| خانه 4 بلاگ 4 ورزش کردن بعد از جراحی بینی 💪 راز جراحی

ورزش کردن بعد از جراحی بینی 💪 راز جراحی

آذر ۷, ۱۴۰۱ | بلاگ | ۰ دیدگاه

رینوپلاستی یک جراحی بینی است که شکل و عملکرد بینی را بهبود می بخشد. با توجه به اینکه این عمل بر روی صورت انجام می شود، شاید این تصور در ذهن تان نقش ببندد که هیچ ارتباطی به ورزش نداشته و بنابراین می توان بلافاصله ورزش کردن بعد از جراحی بینی را از سر گرفت. ولی این تصور کاملاً اشتباه است. بدن شما بعد از جراحی به مدتی زمان، برای بهبود یافتن بعد از یک روند تهاجمی نیاز دارد.

ورزش کردن بعد از جراحی بینی - راز جراحی

از سر گیری فعالیت های ورزشی، مدت کوتاهی بعد از جراحی می تواند تاثیرات منفی بر روی نتایج جراحی، بر جای گذاشته و حتی ممکن است در اثر وارد آمدن ضربه، وضعیت را به وخامت بکشاند. راز جراحی ، مستقیم ترین راه برای دنبال کردن رهنمودهای لازم قبل از بازگشت به باشگاه و از سر گیری فعالیت های ورزشی را پیش پای شما قرار می دهد. در ادامه همراه ما باشید.

خطرات شروع زود هنگام ورزش کردن بعد از جراحی بینی

هر چند بینی، با سایر بخش های بدن، غیر مرتبط به نظر می رسد، ولی هر گونه فعالیت شما دارای تاثیر سیستماتیکی است که بر روی صورت تان نمایان می شود. به بیان ساده، بعد از عمل ، این تنها بینی شما نیست که به بهبود نیاز دارد، بلکه تمام بدن شما به سپری کردن دوره بهبود، نیازمند است.

ورزش کردن بعد از جراحی بینی ، صرفنظر از ملایم یا شدید بودن سطح آن، باعث بالا رفتن ضربان قلب شما می شود و فشار خون تان را افزایش می دهد. این امر، شما را در معرض خطر خونریزی بینی و بروز سایر مشکلات قرار می دهد. حداقل عارضه جانبی که به دلیل ورزش کردن بعد از عمل بینی، در فاصله کوتاه بعد از روند جراحی، تجربه می کنید، افزایش تورمی است که می تواند فرایند بهبود را طولانی تر کرده و تاثیرات منفی را بر روی نتایج به دست آمده از جراحی، بر جای گذارد.

علاوه بر اینکه پایین نگه داشتن ضربان قلب در طول دوره بهبود بعد از عمل بینی حائز اهمیت است، مراقبت از بینی در برابر آسیب دیدگی در طول روند بعد از جراحی نیز باید بسیار مهم تلقی شود. همانطور که می توانید تصور کنید، بافت ها در داخل بینی در دوره بهبود، بسیار حساس هستند. هر گونه ضربه حتی به کوچکی لمس کردن بینی می تواند تاثیر منفی را بر روی نتیجه جراحی، در فاز بهبود بر جای گذارد.

برای مراقبت از نتایج خلق شده ( و برای پیشگیری از نیاز به انجام عمل بینی ترمیمی ) بهتر با صبر و حوصله، ورزش بعد از جراحی بینی را تا حداقل ۵ هفته بعد از عمل ، به تعویق بیاندازید.

هر چند راهنمای زیر، دستورالعمل کلی در خصوص ورزش کردن بعد از عمل بینی را در اختیار شما قرار می دهد، ولی دستورالعمل های پزشک خود را با دقت اجرا کرده و به صدای بدن تان گوش بدهید.

حتی بعد از زمان مقرر برای مجاز بودن به شروع ورزش کردن بعد از جراحی بینی، اگر احساس سرگیجه کردید، یا اگر بینی شما درد گرفت یا ذق ذق کرد، یا اگر متوجه افزایش یافتن تورم در بینی تان شدید، ورزش را متوقف نمایید. وقت برای بازگشت به فعالیت های ورزشی زیاد است. بعد از ریکاوری کامل، می توانید فعالیت های ورزشی خود را در همان سطح قبل از عمل دوباره از سر بگیرید.

ورزش کردن بعد از جراحی بینی : یک تایم لاین متعارف

  • هفته اول بعد از جراحی

در طول هفت روز اول بعد از جراحی ، استراحت بهترین چیز است. فعالیت های ورزشی خود را به قدم زدن ملایم در خانه به مدت ۲۰ دقیقه محدود کنید. این قدم زدن به بهبود یافتن گردش خون کمک کرده و خطر لخته شدن خون را رفع نموده و سرعت بهبود را تشدید می کند. اگر احساس خستگی با تنگی نفس می کنید، دست نگه دارید. این یک علامت هشدار دهنده بالا رفتن ضربان قلب می باشد که ممکن است بینی را در معرض خطر خونریزی قرار دهد. در طول هفته اول بعد از جراحی، باید بر روی ریکاوری از داروهای مسکن تمرکز کرده و اجازه بدهید تا تورم و کبودی فروکش کنند. استراحت کنید، آبرسانی به بدن را فراموش نکنید و ضربان قلب خود را پایین نگه دارید. فعالیت های ورزشی خود را تنها به قدم زدن آهسته محدود کنید.

  • هفته های دوم الی چهارم بعد از جراحی زیبایی بینی

در این مرحله، بخیه های بینی کشیده شده و گچ بینی برداشته می شود. پس از این مدت می توانید مدت پیاده روی های خود را طولانی تر کرده و ورزش های سبک و غیر برخوردی را به برنامه خود اضافه کنید. ورزش های کششی مشروط بر وارد نکردن فشار به بدن و بینی، بلامانع است. شدت بلند کردن وزنه را در سطح ملایم حفظ کنید. از فعالیت هایی از قبیل دوچرخه سواری خودداری کنید. خطر سقوط و زمین خوردن در ورزش هایی از این دست، وجود داشته و به بینی شما به شدت آسیب خواهد زد. فعالیت هایی از قبیل یوگا، هرچند بسیار ملایم به نظر می رسد و ظاهراً هیچ تاثیری را بر روی بینی بر جای نمی گذاد، ولی از هر گونه مداخلاتی که در آن، سر به سمت پایین خم می شود، باید پرهیز کنید. بینی شما در صورت بالا رفتن شدید فشار خون و هدایت خون به سمت سر، هنوز در برابر خونریزی، آسیب پذیر است. بعلاوه، در طول این دوره، بینی هنوز در برابر لمس کردن، ضربه دیدن و وارد آمدن فشار، حساس است. ورزش های برخوردی و تماسی ممنوع بوده و تنها ورزش کردن بعد از جراحی بینی در سطح ملایم، مجاز می باشد. تمرین های ورزشی سنگین بالاتر از سطح تلاش ۵۰ درصد ممنوع می باشد. دویدن و شنا کردن ممنوع است.

  • ۴ الی ۵ هفته بعد از عمل زیبایی بینی

بعد از اولین ماه ریکاوری، افزایش ملایم طول و شدت ورزش، آغاز می شود. گوش کردن به صدای بدن، بسیار اهمیت دارد. اگر تا کنون در منزل ورزش می کردید، از این به بعد می توانید به باشگاه بروید و ورزش کردن بعد از عمل بینی را آغاز کنید، ولی همچنان باید مراقب باشید تا خطر زمین خوردن، یا وارد آمدن ضربه یا فشار به بینی، بینی تازه جراحی شده شما را در معرض آسیب قرار ندهد. شما می توانید در فعالیت هایی از قبیل یوگا شرکت کرده و سطح تمرینات قدرتی خود را به ۸۰ درصد، افزایش دهید. صبور باشید. درست است مدتی است از ورزش فاصله گرفته اید و شاید بهم خوردن اندام تان برایتان آزار دهنده شده است، ولی با صبر و حوصله می توانید دوباره اندام زیبای خود را بازیابی کرده و در کنار بینی زیبایتان از هر دو، لذت ببرید. اگر برش ها به طور کامل بهبود پیدا کرده اند، می توانید شنا کردن را نیز به برنامه ورزشی تان اضافه کنید.

برنامه ورزشی پس از عمل رینوپلاستی شما به شکل زیر خواهد بود:

ورزش های نرمال، در سطح ملایم بلامانع بوده و ورزش های برخوردی، ممنوع  می باشد.

ورزش های قدرتی را می توانید تا سطح تلاش ۸۰ درصد، افزایش دهید.

دویدن در سطح سبک و شنا کردن، برای گروه خاصی از بیماران، بلامانع می باشد.

  • ۵ هفته بعد از جراحی زیبایی بینی

در بیشتر بیماران، حدوداً ۵ هفته طول می کشد نا بافت های ساختاری بینی به یکدیگر متصل شده و در واقع شکل منسجمی به خود بگیرند. هر چند این بدان معناست که بازگشت به انجام فعالیت های ورزشی با سطح شدت بالا، بی خطر است، ولی شما همچنان باید از ورزش های برخوردی اجتناب کنید.

هر چند ویژگی های بدن هر بیمار، منحصر به فرد است، ولی به طور کلی، یک دوره ریکاوری کامل، به چند ماه و گاهی یک سال زمان نیاز دارد. حتی بعد از ۵ هفته، بینی هنوز در برابر هر گونه آسیب احتمالی، آسیب پذیر و حساس است. همه بیماران باید قبل از ورود به هر گونه ورزش برخوردی، نخست از پزشک خود کسب اجازه کنند. اگر قصد دارید در ورزش هایی از قبیل فوتبال، فوتبال آمریکایی، والیبال، و ورزش هایی از این دست، شرکت کنید، حتماً ماسک محافظ مناسبی را بر روی صورت خود قرار دهید.

نمودار تصویری ورزش کردن بعد از جراحی بینی در یک نگاه به تفکیک زمانی ( نواحی قرمز، بخش هایی است که به هیچ عنوان نباید فشاری به آنها وارد شود):

هفته اول: ممنوعیت صد در صدی کلیه ورزش های نشان داده شده در تصویر

ورزش کردن هفته اول بعد از جراحی بینی - راز جراحی

هفته دوم : از سر گیری فعالیت های ورزشی از سطح ۰ تا ۲۵ درصد

ورزش کردن هفته دوم بعد از جراحی بینی - راز جراحی

هفته سوم: از سر گیری فعالیت های ورزشی از سطح ۲۵ الی ۵۰ درصد

ورزش کردن هفته سوم بعد از جراحی بینی - راز جراحی

هفته چهارم: از سر گیری فعالیت ها در سطح ۵۰ تا ۷۵ درصد

ورزش کردن هفته چهارم بعد از جراحی بینی - راز جراحی

هفته پنجم: از سر گیری فعالیت ها در سطح ۷۵ الی ۱۰۰ درصد

ورزش کردن هفته پنجم بعد از جراحی بینی - راز جراحی

پیاده روی بعد از جراحی بینی

همانطور که اشاره شد انجام فعالیت های بدنی و ورزشی بعد از عمل بینی با محدودیت های بسیاری همراه است. اما این به معنای آن  نیست که در دوره نقاهت و ریکاوری بعد از عمل زیبایی استراحت مطلق داشته باشید. یکی از ورزش های بسیار مفید که به گردش خون کمک زیادی می کند و در دوره مراقبت های بعد از رینوپلاستی پیشنهاد می شود ، پیاده روی کردن است. این ورزش را می توانید به راحتی در منزل و یا هر محلی که دوست دارید ، انجام دهید. این ورزش نیازی به هزینه و تجهیزات ندارد. شما بعد از روز دوم از انجام عمل می توانید با ۵ دقیقه در روز راه رفتن شروع به انجام فعالیت کنید. این کار از لخته شدن خون جلوگیری می کند علاوه بر این موضوع ، افزایش گردش خون سبب می شود تا ترمیم زخم ها و بافت های بینی با سرعت بیشتری بهبود پیدا کنند. به مرور می توانید به مدت زمان پیاده روی خود اضافه کنید. دقت داشته باشید که پیاده روی باید آرام و بدون افزایش ضربان قلب انجام شود. هرگاه احساس خستگی کردید ، بهتر است بنشینید و یا  دراز بکشید و استراحت نمایید.

چسب زدن به بینی در هنگام ورزش کردن

همانطور که می دانید چسب زدن به بینی با هدف کاهش ورم بینی و همچنین محافظت از ساختمان جدید انجام می شود. به همین دلیل توصیه می شود اگر در ماه های اول بعد از جراحی زیبایی بینی ، ورزش کردن را شروع کردید ، حتما به بینی خود چسب بزنید. زمانی که بعد از مدتی فعالیت های ورزشی را شروع می کنید ،  در ابتدا بینی شما دچار تورم بیشتری می شود ، نگران این موضوع نباشید به مرور بدن به انجام فعالیت ها عادت کرده ، بافت ها بهبود پیدا می کنند و ورزش کردن تاثیری در متورم شدن بینی شما نخواهد داشت.

چرا بعد از عمل دماغ نباید شنا کرد ؟

یکی از مواردی که مانع از شنا کردن در استخر و یا آب رودخانه و دریاها بعد از عمل بینی می شود ، آلوده بودن آب و خطر بروز عفونت بینی است. هر چند که ممکن است این سوال ایجاد شود مگر آب استخرها ضدعفونی نمی شوند ؟ در پاسخ باید گفت بافت های بینی بعد از عمل تا مدتی از حساسیت زیادی برخوردار بوده و هنوز به خوبی التیام پیدا نکرده اند به همین دلیل کوچکترین آلودگی می تواند خطرناک باشد و شما را با عارضه های جدی همراه کند. مورد دیگری که مانع از رفتن شما به استخر می شود ، خطر وارد شدن ضربه به بینی در هنگام شیرجه زدن و یا افتادن می باشد. به همین دلیل بهتر است تا ۳ ماه از شنا کردن و رفتن به استخر خودداری نمایید.

ورزش پیلاتس بعد از جراحی بینی

پیلاتس از جمله فعالیت های ورزشی بوده که با حرکات کششی و هوازی همراه است. این ورزش به بهبود آمادگی جسمانی و کنترل ذهن بدن کمک زیادی می کند. شما بعد از گذشت ۲ ماه با در نظر گرفتن مراقبت های پزشکی بعد از عمل مجاز به انجام این ورزش هستید.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

  خانم های عزیزی که به خاطر بارداری های متعدد ، کاهش و افزایش وزن ، بالا رفتن سن یا اصلا به طور ژنتیکی سینه های کوچک و دفورمه ای دارند ، یا حتی اگر به سبب درمان بیماری سرطان بخشی یا تمام بافت پستان های خود را از دست داده اند ، مطلب پروتز سینه برایشان حتما بحث...

مقالات پربازدید

درخواست مشاوره

"(*)" indicates required fields

نام و نام خانوادگی(*)
جنسیت(*)

پرسش و پاسخ تکمیلی

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

مقالات مرتبط

بوتاکس

بوتاکس

بوتاکس (Botox) ، عمدتاً به دلیل توانایی آن در کاهش دادن شکل ظاهری چین و چروک ها و جوانسازی صورت در میان همگان شهرت یافته است. این روند همچنین برای درمان مشکلاتی از قبیل اسپاسم گردن، عرق کردن زیاد، سردردهای میگرنی، کبد بیش فعال و تنبلی چشم نیز کاربرد دارد. در صورتی که...

لیفت سانترال لب

لیفت سانترال لب

لب ها عضوی در صورت می باشند که زیبایی و شادابی آن ها می تواند باعث زیبایی چهره شود. با بالا رفتن سن لب ها مانند دیگر اجزای صورت تحت تاثیر جاذبه حالت افتادگی پیدا می کنند. روش های مختلفی برای زیبا سازی لب وجود دارد که تزریق فیلر و پروتز لب از جمله این روش ها به شمار می...

باسن برزیلی

باسن برزیلی

شکل و تناسب باسن، فاکتور مهمی در جذابیت و داشتن یک اندام تراشیده می باشد. جراحی باسن برزیلی (BBL Butt Lift) ، می تواند با استفاده از تکنیک هایی از قبیل تزریق چربی ، شکل ظاهری پر تری را در باسن شما خلق کرده و کانتور باسن شما را بهبود بخشد، البته افرادی هستند که با...