| خانه 4 بلاگ 4 عوارض جراحی گوش

عوارض جراحی گوش

آذر ۱۴, ۱۴۰۱ | بلاگ | ۳۸ دیدگاه ها

عوارض جراحی گوش را در این بخش می خواهیم به طور دقیق و با جزئیات کامل بررسی کنیم . این جراحی همانند دیگر پروسه ها با هر دو هدف زیبایی و درمانی انجام می شود. برای کسب آگاهی بیشتر به مقاله جراحی گوش که پیش تر نوشته ایم مراجعه کنید. . اگر شما از ناهنجاری های گوش خود رنج می بردید و تمایل به برطرف کردن آن ها دارید، باید نسبت به تمام جوانب روند درمانی که اتخاذ کرده اید، آگاهی کامل داشته باشید. در این بخش تیم راز جراحی تمام اطلاعات مورد نیاز شما را درباره عوارض احتمالی و اثرات جانبی پس از اتوپلاستی در اختیار شما قرار داده ایم.

عوارض جراحی گوش - راز جراحی

عفونت بعد از جراحی گوش

عفونت پوست و غضروف یکی از رایج ترین عوارض جراحی گوش می باشد. همچنین این عارضه، موفقیت آمیز بودن پروسه را تهدید می کند. عفونت ایجاد شده پس از جراحی زیبایی گوش عموماً با مصرف داروهای آنتی بیوتیک درمان می شود. در صورتیکه عفونت درون بافت اسکار ایجاد شده باشد ( از عوارض کمیاب) ممکن است لازم باشد، برای برطرف سازی آن تحت عمل جراحی قرار بگیرید.

پس از عمل گوش، عفونت به مرور ایجاد شده و به طور کلی پس ۳ الی ۴ روز نمایان می شود.

موارد زیر به کاهش احتمال بروز عفونت کمک می کنند:

  • آماده سازی محیط جراحی به صورت کاملا استریل و ضدعفونی شده
  • تزریق داروی آنتی بیوتیک درون وریدی پیش از شروع پروسه
  • بکارگرفتن تکنیک دقیق و مطلوب برای جراحی همراه با رعایت بهداشت
  • استفاده از پمادهای آنتی بیوتیک پس از عمل

عفونت معمولاً با بروز التهاب پوست، ورم یا عدم تقارن در ناحیه جراحی شده، ترشح از محل جراحی و احساس درد شدید در گوش پدیدار می شود. دامنه عفونت ممکن است از یک سلولیت ساده شروع شود و به عفونت های شدید تر و فراگیرتری همچون  پریکندریت یا کندریت ختم شود. این دو عفونت، تغییرات قابل توجهی در ساختار بیرونی گوش بوجود می آورند.

  • نکروز (بافت مردگی) غضروف، اغلب نتیجه بروز عفونت است و به شکل پریکندریت نمایان خواهد شد. این عارضه اغلب به بد شکلی گوش منجر می شود. برای جلوگیری از وخیم تر شدن بدشکلی گوش لازم است بافت غضروفی مرده برداشته شود و درنهایت مرکز و محل ایجاد عفونت خارج شود.
  • نکروز پوست عموماً در نتیجه نقص در تکنیک جراحی بکار رفته و اعمال تغییرات خشن و بدون ملایمت به روی بافت های نرم و پوست پدید می آید. محتمل ترین فاکتورهای دخیل در این امر عبارتند از: سوزاندن بیش از حد بافت، ضعف در تشریح گوش در حین جراحی، هجوم خون رگهای خونی زیر پوست، پانسمان بسیار محکم و سفت.

برای درمان عوارض جراحی گوش ، در صورتی که بخش زیادی از بافت از بین رفته باشد، باید پیوند پوست انجام شود.

کاهش شنوایی بعد از عمل گوش

یکی از سوالات متدوالی که در خصوص عوارض جراحی گوش پرسیده می شود، این است که آیا این پروسه شنوایی را تهدید می کند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم این عارضه بسیار به ندرت رخ می دهند.

صدمه دیدن مجرای شنوایی گوش، به دلیل اعمال تغییرات عمده در حفره حلزونی گوش بیرونی ممکن است بر شنوایی تأثیر بگذارد.

قرینه نشدن گوش ها پس از جراحی

قرینه نشدن گوش ها پس از جراحی امکان پذیر است. در پی انجام جراحی و اعمال تغییر تنها بر روی یک گوش، این عارضه بروز می کند.

همچنین در صورت یکسان نبودن تکنیک استفاده شده در طول جراحی بر روی هر دو گوش یا مساوی نبودن میزان برداشت غضروف و پوست اضافی در جراحی کاهشی یا پیوند پوست و غضروف به طور نامتناسب در هریک از گوش ها طی جراحی افزایشی، می تواند سبب عدم تقارن ایجاد شده ، باشند.

به منظور برطرف سازی این ناهنجاری پیش آمده، لازم است جراحی ترمیمی انجام دهید.

  • تا حالا این همه اطلاعات مفید یک جا دیده بودین!؟ پس برای افزایش اطلاعاتتون درباره عوارض جراحی گوش ادامه مقاله رو بخونید.

اسکارهای کلوئیدی

پس از عمل در برخی موارد ، ممکن است در محل جراحی اسکارهای کلوئیدی ایجاد شود که از عوارض جراحی گوش محسوب می شود. علت تشکیل اسکارها ،تولید بیش از حد کلاژن در دوران بهبودی بعد از جراحی است که به صورت بافتی برجسته و زبر پدیدار می شوند.

احتمال بروز این عارضه در افرادی که پوست تیره تری دارند، بیشتر است.

اسکارهای کلوئیدی معمولاً پس از بهبود یافتن برش ها ایجاد می شوند.

تزریق تریامسینولون درون ناحیه کلوئیدی، به کاهش حجم این بافت ها کمک می کند. اما اسکارهای شدید و مقاوم تر ممکن است به درمان قوی تری نیاز داشته باشند.

اعمال تغییرات بیش از حد بر روی گوش

افراد برای رفع ناهنجاری ها و برطرف سازی فرم غیر طبیعی گوش، عمل زیبایی گوش انجام می دهند. حال امکان دارد در بعضی موارد عمل گوش به بدشکل شدن گوش منجر شود.

گاهی اوقات احتمال دارد در حین عمل، جراح (به ویژه  اگر مهارت کافی نداشته باشد)، بیش از حد نیاز، بافت، غضروف و پوست گوش را تغییر دهد. به عبارتی دیگر جراح متخصص گوش فردی را که میزان بافت و غضروف آن بیش از حد معمول است و شکل غیرطبیعی دارد ، جراحی می کند و بافت آن را بیش از حد معمول کاهش می دهد یا تغییرات اضافی بر گوش اعمال می کند؛ در نتیجه مجدداً گوش حالتی غیر معمول به خود می گیرد. مواردی که ممکن است در این حالت پیش بیاید:

  • نزدیک کردن بیش از حد گوش به سر
  • تغییر نامطلوب در ظاهر گوش
  • عدم تقارن گوش ها

به منظور درمان این عوارض جراحی گوش ، فرد باید عمل ترمیمی انجام دهد. در طی این عمل، جراح برای برطرف کردن نواقص ایجاد شده از جراحی پیش، از پیوند بافت استفاده می کند.

اثرات جانبی عوارض جراحی گوش - راز جراحی

اثرات جانبی عوارض جراحی گوش

علاوه بر عوارض عمل گوش اثرات جانبی نیز در پی دارد. اما این اثرات نسبت به عوارض گفته شده خطرات کمتری دارند، زودتر برطرف می شوند و پروسه درمانی آن ها آسان است. برخی از آن ها به درمان هم نیازی ندارند و خود به خود بهبود می یابند. با اینحال ممکن است برای مدتی کوتاه باعث رنجش شما شوند.

  • احساس درد پس از اتوپلاستی: به طورکلی میزان درد ناشی شده از عمل گوش ، اندک و خفیف است. در بیشتر موارد، این دردها با استفاده از داروهای مسکن و ضدالتهابی، تسکین می یابند. پس از جراحی دور تا دور سر و گوش های بیمار پانسمان می شود تا از میزان درد،  تا حدودی کم شود.

اگرچه وجود دردهای خفیف پس از جراحی امری طبیعی است اما در صورت طولانی و شدیدتر شدن آن ها ممکن است سبب بروز عارضه ای جدی تر شود. در این صورت بهتر است با پزشک خود تماس حاصل فرمایید.

  • سوزش و خارش: پس از جراحی زیبایی گوش به احتمال خیلی زیاد فرد در محل عمل، سوزش و خارش احساس می کند.

احساس خارش به دلیل وجود بخیه های جراحی در پشت گوش می باشد که بسیار آزار دهنده هستند. والدین کودکانی که تحت عمل زیبایی گوش قرار گرفته اند، باید بسیار مراقب باشند تا فرزندانشان بخیه ها را نکشند. پزشک توصیه می کند که کودکان به مدت یک هفته پس از عمل گوش در خانه بمانند.

سوزش از دیگر اثرات جانبی اتوپلاستی می باشد و با مصرف دارو میتوان آن را التیام بخشید. به طور معمول این اثرات مدت کوتاهی پس از جراحی، باید برطرف شوند. اگر سوزش بیش از حد معمول ، همچنان ادامه داشته باشد، پیشنهاد می شود که با پزشک مربوطه تماس بگیرید.

  • بی حسی: بسیاری از افرادی که تحت این جراحی زیبایی قرار گرفته اند، به میزان های مختلف، بی حسی در محل عمل را تجربه کرده اند. باتوجه به اینکه که رشته های عصبی درون و اطراف گوش برای ترمیم و بازسازی به زمان نیاز دارند، نداشتن احساس در قسمت هایی از گوش، برای مدتی امری طبیعی است.  بی حسی یا دیگر احساسات غیرطبیعی مربوط به رشته های عصبی می توانند چند روز یا چند ماه باقی بمانند. افرادی که گوش های آن ها بی حس است، باید به دقت از آن ها مراقبت کرده و از قرار دادن گوش ها در معرض گرما یا سرمای بیش از حد اجتناب کنند؛ زیرا ممکن است بدون آن که فرد متوجه شود به آن ناحیه آسیبی وارد شود، که در این صورت ممکن است عوارض جراحی گوش شدیدتری ایجاد شود.
  • لخته خون: ایجاد لخته خونی یکی دیگر از اثرات جانبی اتوپلاستی می باشد. جراح می تواند این لخته ها را با استفاده از سوزن خارج کند و یا آن ها را به حال خود رها سازد؛ زیرا پس از مدتی به صورت خود به خود بهبود می یابند.

درصورتی که خونریزی و تورم بیش از مدت مقرر ادامه پیدا کند، لازم است که فوراً به پزشک مراجعه کنید.

  • واکنش های آلرژیک: امکان دارد که برخی افراد نسبت به چسب جراحی و مواد دیگری که در طول پروسه و نیز پس از آن مورد استفاده قرار می گیرند ، حساسیت نشان دهند.
  • تورم و کبودی: وجود ورم و کبودی ملایم در محل جراحی، پس از عمل، پدیده معمول و نرمالی است. تشدید این اثرات موجب ایجاد درد بیشتر و یا حتی نشان دهنده عفونت می باشد. تغییر رنگ ایجاد شده به سبب کبودی پس از چند هفته برطرف می شود. تورم نیز پس از ۱۰ تا ۱۴ به تدریج از بین می رود.
  • اسکار و جای زخم: باید دانست که اسکار های ناشی شده از برش های جراحی دائمی هستند اما در پشت گوش یا درون چین خوردگی های آن پنهان می شوند.
  • مشکلات ایجاد شده به سبب بخیه ها: بخیه ها برای پیوند برش ها و حفظ شکل و فرم جدید گوش مورد استفاده قرار می گیرند. گاهی اوقات ممکن است این بخیه ها به سطح پوست راه پیدا کنند . در این صورت لازم است که توسط جراح کشیده شوند و از پوست خارج گردند. این امر سبب ایجاد تورم در آن ناحیه از پوست می شود. در برخی موارد ممکن است نیاز باشد مجدداً تحت عمل گوش قرار بگیرید.

راه های جلوگیری از عوارض جراحی گوش

هرچند که عارضه های جانبی بعد از عمل تا حدی طبیعی بوده و بخشی از روند جراحی به شمار می آیند ، با این حال رعایت برخی نکات موجب می شود تا از عوارض جدی پس از عمل جراحی ، جلوگیری شده و برخی از عارضه ها کنترل شوند. انتخاب بهترین جراح گوش ، خود از موارد مهمی است که موجب موفقیت و کسب رضایت مطلوب از نتیجه جراحی می شود. زمانی که عمل جراحی خود را به دست جراح متبحر و با تجربه می سپارید ، تکنیک های جراحی با دقت و ظرافت خاصی اجرا شده و از بروز مشکلات پس از عمل پیشگیری می شود.

از دیگر دلایل بروز عوارض بعد از عمل می توان به عدم رعایت نکات مراقبتی اشاره نمود. در واقع زمانی که بیمار نسبت به دستورالعمل های بعد از عمل بی توجه باشد ، ممکن است درگیر عارضه های جدی و خطرناک و گاه جبران ناپذیر شود. از این رو توصیه می شود به تمامی نکات مراقبت های بعد از عمل توجه داشته باشید و آن ها را رعایت کنید. در ادامه به مهم ترین مراقبت ها اشاره شده است :

  1. از مواردی که افراد بعد از عمل باید به آن توجه داشته باشند ، در رابطه با مصرف درست و به موقع آنتی بیوتیک ها و مسکن های تجویز شده بعد از عمل است. آنتی بیوتیک ها باید به موقع و کاملا سر وقت مصرف شوند تا تاثیر پذیری خوبی داشته باشند و مانع از بروز عفونت شوند. مصرف مسکن ها نیز به کاهش و تسکین درد کمک کرده و موجب می شود تا دوره نقاهت شما راحت تر سپری شود.
  2. باید در دوره ریکاوری و نقاهت از زخم و پانسمان خود به خوبی مراقبت نمایید و از خیس و مرطوب شدن پانسمان و زخم ها جلوگیری نمایید. بخیه های شما باید به کمک پمادهای تجویز شده به صورت مرتب ضدعفونی و یا شستشو شوند.
  3. یکی دیگر از نکات مراقبتی که بی توجهی به آن می تواند با عوارض جراحی گوش همراه باشد ، بی توجهی به نحوه خوابیدن بعد از اتوپلاستی می باشد. شما باید تا ۲ هفته از خوابیدن به روی گوش ها خودداری نمایید. این موضوع علاوه بر درد و ناراحتی که به دلیل فشار آوردن به گوش ها ایجاد می شود ، می تواند نتایج نهایی جراحی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل بهتر است تا زمانی که پزشک اجازه نداده است ، به صورت صاف و طاقباز استراحت نمایید ، برای راحتی بیشتر و کمک به کاهش ورم و کبودی در ناحیه گوش ها و صورت پیشنهاد می شود از دو بالش در زیر سر خود استفاده کنید.
  4. در انتها باید به این نکته متذکر شد ، از آنجایی که جراحی زیبایی گوش ، بیشتر در سنین کودکی انجام می شود ، والدین باید نسبت به رعایت این قوانین توجه داشته باشند و نکات مراقبتی را برای کودک خود توضیح دهند. همراهی و کمک والدین در انجام این پروسه در نهایت موجب می شود تا بدون ایجاد عارضه جدی ، نتیجه خوبی حاصل شود.

حرف آخر

حال که اطلاعات جامعی درباره عوارض جراحی گوش به شما دادیم دیگر تصمیم گیری با شماست، اما نکته حائز اهمیت این است که برای انجام جراحی به یک جراح ماهر مراجعه کنید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

  خانم های عزیزی که به خاطر بارداری های متعدد ، کاهش و افزایش وزن ، بالا رفتن سن یا اصلا به طور ژنتیکی سینه های کوچک و دفورمه ای دارند ، یا حتی اگر به سبب درمان بیماری سرطان بخشی یا تمام بافت پستان های خود را از دست داده اند ، مطلب پروتز سینه برایشان حتما بحث...

مقالات پربازدید

درخواست مشاوره

"(*)" indicates required fields

نام و نام خانوادگی(*)
جنسیت(*)

پرسش و پاسخ تکمیلی

4.9 47 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
38 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سارا نصر
سارا نصر
2 سال قبل

هیچ راهی نیست که جای بخیه نمونه؟

زهرا پارسا
زهرا پارسا
2 سال قبل

عوارض جراحی گوش مثل خونریزی تا چند روز طبیعیه؟

پارمیوا پورجهان
پارمیوا پورجهان
2 سال قبل

دوره نقاهت جراحی گوش چند روزه؟

الناز باقری
الناز باقری
2 سال قبل

چند وقت بعد از انجام جراحی گوش میشه ورزش کرد؟

پریسا حسینی
پریسا حسینی
2 سال قبل

هزینه ی اتوپلاستی چقدره

شهره کاظمی
شهره کاظمی
2 سال قبل

نقاهت اتوپلاستی چند وقته

رضا
رضا
2 سال قبل

ممکنه جای بخیه بعد از جراحی گوش عفونت کنه؟

هلیا بیاتی
هلیا بیاتی
2 سال قبل

عوارض جراحی گوش خیلی کافی و مفید بود ممنون از زحماتتون

حسن مردانه
حسن مردانه
2 سال قبل

فک نکنم عوارض داشته باشه تاحالا نشنیدم

پرنیان
پرنیان
2 سال قبل

جراحی باز هست ؟

نسرین احمدی
نسرین احمدی
2 سال قبل

گوش سوت می کشه خیلی بده

پروانه دولت بیگی
پروانه دولت بیگی
2 سال قبل

به کمخونی هم ربطی داری؟

مهرناز اشرفی
مهرناز اشرفی
2 سال قبل

خیلی دارم اذیت میشم یک ماه جراحی کردم

هاشم جعفری
هاشم جعفری
2 سال قبل

خون آبه بیاد بیرون از بعد جراحی طبیعی هست؟

سارا تماشا
سارا تماشا
2 سال قبل

تاحالا انجام ندادم ولی فک کنم درد شدیدی داشته باشه …

محدثه نجفی
محدثه نجفی
2 سال قبل

از بعد جراحی تا چند وقت باید پانسمان داشته باشه؟

داریوش سماوات
داریوش سماوات
2 سال قبل

لاله گوشم شل و بزرگه جراحی پلاستیک انجام میشه ؟

مرتضی قربانیان
مرتضی قربانیان
2 سال قبل

خون آبه میاد بیرون طبیعی هست؟

ایمان جعفری
ایمان جعفری
2 سال قبل

اگر عفونت باشه در همون هفته اول به وجود میاد

سپیده مقدم
سپیده مقدم
2 سال قبل

خیلی کبود و متورم میشه به مرور بهتره میشه

عاطفه عزیزی
عاطفه عزیزی
2 سال قبل

انگار سر داره منفجر میشه🤦‍♀️

سمیه شکری
سمیه شکری
2 سال قبل

هفته اول درد شدید هست ولی خیلی زود از بین می ره عوارض بعد عمل

ستایش سرو
ستایش سرو
2 سال قبل

بخیه از پشت هست؟

نازی امیری
نازی امیری
2 سال قبل

پرده استاش اسیب دیده باشه چطور درمان میشه ؟

زهرا حاجی بیگی
زهرا حاجی بیگی
2 سال قبل

سوزش کلافه کننده و البته زید نظر متخصص مسکن استفاده شود

نرگس خراسانی
نرگس خراسانی
2 سال قبل

بهتره توی زمستون جراحی گوش انجام بشه
توی فصل گرما کلافه میشه ادم

ناهید افشار
ناهید افشار
2 سال قبل

یکی از عوارض جراحی گوش ، کمشنوایی مقطعی میتونه باشه

نیاز خجسته
نیاز خجسته
2 سال قبل

عوارض جراحی گوش روی چشایی هم تاثیر داره؟

دنیا صمدی
دنیا صمدی
2 سال قبل

عوارض جراحی گوش میانی ، برهم خوردن تعادل هست ؟

ثنا حمیدی
ثنا حمیدی
2 سال قبل

عوارض جراحی گوش برای فردی که پرده گوش نداره به چه صورت هست ؟

سوسن سلیمانی
سوسن سلیمانی
2 سال قبل

عوارض جراحی گوش برای من خیلی سبک بود ماه پیش گوش میانی ضایعه ای رو برداشتم

هانیه ندافی
هانیه ندافی
2 سال قبل

اتوپلاستی افزایش نرخ داشته از شهریور ماه؟

سروش احمدی
سروش احمدی
2 سال قبل

اصلا فکر نمی کردم جراحی گوش عوارض داشته باشه

فرناز شریفی
فرناز شریفی
2 سال قبل

عوارض جراحی گوش قابل کنترل هست

مقالات مرتبط

بوتاکس

بوتاکس

بوتاکس (Botox) ، عمدتاً به دلیل توانایی آن در کاهش دادن شکل ظاهری چین و چروک ها و جوانسازی صورت در میان همگان شهرت یافته است. این روند همچنین برای درمان مشکلاتی از قبیل اسپاسم گردن، عرق کردن زیاد، سردردهای میگرنی، کبد بیش فعال و تنبلی چشم نیز کاربرد دارد. در صورتی که...

لیفت سانترال لب

لیفت سانترال لب

لب ها عضوی در صورت می باشند که زیبایی و شادابی آن ها می تواند باعث زیبایی چهره شود. با بالا رفتن سن لب ها مانند دیگر اجزای صورت تحت تاثیر جاذبه حالت افتادگی پیدا می کنند. روش های مختلفی برای زیبا سازی لب وجود دارد که تزریق فیلر و پروتز لب از جمله این روش ها به شمار می...

باسن برزیلی

باسن برزیلی

شکل و تناسب باسن، فاکتور مهمی در جذابیت و داشتن یک اندام تراشیده می باشد. جراحی باسن برزیلی (BBL Butt Lift) ، می تواند با استفاده از تکنیک هایی از قبیل تزریق چربی ، شکل ظاهری پر تری را در باسن شما خلق کرده و کانتور باسن شما را بهبود بخشد، البته افرادی هستند که با...