| خانه 4 بلاگ 4 عوارض پروتز باسن

عوارض پروتز باسن

خرداد ۲۳, ۱۴۰۱ | بلاگ | ۰ دیدگاه

امروزه ، یکی از معیارهای زیبایی اندام، داشتن یک باسن بزرگ و برجسته می باشد و اغلب زنان برای دست یافتن به آن، جراحی پروتز انجام می دهند. درست یا غلط بودن این معیار با توجه به سلایق و عقاید هر فرد مشخص می گردد. عمل زیبایی باسن و پروتز باسن به عنوان یک پروسه جراحی، درصدی از ریسک و خطر را به همراه دارد. در این بخش از راز جراحی برای شما عوارض پروتز باسن را به طور کامل توضیح داده ایم.

عوارض پروتز باسن در راز جراحی

عفونت پس از جراحی پروتز باسن

از آنجایی که در عمل زیبایی باسن، برش هایی بر روی پوست و بافت ایجاد می شوند، احتمال بروز عفونت پروتز باسن نیز افزایش می یابد. ریسک ابتلا به عفونت در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند بسیار بیشتر است. دلایل متعددی در وقوع این عارضه دخیل هستند که در ادامه آن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

عفونت پروتز باسن به دلیل تجمع باکتری و میکروب بر روی پوست، وقوع پیدا می کند و از طریق برش و شکاف های جراحی، به راحتی وارد بدن می شوند. حتی امکان دارد که باکتری در بدن تان وجود داشته باشد و انجام جراحی شرایط بروز عفونت را برای آن تسهیل کند. این عارضه در هر زمانی ممکن است نمود پیدا کند اما در یک ماه اول پس از عمل، احتمال وقوع آن بیشتر است.

یکی از عواملی که بعد از عمل به عفونت پروتز باسن منجر می شود، رخ دادن خطای جراحی است. اگر بهترین جراح پروتز باسن در زمینه عمل زیبایی باسن با پروتز از تخصص کافی برخوردار نباشد، تجمع عوامل بیماری زا باکتریایی افزایش می یابد. استفاده از ابزارهای جراحی آلوده و غیر استریل و همچنین تمیز نبودن دست ها، احتمال ورود باکتری و میکروب به بدن را افزایش می دهد.

علاوه بر این، تعداد زیادی از افرادی که عمل کرده اند، نکات و مراقبت های مربوط به دوره ریکاوری را جدی نمی گیرند. این امر نیز در بروز عفونت و عوارض پروتز باسن تأثیر گذار است. پس از عمل، شما باید محل برش های جراحی را کاملاً تمیز نگه دارید و از لمس آن ناحیه اجتناب کنید. همچنین بایستی داروهای آنتی بیوتیک خود به طور کامل و طبق دستور پزشک، را مصرف نمایید.

افرادی که به دیابت دچار هستند، نسبت به سایر افراد، به میزان بیشتری در معرض خطر ابتلا به عفونت پروتز باسن قرار دارند. زیرا سیستم ایمنی آن ها ضعیف بوده و روند بهبودی جراحت های ایجاد شده، برای آنان کند می باشد. از این رو شرایط جهت بروز عفونت مهیا می شود.

عفونت پس از پروتز باسن در سه سطح مختلف نمود پیدا می کند. عفونت سطحی، تنها برش های جراحی و پوست را درگیر می سازد که با مصرف داروی آنتی بیوتیک می توان آن را درمان کرد.

از طرفی دیگر آلوده شدن بافت های زیرین به عامل باکتریایی یا میکروب، زمانی رخ می دهد که عفونت سطحی درمان نشده و به مرور به بافت های مجاور سرایت کرده باشد. در این سطح، ماهیچه و عضلات باسن نیز درگیر عفونت می شوند. در این مرحله، پزشک برای درمان به تزریق درون وریدی داروی آنتی بیوتیک روی می آورد.

حال در صورت عدم درمان سطح قبلی، عفونت پروتز پدید می آید که می تواند سلامتی فرد را به خطر بیندارد. اولین نشانه آلوده شدن پروتز به باکتری، خروج ترشحات چرکی از محل بخیه ها به همراه خونابه می باشد. درد شدید و بوی بد در ناحیه باسن از دیگر علائم عفونت ایمپلنت هستند.

عدم تقارن بعد از عمل پروتز باسن

یکی دیگر از عوارض پروتز باسن که برخی افراد ممکن است با آن مواجه شوند، عدم تقارن هر دو ناحیه سرینی باسن است. همان طور که می دانید، فرم نهایی باسن، با گذشت چند هفته یا چندین ماه از جراحی و برطرف شدن تورم و کبودی آن، نمایان می شود. در این مدت، احتمال آن که عدم قرینگی در باسن مشاهده شود نیز وجود دارد. زمان در نظر گرفته شده؛ جهت دستیابی به نتیجه نهایی عمل پروتز، حدود ۳ ماه می باشد. اگر پس از این بازه زمانی، نواحی سرینی باسن همچنان نامتقارن باقی بمانند، نشانه آن است که این عارضه ماندگار خواهد بود و صرفاً با انجام جراحی برطرف می شود.

از جمله علت های یکسان نبودن دو طرف باسن بعد از جراحی، عدم تقارن فرم اصلی آن می باشد. منظور این است که پیش از جای گذاری ایمپلنت، به طور طبیعی دو قسمت سرینی باسن با یکدیگر قرینه نیستند. در این صورت جراح باید این عیب ظاهری را هنگام عمل در نظر بگیرد و برای حل این مشکل از دو ایمپلنت با سایزهای مختلف استفاده کند.

تکان خوردن یا جا به جا شدن پروتز باسن نیز می تواند تقارن آن را بر هم زند. به منظور کاهش احتمال جا به جایی ایمپلنت، بهتر است که جراح آن را زیر یا در میان عضلات سرینی قرار دهد. جهت حل این مشکل، متخصص زیبایی انجام یک عمل ترمیمی را پیشنهاد می کند که طی آن، پروتز را مجدداً در محل اصلی خود قرار می دهد.

بروز بافت اسکار که سبب تغییر شکل بافت باسن می شود نیز در امر عدم تقارن دخیل است. در صورت تشکیل اسکار که ناشی از عوارض پروتز باسن است، جراح با انجام یک جراحی، ایمپلنت خارج کرده و بافت اسکار را بر می دارد. چند ماه بعد، فرد می تواند مجدداً برای عمل بزرگ کردن باسن با پروتز اقدام نماید.

جا به جایی پروتزهای باسن

پروتزهای باسن به دلیل ساختار محکم شان، در برابر پارگی بسیار بسیار مقاوم هستند؛ اما از سوی دیگر احتمال دارد که بعد از عمل از محل اصلی خود جدا شده و جا به جا شوند. در صورتی که ایمپلنت بر روی ماهیچه های سرینی قرار گرفته باشد، ریسک تکان خوردن آن بیشتر خواهد بود؛ چرا که در این حالت، بافت به میزان کافی، پروتز را پوشش نمی دهد. البته که این مشکل حل شدنی است؛ بدین نحو که جراح باید آن ها را زیر عضلات یا میان ماهیچه های سرینی باسن قرار دهد. در این نواحی بافت ها کاملاً ساختارهای سلیکیونی را پوشش داده و در محل نگه می دارد.

چنانچه پروتزها به هر دلیلی جا به جا شوند، شکل و سایز باسن شما را تغییر می دهند. در این شرایط بایستی به جراح پلاستیک مراجعه کنید تا او معاینات لازم را به عمل آورد. معمولاً انجام جراحی ترمیمی بهترین راه حل می باشد. متخصص زیبایی با شکاف دادن برش های ناشی از نخستین عمل، ایمپلنت ها را خارج می کند و مجدداً آن ها را به طور صحیح و در محل مناسب قرار می دهد.

عدم استفاده از پروتز با سایز مناسب، یکی دیگر از علت های تکان خوردن یا چرخش آن ها می باشد. زیرا به دلیل متناسب نبودن اندازه ایمپلنت، به درستی در محل قرار نمی گیرد و بعد از مدتی جا به جا می شود. در این حالت نیز شما باید تحت جراحی ترمیمی قرار بگیرید.

درد شدید بعد از عمل پروتز باسن

اولین سؤالی که شمار زیادی از داوطلبان عمل بزرگ کردن باسن با پروتز، از جراح پلاستیک می پرسند به مدت و شدت درد پس از عمل و عوارض پروتز باسن مربوط می شود. در طول عمل زیبایی باسن، جراح بر روی بافت ها، تا حدی که به ماهیچه های سرینی برسد ، برشی را ایجاد می کند. بنابراین انتظار می رود تا زمان بهبودی کامل بافت ها و ماهیچه ها، فرد درد نسبتاً زیادی را متحمل شود. با توجه به این که روند بهبودی ماهیچه  نسبت به بافت ها کندتر پیش می رود، طی یک هفته اول در ناحیه باسن درد احساس خواهید. حتی پس از یک هفته در صورت پرداختن به فعالیت های فیزیکی شدید، این عارضه به میزان بیشتری نمود پیدا می کند.

به این نکته نیز توجه داشته باشید که میزان درد ممکن است برای همه یکسان نباشد. عموماً درد ناشی از برش های جراحی با مصرف داروهای مسکن تجویز شده از جانب پزشک، قابل کنترل خواهند بود. اما اگر به مرور، بر شدت آن افزوده شود و حتی در برابر داروهای ضد درد مقاومت نشان دهد، علاوه بر این با تب شدید همراه باشد، می تواند بروز عفونت را نشان دهد. در این صورت باید با جراح مربوطه تماس گرفته و از او کمک و راهنمایی بخواهید.

از آنجایی که درد بعد از پروتز باسن تا حدودی شدید بوده و برای بهبودی کامل به زمان زیادی نیاز دارد ، جهت جلوگیری از تشدید آن، بهتر است به مدت ۴ هفته بعد از پروسه، ورزش های فیزیکی و پرفشار را به طور کامل متوقف سازید. تمرینات وزنه برداری یا دوچرخه سواری حداقل تا ۳ ماه باید کنار گذاشته شوند.  جهت تسکین بخشیدن درد نیز می توانید از کمپرس یخ  استفاده کنید.

اسکار بعد از پروتز باسن

لازم است این نکته را گوشزد کنیم که برای جای گذاری ایمپلنت ها درون باسن، جراح باید یک برش طویل و عمیقی را ایجاد نماید تا بتواند آن ها را در محل مناسب قرار دهد. در نتیجه بر جای ماندن یک اسکار بزرگ پس از عمل، دور از ذهن نیست.

به دلیل گسترده و عمقی بودن شکاف ها، به طور طبیعی ۴ الی ۸ هفته زمان می برد تا این جراحت ها به طور کامل بهبود یابند که البته زمان کمی نیست. هر چه مدت مورد نیاز برای بهبودی برش ها بیشتر باشد، احتمال تشکیل اسکار ناشی از عوارض پروتز باسن نیز افزایش می یابد. در ضمن فرد باید بسیار جدی و دقیق مراقبت ها و اقدامات لازم بعد از عمل را انجام دهد.

بزرگی برش ها به اندازه و فرم ایمپلنت بستگی دارد. بنابراین اگر تمایل دارید که از یک پروتز بزرگ و برجسته استفاده کنید، باید ریسک تشکیل اسکار و نمایان بودن آن را هم بپذیرید. این نکته را هم متذکر شویم که ها ممکن است اثر آن ها حتی تا سال ها بعد از عمل نیز باقی بماند.

برش های جراحی برای قرار دادن پروتزها ، در فرورفتگی میان دو ناحیه سرینی باسن ایجاد می شوند. جهت برش دهی آن قسمت، جراح از دو تکنیک استفاده می کند؛ یک برش در مرکز یا دو برش به صورت منحنی بر روی هر یک از برآمدگی های باسن. هر چند هر دو روش مورد استفاده برای ایجاد شکاف، با پوشیدن لباس زیر، پوشش داده می شوند اما چنانچه ایمپلنت های مورد استفاده بسیار بزرگ باشند، به تبع آن برش های ایجاد شده نیز طویل تر خواهند بود؛ در نتیجه اسکارها در آن ناحیه، حتی در صورت استفاده از لباس زیر، قابل رؤیت خواهند بود.

بعد از اتمام پروسه، جراح در محل برش ها درن هایی را قرار می دهد تا خونابه از آن خارج شده و از بروز سروما جلوگیری کند اما امکان دارد در آن قسمت یک اسکار، به شکل دایره ای کوچک، بر جای گذارد.

با گذشت ۵ الی ۶ ماه، اسکارها به هاله قرمز رنگی مبدل شده و بعد از این مدت به تدریج کمرنگ می شوند. قرمزی محل برش ها پس از مدتی به رنگ سفید تغییر پیدا می کند و تا حدودی محو می شوند اما نه به طور کامل. هر چه پوست فرد تیره تر باشد، اثر برش ها نمایان تر خواهد بود و جهت بهبودی و محو شدن به زمان بیشتری نیاز خواهند داشت.

تجمع مایع بعد از پروتز باسن

تجمع مایع یا سروما یا احتباس مایعات در زیر پوست، یکی دیگر از عوارض پروتز باسن است که امکان دارد بعد از این عمل با آن روبرو شوید. سروما زمانی نمود پیدا می کند که مایعات بدن، در زیر پوست تجمع یابند. عموماً این عارضه بلافاصله پس از پایان پروسه یا چندین هفته بعد و در محل برش های ایجاد شده، رخ می دهد.

به سبب آن که جراح برش گسترده ای بر روی باسن ایجاد می کند و طی آن رگ های خونی یا بافت ها تا حدودی صدمه می بینند، مایعات بدن برای جمع شدن در آن ناحیه تحریک می شوند.

به منظور کاهش احتمال احتباس مایعات که یکی از عوارض پروتز باسن است، پزشک درن هایی را در محل برش ها جای گذاری می کند تا خون و مایعات اضافه به جای جمع شدن زیر سطح پوست، از طریق آن خارج شوند. این لوله ها با توجه به شرایط فرد، ممکن است تا چند ساعت یا چند هفته در بدن باقی بمانند. اما پس از برداشتن  آن ها همچنان بروز سروما، امکان پذیر است.

از جمله فاکتورهایی که در شکل گیری سروما دخیل هستند، عبارتند از:

  • آسیب دیدن بافت ها در طول عمل جراحی و شدت صدمه
  • مدت زمان پروسه جای گذاری ایمپلنت باسن
  • تعداد و نوع برش های ایجاد شده
  • واکنش بدن نسبت به تغییرات اعمال شده

در صورت خفیف و متعادل بودن تجمع مایعات بدن، مشکل چندانی برای سلامتی فرد ایجاد نمی شود و بعد از مدتی خود به خود بهبود می یابد. اما چنانچه بر میزان احتباس مایعات افزوده شود، ممکن است منجر به بروز عفونت یا آبسه شود.

همان طور که مطالعه کردید، جراحی ایمپلنت باسن می تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد. عموماً عوارض پروتز باسن در صورتی که به موقع درمان شوند ، مشکلی ایجاد نمی کنند. اما در صورت اهمیت ندادن به آن ها، مشکلات ایجاد شده به مرور تشدید می شوند و سلامتی شخص را به خطر می اندازند. هر شخصی که می خواهد عمل بزرگ کردن باسن انجام دهد باید از دشواری های احتمالی پس از آن نیز مطلع باشد تا در صورت بروز علائم، فوراً متوجه غیرطبیعی بودن شرایط شود و به پزشک مربوطه مراجعه نماید.

خونریزی بعد از عمل پروتز باسن

با توجه به اینکه این جراحی با ایجاد برش بر روی پوست به انجام می رسد ، پس احتمال این که یکی از عوارض پروتز باسن بعد از عمل ، خونریزی باشد ، وجود دارد. البته که همه کسانی که عمل پروتز انجام داده اند ، لزوماً درگیر خونریزی شدید نمی شوند. اما باید این را بدانید تا زمانی که جراحت ها بهبودی کامل پیدا نکرده اند و به اصطلاح بخیه ها کاملاً جوش نخورده باشند ، همچنان ریسک خونریزی بیش از حد وجود دارد. به بیانی دیگر ، در شرایط عادی انتظار می رود با گذشت شش هفته از ایمپلنت باسن ، برش های جراحی بهبودی کامل پیدا کنند ؛ بدین ترتیب در این ۶ هفته ریسک بروز خونریزی همراه شما خواهد بود. اگر که به دیابت مبتلا باشید یا مراقبت های پس از جراحی را به درستی به انجام نرسانید ، ینی به کارهایی بپردازید که باعث وارد شدن فشار به باسن شوند ، به میزان بیشتری در معرض این عارضه قرار خواهید گرفت. در صورتی که خونریزی بیش از حد ادامه پیدا کند ، باعث بروز درد و ورم در ناحیه جراحی شده می شود و گاهی برای متوقف کردن آن ، انجام یک جراحی دیگر الزامی خواهد بود.

انقباض کپسولی بعد از جراحی زیبایی باسن با پروتز

انقباض کپسولی هم یکی از عوارض پروتز باسن است که احتمال دارد بعد از عمل بزرگ کردن باسن با پروتز به وقوع بپیوندد. انقباض کپسولی زمانی نمود پیدا می کند که برش های ایجاد شده برای قرار دادن ایمپلنت ها درون باسن ، به اسکار تبدیل می شوند و اسکارهای ایجاد شده می توانند با منقبض شدن به طور مداوم به پروتزها فشار وارد کنند. تحت فشار قرار گرفتن مداوم ایمپلنت ها باعث تغییر فرم باسن شده و دردهای جسمانی را برای فرد به همراه دارد. در بازه زمانی ۲ الی ۳ ماه اول بعد از عمل احتمال وقوع این عارضه بیشتر است و بعد از این بازه به طرز قابل توجهی احتمال بروز آن کاهش پیدا می کند. برای این که درگیر انقباض کپسولی نشوید ، مراقبت ها و مصرف داروهایی که به بهبودی زخم ها مربوط می شوند را به طور جدی پیگیری کنید.

تغییر در میزان حس و تحریک پذیری پوست در محل جراحی

پس از عمل بزرگ کردن باسن ممکن است در نقطه ای که تحت جراحی قرار گرفته است ، در حس طبیعی پوست تغییری ایجاد شده یا از بین برود. زمانی که برش های جراحی ایجاد می شوند ، این احتمال وجود دارد که رشته های عصبی آسیب ببینند. این را هم بدانید که وقوع این عارضه تنها در زمان انجام عمل جراحی امکان پذیر است. البته بی حس شدن پوست در اکثر مواقع عوارض پروتز باسن موقتی می باشد و با گذشت ۳ الی ۶ هفته با ترمیم رشته های عصبی ، آن ناحیه مجدداً به حالت اولیه خود باز می گردد. البته این را هم باید بگوییم که اگر به رشته های عصبی ، آسیب شدیدتری وارد شود ، این احتمال هست که بی حسی آن نقطه به طور دائمی باقی بماند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

  خانم های عزیزی که به خاطر بارداری های متعدد ، کاهش و افزایش وزن ، بالا رفتن سن یا اصلا به طور ژنتیکی سینه های کوچک و دفورمه ای دارند ، یا حتی اگر به سبب درمان بیماری سرطان بخشی یا تمام بافت پستان های خود را از دست داده اند ، مطلب پروتز سینه برایشان حتما بحث...

مقالات پربازدید

درخواست مشاوره

"(*)" indicates required fields

نام و نام خانوادگی(*)
جنسیت(*)

پرسش و پاسخ تکمیلی

4.3 6 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مقالات مرتبط

بوتاکس

بوتاکس

بوتاکس (Botox) ، عمدتاً به دلیل توانایی آن در کاهش دادن شکل ظاهری چین و چروک ها و جوانسازی صورت در میان همگان شهرت یافته است. این روند همچنین برای درمان مشکلاتی از قبیل اسپاسم گردن، عرق کردن زیاد، سردردهای میگرنی، کبد بیش فعال و تنبلی چشم نیز کاربرد دارد. در صورتی که...

لیفت سانترال لب

لیفت سانترال لب

لب ها عضوی در صورت می باشند که زیبایی و شادابی آن ها می تواند باعث زیبایی چهره شود. با بالا رفتن سن لب ها مانند دیگر اجزای صورت تحت تاثیر جاذبه حالت افتادگی پیدا می کنند. روش های مختلفی برای زیبا سازی لب وجود دارد که تزریق فیلر و پروتز لب از جمله این روش ها به شمار می...

باسن برزیلی

باسن برزیلی

شکل و تناسب باسن، فاکتور مهمی در جذابیت و داشتن یک اندام تراشیده می باشد. جراحی باسن برزیلی (BBL Butt Lift) ، می تواند با استفاده از تکنیک هایی از قبیل تزریق چربی ، شکل ظاهری پر تری را در باسن شما خلق کرده و کانتور باسن شما را بهبود بخشد، البته افرادی هستند که با...