| خانه 4 بلاگ 4 سوختگی با لیزر موهای زائد

سوختگی با لیزر موهای زائد

اردیبهشت ۲۰, ۱۴۰۱ | بلاگ | ۲ دیدگاه ها

امروزه با توجه به محبوبیت فراگیر استفاده از لیزر برای از بین بردن موهای زائد در میان خانم ها و آقایان ، نگرانی درباره سوختگی با لیزر موهای زائد یکی از دغدغه های این افراد به حساب می آید. دلیل این محبوبیت ، توانایی لیزر در حذف دائمی ۸۰ تا ۹۰ درصد موهای زائد می باشد ، که آن را به روشی موثر برای رفع موهای زائد به صورت دائمی مبدل کرده است. در میان تکنولوژی های مختلف لیزر موهای زائد ، لیزر کندلا الکس بعنوان یکی از بهترین لیزرها با بیشترین نتیجه برای رفع موهای زائد شناخته می شود. همین امر سبب می شود که افراد زیادی برای استفاده از این لیزر از خود تمایل نشان داده و هر روز بر تعداد این افراد افزوده می شود. متاسفانه در موارد کمی شاهد سوختگی های شدید ناشی از لیزر مو زائد هستیم ، که به عنوان یکی از بدترین و دردناکترین عوارض استفاده از لیزر شناخته می شود. در این مقاله از راز جراحی ، دلایل بروز سوختگی و راه های پیشگیری از آن را با شما در میان می گذاریم ؛ همچنین به شما می گوییم که اگر دچار سوختگی با لیزر موهای زائد شدید چه کار کنید. چنانچه قصد استفاده از لیزر را برای از بین بردن موهای زائد خود دارید ، توصیه می کنیم ادامه مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید!

سوختگی با لیزر موهای زائد

امروزه تعداد افرادی که برای رفع موهای زائدشان از لیزر استفاده می کنند ، نسبت به گذشته در حال افزایش است و همین امر سبب شده ، که تعداد افرادی که دچار سوختگی ناشی از لیزر شده اند ، بیشتر از گذشته باشد. البته دلیل بخش عمده ای از این سوختگی ها ، انجام خدمات لیزر توسط افراد بی تجربه در مراکز نامعتبری چون سالن های زیبایی و آرایشگاه ها می باشد. در صورتی که لیزر مو زائد در بهترین کلینیک پوست و مو و توسط تکنسین های با تجربه و آموزش دیده انجام شود ، احتمال خطر سوختگی صفر خواهد بود. انجام لیزر درمانی مطابق دستورالعمل های استاندارد و تنظیم لیزر با توجه به ویژگی های پوست و موی هر شخص ، سبب می شود که استفاده از این روند برای فرد عوارضی چون سوختگی را در پی نداشته باشد.

توجه داشته باشید که بروز سوختگی های شدید ناشی از خطای تکنسین لیزر ، یک امر عادی و طبیعی نیست و در صورتی که چنین تجربه ای را داشتید ، برای دریافت غرامت درمان سوختگی ها از وی شکایت نمایید. همچنین قبل از ادامه جلسات لیزر مراقبت ها و احتیاط های لازم را در نطر بگیرید.

دلایل اصلی سوختگی با لیزر موهای زائد

سوختگی با لیزر موهای زائد دلایل مختلفی دارد ، که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم :

خدمات لیزر توسط تکنسین لیزر بی تجربه و فاقد صلاحیت

تکنولوژی لیزر را نمی توان به طور کامل بی خطر و بدون هیچ عارضه جانبی در نظر گرفت. ولی در صورت انجام لیزر توسط تکنسین های فاقد صلاحیت و تجربه کافی ، احتمال بروز سوختگی های جزئی و شدید وجود دارد. پس از لیزر درمانی بروز عوارضی چون التهاب و قرمزی ، درد و ناراحتی ، ایجاد لکه بر روی پوست و غیره ، به صورت موقت کاملا طبیعی بوده و این عوارض پس از گذشت مدتی کوتاه ، برطرف می شوند. حتی انجام لیزر در کلینیک های تخصصی و با بهره گیری از بهترین دستگاه ها ممکن است ، این عوارض جانبی موقتی را در بعضی از افراد ایجاد کنند. ولی عوارضی چون بروز سوختگی یا بر جای ماندن اثر سوختگی بر روی پوست ، به هیچ عنوان جزو عوارض طبیعی لیزر نبوده و در بیشتر موارد ، ناشی از عدم تجربه یا صلاحیت کافی اپراتور لیزر می باشد.

استفاده از دستگاه لیزری نامتناسب با پوست و مو

هنگامی که برای لیزر مو زائد به متخصص مراجعه می کنید ، برای تعیین دستگاه لیزر مناسب نوع پوست ، رنگ پوست و رنگ موهای زائد را در نظر می گیرد. انتخاب دستگاه لیزر نامتناسب با پوست و موی فرد ممکن است ، سبب بروز سوختگی های شدید پوستی در وی شود. بنابراین یکی از مهمترین اولویت هایی که قبل از انجام خدمات لیزر باید مورد توجه قرار گیرد ، انتخاب دستگاه لیزر مناسب هر شخص می باشد.

عدم رعایت مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد

در کنار سوختگی با لیزر موهای زائد توسط افراد فاقد صلاحیت ، گاهی عدم رعایت نکات مراقبتی پس از لیزر توسط شخص می تواند سبب بروز سوختگی در او شود. پس از جلسه لیزر درمانی متخصص لیزر ، توصیه هایی را از جمله عدم قرار گیری در معرض نور مستقیم خورشید یا استفاده از کرم های مرطوب کننده بعد از لیزر ، به مراجعه کننده خواهد کرد که عدم رعایت صحیح این توصیه ها توسط فرد ، می تواند موجب بروز عوارضی مانند سوختگی های درجه یک بر روی پوست لیزر شده شود ، و مشکلاتی را برای وی ایجاد کند.

بالابودن حرارت لیزر بیش از اندازه استاندارد

ممکن است برخی از مراجعه کنندگان به دلیل عدم پیگیری و مراجعه منظم به جلسات لیزر ، برای اینکه با صرف هزینه کمتر به نتیجه برسند ، تقاضا داشته باشند که لیزر با حرارت بیش از حد انجام شود. لازم است بدانید که این کار می تواند سوختگی های شدیدی را برای فرد ایجاد کرده و به تبع آن ، مشکلات زیادی را به او تحمیل کند.

سوختگی با لیزر موهای زائد چه علائمی دارد ؟

بروز درد و تورم بیش از حد در ناحیه لیزر درمانی ، یکی از مهمترین نشانه های سوختگی می باشد. اگر چند ساعت تا یک روز بعد از لیزر لایه ای از پوست شما جدا شد ، شما دچار سوختگی درجه یک یا سوپرفیشال شده اید. این سوختگی می تواند بر روی لایه های بالایی پوست تان تاثیر منفی داشته باشد. در صورتی که ناحیه سوختگی بر روی پوست لیزر شده وسیع است و یا درد زیادی را تحمل می کنید ، لازم است سریعا تحت درمان قرار گیرید. در زیر مهمترین علائم سوختگی های شدید را ملاحظه می کنید :

  • بروز تورم شدید در پوست
  • قرمزی پوست
  • داغ شدن بیش از اندازه پوست حین لیزر و عدم خنک شدن آن
  • بروز تغییر رنگ در پوست

اگر دچار سوختگی با لیزر موهای زائد شدیم چه کار کنیم ؟

در صورتی که یک ساعت پس از جلسه لیزر درمانی در آرایشگاه یا سالن های زیبایی ، علائم سوختگی را در پوست خود مشاهده کردید با آن مرکز تماس حاصل کرده و آن ها را از آسیب دیدگی خود مطلع نمایید. از آن جایی که سوختگی ناشی از لیزر معمولا توسط تکنسین های فاقد تجربه و در مراکز نامعتبر صورت می پذیرد ، بهتر است به جای انجام دستورالعمل های اپراتور لیزر برای بهبود ناحیه سوختگی ، جهت تجویز داروهای درمانی مناسب برای درمان و بهبود سوختگی ، به متخصص پوست و مو مراجعه نمایید.

مراقبت های بعد از سوختگی با لیزر موهای زائد

با توجه به وسعت ناحیه ای از پوست که دچار سوختگی شده و شدت یا درجه سوختگی ، درمان ناحیه آسیب دیده معمولا بین ۳ تا ۲۰ روز زمان بر است. توجه داشته باشید در مواردی که شدت سوختگی زیاد باشد و عوارضی چون عفونت و تورم را به دنبال داشته باشد ، لازم است برای درمان سوختگی به متخصص پوست و مو مراجعه نمایید ، تا با توجه به شدت سوختگی پوست ، درمان ناحیه آسیب دیده را تسریع کند.

در موارد سوختگی خفیف با لیزر نکات و توصیه های زیر به شما در بهبودی سریعتر پوست کمک می کنند :

اولین کاری که پس از بروز سوختگی باید در اسرع وقت انجام دهید ، خنک کردن پوست آسیب دیده می باشد.

برای خنک کردن ناحیه سوخته شده ، می توانید یخ های پیچیده شده درون حوله را بر روی آن قرار دهید. همچنین می توانید حوله را خیس کرده و چند دقیقه یک بار آن را عوض نمایید.

یخ را مستقیما با پوست آسیب دیده تماس ندهید. همچنین هر ۱۰ دقیقه یکبار حوله حاوی یخ را از روی پوست برداشته و به پوست خود استراحت دهید.

برای جلوگیری از بروز عفونت یا بر جای ماندن جای زخم ، تاول ها را نترکانید.

از روغن های چرب بر روی نواحی سوخته شده استفاده نکنید.

در موارد سوختگی شدید پوست نیاز به پانسمان با گاز استریل خواهد داشت.

کرم های آنتی بیوتیک و هیدروکورتیزونی را که پزشک تجویز می کند ، مصرف نمایید.

پیشگیری از سوختگی با لیزر موهای زائد

بهترین راه برای کاهش ریسک سوختگی ناشی از لیزر ، مراجعه به کلینیک های تخصصی لیزر با بهره گیری از تکنسین های باتجربه ، حرفه ای و آموزش دیده می باشد. نکات زیر به شما در انتخاب بهترین مرکز خدمات لیزر دارای تکنسین با تجربه ، کمک می کند :

از داشتن مجوزها و تائیدیه های دستگاه لیزر اطمینان حاصل کنید.

از تناسب دستگاه لیزر مورد استفاده با نوع پوست ، رنگ پوست و رنگ موی خود مطمئن شوید.

از سوابق ، مدارک و تجربه تکنسین لیزر و دریافت آموزش های لازم کار با آن دستگاه لیزر ، اطمینان پیدا کنید.

آیا آثار ناشی از سوختگی با لیزر موهای زائد بر روی پوست باقی می ماند؟

یکی از متداول ترین و مهم ترین سوالاتی که افراد از متخصصان پوست می پرسند و یا در اینترنت دنبال یافتن جواب آن هستند این است که آیا آثار سوختگی به جای مانده از لیزر دائمی می باشد؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم سوختگی های که به وسیله دستگاه لیزر بر روی پوست به وجود می آیند بسیار شدید هستند و در صورتی که افراد از محل آسیب دیده به خوبی مراقبت نکنند این امکان وجود دارد تا اسکار آن باقی بماند. از همین رو می توان گفت باقی ماندن یا نماندن جای سوختگی بر روی پوست بستگی به شدت آسیب دیدگی و نحوه مراقبت فرد از ناحیه آسیب دیده دارد. بنابراین بهتر است تا زمانی که جای سوختگی به طور کامل بهبود نیافته است ؛ توصیه های پزشک خود را انجام دهید و از دارو های تجویز شده مرتب استفاده کنید.

راه کار های خانگی برای درمان سوختگی با لیزر موهای زائد

روند بهبود سوختگی های درجه یک ناشی از لیزر مو حدودا سه الی ۲۰ روز زمان لازم داد ، البته این مدت زمان به ناحیه تحت درمان نیز بستگی دارد. از همین رو در صورتی که هر گونه نشانه و علامت خاصی را مبنی بر عفونت و تورم پوست مشاهده کردید ؛ حتما سریعا به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا وی در ابتدا نوع سوختگی ، شدت آن را تشخیص دهد و در نهایت بهترین روش درمانی را به شما پیشنهاد دهد.

اگر سوختگی شما بسیار خفیف باشد شما می توانید با رعایت چندین نکته مراقبتی که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم ؛ روند بهبودی خود را سریع تر کنید.

توصیه می شود بلافاصله بعد از اینکه به سوختگی دچار شدید سریعا ناحیه آسیب دیده را خنک کنید. برای اینکار می توانید ناحیه مورد نظر را در زیر آب قرار دهید.

اگر در خانه هستید بهتر است برای کاهش درد و تسریع روند بهبودی چندین تکه یخ را داخل یک حوله تمیز بپیچید و بر روی ناحیه ای که دچار سوختگی شده است قرار دهید ، توصیه می شود از قرار دادن حوله بر ناحیه سوخته شده بیش از ۱۰ دقیقه اجتناب فرمایید.

 در صورتی که حوله خیس شد بهتر است آن را عوض کنید. لازم به ذکر است که هرگز نباید یخ را به صورت مستقیم بر روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید.

چنانچه در بر روی ناحیه آسیب دیده شاهده تاول بودید بهتر است آن را زیر آب یخ قرار دهید یا از حوله سرد دیگری استفاده کنید.

هیچ گاه برای برطرف کردن خشکی پوست پس از سوختگی با لیزر مو های زائد از روغن های چرب استفاده نکنید ؛ زمانی که پوست شما شروع به بهبود کرد ، احتمالاً متخصص پوست شما کرم هایی را متناسب با نوع پوست و درجه سوختگی شما تجویز می کند که شما می توانید از آن ها استفاده کنید.

اگر بر روی ناحیه آسیب دیده شاهده تاول بودید هرگز به آن دست نزنید و آن را نترکانید ، چرا که این امر علاوه بر اینکه باعث به جای ماندن اسکار می شود بلکه موجب عفونی شدن زخم نیز خواهد شد.

اگر شدت سوختگی شما زیاد باشد احتمالا مجبور هستید از گاز های استریل برای پانسمان استفاده کنید. باید دقت داشته باشید که نباید پانسمان خیلی سفت بسته شود.

توصیه می شود تا بهبودی کامل از قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید اجتناب فرمایید یا در صورت لزوم حتما حتما از کرم های ضد آفتابی که دارای SPF بالاتر از ۳۰ هستند استفاده کنید  و حتما دقت داشته باشید تا کرم ضد آفتاب شما تمامی محل های سوختگی را پوشش دهد.

پس از التیام بخشیدن پوست می توانید از سرم های ویتامین سی در محل آسیب دیده استفاده کنید. ویتامین سی موجب تحریک پوست جهت تولید کلاژن و بهبود اسکار ها می شود.

با مشورت پزشک و صلاحدید او می توانید از کرم های آنتی بیوتیک و هیدروکورتیزون استفاده نمایید.

علت بروز تاول در اثر سوختگی با لیزر موهای زائد

همانطور که می دانید روند کار لیزر برای از بین بردن موهای زائد بدین شکل است که اشعه های لیزر تابیده شده به پوست توسط فولیکول های مو جذب می شوند ، انرژی حاصل از نور لیزر به گرما تبدیل شده و فولیکول های مو را از بین می برد. حال اگر زیباجو پوستی تیره داشته باشد ، در برخی از نواحی بدن این نور توسط رنگدانه های پوست جذب می شود و موجب ایجاد تاول می گردد. علاوه بر آن نیز این امکان وجود دارد تا اپراتور دستگاه به دلیل نداشتن تخصص ، تجربه و مهارت از درجه زیاد دستگاه برای از بین بردن موهای اضافی استفاده کند ، در نتیجه فولیکول ها بیش از حد گرم می شوند و پوست اطراف خود را می سوزانند. به همین دلیل می توانیم بگویم سوختگی و بروز تاول بعد از لیزر هم در پوست های روشن و هم در پوست های سبزه وجود دارد.

نکته پایانی

در صورتی که برای انجام خدمات لیزر ، به مراکز و کلینیک های معتبر و متخصصین و تکنسین های با تجربه و آموزش دیده مراجعه کنید ، هیچ نگرانی از بابت سوختگی با لیزر موهای زائد وجود نخواهد داشت. تنها در بعضی از افراد عوارض جزئی ظاهر می شود ، که با گذشت چند روز برطرف می شوند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

  خانم های عزیزی که به خاطر بارداری های متعدد ، کاهش و افزایش وزن ، بالا رفتن سن یا اصلا به طور ژنتیکی سینه های کوچک و دفورمه ای دارند ، یا حتی اگر به سبب درمان بیماری سرطان بخشی یا تمام بافت پستان های خود را از دست داده اند ، مطلب پروتز سینه برایشان حتما بحث...

مقالات پربازدید

درخواست مشاوره

"(*)" indicates required fields

نام و نام خانوادگی(*)
جنسیت(*)

پرسش و پاسخ تکمیلی

5 3 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فاطمه حامدی
فاطمه حامدی
2 سال قبل

در صورت سوختگی با لیزر برای انجام مجدد چند وقت باید صبر کرد؟

مونا عباسی
مونا عباسی
2 سال قبل

زخم هم میشه؟

مقالات مرتبط

بوتاکس

بوتاکس

بوتاکس (Botox) ، عمدتاً به دلیل توانایی آن در کاهش دادن شکل ظاهری چین و چروک ها و جوانسازی صورت در میان همگان شهرت یافته است. این روند همچنین برای درمان مشکلاتی از قبیل اسپاسم گردن، عرق کردن زیاد، سردردهای میگرنی، کبد بیش فعال و تنبلی چشم نیز کاربرد دارد. در صورتی که...

لیفت سانترال لب

لیفت سانترال لب

لب ها عضوی در صورت می باشند که زیبایی و شادابی آن ها می تواند باعث زیبایی چهره شود. با بالا رفتن سن لب ها مانند دیگر اجزای صورت تحت تاثیر جاذبه حالت افتادگی پیدا می کنند. روش های مختلفی برای زیبا سازی لب وجود دارد که تزریق فیلر و پروتز لب از جمله این روش ها به شمار می...

باسن برزیلی

باسن برزیلی

شکل و تناسب باسن، فاکتور مهمی در جذابیت و داشتن یک اندام تراشیده می باشد. جراحی باسن برزیلی (BBL Butt Lift) ، می تواند با استفاده از تکنیک هایی از قبیل تزریق چربی ، شکل ظاهری پر تری را در باسن شما خلق کرده و کانتور باسن شما را بهبود بخشد، البته افرادی هستند که با...