| خانه 4 بلاگ 4 عوارض جراحی چانه

عوارض جراحی چانه

شهریور ۲۸, ۱۴۰۱ | بلاگ | ۲ دیدگاه ها

عوارض جراحی چانه مثل هر جراحی تهاجمی دیگری بخش اجتناب ناپذیر این روند درمانی محسوب می شود. ساختار استخوانی کانتور صورت را شکل داده و به ایجاد ظاهری جذاب کمک می کند. متأسفانه ، بسیاری از افراد فاقد ویژگی های تفکیک شده در چهره هستند و نیمرخ آنها فاقد تعادل است. راز جراحی در مقاله ای با عنوان عوارض جراحی چانه در کنار بررسی این روند ، به توضیح کامل عوارض این روند جراحی می پردازد. پروتز چانه ، ساختار و حجم چانه ای که بسیار کوچک بوده یا با بقیه صورت در حالت تعادل قرار ندارد را افزایش می دهد. جراحی چانه ظاهر کلی صورت را بهبود می بخشد و ویژگی های صورت را در بیمار به صورت تفکیک شده ارائه می دهد. هر چند پروتز چانه یک روش ایمن با حداقل خطرات احتمالی است ، ولی بدن پس از درمان برای بهبود یافتن به زمان نیاز دارد.

عوارض جراحی چانه

در طول روند بهبود چانه ، برخی عوارض جانبی ، اجتناب ناپذیر می باشد. در مقایسه با سایر روش های جراحی ، عوارض جراحی چانه جزئی هستند و به سرعت برطرف می شوند. با این حال ، بیماران باید آماده بروز این عوارض و چگونگی مدیریت آنها باشند. در زیر شایع ترین عوارض عمل چانه توسط مجموعه راز جراحی جمع آوری شده و در اختیار شما قرار داده شده است:

درد بعد از جراحی چانه

بیمار در ناحیه اطراف چانه ، فک و دهان حداقل در چند روز اول پس از جراحی ، درد و ناراحتی را تجربه می کند. درد باعث می شود که جویدن ، صحبت کردن یا لبخند زدن در روزهای بعد از عمل دشوار باشد. اگر برش جراحی در داخل دهان ایجاد شده باشد، جویدن بسیار مشکل خواهد بود. پزشک برای بیماران ، داروهای ضد درد را تجویز می کند که باید طبق دستورالعمل برای کنترل درد مورد استفاده قرار گیرند. بیماران همچنین به خصوص در صورت استفاده از روش جراحی داخل دهانی ، باید رژیم غذایی نرم یا مایع را در چند روز اول پس از عمل دنبال کنند.

ورم بعد از جراحی پروتز چانه

ورم پس از جراحی پروتز چانه تقریباً یک عوارض جراحی چانه اجتناب ناپذیر است. مهمترین بخش تورم در ناحیه درمان ، معمولاً  بیش از یک هفته طول نمی کشد و پس از سپری شدن این مدت ، بخش عمده ای از آن ، فروکش می کند. اما برای از بین رفتن کامل تورم و رسیدن به نتایج کامل جراحی تا شش هفته زمان مورد نیاز است. برای مدیریت و کنترل تورم ، استفاده از کیسه های یخ گزینه کارسازی محسوب می شود و همچنین به کنترل هرگونه ناراحتی نیز کمک می کند.

 جا به جا شدن پروتز چانه

به استثنای ایمپلنت های مدپور ( MedPor) ، ایمپلنت های سیلاستیک یا سیلیکون دارای قابلیت انعطاف پذیری هستند ، بنابراین در موارد نادر ، بخشی از ایمپلنت که معمولاً باله خارجی آن می باشد ، به خارج از حفره  بین استخوان و پوشش اطراف آن جابجا می شود. این مشکل معمولاً به سهولت قابل اصلاح می باشد  و با پیچاندن ایمپلنت به سمت فک پایین از بروز آن جلوگیری می شود.

ایمپلنت های چانه بخصوص زمانی که به دست یک جراح ماهر در محل قرار داده شوند ، به ندریت دچار جابجایی می شوند. در طول روند بهبودی ، ممکن است جا به جا شدن پروتز چانه اتفاق بیافتد ، ولی وقتی چانه به طور کامل بهبود یافت ، ایمپلنت در محل امن خود ، تثبیت شده و احتمال جابجا شدن در آن به میزان بسیار زیادی کاهش می یابد. ایمپلنت های چانه به دلیل داشتن دم های باریک ، به طور طبیعی با استخوان فک ترکیب می شوند. دم ایمپلنت چانه باعث محکم قرار گرفتن آن در محل جدید می شود  به طوری که بعد از سپری شدن روند بهبود ،  دیگر نمی تواند جابجا شده یا حرکت نماید.

عفونت چانه

عفونت چانه معمولاً در لیست عوارض جراحی چانه است که وقوع آنها نسبتاً نادر بوده و به راحتی قابل درمان است. در صورت بروز عفونت در ایمپلنت چانه ، تنها کافی است ایمپلنت برداشته شود و پس از آن برای مدت مقرر شده از سوی پزشک ، آنتی بیوتیک مورد استفاده قرار گیرد.

ایمپلنت های قرار داده شده در چانه در طول روند پروتز ، در بیشتر موارد دائمی بوده و نیازی به جراحی مجدد پیدا نخواهند کرد. گاهی اوقات ، ایمپلنت جابجا یا عفونی می شود. البته در اکثر موارد ، عفونت موضعی بوده و بدون نیاز به برداشتن ایمپلنت با آنتی بیوتیک درمان می شود.

بی حسی لب پایین بعد از جراحی چانه

بی حسی لب پایین نیز جزو عوارض جراحی چانه است که وقوع آن بعد از جراحی ، بسیار قابل انتظار می باشد. البته جای خوشحالی است که این بی حسی ، حرکات لب را مختل نمی کند ، اما شرایطی را ایجاد می نماید که در آن گفتار و توانایی خوردن طبیعی به طور منفی تحت تاثیر قرار می گیرد. به نظر می رسد از بین همه مواردی که جراحی بر روی آنها انجام شده است ، بی حسی لب پایین شایع ترین عارضه جانبی بعد از عمل جراحی بوده است و بسیاری از بیماران بعد از عمل، از آن گلایه می کنند. بی حسی لب پایین بعد از جراحی زیبایی چانه می تواند برای مدت بسیار طولانی باقی مانده و در برخی موادر نیز به طور دائمی باشد. در صورت بروز چنین مشکلی ، درمانی برای آن وجود نخواهد داشت.

کبودی بعد از جراحی چانه

اساساً انتظار می رود که کبودی نیز با توجه به تهاجمی بودن این روند ، یکی از عوارض جراحی چانه باشد.  به یاد داشته باشید که در صورت بروز چنین مشکلی استفاده از کیسه های یخ می تواند کمک زیادی به رفع و فروکش کردن سریع تر کبودی بعد از عمل چانه نماید.

بزرگ بودن بیش از حد ایمپلنت یا عدم تناسب آن با صورت

گاهی اوقات پروتزی که در چانه بیمار برای ایجاد کانتور در صورت او قرار داده می شود ، برازنده صورت بیمار نبوده و بیمار و جراح احساس می کنند که این پروتز ، از نظر برآمدگی یا عرض ، برای صورت بسیار بزرگ است. اگر این اتفاق رخ دهد ، می توان آن را تعویض نمود. یکی دیگر از پدیده های روانی که گاهی اوقات در میان بیماران قرار گرفته تحت پروتز چانه مشاهده می شود ، این است که بیمار با چهره جدید خود احساس غریبگی می کند و نمی تواند با آن ارتباط مثبتی برقرار کرده و احساس می کند که چانه بر روی صورت او خوب به نظر نمی رسد و به اهداف خود دست نیافته است. بیمار در این شرایط ، چهره جدید خود را دوست ندارد و وقتی در آینه خود را نگاه می کند گویی خود را نمی شناسد. ولی این موضوع چندان نگران کننده نیست و تحت یک عمل جراحی ساده دیگر می توان تغییراتی را انجام داده و با اصلاح اندازه یا سایز ایمپلنت ، حس بهتری را برای تقویت توانایی ارتباط برقرار کردن بین بیمار و چهره جدید او ایجاد نمود.

زخم هایپرتروفیک یا درد مزمن پس از عمل چانه

ایجاد زخم های هایپرتروفیک یا دردهای مزمن ، جزو عوارض جانبی بسیار نادر بعد از جراحی محسوب می شوند. اسکار یا بر جای ماندن جای زخم بعد از جراحی ، موضوعی است که نمی توان انتظار وقوع آن را در صورت سپردن جراحی به دست یک جراح ماهر و با تجربه داشت. البته ، درد مزمن پس از قرار دادن پروتز دیده  شده و قابل انتظار می باشد و به تجربه ثابت شده است که این درد ، بعد از سپری شدن مدتی،  بهبود می یابد.

اختلال در عملکرد ماهیچه ای چانه - راز جراحی

اختلال در عملکرد ماهیچه ای چانه

یکی از بزرگ ترین و مهم ترین اختلالاتی که به عنوان عوارض جراحی پروتز چانه مطرح شده است اختلال در عملکرد های ماهیچه ای چانه می باشد که به دلیل قرار دادن ناصحیح ماهیچه ی منتالیس پس از قرار دادن پروتز به وجود می آید. اختلال در عملکرد ماهیچه های اطراف چانه می تواند بر اثر کم شدن حجم ماهیچه ها ، تحرک و جا به جایی ماهیچه ها از محل قرار گیری خود ، کشیده شدن تار های عضلانی یا بسته شدن و قرار داده شدن نادرست ماهیچه ها بر روی پروتز باشد. بروز چنین مشکلاتی می تواند موجب افتاده شدن چانه پس از بهبودی فرد شود. از سمتی دیگر این امکان وجود دارد تا ماهیچه ها دچار انقباضاتی شوند که در نهایت باعث بسته و جمع شدن و همچنین ایجاد فرو رفتگی در ظاهر چانه شود. این مشکل نه تنها برای فرد خطرناک و آزار دهنده است بلکه می تواند اعتماد به نفس افراد را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد. جا به جا شدن عضلات و ماهیچه کاهنده در چانه می تواند باعث به وجود آمدن این نوع مشکلات و عوارض جانبی شود. هر نوع تغییر و جا به جایی کوچک در عضلات منتالیس می تواند موجب افتاده شدن یا برگشتن لب پایینی به سمت بیرون شود که در این موارد بیمار از داشتن مشکلات در نحوه عملکرد دهان خود ابراز ناراحتی و شکایت می کند. این نوع عوارض جراحی چانه می تواند باعث جا به جا شدن پروتز یا فرسایش و تحلیل رفتن فک پایین نیز شود.

به یاد داشته باشید که پروتز در محلی قرار می گیرد که کاملا متحرک می باشد از همین رو آن را جزو دسته ایمپلنت های میکروموشن قرار داده اند. زیرا با حرکت لب و دهان در زمان غذا خوردن ، حرف زدن یا تغییر حالات صورت به مقدار بسیار کمی حرکت می کند. این موضوع می تواند موجب تغییراتی در استخوان های زیر ایمپلنت قرار داده شده در چانه شود. در صورتی که تحلیل یا همان فرسایش استخوان فک بیش از ۳ میلی متر باشد در نوع ۱ قرار داده می شود اگر میان ۳ تا ۵ میلی متر باشد ، ازنوع دو در صورتی که این میزان بیشتر از ۵ میلی متر باشد در دسته ۳ قرار می گیرد.

 از همین رو بهتر است در انتخاب جراح پلاستیک و زیبایی خود دقت داشته باشید و پزشکی را برای این کار انتخاب کنید که از تبحر ، تجربه و مهارت بسیار بالایی برخوردار است.

فرسایش استخوان چانه

یکی دیگر از عوارض جانبی جراحی چانه که در متن فوق نیز به آن اشاره شد فرسایش استخوان زیر ایمپلنت می باشد که متاسفانه بسیار شایع است. این عارضه اغلب در مواردی که پزشکان از ایمپلنت های سیلیکونی و ایمپلنت های سخت تر استفاده می کنند گزارش شده است.در صورتی که در زمان انجام عمل جراحی از تکنیک ساب پریوستیل استفاده نگردد ، می توان تا حدود بسیار زیادی از بروز چنین عارضه ای جلوگیری کرد. همچنین لازم به ذکر است که قرار دادن درست پروتز در ناحیه چانه و قرار دادن پوست آن به درستی تا حدودی می تواند از بروز عارضه فرسایش استخوان جلوگیری کند که تمامی این موارد به پزشک انتخابی شما بستگی دارد.

خونریزی بعد از جراحی چانه

خونریزی در ارتباط با هر نوع روش درمانی یا زیبایی که نیاز به تیغ جراحی و برش ناحیه ای بدن را دارد ، ممکن است همراه باشد. البته لازم به ذکر است که در حین قرار دادن ایمپلنت صورت این اتفاق به ندرت رخ خواهد داد. اما در صورت بروز نیازی به نگرانی نیست و می توان با انجام راهکار های مناسبی از جمله استفاده از گاز استریل آن را متوقف کنید. ولی در صورتی که خونریزی برای شما پیش آمد و شما نتوانستید آن را متوقف کنید بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید. این عارضه به گونه ای است که اگر شما نکات مراقبتی بعد از جینوپلاستی را رعایت کنید می توانید از بروز آن تا حد بسیار بالایی جلوگیری کنید. عدم مصرف دارو های رقیق کننده خون همچون آسپرین و دست نزدن به ناحیه تحت درمان بسیار مهم و حیاتی می باشد. امیدواریم با انتخاب یک پزشک مجرب و متبحر و همچنین رعایت نکات مراقبتی به هیچ یک از عوارض جانبی گفته شده در طول مقاله دچار نشوید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

  خانم های عزیزی که به خاطر بارداری های متعدد ، کاهش و افزایش وزن ، بالا رفتن سن یا اصلا به طور ژنتیکی سینه های کوچک و دفورمه ای دارند ، یا حتی اگر به سبب درمان بیماری سرطان بخشی یا تمام بافت پستان های خود را از دست داده اند ، مطلب پروتز سینه برایشان حتما بحث...

مقالات پربازدید

درخواست مشاوره

"(*)" indicates required fields

نام و نام خانوادگی(*)
جنسیت(*)

پرسش و پاسخ تکمیلی

4.3 3 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
صفا آشتی
صفا آشتی
2 سال قبل

مراقب غذا خوردن باید باشیم فشار وارد نشه

مقالات مرتبط

بوتاکس

بوتاکس

بوتاکس (Botox) ، عمدتاً به دلیل توانایی آن در کاهش دادن شکل ظاهری چین و چروک ها و جوانسازی صورت در میان همگان شهرت یافته است. این روند همچنین برای درمان مشکلاتی از قبیل اسپاسم گردن، عرق کردن زیاد، سردردهای میگرنی، کبد بیش فعال و تنبلی چشم نیز کاربرد دارد. در صورتی که...

لیفت سانترال لب

لیفت سانترال لب

لب ها عضوی در صورت می باشند که زیبایی و شادابی آن ها می تواند باعث زیبایی چهره شود. با بالا رفتن سن لب ها مانند دیگر اجزای صورت تحت تاثیر جاذبه حالت افتادگی پیدا می کنند. روش های مختلفی برای زیبا سازی لب وجود دارد که تزریق فیلر و پروتز لب از جمله این روش ها به شمار می...

باسن برزیلی

باسن برزیلی

شکل و تناسب باسن، فاکتور مهمی در جذابیت و داشتن یک اندام تراشیده می باشد. جراحی باسن برزیلی (BBL Butt Lift) ، می تواند با استفاده از تکنیک هایی از قبیل تزریق چربی ، شکل ظاهری پر تری را در باسن شما خلق کرده و کانتور باسن شما را بهبود بخشد، البته افرادی هستند که با...