| خانه 4 بلاگ 4 مراقبت های بعد از ابدومینوپلاستی

مراقبت های بعد از ابدومینوپلاستی

خرداد ۲۱, ۱۴۰۱ | بلاگ | ۲ دیدگاه ها

شاید شما از دسته افرادی باشید که تمام چربی های بدنتان در شکم جمع شده است. قطعاً تا الان راه های زیادی را برای از بین بردن این چربی ها امتحان کرده اید. گاهی اوقات ممکن است نتیجه رژیم غذایی و برنامه ورزشی در طولانی مدت حاصل شود و حتی در مواردی امکان دارد که هرگز به نتیجه دلخواه خود نرسید. در این مواقع، افراد به انجام روش های جراحی و تهاجمی روی می آورند. ابدومینوپلاستی یک از روش های کوچک کردن شکم می باشد. این مبحث در مقاله ای جداگانه به طور کامل توضیح داده شده است. جراحی زیبایی شکم، عمل حساسی است و نتیجه نهایی و ماندگاری آن به مراقبت های بعد از ابدومینوپلاستی بستگی دارد.

جراحی ابدومینوپلاستی راز جراحی

ما در این مقاله راز جراحی هر آنچه را که باید درباره مراقبت های بعد از ابدومینوپلاستی بدانید، در اختیارتان قرار می دهیم. با ما همراه باشید.

نکات و مراقبت های بعد از ابدومینوپلاستی

  • ورزش بعد از ابدومینوپلاستی

در روزهای ابتدایی پس از جراحی شکم، حتی ساده ترین کارهای روزانه مانند بلند شدن از تخت خواب و عوض کردن لباس دشوارترین کار ممکن به نظر می رسند. پیشنهاد می شود در این مدت نسبت به انجام کارهای غیر ضروری سختگیری نکنید و برای انجام کارهای معمولی از افراد خانواده خود کمک بگیرید. همچنین برای مدتی از انجام هرگونه فعالیت ورزشی کناره گیری  کنید تا واکنش بدن نسبت به عمل زیبایی شکم مشخص شود.

  • چه زمانی می توانید پیاده روی را شروع کنید؟

پیاده روی به گردش بهتر خون کمک می کند و این جریان برای کاهش التهاب ها و تورم های ناشی از جراحی و نیز جلوگیری از لخته شدن خون، عامل مهمی محسوب می شود.

بنابراین به محض آن که احساس کردید می توانید بر روی پای خود بایستید (هرچه زودتر، بهتر)، در همان اتاق ریکاوری یا محیط خانه خود کمی قدم بزنید.

بهتر است یکی از افراد خانواده یا دوستانتان در کنارتان باشد، تا در صورت نیاز به شما کمک کنند.

در طول هفته آتی سرعت قدم ها و مسافت پیادروی خود را به تدریج افزایش دهید.

  • چه زمانی می توانید دویدن را آغاز کنید؟

درحالی که توصیه می شود بلافاصله پس از عمل شکم، پیاده روی کنید؛ دویدن به هیچ عنوان توصیه نمی شود. زیرا عضلات شکم درحال گذراندن دوران ریکاوری می باشند و دویدن سبب کشیدگی ماهیچه ها و صدمه دیدن آن ها می شود.

اکثر افراد پس از گذشت ۴ الی ۶ هفته از جراحی زیبایی شکم، می توانند دویدن را شروع کنند.

  • چه زمانی می توانید به انجام ورزش های کششی مانند یوگا بپردازید؟

حرکات یوگا به دو دسته آسانا (Asana) و پرانایاما (Pranayama) تقسیم می شوند.

از پرداختن به حرکات آسانا، که تمرینات فیزیکی و کششی در یوگا هستند، به مدت حداقل ۶ هفته باید دوری کنید. به این دلیل که بخیه های زیادی بر روی شکم شما وجود دارد.

تا زمان بهبودی کامل جراحت ها و بافت ها، لازم است از پرداختن به هر نوع ورزشی که خمیدگی و انقباض شدید عضلات شکمی را در پی دارد، اجتناب کنید.

از طرفی دیگر حرکات پرانایاما، تمرینات مربوط به تنفس می باشند. شما پس از عمل مجاز به انجام این حرکات هستید؛ چرا که به گردش و تصفیه خون کمک می کنند.

  • چه زمانی می توانید ورزش های مربوط به کاهش وزن و چربی سوزی را انجام دهید؟

تعداد زیادی از مردان و زنان، پس از ۶ هفته می توانند به فعالیت های ورزشی خود ادامه دهند.

اگر پیش از عمل زیبایی شکم نیز به فعالیت های ورزشی می پرداختید، باید از نظر جسمانی به شرایطی رسیده باشید که بتوانید برنامه ورزشی پیش از جراحی خود را ادامه دهید در غیر این صورت باید ورزش را از پایه شروع کنید.

حتی در صورتی که پیش از عمل زیبایی شکم به فعالیت هایی مانند وزنه برداری مشغول بودید و در طول ورزش وزنه و دمبل های مختلف را بلند می کردید، در ۶ هفته ابتدایی بعد از عمل شکم لازم است از حمل و کشیدن وزنه هایی بیش از ۶ کیلوگرم امتناع کنید. زمانی که بدن شما کم کم به فعالیت های ورزشی عادت کرد، می توانید به تدریج سنگینی وزنه های خود را افزایش دهید.

  • چه موقعی می توانید ورزش هایی مانند دراز نشست انجام دهید؟

دراز نشست از جمله حرکاتی است که به عضلات شکم فشار زیادی وارد می کند و ممکن است به محض انجام دادن آن، آسیب های اساسی به شکم و ماهیچه های آن وارد کند.

برای پرداختن به این حرکت، تا زمان صلاحدید بهترین جراح ابدومینوپلاستی ایران باید صبر کنید. ممکن است رسیدن به شرایط مناسب برای پرداختن به این حرکت، ۷ الی ۱۰ هفته زمان ببرد.

با این تفاصیل، باید به این نکته نیز توجه کنید که دوره و زمان بهبودی برای هر فرد متفاوت است و ممکن است این برنامه زمانی برای افراد مختلف کمی متفاوت باشد.

نحوه خوابیدن بعد از ابدومینوپلاستی

در روزها و هفته های ابتدایی پس از جراحی شکم ، نحوه خوابیدن، از اهمیت بالایی برخوردار است. خواب مناسب سرعت بهبود را افزایش می دهد و زمان مناسب را برای عملکرد بدن در جهت ترمیم بافت و پوست، فراهم می کند. پس از عمل خوابیدن بر روی کمر دشوار خواهد بود. به همین دلیل اکثر افراد تمایل دارند تا به پهلو یا روی شکم بخوابند. اما این مورد امکان پذیر نخواهد بود.

هنگام خواب، باید سر را بالاتر از بدن قرار دهید و بدن کمی حالت خمیده به خود بگیرد. این امر موجب راحتی بیشتر شما شده و در نهایت نتیجه مطلوب را حاصل می کند.

برای نحوه خوابیدن بعد از عمل زیبایی شکم، شما دو گزینه پیش روی خود دارید. اولین مورد این است که می توانید از تعدادی بالش کمک بگیرید. به این گونه که با قرار دادن بالش پشت کمر و زیر سر خود به عبارتی به حالت نیمه نشسته می توانید بخوابید. بسیاری از افراد این حالت را برای خوابیدن، بر می گزینند. زیرا راحت و آسان است.

اما اگر از جمله افرادی هستید که در خواب بسیار تکان می خورید، شاید این شیوه، گزینه خیلی مناسبی برای شما نباشد.

در حالت دوم می توانید از مبل ها یا صندلی های راحتی کمک بگیرید. با دراز کشیدن بر روی این مبل های راحتی، خمیدگی لازم در حالت بدن ایجاد می شود و همچنین سر و پا کمی بالاتر قرار می گیرند. می توانید دست های خود را بر روی دسته های مبل قرار دهید. ساختار این مبل راحتی به گونه ای است که به شما اجازه نمی دهد بیش از حد در خواب تکان بخورید.

در صورتی که عمل شکم در مقیاس کوچک انجام شده باشد، به مدت ۱ الی ۳ هفته باید با حالت نیمه نشسته بخوابید. اما اگر جراحی کامل شکم انجام داده بودید، باید ۴ الی ۶ هفته یکی از این دو حالت برای خوابیدن انتخاب کنید.

گن بعد از ابدومینوپلاستی

از جمله مراقبت های بعد از ابدومینوپلاستی که بر رعایت آن توصیه می شود استفاده از گن به مدت ۶ تا ۸ هفته می باشد.

بهتر است در طول روز و حتی هنگام خواب گن را بپوشید و تنها هنگام استحمام از آن استفاده نکنید.

مراقبت های بعد از ابدومینوپلاستی

پس از عمل زیبایی شکم، به چندین دلیل باید از گن استفاده کنید:

  • کاهش خطر بروز سروما (آب آوردگی شکم)

فشار وارد شده از سوی گن، بافت هایی که در طول جراحی ترمیم و اصلاح شده اند را می فشارد تا فضاهای خالی را که مایعات بدن در آن جا جمع می شوند از بین ببرد. همچنین گردش خون را نیز افزایش می دهد. این دو مورد از بروز سروما جلوگیری می کنند.

  • بهسازی جریان خون

همان طور که می دانید، هرچه خون به میزان بیشتر در بدن جریان پیدا کند، دوره ریکاوری بهتر و سریع تر پیش می رود. گردش خون، مواد مورد نیاز برای ترمیم و بهبودی را به نواحی جراحی شده می رساند، تورم و کبودی را کاهش می دهد و خطر بروز لخته خون را به حداقل می رساند.

  • راحتی بیشتر

پوشیدن گن، سبب قرارگیری بافت ها در محل خودشان می شود و هنگام راه رفتن از جابه جایی آن ها جلوگیری می کند و بافت های آسیب دیده و برش های جراحی، از هرگونه کشیدگی یا فشاری در امان خواهند بود؛ در نتیجه باعث راحتی و آسودگی بیشتر شما می شود. برخی از افراد حتی پس از زمان مقرر شده، از گن استفاده می کنند.

  • کانتورینگ بهتر

هر چقدر هم که از بخش میانی بدن خود (شکم، پهلو، زیر شکم) و به طور کلی نواحی که تحت عمل شکم قرار گرفته اند مراقبت کنید، همچنان امکان بروز ناهمواری و ناهنجاری هایی در شکل گیری بافت های بدن وجود دارد. بسیاری از این ناهنجاری ها اگر که در دوره ریکاوری اصلاح نشوند، به صورت دائم باقی می مانند. پوشیدن گن به هموار سازی و برطرف کردن توده ها و برآمدگی ها کمک می کنند.

تغذیه بعد از ابدومینوپلاستی

دوره ریکاوری عمل زیبایی شکم کمی طولانی و البته حساس است. ممکن است بعد از عمل، به لحاظ ظاهری حالتان خوب باشد اما برای درمان اندام ها و ساختار درونی بدن زمان بیشتری لازم است.

تغدیه سالم و مناسب یکی از مراقبت های بعد از ابدومینوپلاستی می باشد. در صورت دنبال کردن یک رژیم غذایی مطلوب و کنترل وزن خود، می توانید دوره ریکاوری را راحت تر پشت سر بگذارید و البته نتیجه حاصل از عمل شکم را حفظ کنید.

  • پروتئین به میزان کافی مصرف کنید.

پروتئین یکی از مواد اصلی برای بهبودی پس از عمل به حساب می آید. توصیه می شود در روزها و هفته های ابتدایی مصرف پروتئین خود را افزایش دهید؛ زیرا به ترمیم بافت ها، عضلات و پوست کمک می کند. غذاهایی مانند ماهی و گوشت پرندگان، حبوبات، تخم مرغ، ماست و پنیر حاوی میزان بالایی پروتئین هستند.

  • ویتامین مورد نیاز بدن خود را تأمین کنید.

پس از جراحی شکم، مصرف ویتامین امری ضروری است؛ زیرا از بروز عفونت جلوگیری کرده، التهاب های موجود را کاهش می دهد و به بازسازی سلول ها نیز کمک می کند. هر چند از مکمل هایی که حاوی ویتامین هستند نیز می توان استفاده کرد اما ویتامین موجود در مواد غذایی قطعاً سالم تر و مؤثرتر خواهد بود.

ویتامین آ و ث، در لبنیات، تخم مرغ، سبزیجات، مرکبات و گوجه یافت می شوند که عفونت را سرکوب کرده و سرعت بهبودی بعد از جراحی شکم را افزایش می دهند.

زینک در مواد غذایی مانند گوشت ها، غلات و آجیل وجود دارد. این ویتامین در بازسازی و تولید سلول های جدید نقش به سزایی دارند.

آواکادو و موز حاوی ویتامینی بنام آرنیکا هستند که به بهبود کبودی ها و تورم پس از جراحی کمک می کند.

  • آب بنوشید

کمبود آب بدن، خطرناک ترین اتفاق در دوره ریکاوری است. زیرا نه تنها بهبودی را تحت تأثیر قرار می دهد بلکه ممکن است باعث بروز مشکلات جدی تری در آینده شود. روزانه حداقل باید یک و نیم لیتر آب بنوشید.

  • از مصرف نوشیدنی های الکلی و غذاهایی که حاوی میزان بالایی قند و نمک هستند و مواد غذایی که سبب نفخ می شوند، اکیداً خودداری کنید.

درد بعد از ابدومینوپلاستی

معمولا در حین جراحی، در نواحی عصب های حسی، داروی مسکن تزریق می شود که عملکرد رشته های عصبی را ضعیف می کند. این اقدام پیش از جراحی، میزان درد ایجاد شده پس از جراحی را نیز کاهش می دهد. درصورتی که پس از جراحی درد به سراغتان آمد ، با رعایت نکات و مراقبت های بعد از ابدومینوپلاستی که توسط جراح توضیح داده می شود می توانید آن را درمان کنید.

  • داروی بدون نسخه: بسیاری از جراحان، در صورت عدم خونریزی پس از عمل، توصیه می کنند بعد از ۲۴ الی ۴۸ ساعت قرص ایبوپروفن یا ناپروکسن مصرف کنید.
  • داروهای تجویزی: داروهای مسکن که ماندگاری اثر آن ها طولانی تر است، معمولاً باید توسط پزشک تجویز شوند. در عین حال که این داروی ها باعث خونریزی نمی شوند اما حتی دوز کمی از آن ها سبب یبوست شده و دوز بالایی از آن ها مشکلات قلبی و تنفسی ایجاد می کند.
  • پمپ درد: اگر شما به حالت تهوع دچار شدید و نمی توانستید داروی خوراکی مصرف کنید، پمپ درد (دستگاهی است که با استفاده از یک لوله دارو را مستقیم وارد بدن می کند.) می تواند به کاهش درد کمک کند.

بخاطر داشته باشید که عجله در دوره ریکاوری و رعایت نکردن مراقبت های بعد از ابدومینوپلاستی ممکن است خطرناک باشد و سلامت شما را به خطر بیاندازد. کار کشیدن از بدن، پیش از آن که کاملاً آماده باشد امکان دارد سبب بروز عوارضی همچون عفونت شود. مهمترین نکته این است که به بدن خود گوش فرا دهید؛ هر زمان که آماده پرداختن به فعالیت ها باشد، به شما اعلام می کند!

نزدیکی بعد از ابدومینوپلاستی

به عنوان یکی از مراقبت های بعد از ابدومینوپلاستی باید بدانید که پس از عمل چه زمانی اجازه دارید فعالیت های جنسی را آغاز کنید. این سوال خیلی از متقاضیان جراحی زیبایی شکم نیز می باشد که تصمیم گرفتیم در این قسمت از مقاله راز جراحی به آن پردازیم.  طبیعی است که بعد از هر جراحی ، مثل تامی تاک ، فرد باید تا مدتی پرداختن به برخی از فعالیت های فیزیکی از جمله مقاربت جنسی را محدود کند تا جراحت های جراحی به خونریزی ، تورم و حتی پاره شدن بخیه ها دچار نگردند. بسیاری از جراحان پلاستیک توصیه می کنند به مدت ۲ الی ۴ هفته هر گونه نزدیکی جنسی کنار گذاشته شود. در فعالیت های جنسی به سبب بالا بودن میزان حرکت فرد و تحریک پذیری بدن ، فشار و جریان خون نیز افزایش می یابد. در نتیجه ریسک خونریزی از محل برش های جراحی نیز بالا می رود. همچنین فشاری که به موجب  این دست از فعالیت ها به فرد وارد می شود ، امکان دارد منجر به ازدیاد درد در نواحی جراحی شده شود.

البته نکته را باید مد نظرتان قرار دهید که واکنش بدن هر فرد نسبت به جراحی متفاوت می باشد ؛ بنابراین امکان دارد زمان گفته شده برای همه افراد یکسان نباشد. دکتر با انجام معاینه می تواند دقیق ترین زمان را به شما اعلام کند ؛ زیرا ایشان قادر است روند بهبودی تان را بررسی نماید و مطابق با آن توصیه های لازم را به شما گوشزد کند. همچنین ، نوع ابدو انجام شده در این امر دخالت دارد. بعد از زمان مذکور ، وقتی می خواهید رابطه جنسی را شروع کنید ، سعی کنید رفته رفته فشار و سرعت آن را بالا ببرید و به یکباره بدن را تحت فشار بسیار بالا قرار ندهید. همچنین باید به لحاظ فیزیکی و روانی آمادگی کاملی داشته باشید.

ورم بعد از ابدومینوپلاستی

متورم شدن ناحیه جراحی بعد از عمل زیبایی شکم امری کاملا طبیعی است. پس از اتمام جراحی ، بدن گلبول های سفید و دیگر مولفه های ایمنی و دفاعی را به ناحیه جراحی شده ارسال می کند تا روند بهبودی آغاز شود. افزایش مایعات بدن در آن نقطه موجب می شود که در مراحل اولیه دوره نقاهت و بهبودی ، ورم شکل گیرد. گفتیم که ورم پاسخ طبیعی بدن به جراحت ایجاد شده است. بهترین جراح پلاستیک برای اینکه ورم ایجاد شده در محل جراحی روند بهبودی سریع تری داشته باشد ، راه کارهایی را در راستای مراقبت های بعد از ابدومینوپلاستی ، به شما ارائه می دهد :

استفاده از گن طبی مخصوص : پیش تر در مقاله راز جراحی توضیحات کامل تری راجع به مزایای استفاده از گن بعد از ابدومینوپلاستی ارائه شده است که یکی از موارد کاربرد و تاثیر گذاری آن به ورم بعد از عمل تامی تاک بر می گردد. به گفته و توصیه پزشک ، پوشیدن این گن ها در طول شبانه روز در هفته های ابتدایی دوره ریکاوری ، به خاطر ساختار فشرده ای که دارد ، ورم به نحو مطلوبی کاهش پیدا می کند.

تحرک و فعالیت : بعد از جراحی زیبایی شکم ، استراحت لازم است اما در عین حال باید میزانی فعالیت سبک هم داشته باشید. عدم تحرک و ثابت ماندن در یک نقطه احتمال لخته شدن خون را بالا می برد. اما اگر کمی در طول روز قدم بزنید به جریان خون کمک می کنید. بدین نحو هم ورم کاهش پیدا می کند و هم بهبودی سریع تر حاصل می شود.

تغذیه : راجع به تغذیه نیز توضیح مفصلی به شما ارائه شده است. بایستی برای اینکه ناحیه جراحی تحت فشار قرار نگیرد و ورم آن تشدید پیدا نکند ، از غذاهایی استفاده کنید که منجر به یبوست نمی شوند. علاوه بر آن نوشیدن آب و مایعات را جدی بگیرید. هیدراته بودن بدن به کاهش ورم بعد از ابدومینوپلاستی کمک می کند.

نحوه خوابیدن : طریقه خوابیدن بعد از تامی تاک نیز می تواند در بهبود بخشیدن ورم موثر باشد. سعی کنید طبق روند آموزش داده شده در مقاله ، پوزیشن خواب تان را اصلاح کنید.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

  خانم های عزیزی که به خاطر بارداری های متعدد ، کاهش و افزایش وزن ، بالا رفتن سن یا اصلا به طور ژنتیکی سینه های کوچک و دفورمه ای دارند ، یا حتی اگر به سبب درمان بیماری سرطان بخشی یا تمام بافت پستان های خود را از دست داده اند ، مطلب پروتز سینه برایشان حتما بحث...

مقالات پربازدید

درخواست مشاوره

"(*)" indicates required fields

نام و نام خانوادگی(*)
جنسیت(*)

پرسش و پاسخ تکمیلی

5 2 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهری
مهری
2 سال قبل

ممنون خیلی مقاله مفیدی بود

مقالات مرتبط

بوتاکس

بوتاکس

بوتاکس (Botox) ، عمدتاً به دلیل توانایی آن در کاهش دادن شکل ظاهری چین و چروک ها و جوانسازی صورت در میان همگان شهرت یافته است. این روند همچنین برای درمان مشکلاتی از قبیل اسپاسم گردن، عرق کردن زیاد، سردردهای میگرنی، کبد بیش فعال و تنبلی چشم نیز کاربرد دارد. در صورتی که...

لیفت سانترال لب

لیفت سانترال لب

لب ها عضوی در صورت می باشند که زیبایی و شادابی آن ها می تواند باعث زیبایی چهره شود. با بالا رفتن سن لب ها مانند دیگر اجزای صورت تحت تاثیر جاذبه حالت افتادگی پیدا می کنند. روش های مختلفی برای زیبا سازی لب وجود دارد که تزریق فیلر و پروتز لب از جمله این روش ها به شمار می...

باسن برزیلی

باسن برزیلی

شکل و تناسب باسن، فاکتور مهمی در جذابیت و داشتن یک اندام تراشیده می باشد. جراحی باسن برزیلی (BBL Butt Lift) ، می تواند با استفاده از تکنیک هایی از قبیل تزریق چربی ، شکل ظاهری پر تری را در باسن شما خلق کرده و کانتور باسن شما را بهبود بخشد، البته افرادی هستند که با...