وجود آوردن تقارن کامل برای هر جراحی ممکن نیست اگرچه هنگام جراحی پلک ،پزشک برای این موضوع بسیار تلاش خواهد کرد، اما در صورتی که مشکلی وجود داشته باشد نگران کننده نیست زیرا با یک جراحی دیگر قابل حل خواهد بود.جراحی تکمیلی باید چند هفته بعد برای رفع مشکل پیش آمده انجام شود. عدم تقارن بعد از تزریق چربی به زیر چشم و گونه ها  باعث نازیبایی در چهره خواهد شد و باید رفع شود.
  • اسکار : معمولازخم های کوچک ایجاد شده در پلک بهبود پیدا خواهند کرد . البته ممکن است پروسه از بین رفتن تمامی اسکارها طولانی باشد و تا چندین ماه به طول بیانجامد. این موضوع که در محل زخم عفونت به وجود بیاید کاملا نادر است. عفونت نیز معمولا با مصرف داروهای استروئیدی برطرف خواهد شد.
  • توده های پلک : به وجود آمدن توده های پلک معمولا یک ری اکشن به تزریق می باشد. با گذشت زمان و انجام ماساژ معمولا قابل رفع می باشد.اما گاهی اوقات برای بر طرف کردن این موضوع باید تزریق استروئیدی انجام داد.به دلیل اینکه پوست پلک بسیار ظریف است ، از میکروچربی در قسمت بیرونی پلک ها و محل اتصال گونه ها به پلک استفاده خواهد شد.

چگونه می توان از عوارض تزریق چربی پیشگیری نمود ؟

 در صورتی که نگرانی از بابت بروز عوارض بعد از تزریق چربی دارید ، در مرحله اول پیشنهاد می شود ، حتما کلینیک زیبایی معتبری را برای انجام تزریق انتخاب کرده و حتما این عمل را زیر نظر پزشک و متخصص زیبایی انجام دهید ؛ هر چند که این پروسه ساده به نظر می رسد اما نیازمند تکنیک خاصی بوده که همین قواعد و تکنیک ها در نهایت موجب می شود تا نتیجه خوبی حاصل شود. نکته بعدی که در پیشگیری از عوارض بسیار تاثیر گذار است ، رعایت نکات مراقبتی بعد از تزریق می باشد. معمولا بعد از انجام این پروسه یک لیست توسط پزشک به شما داده می شود و از شما خواسته می شود تا به تمامی نکات توجه داشته باشید. هرگونه بی توجهی به این نکات می تواند منجر به بروز عوارض جدی پس از تزریق کردن چربی شود که عفونت از اصلی ترین این عوارض به شمار می آید. در صورتی که اطلاعی در رابطه با مراقبت های بعد از تزریق ندارید ، می توانید در اینترنت در رابطه با نکات مراقبتی جستجو نمایید. تیم راز جراحی در رابطه با این موضوع مقاله جامعی تهیه نموده است ، که مطالعه آن خالی از لطف نیست.

آیا درد شدید از عوارض تزریق چربی می باشد ؟

در مقایسه با سایر روش های درمانی و جوانسازی پوست ، تزریق کردن چربی به هر نقطه ای از بدن ، پروسه دردناکی نیست به ویژه اگر این فرآیند به کمک داروی بی حسی انجام شود. البته باید به این نکته اشاره داشت که آستانه درد در همه افراد یکسان نیست ، از این رو ممکن است زمانی که از افرادی که تجربه انجام این عمل را داشته اند ، در رابطه با میزان درد صحبت کنید ، با پاسخ های متفاوتی رو به رو شوید. بعد از درمان نیز مسکن و آنتی بیوتیک تجویز شده که مصرف آن در تسکین علائم نقش موثری دارد. احساس درد بعد از درمان شدید نبوده و تا حدی می توان تجربه احساس درد را به نوع پر کننده ، سایز سوزن ، مهارت پزشک و ناحیه مورد نظر برای تزریق نسبت داد.

باقی ماندن جای اسکار و یا زخم ها بعد از تزریق

ممکن است یکی از نگرانی های متقاضیان در رابطه عوارض بعد از چربی در خصوص باقی ماندن جای اسکار این عمل باشد. برای برداشتن چربی های مورد نیاز ، برش بسیار کوچکی در بدن ایجاد می شود و به کمک لیپوساکشن ، عمل استخراج چربی انجام می شود. این برش ها بسیار کوچک بوده و معمولا در معرض دید قرار ندارند. لازم است تا ۷ روز از زخم های خود به خوبی مراقبت نمایید تا دچار عفونت نشوند. همچنین باید از دستکاری کردن و خارش زخم ها خودداری شود ؛ چرا که هرگونه خارش موجب تحریک بیشتر پوست شده و این موضوع خود می تواند در باقی ماندن جای زخم ها و تاخیر در ترمیم و التیام پوست ، تاثیر گذار باشد. موضوع دیگری که در این رابطه باید به آن توجه داشته باشید این است که ویژگی های ژنتیکی در باقی ماندن جای زخم ها بسیار موثر هستند و برخی افراد به صورت ژنتیکی مستعد زخم های کلوئیدی هستند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

  خانم های عزیزی که به خاطر بارداری های متعدد ، کاهش و افزایش وزن ، بالا رفتن سن یا اصلا به طور ژنتیکی سینه های کوچک و دفورمه ای دارند ، یا حتی اگر به سبب درمان بیماری سرطان بخشی یا تمام بافت پستان های خود را از دست داده اند ، مطلب پروتز سینه برایشان حتما بحث...

مقالات پربازدید

درخواست مشاوره

"(*)" indicates required fields

نام و نام خانوادگی(*)
جنسیت(*)

پرسش و پاسخ تکمیلی

3.5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مقالات مرتبط

بوتاکس

بوتاکس

بوتاکس (Botox) ، عمدتاً به دلیل توانایی آن در کاهش دادن شکل ظاهری چین و چروک ها و جوانسازی صورت در میان همگان شهرت یافته است. این روند همچنین برای درمان مشکلاتی از قبیل اسپاسم گردن، عرق کردن زیاد، سردردهای میگرنی، کبد بیش فعال و تنبلی چشم نیز کاربرد دارد. در صورتی که...

لیفت سانترال لب

لیفت سانترال لب

لب ها عضوی در صورت می باشند که زیبایی و شادابی آن ها می تواند باعث زیبایی چهره شود. با بالا رفتن سن لب ها مانند دیگر اجزای صورت تحت تاثیر جاذبه حالت افتادگی پیدا می کنند. روش های مختلفی برای زیبا سازی لب وجود دارد که تزریق فیلر و پروتز لب از جمله این روش ها به شمار می...

باسن برزیلی

باسن برزیلی

شکل و تناسب باسن، فاکتور مهمی در جذابیت و داشتن یک اندام تراشیده می باشد. جراحی باسن برزیلی (BBL Butt Lift) ، می تواند با استفاده از تکنیک هایی از قبیل تزریق چربی ، شکل ظاهری پر تری را در باسن شما خلق کرده و کانتور باسن شما را بهبود بخشد، البته افرادی هستند که با...