| خانه 4 بلاگ 4 عوارض کاشت مو

عوارض کاشت مو

شهریور ۸, ۱۴۰۱ | بلاگ | ۱ دیدگاه

با گذشت زمان، به دلایل متعددی همچون افزایش سن، استرس، تغذیه نامناسب و غیره،  فرد به ریزش مو دچار می شود که در صورت عدم جلوگیری و تشدید این پروسه، می تواند طاسی سر را در پی داشته باشد. در این شرایط کاشت مو بهترین راه حل برای رفع این مشکل در نظر گرفته شده است. پیش از اقدام برای این روند زیبایی، باید نسبت به عارضه های پس از آن نیز آگاهی داشته باشید تا بتوانید با دید باز تصمیم گیری کنید و در صورت وقوع هر یک از آن ها گزینه درمان مناسب را اتخاذ نمایید. در این مقاله از راز جراحی ، تمام جزئیات مربوط به عوارض کاشت مو را در اختیارتان قرار داده ایم؛ پس حتماً این مقاله را تا پایان مطالعه فرمایید.

عوارض کاشت مو

عوارض کاشت مو در مردان و زنان

ممکن است الگوهای ریزش مو و طاسی آقایان و خانم ها مشابه یکدیگر نباشند؛ اما تکنیک های مورد استفاده جهت عمل پیوند فولیکول مو، برای تمام آنان یکسان است. بدین نحو می توان گفت که نوع عوارض کاشت مو در زنان و مردان با یکدیگر تفاوتی ندارند. با این حال، معمولاً زنان به دلیل داشتن روحیه ای حساس تر نسبت به مردان، ریزش مو فشار روانی بیشتری به آن ها وارد می کند. این امر برای عارضه های احتمالی پس از عمل نیز صدق می کند. زیرا که آنان با هدف زیبایی نسبت به انجام چنین عملی اقدام کرده اند؛ پس قطعاً وقتی شاهد نتیجه ای عکس آن باشند، بر روحیه شان را اثر منفی می گذارد.

عوارض کاشتن موی سر

حالا می خواهیم ببینیم که اصلاً کاشتن مو چه عوارضی دارد. در مقالات پیشین اشاره کردیم که برای پیوند مو، تکنیک های متعددی مورد استفاده قرار می گیرند. عارضه هایی که پس از جراحی به هر یک از روش های موجود بروز پیدا می کنند، تا حد بسیار زیادی مشابه هستند. اما از آنجایی که تیم راز جراحی نکته ای را از قلم نمی اندازد، موارد مغایر موجود در این زمینه را نیز برایتان نوشته ایم.

  • عوارض آمپول بی حسی کاشت مو

معمولاً واکنش بدن نسبت به داروی بی حسی یا بیهوشی، به دلیل استرس و اضطراب قبل از عمل می باشد. هر چند واکنش های آلرژیک نسبت به آمپول بی حسی، به ندرت نمود پیدا می کنند، اما متخصصان زیبایی پیش از پروسه و برای محکم کاری، تست های مربوطه را انجام می دهند. یکی از اثرات جانبی داروی بی حسی، مسمومیت می باشد. این مورد زمانی اتفاق می افتد که مدت زمان جراحی طولانی شده  و در همین راستا داروی بی حسی بیشتری نیز به فرد تزریق می شود. از این رو، امکان دارد متخصص زیبایی، فرایند پیوند مو را در دو جلسه جداگانه انجام دهد تا مانع از بروز مسمومیت دارویی شود.

  • از دست دادن هوشیاری به طور موقت

این نوع عوارض کاشت مو به سبب طولانی مدت بودن جراحی و تغییر پوزیشن ناگهانی از حالت دراز کشیده به حالت ایستاده، بروز پیدا می کند. دلایل دیگری که باعث بی هوشی موقت یا به اصطلاح غش کردن فرد می شوند عبارتند از درد، دهیدراته بودن ( کم بودن آب بدن) و افت قند خون. در صورت تزریق داروی بی حسی و بی هوشی به طور مطلوب، استرس مربوط به درد در طول عمل، به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. مصرف آب به میزان کافی نیز می تواند ریسک از دست دادن هوشیاری را پایین بیاورد.

  • عفونت پس از کاشتن مو

یکی از نگرانی های مشترک بیماران برای انجام جراحی، احتمال بروز عفونت پس از آن است. ورود باکتری و میکروب به بدن زمانی رخ می دهد که عمل کاشت موی سر در یک محیط آلوده انجام پذیرد و ابزار بکار گرفته شده غیر استریل باشند. ضمناً در صورتی که فرد به بیماری هایی همچون دیابت کنترل نشده مبتلا باشد، بیشتر در معرض عفونت پس از عمل قرار می گیرد. زیرا، به دلیل سیستم ایمنی ضعیف شان و کند بودن روند بهبودی محل برداشت و کاشت ، عوامل بیماری زا فرصت بیشتری برای تجمع در محل برش ها پیدا می کنند.

در صورت ابتلا به عفونت، احتمال تشکیل اسکار افزایش می یابد که می تواند بر نتیجه بدست آمده از پیوند مو، اثر منفی بگذارد و مو در آن ناحیه به صورت ناهمگون رشد کند. چنانچه عفونت ایجاد شده به حال خود رها شود، احتمال دارد که به بافت های عمقی تر نیز سرایت کند و در موارد بسیار نادر به عفونت خون منجر شود.

در تکنیک FUT ، برش بزرگ تر و طویل تری ایجاد می شود؛ در نتیجه روند بهبودی آن طولانی تر خواهد بود. از این رو ریسک بروز عفونت در این روش، در مقایسه به دیگر روش ها، زیادتر است.

به منظور درمان عفونت، بهترین دکتر کاشت مو مصرف داروهای آنتی بیوتیک و استفاده از شامپوهای آنتی باکتریال را توصیه می کند. همچنین امکان دارد او جهت تسهیل دوره بهبودی، به تخلیه آبسه های چرکی نیز بپردازد.

  • فولیکولیت 

التهاب و تورم فولیکول های مو را فولیکولیت می نامند که معمولاً به صورت برآمدگی های قرمز رنگ ،همانند آکنه، به نظر می رسند. این عوارض کاشت مو عموماً با گذشت چند هفته یا چند ماه از عمل ، نمود پیدا می کند. از جمله فاکتورهای دخیل در این امر می توان به موهای رشد کرده، تجمع عوامل بیماری زا باکتریایی در محل کاشت و آلوده بودن فولیکول موی پیوندی اشاره کرد. گاهی اوقات نیز به سبب عدم تجربه جراح، او فولیکول مو را در عمق بسیار زیادی از محل کاشت قرار می دهد و بروز عفونت را تحریک می کند.

البته این عارضه قابل درمان می باشد؛ بنابراین چنانچه متوجه بروز فولیکولیت شُدید، فوراً برای رفع آن اقدام نمایید. به هیچ عنوان محل ملتهب شده را با ناخن خراش ندهید و در صورت پوسته پوسته شدن آن ناحیه، از برداشتن پوسته ها اجتناب کنید.

برای درمان عارضه التهاب فولیکول مو، لازم است که در طول روز، با استفاده از صابون یا شامپو آنتی باکتریال ، ۳ الی ۴ مرتبه محل آلوده به باکتری را شستشو دهید. سپس با یک حوله تمیز ناحیه مورد نظر را خشک کنید. مراقب باشید که حوله را بر روی سر و موهای خود مالش ندهید. در ضمن در این مدت باید از داروهای آنتی بیوتیک استفاده نمایید تا شدت عفونت کنترل شود.

عوارض کاشت مو به روش SUT ((Suction Assisted Follicular Extraction and Re-implantation

درست است که هدف از ابداع تکنیک SUT ، برطرف سازی معایب و کاهش احتمال بروز عارضه های سایر روش های پیوند مو می باشد، اما بدان معنا نیست که خود آن ۱۰۰ درصد بدون عیب بوده و هیچ اثر جانبی یا عوارضی را به دنبال ندارد. البته شدت آسیب های وارده از جانب روش SUT کمتر است ولی باز هم باید نسبت به آن ها آگاه باشید:

  • ورم ناحیه پیشانی
  • ریزش موهای طبیعی خود که البته ۳ الی ۴ ماه بعد از جراحی رخ می دهد
  • التهاب فولیکول
  • بی حس بود ناحیه پیوند که موقتی بوده و بعد از چند هفته برطرف می شود
  • تأخیر در رشد موهای پیوندی و رشد آن ها به طور غیر یکسان
  • تغییر رنگ موهای کاشته شده

عوارض کاشت مو با لیزر

در وهله اول لازم است این نکته را گوشزد کنیم که نباید فریب تبلیغات مربوط به کاشت با لیزر را بخورید. می پرسید چرا؟ زیرا در حقیقت چنین تکنیکی وجود ندارد. اصل قضیه این است که  طی روند پیوند مو، از دستگاهی استفاده می شود که دارای سوزن های لیزری است و  آن ها برای برش، برداشتن و قرار دادن فولیکول های مو کاربرد دارند. در این عمل ، حرارت پرتوهای لیزر هیچ دخالتی ندارند. دقت کنید زمانی که از انجام فرایندی به کمک لیزر صحبت می شود، منظور بکارگیری و اثرگذاری حرارت و گرمای ناشی شده از آن ها در پروسه است.

در صورت امکان پذیر بودن جراحی پیوند مو با لیزر ، حرارت های اشعه ها، به بافت و فولیکول های مو و برش های ایجاد شده، آسیب می رسانند و خونرسانی را مختل می سازند. در صورت کند شدن گردش خون به آن ناحیه ، روند بهبودی آهسته پیش می رود و شرایط را برای بروز عفونت و تشکیل اسکار فراهم می کند.

معایب کاشت مو

همچون هر رویه پزشکی دیگر، پیوند مو نیز معایب و نکات منفی را در پی دارد و هر شخصی که می خواهد تحت این جراحی قرار گیرد، لازم است از این موارد آگاهی داشته باشد. معایب و عوارض کاشت مو را نباید با یکدیگر اشتباه بگیرید. عوارض، ناشی از عدم کارآزمودگی جراح یا مراقبت نکردن فرد بوده اما معایب در حقیقت ویژگی های منفی پروسه می باشند.

هزینه بالا: یکی از بزرگترین عیب های این جراحی هزینه بر بودن آن است و حتی امکان دارد بسیاری از افراد از عهده مبالغ آن بر نیایند. می توانید پیش از صرف هزینه کلان، ابتدا سایر راه حل ها همچون تغییر رژیم غدایی، تنظیم خواب، استفاده از مواد شوینده مناسب و غیره را امتحان کنید تا در صورت جواب دهی به ریزش مو، دیگر به سراغ این روش نروید.

دوره و مدت ریکاوری: هرچند بسیاری از افراد، ۳ روز پس از عمل می توانند مجدداً به محل کار خود بازگردند، اما به طور کلی دوره ریکاوری این پروسه کمی چالش برانگیز می باشد. در این مدت فرد، ورم، درد و کبودی چشمگیری را تجربه می کند.

خط جدید رویش مو: اغلب اوقات، پس از کاشت ، خط طبیعی رویش موی شما از میان می رود و موهای کاشته شده محل رویش جدید را ایجاد می کنند. در هر حالت راستای جدید رویش مو، نمی تواند به اندازه راستای قدیمی، طبیعی به نظر رسد.

تشکیل اسکار: احتمال وقوع اسکار پس از پیوند مو، بسیار بسیار زیاد است. بعد از عمل ، جراحت های کوچک و غیر قابل رویتی در محل جای گذاری فولیکول های مو باقی می مانند. به طور معمول این اسکارها در معرض دید نمی باشند مگر آن که فرد موهای خود را با تیغ بتراشد.

پروسه برگشت ناپذیر: منظور از برگشت ناپذیر بودن پروسه این است که چنانچه در طول عمل، جهت و راستای قرارگیری فولیکول های مو نادرست باشند یا در دوره ریکاوری تکان خورده و جا به جا شوند، جراح نمی تواند مجدداً فولیکول های پیوند داده شده را بر دارد و در جهت و محل صحیح خود قرار دهد. در صورت بروز این حالت، ظاهر غیرطبیعی برای موها و چهره فرد پدید می آید.

مرگ در اثر کاشت مو :  کاشت یا ایمپلنت مو به تنهایی و مستقیماً باعث مرگ فرد نمی شود. ابتلا بودن فرد به بیماری های خاص یا حساسیت داشتن به داروهای بیهوشی و بی حسی، همچنین اهمیت ندادن به این موارد می تواند ریسک مرگ را افزایش دهد. می توان گفت که تاکنون آمار فوت به سبب جراحی پیوند مو، صفر می باشد.

عدم تقارن بعد از کاشت مو

طراحی و علامت گذاری دقیق ناحیه گیرنده در طول اجرای فرایند می تواند خطر بروز عدم تقارن را به حداقل برساند. علل عدم تقارن شامل طراحی نامناسب خط رشد مو در جلوی سر ، تراکم نامتقارن بین طرفین چپ و راست در ناحیه گیرنده و بدشکلی سر ، می باشد. بمنظور اطمینان از صحیح بودن طراحی قبل از اجرا ، حتماً در پشت سر بیمار بایستید و در آینه به این طراحی نگاه کنید. به این ترتیب می توانید سطح استاندارد بودن طراحی را مورد تائید قرار داده و ایرادات احتمالی را رفع کنید. زمانی که تکنیک نگاه کردن در آیینه را اجرا می کنید ، خودتان از دیدن این همه تفاوت در مقایسه با نگاه کردن به محل طراحی از روبرو ، شگفت زده می شوید.

عوارض کاشت مو به روش FUT

  • زخم و جراحت های باز در ناحیه اهداکننده فولیکول مو

این عارضه پس از کاشت به روش FUT به ندرت رخ می دهد ؛ چرا که در اکثر موارد به دلیل گردش سریع خون در رگ های پوست سر ، زخم ها به سرعت را بهبود می یابند. اما در صورت وجود فاکتورهایی ، همچون ابتلای فرد به دیابت ، عفونت محل برش ها ، کشیدن بخیه ها زودتر از موقع یا باز شدن نابهنگام آنان ، ریسک بروز زخم باز در محل برداشت مو  افزایش پیدا می کند.

  • نکروز یا بافت مردگی

این عارضه به سبب عدم بهبودی مطلوب زخم ها نمود می یابد. نکروز در محل جراحت ها به موجب عدم خونرسانی کافی در آن ناحیه بروز پیدا می کند. خطاهای مربوط به نحوه بخیه زدن که ممکن است کشیده شدن یا فشردگی در امتداد خط برش را به همراه داشته باشد ، باعث انسداد ریزجریان ها (microcirculation) شده و در نتیجه بافت مردگی پدید می آید. این مورد از عوارض شایع نمی باشد اما یکی از جدی ترین عارضه ها در نظر گرفته می شود ؛ زیرا بافت ماهیچه های صاف تخریب شده و فولیکول های موجود در آن ناحیه برای همیشه از بین می روند.

  • افلوویوم ناحیه اهدا کننده مو

این عارضه که به عنوان ریزش ناگهانی مو در ناحیه اهدا کننده نیز شناخته می شود ، در قسمت بالایی و پایینی برش ایجاد شده نمود می یابد. شوک وارد شده به آن ناحیه سبب بروز افلوویوم می شود. البته که عارضه مذکور موقتی بوده و طی ۳ الی ۴ ماه دوره ریکاوری آن تکمیل می شود.

پیامدهای مربوط به روند جراحی همانند تغییر در تراکم طبیعی فولیکول های موی پوست سر ، چرک و تجمع میکروب ، التهاب و عفونت در امتداد خطوط بخیه ، دلایل دیگر بروز افلوویوم هستند.

  • تشکیل اسکار

یکی از نگرانی های متقاضیان کاشت مو به روش fut ، وجود اسکارها نمایان می باشد. در تکنیک fut به دلیل برش های نواری شکل جهت برداشت واحدهای فولیکول ، اسکارهای خطی شکل مشاهده می شوند. در صورت تعدد برش ها جهت برداشت فولیکول مو و بخیه دیرهنگام و نادرست آن ، اسکارها بر روی پوست سر نمایان می گردند.

عوارض کاشت مو به روش FUE

روش FUE کاشت مو کم تهاجم می باشد ؛ در نتیجه عوارض کمتری در پی دارد.

  • برداشت بیش از حد فولیکول پیوندی

چنانچه جراح فراتر از حد نرمال از محل اهداکننده  فولیکول مو استخراج نمایید ، یک آسیب جدی به آن ناحیه وارد کرده است. در این حالت پوست محل برداشت واحد های فولیکولی نازک شده و دچار ریزش مو می شود. به همین سبب لازم است جراح پیش از شروع پروسه برداشت مو ، محل اهداکننده را علامت گذاری کند.

  • مرگ گرافت ها

این عارضه در نتیجه دو فاکتور پدید می آید. یکی از آن دلایل عدم تراز پانچ ها هنگام برداشت مو می باشد و دلیل دیگر قرارگیری نادرست فولیکول ها درون پوست سر است. بدین صورت که قسمتی از فولیکول در لایه عمیق تری کاشته می شود. در نتیجه عملاً فولیکول های پیوندی کارایی و توانایی رشد خود را از دست می دهند و قابل برداشت نیز نخواهند بود.

  • تشکیل کیست

چنانچه پانچ ها در محل برداشت به کندی انجام پذیرند و فولیکول ها در غشای میانی پوست دفن شوند ، کیست تشکیل می شود. از این رو جراح هنگام پانچ گرافت ها باید دقت بسیاری از خود نشان دهد تا هیچ فولیکولی در غشا میانی باقی نماند.

  • شکل گیری اسکار

در روش FUE، در محل استخراج فولیکول پیوندی ، اسکارهای کوچک ، گرد و به اندازه یک نقطه در محل ایجاد می شوند. این نقطه ها سفید رنگ بوده و با گذشت زمان محو خواهند شد. زمانی که تار موها در نواحی کاشت و برداشت مجدداً رشد می کنند ، این اسکارهای کوچک میان آن ها پنهان می شوند.

  • کاهش تراکم مو در محل اهداکننده

فارغ از هر نوع ابزار مورد استفاده در تکنیک FUE، در صورت عدم یکسان بودن جمع آوری فولیکول ها از قسمت های مختلف ، این عارضه پدید می آید.

خونریزی بعد از کاشت مو

خونریزی بعد از کاشت مو - راز جراحی

ناحیه پوست سر ، هم در محل برداشت و هم در محل کاشت ، باید از نظر تعیین سطح حساسیت به خونریزی ، سابقه خونریزی ، حساسیت به آسپرین ، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی ، ویتامین ای ، الکل ، استروئید های آنابولیک و دیگر عناصر ضد انعقاد ، تحت غربالگیری قرار گیرد. استفاده از مینوکسیدیل موضعی و سیگار کشیدن  نیز باید حداقل در دو هفته منتهی به روز جراحی ، متوقف شود. خونریزی محل گیرنده مو بعد از جراحی، امری دور از انتظار نمی باشد و معمولاً می توان با استفاده از روش هایی از قبیل به کار گیری محلول های حاوی اپی نفرین ، آن را مهار نمود.

درد بعد از کاشتن مو

یکی از عوارض جانبی که برای بسیاری از بیماران بعد از فرایند کاشت مو اتفاق می افتد و به عنوان یک تجربه تقریباً اجتناب ناپذیر می توان انتظار آن را داشت ، درد می باشد. این درد خصوصاً در زمان استفاده از روش FUT ( کاشت واحد فولیکولی ) در سطح بالاتری تجربه می شود. این درد به دلیل برش اعصاب محیطی در طول برداشته شده نوار حاوی مو از بانک مو ، به وجود می آید. در روش FUE ( استخراج واحد فولیکولی ) در حدود ۳۰۰۰ گرافت مو به طور میانگین ، در طول فرایند کاشت ، در محل جدید کاشته می شوند و این فرایند در حدود ۶ الی ۸ ساعت به طول می انجامد. درد عضلانی بر حسب موقعیت قرار گرفتن در طول این دوره ، یکی از مواردی است که می توان بعنوان عارضه بعد از فرایند پیوند به آن اشاره نمود. برای تسکین درد مرتبط با این فرایند ، پزشک داروهای ضد التهابی و غیر استروئیدی را تجویز می کند.

برجای ماندن جای زخم و شکل گیری اسکار بعد از کاشت مو

قابل رویت بودن جای زخم بعد از اجرای این فرآیند در ناحیه دهنده ، یکی از دغدغه هایی است که بیماران داوطلب این پروسه بعنوان عارضه جانبی بعد از فرایند ، با آن روبرو می شوند. زمانی که فرایند با روش FUT اجرا می شود می تواند اسکار خطی را در ناحیه دهنده در بانک مو بر جای گذارد. در روش کاشت با متد FUE ، بر جای ماندن جای زخم می تواند به دلیل ورود مستمر پانچ ، اتفاق بیافتد. بمنظور اجتناب از بروز چنین مشکلاتی نباید وارد کردن پانچ به صورت پهلو به پهلو انجام شود. راهکارهای درمان برای بیمارانی که بعد از اجرای فرایند ، جای زخم بر روی پوست سر آنها بر جای مانده است ، شامل فرایند ترمیم اسکار و میکروپیگمنتیشن می باشد.

سکسکه بعد از کاشت مو

سکسکه به عنوان عارضه جانبی بعد از جراحی ، دور از انتظار نیست. آمار گزارش شده از احتمال وقوع سکسکه در این خصوص ، ۴.۱ درصد می باشد. این حالت اندکی بعد از فرایند رخ می دهد و معمولاً برای یک دوره ۲ الی ۳ روزه ادامه می یابد. علت وقوع این عارضه جانبی را می توان به استنشاق هوای اضافی در پی تحریک حرکات عضلات دیافراگم در بیماران بسیار هیجان زده ، نسبت داد.

افلوویوم / افت شوک بعد از کاشتن مو

افلوویوم بعد از جراحی یکی از عوارض جانبی است که در ناحیه گیرنده در پوست سر در این فرآیند، دور از انتظار نمی باشد. البته وقوع این عارضه جانبی را می توان جزو موارد نادر ، دسته بندی کرد. افلوویوم در محل گیرنده در پوست سر ، باعث تخریب رگ ها یا بروز تورم و ادم می شود. این عارضه اغلب در طول یک دوره ۲ الی ۴ هفته ای بعد از جراحی اتفاق می افتد. البته ، بخش عمده ای از موهایی که تحت تاثیر این عارضه جانبی قرار گرفته اند ، بعد از ۲ الی ۳ ماه ، رشد مجدد خود را از سر می گیرند. برای کاهش خطر بروز افلوویوم ، لازم است که مراقبت های بعد از کاشت با دقت و ملاحظه سطح بالا ، انجام شود. محدود کردن اندازه ناحیه گیرنده و محدود کردن تراکم ، با هدف پیشگیری از تخریب بیش از حد رگ های خونی و کاهش احتمال بروز خطر تورم ، یکی از راهکارهای توصیه شده می باشد. مینوکسیدیل ، محصولی است که برای کمک به کاهش وقوع این مشکل توصیه می شود.

پوسته پوسته شدن پوست سر بعد از کاشت مو

پوسته پوسته شدن پوست سر بعد از کاشت مو - راز جراحی

پوسته پوسته شدن به دلیل خشک شدن اپیدرم سطحی گرافت های اطراف و خونریزی در طول دوره ۲۴ الی ۴۸ ساعته بعد از درمان اتفاق می افتد.  این عارضه جانبی معمولاً به طور خودبخود در یک دوره میانگین ۷ الی ۱۰ روزه فروکش می کند.

پوسته ها هیچ تاثیر منفی را بر روی ادامه حیات گرافت ها و زنده ماندن آنها بر جای نمی گذارند. بعلاوه ، این پوسته ها ، پروسه بهبود را نیز تحت تاثیر منفی قرار نمی دهند. تنها زمانی می توان به آنها به عنوان یک عارضه جانبی نگران کننده نگاه کرد که دوره ماندگاری شان بسیار طولانی و بیشتر از حد انتظار شود. توصیه می شود که اولین شستشو ، برای از بین بردن پوسته ها ، ۴۸ ساعت بعد از درمان ، انجام پذیرد. استعمال مرطوب کننده یا نرم کننده نیز ۳۰ الی ۴۵ دقیقه قبل از شستشو ، با هدف نرم کردن پوسته ها ، توصیه می شود. در صورتی که علیرغم شستشو ، پوسته ها همچنان در طول یک دوره ۹ تا ۱۰ روزه ، بر روی پوست سر باقی ماندند ، می توانید به موارد توصیه شده در بالا ، کمپرس مرطوب یا کمپرس بخار را نیز اضافه کنید.

بیرون زدگی گرافت بعد از کاشت مو

بیرون زدگی گرافت معمولاً عارضه جانبی بعد از فرایند می باشد که می تواند در طول یک دوره ۳ روزه بعد از اجرای پروسیجر حادث شود. وارد آمدن ضربه مستقیم به ناحیه درمان ، یکی از علل اصلی بیرون زدگی گرافت می باشد. گرافت ها معمولاًدر محیط خارج از پوست سر نمی توانند برای مدت زمان طولانی زنده بمانند. وقتی آسیب یا ضربه یا علل مشابه اتفاق بیافتد ، گرافت بیرون زده را می توان برای یک دوره کوتاه در محلول نگهداری لنز ، محلول سالین ، تحت مراقبت قرار داد تا از خشکی گرافت ها جلوگیری به عمل آید.

خارش بعد از کاشت مو

خارش بعد از کاشت مو در ناحیه گیرنده و ناحیه دهنده در پوست سر ، یکی از مواردی است که بیماران اغلب آن را تجربه می کنند. فرایند بهبود زخم را می توان علت بروز این عارضه جانبی تلقی کرد. علل دیگر از قبیل استفاده از مینوکسیدیل بعد از کاشت نیز یکی دیگر از علل بروز خارش محسوب می شود. در این شرایط ، استفاده از استروئید های موضعی و آنتی هیستامین ها برای رفع مشکل ، توصیه می شود.

اسکار هیپرتروفیک یا کلوئید

اسکار هیپرتروفیک یا کلوئید جزو عوارض جانبی بسیار نادری هستند که ممکن است در دوره کاشتن مو تجربه شود. آمار گزارش شده در خصوص وقوع این عارضه جانبی تنها ۰.۱ درصد است. این عوارض ، یک واکنش غیر عادی به آسیب پوست تلقی می شود که به تجمع بیش از حد رسوبات کلاژن نسبت داده می شود. اسکار کلوئید معمولاً ماه ها یا سال ها بعد از جراحی اتفاق می افتد. افراد دارای سابقه اسکار کلوئید داوطلبین خوبی برای کاشت محسوب نمی شوند.

ادم یا تورم بعد از کاشتن موی سر

ادم یا تورم بعد از کاشت مو ، یکی دیگر از عوارض جانبی قابل انتظار در این پروسیجر می باشد. احتمال میانگین وقوع تورم بعد از فرایند کاشت در دامنه بین ۴۰ تا ۵۰ درصد متغیر می باشد. تورم می تواند در اثر مصرف داروهای بی حسی و آسیب هایی که در طول فرایند برای ایجاد شکاف جهت برداشت یا کاشت موی به ناحیه درمان وارد می شود ، اتفاق بیافتاد. تورم در از زمان شروع جراحی آغاز می شود و تنها برای یک دوره ۳ الی ۵ روزه ماندگار بوده و پس از آن شروع به فروکش کردن می نماید. در برخی موارد ، مایعات ادم در بافت های دور حدقه چشم نفوذ کرده و باعث بروز خون مردگی در ناحیه حدقه چشم می شود. در برخی موقعیت های دیگر نیز این تورم آنقدر شدید است که بیمار نمی تواند چشم های خود را باز کند.

برای جلوگیری و به حداقل رساندن تورم ، پزشک باید توضیحات جامعی را در خصوص وضعیت قرار گرفتن بدن در طول دوره بعد از جراحی ، در اختیار بیمار قرار دهد. استفاده از ماساژ ، کمپرس یخ ، استروئید های سیستمیک و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی نیز می تواند بعنوان راهکارهای مناسب برای کمک به کاهش تورم ، مد نظر قرار داده شود.

سخن اخر

این تکنیک می تواند به عنوان یک راه حل برای ریزش مو که به دارو واکنش نداده است باشد علاوه بر تمامی مزایایی که در این روش دیده می شود برخی از عارضه نیز با انجام کاشت ممکن است در افراد روی بدهند که می توانند با انتخاب یک کلینیک بسیار خوب و با دکتری که در زمینه پیوند تخصص لازم را دارد تا حدودی امکان روی دادن این عارضه را به تعویق بیاندازند . در هر صورت اگر تصمیم به کاشت دارید پیش از هر اقدامی در مورد مزایا و معایب ان به خوبی مطالعه کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را انجام دهید. به یاد داشته باشید که پیش از انجام هر اقدامی باید با پزشک مشورت کنید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

  خانم های عزیزی که به خاطر بارداری های متعدد ، کاهش و افزایش وزن ، بالا رفتن سن یا اصلا به طور ژنتیکی سینه های کوچک و دفورمه ای دارند ، یا حتی اگر به سبب درمان بیماری سرطان بخشی یا تمام بافت پستان های خود را از دست داده اند ، مطلب پروتز سینه برایشان حتما بحث...

مقالات پربازدید

درخواست مشاوره

"(*)" indicates required fields

نام و نام خانوادگی(*)
جنسیت(*)

پرسش و پاسخ تکمیلی

5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوران صفایی
دوران صفایی
2 سال قبل

۲نفر از فامیل هامون انجام دادن اصلا عوارض نداشتن البته که خوب هزینه کردن

مقالات مرتبط

بوتاکس

بوتاکس

بوتاکس (Botox) ، عمدتاً به دلیل توانایی آن در کاهش دادن شکل ظاهری چین و چروک ها و جوانسازی صورت در میان همگان شهرت یافته است. این روند همچنین برای درمان مشکلاتی از قبیل اسپاسم گردن، عرق کردن زیاد، سردردهای میگرنی، کبد بیش فعال و تنبلی چشم نیز کاربرد دارد. در صورتی که...

لیفت سانترال لب

لیفت سانترال لب

لب ها عضوی در صورت می باشند که زیبایی و شادابی آن ها می تواند باعث زیبایی چهره شود. با بالا رفتن سن لب ها مانند دیگر اجزای صورت تحت تاثیر جاذبه حالت افتادگی پیدا می کنند. روش های مختلفی برای زیبا سازی لب وجود دارد که تزریق فیلر و پروتز لب از جمله این روش ها به شمار می...

باسن برزیلی

باسن برزیلی

شکل و تناسب باسن، فاکتور مهمی در جذابیت و داشتن یک اندام تراشیده می باشد. جراحی باسن برزیلی (BBL Butt Lift) ، می تواند با استفاده از تکنیک هایی از قبیل تزریق چربی ، شکل ظاهری پر تری را در باسن شما خلق کرده و کانتور باسن شما را بهبود بخشد، البته افرادی هستند که با...