| خانه 4 درمانی 4 مراقبت بعد از درمان سرطان سینه

مراقبت بعد از درمان سرطان سینه

خرداد ۲۳, ۱۴۰۱ | درمانی | ۰ دیدگاه

مراقبت  بعد از درمان سرطان سینه ، همچون روندهای درمانی بسیار حائز اهمیت می باشند. زیرا پس از معالجه، امکان بروز مجدد سرطان سینه نیز وجود دارد. برخی از افراد تصور می کنند که با اتمام پروسه های درمانی، دیگر نیازی به مراقبت نیست ولی حقیقت خلاف این است. سرطان، همانند سرماخوردگی یک بیماری معمول نیست که با مصرف دارو و پروسه های جراحی برای همیشه برطرف شود و مشکلی ایجاد نکند. حتی ممکن است شما طی یک سال، چندین بار به سرما خوردگی که بیماری ساده ای به نظر می رسد، مبتلا شوید؛ پس در صورت ابتلا به سرطان، باید این نکته را مد نظر قرار دهید که بازگشت بیماری حتی پس از تکمیل درمان، امکان پذیر است. بنابراین لازم است بعد از پایان دوره درمان سرطان سینه خود، حتماً مواردی را رعایت فرمایید تا مانع از شکل گیری دوباره سلول های سرطانی در بدن تان شوید. به همین منظور تیم راز جراحی یک دستورالعمل جامع و قابل اطمینان را در این زمینه برای شما فراهم آورده است تا در صورت نیاز، بتوانید به راحتی به نکات مراقبتی پس از درمان سرطان پستان دسترسی داشته باشید. مقاله مراقبت بعد از درمان سرطان سینه را تا پایان مطالعه کنید و اگر شخصی را می شناسید که به سرطان دچار است و خواندن این مطلب می تواند برای او مفید واقع شود، حتماً مقاله را با او به اشتراک گذارید.

مراقبت های بعد از درمان سرطان سینه

تغذیه بعد از درمان سرطان سینه

بعد از جراحی سرطان ، حالت تهوع و استفراغ به طور معمول بروز پیدا می کنند. در صورت انجام شیمی درمانی یا پرتو درمانی احتمال بروز آن ها افزایش می یابد. کم اشتهایی، از دیگر اثرات روندهای درمانی اشاره شده نیز می باشد که ممکن است سوء تغذیه را به دنبال داشته باشد. برای بهبود بخشیدن علائم تهوع می توانید حجم وعده های خود را کم کرده و در چند مرتبه مصرف نمایید، از مکمل های پروتئینی استفاده کنید و انواع سوپ ساده مانند سوپ مرغ و سبزیجات مصرف کنید.

در دوره ریکاوری پس از درمان سرطان ، یکی از مراقبت های بعد از درمان سرطان سینه که بسیار مهم می باشد قرار دادن مواد مغذی زیر را در رژیم غذایی می باشد:

  • پروتئین: به بازسازی سلول ها، بهبود برش های جراحی و پیشگیری از بروز عفونت کمک می کند.
  • گیاهان دارویی: در امر جلوگیری از بازگشت مجدد سرطان مؤثر می باشد.
  • آنتی اکسیدان: بسیاری از سبزیجات، میوه ها، آجیل ها و مواد غذایی دیگر حاوی آنتی اکسیدان می باشند. این ماده از سلول ها در برابر آسیب محافظت می کند.
  • لیکوپین: نوعی آنتی اکسیدان است که سبب رنگ قرمز گوجه فرنگی و انگور یاقوتی می شود و به بدن برای مبارزه با سرطان کمک می کند.
  • بتاکاروتن: هویج، زردآلو، سیب زمینی شیرین و دیگر سبزیجات و میوه هایی که رنگی متمایل به نارنجی دارند، حاوی بتاکاروتن هستند. مصرف این ماده مغذی ریسک بروز دوباره سرطان سینه را کاهش می دهد.

لازم به ذکر است که بهتر است تا حد امکان مصرف نوشیدنی های الکی را کاهش دهید. زیرا باعث افزایش ریسک ابتلای مجدد به سرطان پستان می شود.  همچنین ترجیحاً از مصرف فراورده های گوشتی همچون بیکن، کالباس، سوسیس، ژامبون و گوشت دودی امتناع کنید. به جای این موارد می توانید از مرغ و ماهی استفاده نمایید.

متخصص تغذیه می تواند برای شما یک رژیم غذایی سالم و مناسب با شرایط سلامتی تان تنظیم نماید و شما نیز موظف به رعایت آن هستید.

استفاده از دارو بعد از درمان سرطان سینه

برای درمان سرطان سینه ، گاهی اوقات علاوه بر جراحی، از دارو نیز استفاده می شود که مصرف برخی از آن ها حتی تا چند سال بعد از پایان دوره درمان نیز همچنان ادامه می یابد.

تاموکسیفن از جمله داروهایی است که علاوه بر استفاده از آن در طول پروسه هورمون درمانی، پس از بهبود یافتن از سرطان ، به منظور جلوگیری از پیدایش مجدد بیماری، مصرف می شود. این دارو هم به صورت قرص و هم به صورت شربت در دسترس می باشد. پزشک توصیه می کند که در یک ساعت مقرر، داروی تاموکسیفن را مصرف کنید. درصورتی که باردار هستید یا باید نوزاد خود را شیر دهید، مصرف این دارو توصیه نمی شود.

از مزیت های داروی تاموکسیفن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش ۴۰ الی ۵۰ درصدی ریسک ابتلای مجدد به سرطان در زنان یائسه و کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی در زنانی که همچنان دوره قاعدگی آنان پایان نیافته است
  • کاهش ۵۰ درصدی خطر بروز مجدد سرطان در پستان دیگر

مدت زمان لازم برای مصرف داروی تاموکسیفن حدود ۵ الی ۱۰ سال تخمین زده شده است.

علاوه بر این، برخی از افراد پس از درمان سرطان ، به دلایل مختلف دچار استرس و اضطراب می شوند. در این حالت متخصص می تواند برای کاهش این موارد، برای شخص داروی ضد استرس و ضد افسردگی تجویز نماید.

استرس بعد از درمان سرطان سینه

ابتلا به سرطان پستان و قرار گرفتن تحت روندهای درمانی مختلف، برای فرد استرس زا و حتی ترسناک می باشد. بنابراین پس از پایان درمان و مبارزه موفقیت آمیز شخص با بیماری، خانواده، دوستان و آشنایان تمایل دارند تا برای برگرداندن روحیه بیمار، جشن بگیرند و فضای شادی را برای او خلق نمایند. اما در بسیاری از افراد، مشاهده شده است که حتی پس از شکست دادن سرطان، همچنان استرس و نگرانی بیماری آن ها را تحت تأثیر قرار داده و برقراری ارتباط با دیگران و بازگشت به زندگی نرمال برایشان دشوار است.

یکی از علت های بروز چنین حالتی، ترس از مراجعه به پزشک و شنیدن نتیجه حاصل از پروسه درمانی است. مطلب دیگری که موجب ایجاد استرس می شود، احتمال وقوع مجدد سرطان می باشد. نگرانی ناشی از این مورد، در طول پروسه ویزیت های ماهانه و انجام تست های پزشکی در این بازه زمانی، همراه فرد می باشد.

هر چند که وجود کمی استرس طبیعی است؛ اما این امر برای بعضی از افراد بیش از حد نرمال ادامه پیدا می کند. گاهی اوقات همین اضطراب مفرط، می تواند عامل بسیاری از بیماری ها از جمله پیدایش دوباره سرطان، باشد.

علاوه بر ترس از بازگشت سرطان، از دیگر مواردی که موجب پریشانی و نگرانی فرد می شوند می توان اشاره کرد به خانواده و اوضاع مالی آن، تغییرات ایجاد شده در اندام بدن و تأثیرگذاری آن در روابط جنسی و چالش های بر سر راه در حفظ سلامتی بدن در طولانی مدت. قطعاً وجود چینی اضطراب هایی می تواند بر کیفیت زندگی فردی تأثیر گذار باشد.

در این راستا، متخصصان و جراحان انکولوژی با وقف کردن زمان خود به مطالعه و تحقیق، به دنبال راه هایی هستند که بتوانند از طریق آن به بیماران سرطانی کمک کنند تا پس از درمان دچار اضطراب و پریشانی بیش از حد نشوند و کیفیت زندگی خود را افزایش دهند. این دسته از افراد به متخصصانی نیاز دارند که نسبت به این سرطان و مراقبت های بعد از درمان سرطان سینه آگاهی و درک کاملی داشته و با شرایط طبیعی و غیرطبیعی کسانی که روزی به این بیماری دچار بوده و اکنون درمان شده اند، آشنا باشند. یکی از مهم ترین وظایف آن ها، آگاه کردن افراد از این امر است که داشتن کمی استرس و نگرانی پس از شکست این نوع سرطان، امری کاملاً طبیعی بوده و باعث افزایش ریسک مرگ و ابتلای مجدد آنان نمی شود. از جمله رویکردهایی که در مدیریت اضطراب و دلواپسی بیماران سرطانی بهبودیافته مؤثر واقع شده اند می توان به رفتاردرمانی شناختی، کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی، کنترل نفس، ورزش و در برخی موارد مصرف داروهای ضد استرس یا ضد افسردگی اشاره کرد. انجمن های حمایتی نیز می توانند بسیار موثر ظاهر شوند اما گرد هم آوردن افراد مناسب برای تشکیل انجمن کمی چالش برانگیز و البته زمان بر می باشد ولی در طولانی مدت انجام پذیر است. امروزه با تأسیس انجمن های حمایتی از بیماران سرطانی به صورت آنلاین، دسترسی  برای تمام افراد دنیا آسان تر شده است.

فشار روانی ناشی از سرطان، برای زنانی که در سن پایین و در دوران جوانی به این سرطان مبتلا شده و تحت درمان قرار گرفته اند، بیشتر است و از آن سو، پس از کسب بهبودی، جهت بازگشت به زندگی نرمال به زمان بیشتری نیاز دارند. همچنین رویکردهای ذکر شده به مدت طولانی تری باید ادامه پیدا کنند.

ورزش بعد از درمان سرطان سینه

زنان مبتلا به سرطان پستان، جهت درمان آن غالباً تحت یکی از جراحی های زیر قرار می گیرند:

  • عمل نمونه برداری از پستان
  • برداشتن گره های لنفاوی
  • لامپکتومی
  • ماستکتومی
  • جراحی ترمیمی پستان

هر یک از پروسه های جراحی ذکر شده، ممکن است میزان حرکت دادن کتف و بازو  شما را تحت تأثیر قرار دهد یا انجام کارهای روزانه ای همچون لباس پوشیدن، استحمام و شانه زدن مو را کمی دشوار سازد. درد و گرفتگی عضلات موجب تضعیف و محدود شدن حرکات بازو و کتف می شوند.

فارغ از نوع عمل جراحی انجام شده، لازم است پس از آن برای بهبود بخشیدن حرکات کتف و بازو، یک سری تمرینات ورزشی انجام دهید. ورزش سبب کاهش اثرات جانبی پس از عمل شده و به شما کمک می کند که فعالیت های معمول خود را همانند دوران پیش از عمل، ادامه دهید.

چنانچه پس از جراحی، تحت پرتو درمانی قرار گرفتید، اهمیت ورزش نیز دو چندان می شود. زیرا اثرگذاری پرتو درمانی تا مدت ها پس از پایان دوره درمان، همچنان باقی می ماند. از این رو، باید به صورت روتین به انجام یک سری حرکات ورزشی بپردازید تا بتوانید انعطاف شانه ها و بازوهای خود را حفظ کنید.

پیش از شروع تمرینات ورزشی خود، حتماً به پزشک معالج مراجعه کرده و با او مشورت کنید. او می تواند در برنامه ریزی ورزشی،یاری تان دهد و شما را به یک فیزیوتراپیست با تجربه معرفی نماید. در ۳ الی ۴ هفته ابتدایی پس از عمل، زمانی که هنوز تکان دادن کتف و بازوها برایتان کمی دشوار است، فیزیوتراپیست می تواند نقش چشمگیری در یاری رساند به شما ایفا کند.

دقت داشته باشید که برای انجام برخی از تمرینات ورزشی، لازم است تا پس از برداشتن درن ها و کشیدن بخیه ها  صبر کنید. همچنین باید بدانید که جهت شروع تمرینات ورزشی، بایستی پیش از آن از دکتر خود تأییدیه گرفته باشید.

  • تمرین با چوب

این تمرین توانایی حرکت کتف به سمت جلو را افزایش می دهد. می توانید از هر نوع چوب یا وسیله چوب مانندی برای انجام این حرکت استفاده نمایید. مطابق شکل، بر روی کمر دراز کشیده و زانوهای خود را خم کنید. تا حدی که در عضله بازو نزدیک به محل جراحی احساس کشیدگی کنید، چوب ورزشی را بالای قفسه سینه نگه دارید و ۵ ثانیه در همان حالت باقی بمانید.  سپس به آرامی بازوی خود را پایین بیاورید و این حرکت را ۵ الی ۷ بار تکرار کنید.

تمرین با چوب راز جراحی

  • حرکت پروانه با آرنج

این تمرین بر افزایش حرکات قسمت جلویی قفسه سینه و کتف اثر می گذارد. بر روی کمر دراز کشیده و پاها در حالت صاف یا خمیده نگه دارید. مطابق تصویر کف دست هایتان را زیر گردن گذاشته و قسمت برآمده آرنج باید رو به بالا قرار گیرد. سپس مانند بال پروانه آرنج های خود را به آرامی به سمت بالا و پایین حرکت دهید. ۵ الی ۷ بار این حرکت را انجام دهید.

حرکت پروانه با آرنج راز جراحی

  • حرکت کششی سرشانه

پشت میز، بر روی صندلی نشسته و بازوی را که به پیتان جراحی شده مرتبط است، بر روی میز قرار دهید. دقت کنید که کف دست باید بر روی میز قرار گیرد و آرنج صاف باشد. آرنج بازوی دیگر را خم کرده و کف دست را بر روی میز قرار دهید. حرکت ورزشی تنها برای بازویی که تحت جراحی قرار گرفته است، انجام می پذیرد. بدون آن که از جای خود بلند شوید دست خود را رو به جلو و به سمت مخالف حرکت دهید. هنگام انجام این ورزش باید تکان خوردن استخوان سرشانه خود را احساس نمایید. این حرکت را نیز ۵ الی ۷ بار انجام دهید.

حرکت کششی سرشانه راز جراحی

نوع لباس بعد از جراحی سرطان پستان

به منظور مراقبت های بعد از جراحی سرطان سینه توصیه می شود از لباس های راحتی که جلوی آن زیپ یا دکمه دارد استفاده نمایید تا پوشیدن و در آوردن آن راحت تر باشد. همچنین مانعی برای پوشیدن سوتین وجود ندارد ، اما لازم است از سوتین های راحت و نخی استفاده شود.

رانندگی بعد از عمل سرطان سینه

تا زمانی که درن بیرون آورده نشده ، توصیه می شود از رانندگی کردن پرهیز کنید. همینطور تا زمانی که حرکات شانه و دست شما به حالت طبیعی باز نگشته باید از رانندگی کردن خودداری شود. در غیر این صورت ریسک عدم حرکت دست ها ممکن است خطراتی را در حین رانندگی به وجود آورد.

درن و هر آنچه از آن نمی دانیم

بعد از انجام بسیاری از عمل های جراحی لازم است ترشحات و خون آبه از بدن خارج شود. درن وسیله ای است که برای تخلیه ترشحات مورد استفاده قرار می گیرد. در حالت کلی درن ها به دو دسته درن های باز و درن های بسته تقسیم بندی می شوند که تقریبا هر دو عملکرد یکسانی دارند. از درن های باز کمتر استفاده می شود. در ناحیه ای که درن قرار داده می شود تا ترشحات به بیرون راه پیدا کنند لازم است پانسمان انجام شود. درن های باز در قسمت بیرونی متصل می شود و نیازی به گذاشن پانسمان ندارد. این نوع درن انواع مختلفی دارد و بیشتر از نوع اکاردئونی آن برای مکش و خروج خون آبه ها استفاده می شود.

آیا می توان با درن بعد از جراحی سرطان پستان حمام کرد ؟

مراقبت های بعد از جراحی سرطان سینه در نگهداری از درن و بهبود جای زخم ها اهمیت زیادی دارد و لازم است از این ابزار برای خروج خون آبه و ترشحات مراقبت کامل انجام شود. در مورد استحمام ، نباید در محلی که درن قرار گرفته است ، آب ریخته شود ؛ زیرا خیس شدن احتمال خطر عفونت زخم ها را افزایش می دهد. همچنین باید مراقب باشید که درن از جای خود کشیده نشود زیرا موجب تحریک زخم و همچنین افزایش سوزش و درد می شود.

حرکت دادن دست بعد از تخلیه زیر بغل

لازم است افرادی که زیر بغل آن ها تخلیه شده است ، مواردی را رعایت کنند :

از خوابیدن روی دست مورد نظر خودداری نمایند.

وزن خود را روی دست نیندازند.

از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنند.

از تزریق سرم به دست مورد نظر خودداری کنند.

آیا بیمار بعد از عمل سرطان پستان می تواند از سوتین استفاده کند ؟

بیمارانی که در جراحی سینه آن ها برداشته نشده است ، می توانند روز بعد از عمل از سوتین استفاده کنند. اما بیمارانی که تحت جراحی ماستکتومی کامل قرار گرفته اند ، می توانند از سوتین های مخصوصی که داخل آن پروتز قرار دارد ، استفاده نمایند. البته توصیه می شود بعد از پرتو درمانی و هنگامی که آثار پوستی بهبود یافت از این نوع سوتین استفاده شود.

حمایت عاطفی بعد از سرطان پستان

لازم است بعد از درمان نیز از افرادی که به این بیماری دچار شدند حمایت عاطفی شود. همچنین شرکت در انجمن ها و همایش های حمایتی به حفظ روحیه افراد کمک شایانی می کند.

ویزیت های ماهیانه بعد از درمان سرطان سینه

یکی از مهم ترین مراقبت های بعد از درمان سرطان سینه که باید به آن توجه کنید، ویزیت های ماهانه و چک آپ توسط پزشک می باشد. در جلسات چک آپ، دکتر به معاینات فیزیکی و تست ها و آزمایش های پزشکی می پردازد. همچنین او قصد دارد که شرایط ریکاوری بدن شما را تا چندین ماه و سال پس از درمان پیگیری نماید. از سوی دیگر، ویزیت ماهانه، با هدف انجام تست های غربالگری جهت پیشگیری از بروز نوعی دیگر از سرطان، بسیار مهم تلقی می شود. البته توصیه های ارائه شده و تست های انجام شده در این جلسات به چندین فاکتور از جمله، نوع و فاز سرطان هنگام تشخیص و روند درمانی آن، بستگی دارد.

بعد از طول درمان این نوع سرطان، فرایند توانبخشی نیز پیشنهاد می شود. توانبخشی به این معنا است که دامنه گسترده ای از خدمات مانند فیزیوتراپی، مشاوره در زمینه شغلی، تست عصب شناختی، کنترل درد، برنامه غذایی و مشاوره در زمینه احساسات و عواطف، را در بر می گیرد. هدف از پروسه توانبخشی، یاری رسانی به کسانی است که به این سرطان مبتلا بوده و تحت درمان قرار گرفته اند تا بتوانند مجدداً کنترل جوانب مختلف زندگی خود را بدست بگیرند، همچنان مستقل باشند و برای خود و جامعه فردی مفید واقع شوند.

مقصود دیگر از مراجعه به پزشک پس از درمان، بررسی بروز مجدد سرطان پستان می باشد. درمان این بیماری در مراحل ابتدایی یا نیمه پیشرفته، بسیاری از سلول های سرطانی موجود در بدن را از بین می برد؛ با این حال احتمال دارد که گروه کوچکی از این توده های سرطانی قرار گرفته  در قسمتی از بدن، شناسایی نشوند و تحت درمان قرار نگیرند. بدین نحو با گذشت زمان سلول ها به رشد و تکثیر غیر طبیعی ادامه داده و سبب وقوع دوباره سرطان می شوند. مسئله ذکر شده، دغدغه بسیاری از بیماران است.

در طول جلسات مراجعه به پزشک، او با توجه به سوابق پزشکی و بیماری فردی و خانوادگی تان ، اطلاعاتی مربوط به ریسک ابتلای مجدد شما به سرطان را در اختیارتان می گذارد. آگاهی از این موارد و نحوه درمان، موجب افزایش آمادگی شما، در صورت بروز دوباره سرطان می شود. علاوه بر این در طول جلسات، جراح شما را از نحوه تغییرات پستان پس از جراحی و پرتو درمانی آگاه می سازد. بنابراین دانستن این روند به شما کمک می کند تا پس از درمان، بتوانید شکل طبیعی و غیرطبیعی سینه ها را از یکدیگر تشخیص دهید.

چنانچه پس از معالجه سرطان سینه، در مدت ویزیت های ماهانه، علائم جدیدی نمود پیدا کردند، انجام تست های پزشکی زیر توسط دکتر محتمل هستند:

  • معاینات فیزیکی
  • ماموگرافی
  • معاینه لگن
  • تصویربرداری های پزشکی و آزمایش خون
  • تست سرطان سینه در منزل هم می تواند تا حدودی به تشخیص توده سرطانی کمک کند.

به طور کلی مراقبت های بعد از درمان سرطان سینه بسیار بسیار مهم هستند. با رعایت این نکات به حفظ سلامتی خود کمک کنید و باعث نگرانی اطرافیانتان نشوید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

  خانم های عزیزی که به خاطر بارداری های متعدد ، کاهش و افزایش وزن ، بالا رفتن سن یا اصلا به طور ژنتیکی سینه های کوچک و دفورمه ای دارند ، یا حتی اگر به سبب درمان بیماری سرطان بخشی یا تمام بافت پستان های خود را از دست داده اند ، مطلب پروتز سینه برایشان حتما بحث...

مقالات پربازدید

درخواست مشاوره

"(*)" indicates required fields

نام و نام خانوادگی(*)
جنسیت(*)

پرسش و پاسخ تکمیلی

5 3 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مقالات مرتبط

سرطان سینه

سرطان سینه

سرطان سینه (Breast cancer) زمانی آغاز می شود که سلول ها به شکلی غیر قابل کنترل شروع به رشد کنند. سلول های سرطان پستان معمولاً یک تومور را شکل می دهند که اغلب به صورت یک برآمدگی، قابل لمس بوده و با اشعه ایکس قابل رویت می باشد. سرطان پستان تقریباً منحصراً در زنان رخ می...

زگیل تناسلی و راه های درمان آن ✔ توضیح کامل در راز جراحی

زگیل تناسلی و راه های درمان آن ✔ توضیح کامل در راز جراحی

زگیل تناسلی (Genital warts) یک توده رشد کرده بدون درد در پوست اندام تناسلی، واژن، دهانه رحم ، مقعد و پوست بیضه می باشد. زگیل های تناسلی به رنگ پوست بوده و به شکل برآمدگی نرم و گوشت مانند می باشند که شبیه به یک گل کلم کوچک به نظر می رسد. برخی از آنها بزرگ، برخی کوچک،...

بواسیر از تشخیص تا درمان + راز جراحی

بواسیر از تشخیص تا درمان + راز جراحی

بواسیر یا هموروئید (Hemorrhoid) زمانی ایجاد می شود که عروق یا رگ های خونی در داخل یا اطراف مقعد و قسمت تحتانی راست روده، متورم و حساس شوند. این اتفاق زمانی رخ می دهد که فشار خارجی بر روی این رگ ها ایجاد گردد. مجموعه راز جراحی با هدف آگاه سازی خوانندگان عزیز، اطلاعات...