| خانه 4 بلاگ 4 لیزر موهای زائد ۱۰۰% خلاصی از موی زائد

لیزر موهای زائد ۱۰۰% خلاصی از موی زائد

خرداد ۱۵, ۱۴۰۲ | بلاگ | ۱۵ دیدگاه ها

لیزر موهای زائد - راز جراحی

لیزر موهای زائد یکی از پنج درمان زیبایی برتر در سراسر دنیا می باشد. سالانه هزاران زن و مرد، این روش ماندگار زدودن موهای زائد را برای خلاصی از شر موهای زائد مورد استفاده قرار می دهند. رشد موهای زائد می تواند در اثر تغییرات هورمونی، دارویی، ژنتیکی و عوامل دیگر رخ دهد. صرفنظر از علت بوجود آمدن موهای زائد، درمان های لیزر، روش فوق العاده ای برای توقف رشد مو در نواحی نامطلوب بدن محسوب می شود.  اگر شما قصد بهره مندی از این تکنیک و خلاصی از شر آنها برای همیشه را دارید ، بهتر است قبل از هر اقدامی ابتدا با خواندن مجموعه حقایق و اطلاعات جامع و کامل گردآوری شده در زیر، توسط راز جراحی ، با زیر و بم این درمان جهت اطمینان از داشتن یک انتخاب درست، آشنا شوید.

لیزر موهای زائد چگونه عمل می کند؟

لیزر موهای زائد با مورد هدف قرار دادن ریشه مو از طریق یک سری درمان ها عمل می کند. لیزر، پرتوهای نوری را ساطع می کند که بسیار دقیق عمل می کنند. فولیکول های مو در زیر پوست، این نور شدید را جذب کرده و حرارت در این ناحیه بالا می رود. در نتیجه فولیکول مو تخریب می شود و رشد مو متوقف می گردد.

فولیکول های موهای شما همگی به طور همزمان، فعال نمی باشند. درمان های لیزر بر روی موهایی اثر می کند که فعالانه در حال رشد هستند. در درمان های لیزر از سوزن یا بی حسی استفاده نمی شوند و بیشتر بیماران یک حس مورمور شدن جزئی شبیه به برخورد یک کش لاستیکی به پوست را تجربه می کنند.

نحوه انجام لیزر موهای زائد

درست قبل از روند، بی حسی موضعی برای احساس راحتی در طول درمان مورد استفاده قرار می گیرد. این کار حدوداً ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قبل از روند انجام شده و اغلب در نواحی حساس تر از قبیل خط بیکینی یا زیر بغل بکار برده می شود.

معمولاً عینک های مخصوص برای محافظت از چشمان شما در برابر پرتوهای لیزر بر روی چشمان شما قرار داده می شود. در نهایت یک ژل سرد یا یک دستگاه خنک کننده مخصوص برای حفاظت از لایه بیرونی پوست و به حداقل رساندن عوارض جانبی استفاده می شود.

در طول فرایند، پالس های نور در ناحیه درمان وارد عمل شده و اندکی درد در این مرحله تجربه می شود.

اولین جلسه رفع موهای زائد معمولاً بیشترین حساسیت را در مقایسه با درمان های بعدی بر جای می گذارد. پروسه درمان بر حسب ناحیه مورد نظر، از چند دقیقه تا یک ساعت متغیر است. پس از تکمیل فرایند، لوسیون یا کرم ضد التهاب یا کیسه یخ برای تسکین درد در اختیار شما قرار داده می شود.

نواحی رایج بدن برای لیزر موهای زائد

  • پاها و ناحیه بیکینی

این نواحی برای درمان با این تکنیک، بسیار متداول می باشند.

  • بازوها و ناحیه زیر بغل

برای افرادی که موهای روی دست، بازوان و زیر بغل های آنها تیره است، پوشیدن لباس های بدون آستین یا آستین کوتاه، احساس خجالت را در آنها ایجاد می کند. برای این افراد، لیزر موهای زائد، راه حل واقعی برای رهایی از شر این موهای ضخیم و تیره می باشد.

اصلاح مو با تیغ به طور مکرر، باعث مستعد شدن پوست برای رشد مو در زیر پوست، تشکیل کیست و سوختگی ناشی از این روش زدودن مو می شود.

بعد از لیزر، با تخریب فولیکول های مو، حفره ها در پوست بسته می شوند و پوست صاف برای شما بر جای می ماند.

  • کمر و قفسه سینه

امروزه مردان که حجم مو در قفسه سینه و کمر آنها بیشتر است، داشتن یک قفسه سینه  و کمر صاف و بدون مو را ترجیح می دهند. بنابراین لیزر موهای زائد، یک سرویس سفارشی سریع و موثر برای آنها محسوب خواهد شد. با بهره مندی از این تکنیک خلاصی از شر موهای زائد، برای همیشه با روش های اصلاح کردن با تیغ یا وکس کردن خداحافظی کنید و هر زمان دوست دارید از پوشیدن لباس های آستین کوتاه یا بدون آستین لذت ببرید.

  • صورت

پنهان کردن پرز های روی صورت، همیشه کار چالش برانگیزی بوده است. صورت ناحیه ای از بدن است که در زمان روبرو شدن با افراد دیگر، اولین مرکز توجه بوده و وجود موهای تیره در پشت لب، گونه ها و خط ریش همیشه خجالت آور است. این پرزهای ناخوشایند می تواند مثل قاتل اعتماد به نفس عمل کنند. با بهره مندی از روش های لیزر می توانید برای همیشه با این پرزها خداحافظی کرده و بدون نگرانی در هر جمعی با اعتماد به نفس، ظاهر شوید.

لیزر موهای زائد برای آقایان

شاید برخی ها همچنان درگیر این چنین کلیشه هایی باشند که مردان نباید موهای زائد نقاط مختلف بدنشان را لیزر یا حتی شیو کنند. در عصر حاضر همچین عقایدی مورد قبول تعداد کثیری از افراد جامعه واقع نمی شود. از همین رو است که امروزه تعداد مراجعه کننده مرد برای لیزر حتی با مراجعه کننده خانم یکسان می باشد. بسیاری از آقایان متوجه شده اند که هدف اصلی از انجام لیزر تمیزی و رعایت بهداشت بدن است که متقابلا باعث زیبایی بیشتر آن نیز می شود.

لیزر موهای زائد برای ورزشکاران آقا بسیار انتخاب خوبی است. زیرا این افراد همواره در معرض تعریق شدید می باشند که باعث می شود بدن شان بوی ناخوشایندی بگیرد و گاهاً خارش بسیار را تجربه کنند. با لیزر کردن موهای بدن علاوه بر این که مورد فوق برطرف می گردد ،دیگر خبری از خارش و جوش پس از شیو موها با تیغ نخواهد بود.

به علاوه اینکه موهای زائد نقاط مختلف بدن در آقایان و اصلاح آن ها با استفاده از تیغ و ژیلت ، باعث شکل گیری موهای زیر پوستی یا کیست مویی می شود که برای همه امر بسیار نامطلوبی است. اما لیزر این مشکل را نیز برطرف می سازد.

آیا لیزر مو زائد به چشم ها آسیب وارد می کند ؟

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد ، عمق نفوذ پرتوهای لیزر به قدری نیست که باعث آسیب دیدگی بافت های بدن بشود. در ارتباط با چشم ها نیز این موضوع صدق می کند. همچنین در جلسه لیزر ، عینک محافظتی به شما داده می شود تا بر روی چشم هایتان قرار دهید؛ به خصوص در زمانی که اپراتور لیزر صورت را انجام می دهد. در این حین نیز ممکن است نورهایی را ببینید. این پرتوها هیچ ضرری برای چشم ندارند. تنها در یک صورت احتمال آسیب دیدگی چشم وجود دارد آن هم این است که به یک مرکز نامعتبر مراجعه نموده و بخاطر خطای اپراتور اشعه لیزر مستقیماً به شبکیه چشم برخورد کند. در این شرایط اگر بعد از لیزر چشم هایتان سوزش و ریزش اشک داشت و کمی قرمز و ملتهب شدند ، برای معاینه دقیق به چشم پزشک مراجعه کنید.

آیا لیزر موهای زائد دردناک است؟

سطح درد در تکنیک لیزر، به ناحیه درمان، بافت مو و پوست بستگی دارد.

  1. افراد دارای موهای تیره به دلیل داشتن رنگدانه های بیشتر نه فقط در مو بلکه در پوست، واکنش حساس تری را از خود نشان می دهند.
  2. لیزر برای افراد دارای پوست تیره و خشن، دردناک تر است. بعد از هر درمان، پوست، روشن تر یا نازک تر شده و درد فروکش می کند. بنابراین مدیریت روند نیز آسان تر می شود.
  3. نواحی مختلف بدن بر اساس ضخامت پوست، دارای آستانه تحمل درد متفاوتی هستند. برای مثال پشت لب ها با توجه به نازک بودن پوست در این ناحیه، دارای بیشترین حساسیت هستند. در حالیکه در نواحی از قبیل چانه یا خط ریش، طیف درد در سطح پایین تری قرار دارد.
  4. استفاده از کرم های بی حسی با کیفیت به مقدار کافی، احساس درد را کاهش داده و فرایند از بین بردن موهای زائد با لیزر را به یک روند بدون درد تبدیل می کند. توجه داشته باشید که این کرم ها تنها در نواحی خاصی از بدن از قبیل پشت لب ها، ناحیه بیکینی و زیر بغل قابل استفاده می باشد. استفاده از آنها در نواحی وسیع پوست مثل قفسه سینه، کمر، پاها و غیره توصیه نمی شود.
  5. کمپرس سرد یک تاثیر مسکن را فراهم کرده و درمان را برای بیمار به یک تجربه خوب تبدیل می کند
  6. نوع دستگاه لیزر و تکنولوژی استفاده شده، مهم ترین فاکتورها در لیزر موهای زائد می باشند. اگر دستگاه به پروب های خنک کننده یا وکیوم مجهز باشد، نیاز به استفاده از کرم بی حسی حذف شده و بیمار دردی را در حین درمان تجربه نخواهد کرد.

اقدامات قبل از لیزر موهای زائد - راز جراحی

اقدامات قبل از لیزر موهای زائد

  1. حداقل یک ماه قبل از رفع موهای زائد با لیزر، از برنزه کردن یا استفاده از کرم های برنزه خودداری کنید. پوست در زمان درمان باید حتی الامکان روشن باشد.
  2. در زمان خارج شدن از منزل ، از کرم های ضد آفتاب با SPF15 استفاده کنید.
  3. از وکس کردن پوست یا استفاده از موچین خودداری کنید. اصلاح مو با تیغ خوب است، ولی سایر تکنیک ها مثل وکس و غیره، می تواند تاثیر درمان لیزر را کاهش دهد. همچنین از بلیچ کردن پوست نیز خودداری کنید.
  4. ناحیه درمان را طبق شیوه آموزش داده شده در جلسه مشاوره ، با تیغ اصلاح کنید. فولیکول های مو باید دیده شوند. اگر موها در طول لیزر، بلند باشند، روند برای شما دردناک خواهد بود.
  5. در صورت تجویز داروهای ضد ویروسی یا آنتی بیوتیک های خوراکی توسط پزشک، حتماً آنها را به طور کامل مصرف کنید.
  6. پوست ناحیه درمان را به خوبی تمیز کنید. در ناحیه درمان از لوازم آرایشی، لوسیون و کرم استفاده نکنید. در صورت استفاده از دئودورانت، قبل از درمان آن را پاک کنید.

تعداد جلسات لیزر موهای زائد

هیچ پاسخ مشخصی برای سوال مربوط به تعداد جلسات مورد نیاز برای خلاصی کامل از شر موهای زائد وجود ندارد. تعداد این جلسات بر اساس نواحی تحت درمان متغیر است.

  • صورت

انواع مختلف درمان های لیزر مو برای ناحیه صورت وجود دارد. گذشته از همه اینها، درمان کامل معمولاً ۵ تا ۷ جلسه طول می کشد.

صورت، در مقایسه با دیگر نواحی بزرگ، به زمان درمان کمتری نیاز دارد. معمولاً صورت در مقایسه با سایر بخش های بدن، موی کمتری دارد و همین امر درمان لیزر در این ناحیه را آسان تر و کوتاه تر می کند.

  • بیکینی

بیکینی در مقایسه با سایر نواحی بدن از حساسیت بیشتری برخوردار است. تعداد جلسات مورد نیاز برای لیزر موهای زائد واژن یا بیکینی ۷-۸ جلسه می باشد. البته این رقم در افراد مختلف، بر حسب رنگ پوست و رنگ مو متفاوت است.

  • پاها

لیزر موهای زائد برای زدودن تمامی موهای ناخواسته در پاها ۶-۸ جلسه می باشد.

گزینه های مختلفی برای زدودن موهای زائد در پاها وجود دارد. با جدا کردن ناحیه پا و درمان آن در یک جلسه مجزا، می توانید در وقت صرفه جویی کنید.

زمان ریکاوری لیزر موهای زائد

عوارض جانبی ناشی از این تکنیک بسیار اندک است ، ولی بعد از درمان به منظور تضمین تجربه هموار ترین فرایند ریکاوری ، بهتر است دستورالعمل های توصیه شده توسط دکتر یا اپراتور بهترین کلینیک لیزر موهای زائد را با دقت دنبال کنید. در طول چند ساعت اول بعد از لیزر ، ممکن است اندکی قرمزی یا تورم را تجربه کنید. این قرمزی و تورم به مرور به طور خودبخود از بین می رود.

شما می توانید بر روی ناحیه درمان ، برای تسکین درد یخ قرار دهید یا در صورت قوی تر بودن واکنش ها ، می توانید از کرم های استروئید توصیه شده توسط پزشک استفاده کنید.

رعایت نکات زیر در طول دوره ریکاوری لیزر مو زائد ، بسیار حائز اهمیت است :

  • از برنزه کردن و قرار گرفتن در معرض نور خورشید شدید به مدت شش هفته بعد از درمان ، خودداری کنید.
  • به طور روزانه ، کرم ضد آفتاب استعمال کنید.
  • از رفتن به باشگاه ، سونا و دوش آب داغ به مدت ۲۴ ساعت بعد از درمان ، خودداری کنید.

لیزر موهای زائد هر چند وقت یکبار باید انجام شود؟

یک بار لیزر نمی تواند برای شما معجزه بیافریند. البته ۲ تا ۳ هفته بعد از اولین جلسه درمان ، شاهد تغییر قابل ملاحظه ای خواهید بود و این نتیجه مطلوب و خوشایند ، بعد از اتمام و تکمیل دوره درمان ، به نهایت خود می رسد. در خصوص فاصله بین هر جلسه درمان ، باید متذکر شویم که این فاصله در بیماران مختلف متفاوت است ولی به طور کلی می توان چارچوب زیر را برای آن ارائه داد:

  • موهای صورت سریع تر رشد کرده و هر چهار هفته یک بار باید لیزر شود.
  • موهای پا رشد دیرتری داشته و لیزر آن هر ۱۲ هفته یک بار انجام می شود.

در کنار هر یک از این نواحی درمان منحصر به فرد ، فاصله زمانی ۸ هفته ای ، در یک قالب کلی برای تمام نواحی ، توصیه می شود.

بعلاوه ، پزشک دوره درمان را با توجه به قرار داشتن مو در چرخه رشد ، تنظیم می کند. بعد از هر درمان ، داشتن پوستی صاف تر و عاری از مو را در مقایسه با جلسه قبل تر آن ، تجربه خواهید کرد. زمانی که مشاهده کردید موهای جدید در ناحیه درمان ، سر از پوست بیرون آورده اند ، زمان حضور در جلسه بعدی لیزر موهای زائد فرا رسیده است.

مزایای لیزر موهای زائد

لیزر مو زائد که با متمرکز کردن پالس پرتوهای نوری بر روی فولیکول های مو عمل می کند ، این پالس ، فولیکول ها را تخریب کرده و مزایای بیشماری را بر جای می گذارد. برخی از مزایای لیزر موهای زائد به شرح زیر می باشد:

  • دقت : در این فرایند از پالس های نوری قوی استفاده می شود که با دقت مو را تا فولیکول ها مورد هدف قرار می دهد.
  • سرعت : هر چند طول مدت مورد نیاز برای درمان هر فرد بر حسب وسعت ناحیه درمان متغیر است ، ولی شما می توانید نتیجه به دست آمده از لیزر موهای زائد خود را در طول چند هفته اول بعد از درمان ، مشاهده کنید.
  • قیمت : زمانی که کل هزینه صرف شده برای لیرزر موهای زائد را با هزینه های به ظاهر اندکی که در دراز مدت برای انجام اقدامات مختلف از قبیل وکس کردن ، شیو کردن و غیره صرف کرده اید مقایسه می کنید ، می بینید که هزینه صرف شده برای روش ، با توجه به نتیجه بر جای مانده از آن ، نه تنها زیاد نبوده بلکه یک سرمایه گذاری خوب محسوب می شود.
  • عدم بروز درد و حساسیت : وقتی لیزر شروع به بر جای گذاشتن آثار خود می کند ، تجربه شما از این فرایند ، یک تجربه عاری از درد و حساسیت خواهد بود. خود این فرایند در ابتدا ، اندکی درد را ایجاد می کند ، ولی با پیشرفت روند ، ازسطح درد نیز کاسته می شود.

فاصله زمانی بین جلسات لیزر موهای زائد چقدر است؟

معمولاً شما باید بر حسب مدت زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید و وسعت ناحیه تحت درمان، بین هر درمان، ۲ تا ۳ هفته صبر کنید. شما می توانید این فاصله را به ۲ هفته کاهش داده  و از درمان های بیشتری بهره مند شوید و فرایند را سرعت ببخشید.

مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد - راز جراحی

مراقبت های بعد از لیزر موهای زائد

  1. از یخ یا کمپرس سرد برای بی حس کردن ناحیه درمان شده استفاده کنید. پس از لیزر، درد جزئی شبیه به آفتاب سوختگی را تجربه می کنید. همچنین ناحیه درمان گاهی متورم یا قرمز می شود. کمپرس یخ می تواند در تسکین این درد مفید واقع شود.
  2. از آلئوورا برای تسکین قرمزی و تورم استفاده کنید. بسیاری از افراد بر این باورند که آلئوورا درد و تورم را تسکین می دهد. بمنظور دستیابی به نتیجه بهتر، ژل آلئوورا را در یخچال گذاشته و ترجیحاً از آلئوورای تازه استفاده کنید.
  3. از داروهای مسکن در صورت کار ساز نبودن آلئوورا یا کمپرس یخ استفاده کنید. شما باید تنها یک روز بعد از درمان، داروی مسکن استفاده کنید. در صورت عدم تسکین درد، با پزشک تماس بگیرید.
  4. بلافاصله بعد از لیزر موهای زائد ، مراقبت از پوست خود را آغاز کنید. از قرار دادن پوست در معرض مستقیم نور خورشید خودداری کنید. در صورتی که ناگزیر به قرار گرفتن در معرض نور خورشید هستید، حتماً از کرم های ضد آفتاب قوی استفاده کنید.
  5. از قرار دادن ناحیه درمان در معرض منبع حرارت تا زمان بهبود کامل خودداری کنید. از آنجایی که لیزر، فولیکول های مو را تخریب می کند، قرار دادن ناحیه درمان در معرض حرارت زیاد، باعث افزایش حساسیت در پوست می شود. آب داغ، سونا، اتاق بخار، همگی باید به مدت حداقل ۴۸ ساعت بعد از درمان مورد اجتناب قرار گیرد.
  6. تا دو روز بعد از درمان، از انجام ورزش های سنگین خودداری کنید. انجام فعالیت های سنگین باعث بالا رفتن فشار خون و حساس شدن ناحیه درمان می شود. ورزش ملایم و قدم زدن تا اندازه ای که دمای بدن شما را بالا نبرد، بلامانع می باشد.
  7. از کرم های مرطوب کننده ملایم استفاده کنید. از آنجاییکه بعد از لیزر، پوست شما در مقایسه با حالت نرمال، حساس تر است، در حین بهبود، احساس خشکی در پوست خود خواهید داشت. در این مدت از کرم های مرطوب کننده طراحی شده برای پوست های حساس برای تسکین حالت خشکی در پوست استفاده کنید.
  8. اگر لیزر موهای زائد را در ناحیه صورت انجام داده اید. بمنظور جلوگیری از حساس شدن پوست، از آرایش کردن با محصولات آرایشی قوی خودداری کنید.

آیا لیزر مو زائد بیکینی باعث نازایی می شود ؟

به طور کلی هر جا بحث لیزر و اشعه پیش می آید به دنبال آن مواردی همچون نازایی ، سرطان و موارد دیگری از این قبیل نیز میان افراد شایع می شود. بایستی گفت بروز نازایی به سبب لیزر موهای زائد کاملا باور غلطی است. چرا که قدرت نفوذ پرتوهای لیزر آنقدری نیست که بخواهد از پوست و بافت ها عبور کند و به تخمدان ها برسد. نور لیزر نهایتاً چند میلی متر به پوست نفوذ می کند تا توسط فولیکول های مو جذب شود.

لیزر موهای زائد برای زنان مبتلا به تنبلی تخمدان

خانم هایی که به سندرم تخمدان پلی کیستیک یا همان تنبلی تخمدان مبتلا هستند ، شاهد رشد موهای ضخیم و زبری بر روی صورت خود هستند. این مسئله تا حد زیادی برای بانوان آزار دهنده است و هیچ کدام از راه های اصلاح مانند وکس ، بند انداختن و استفاده از موچین نه تنها در حذف آن ها تاثیری ندارند بلکه سرعت رشد موها را نیز افزایش می دهد. از این بابت لیزر می تواند راهکار بسیار مناسبی باشد. درست است اثرگذاری آن برای این گروه از زنان کمتر است اما تا حد بسیار چشمگیری ضخامت موها را کاهش داده و رشد آن ها را کند می کند.

بهترین دستگاه لیزر موهای زائد

با پیش روی فرایند از بین بردن موهای زائد با لیزر در میان مردم ، دستگاه های متعددی نیز تولید و عرضه می شوند. در کشور ما نیز دستگاه های مختلف لیزر که ساخت کشورهای مختلفی همچون چین ، کره یا کشورهای اروپایی و آمریکا می باشند ، مورد استفاده قرار می گیرند. این برندها شباهت ها و تفاوت هایی را نیز شامل می شوند.

تشابه : اصلی ترین وجه مشترک دستگاه های مختلف لیزر موهای زائد ، بهره گیری از فناوری لیزری یکسان است. تقریبا تمامی دستگاه ها کنونی از لیزر الکساندریت ، Nd:YAG یا دایود استفاده می کنند. اشعه لیزری که از دستگاه چینی ساطع می شود با پرتو لیزر دستگاه آمریکایی تفاوت قابل ذکری ندارند.

تفاوت : طبیعتاً دستگاه تولید شده از برند معتبرتر ، عملکرد بهینه تری دارد. میزان تاثیر گذاری دستگاه ، جدا از اشعه نوری لیزر ، فاکتورهای دیگری در این امر دخالت دارند. تایم تابش پرتو لیزر ، قطر تابش ، وجود یا عدم وجود سیستم خنک کننده از جمله این فاکتورها هستند. با توجه به این موارد میتوان گفت در دستگاه های اروپایی و آمریکایی در قیاس با هم نوعان چینی و کره ای خود ، عملکرد مطلوب تری دارند.

لیزر موهای زائد سفید رنگ

با وجود دستگاه های مختلف و متعدد در حیطه لیزر اما همچنان رنگ مو یک فاکتور محدود کننده در حوزه لیزر موهای زائد به حساب می آید. برای اینکه اشعه لیزر توسط فولیکول مو جذب گردد و بر روی آن اثر بگذارد ، لازم است که موها دارای رنگدانه باشند. هر چه مو حاوی رنگدانه بیشتری باشد ، یعنی تار مو تیره تر به نظر رسد ، پرتو لیزر به میزان بیشتری جذب شده و قطعاً تاثیر بیشتری دارد. پروسه لیزر برای تار موهای خاکستری رنگ بسیار دشوار می باشد اما در نهایت امکان پذیر است. لیزر برای موهای سفید رنگ و بسیار بور موثر واقع نمی شود. اما طیف های دیگری از موهای رنگی می توانند تاثیر لیزر را مشاهده نمایند اما ممکن است به یک روند درمانی طولانی نیازمند باشند.

لیزر موهای زائد روی جوش

وجود جوش روی پوست، هیچ منافاتی با این روند ندارد و تاثیرگذاری آن را کاهش نمی دهد، حتی ممکن است نتیجه بهتری را نیز مشاهده کنید. تنها زمانی که ناحیه مورد نظر ملتهب باشد، نسبت به زمانی که پوست عاری از جوش است، درد بیشتری را احساس خواهید کرد. در نظر داشته باشید که این التهاب با روش هایی مثل استفاده از تیغ و وکس کردن بیشتر می شود، اما در مقابل، این تکنیک می تواند به بهبود این عارضه کمک کند.

لیزر موهای زائد چگونه به رفع جوش کمک می کند؟

استفاده از این تکنیک، دو فاکتور مهمی که روی بروز جوش تاثیر می گذارند را از بین می برد. اول، خود موها را از بین می برد که همین موضوع فضای داخل منافذ را پاک می کند و از انسداد آن ها جلوگیری می کند. دوم، دیگر نیازی به بهره گیری از روش های تهاجمی حذف موهای زائد که التهاب را شدیدتر می کنند نیست.

با اینحال، لیزر موهای زائد به تنهایی جوش را درمان نمی کند، جوش در اصل به علت وجود باکتری، عوامل هورمونی و تولید بیش از حد چربی بروز می کند. اما در کل می تواند به کاهش جوش ها و رشد موهای اضافی در منافذ پوست کمک کند.

به چه علت چندین جلسه برای رفع موهای زائد با لیزر نیاز است ؟

اگر مطالب فوق را مطالعه کرده و به یا داشته باشید ، تمام فولیکول های مو به طور همزمان در یک فاز از چرخه تولید تار مو قرار نمی گیرند. از این رو برای آن که قسمت زیادی از فولیکول ها تحت تاثیر لیزر قرار گیرند ، باید چندین جلسه درمانی پشت سر گذاشته شود. این جلسات بایستی حتما در فواصل معین و در موعد مقرر به انجام رسند تا نتیجه مطلوبی حاصل شود.

چه کسانی نمی توانند لیزر انجام دهند ؟

درست است که این پروسه ایمنی بالایی دارد و عارضه جدی در پی آن بروز پیدا نمی کند ، اما برخی افراد به واسطه یک سری شرایط نباید لیزر موهای زائد انجام دهند. این موارد عبارتند از :

  • اختلالات هورمونی
  • ابتلا به تبخال یا زگیل تناسلی
  • ابتلا به بیماری هایی همچون لوپوس
  • داشتن تاتو یا کک و مک در نواحی مورد نظر برای لیزر
  • داشتن گوشت اضافه در ناحیه هدف
  • مصرف دارو ایزوترتینویین

میزان تاثیرگذاری لیزر در حذف موهای زائد

تنها راه حل از بین بردن بخش زیادی از موهای زائد ، لیزر است. به جهت تاثیر گذاری این پروسه در حذف موها ، بایستی از دستگاه لیزر موهای زائد مناسب با پوست و مو مراجعه کننده استفاده شود و طبق برنامه درمانی متناسب با او پیش برود ؛ بدین نحو می توان انتظار تاثیرگذاری طولانی مدت و چشمگیری را داشت. با این تفاصیل نکته ای که لازم است از آن آگاه باشید این است که لیزر نمی تواند ۱۰۰ درصد موهای زائد را حذف کند و ممکن است ۱۰ تا ۴۰ درصد موها ، حتی پس از به پایان رسیدن دوره لیزر باقی بمانند ؛ البته با ضخامت کمتر.

چرا لیزر تمامی موهای زائد امکان پذیر نیست ؟

فولیکول ها که وظیفه ساخت مو را بر عهده دارند ، این پروسه را در سه مرحله به انجام می رسانند. در این چرخه ۳ مرحله ای ، فولیکول تار مو را ساخته و از دست می دهد و این پروسه تا پایان عمر فولیکول به دفعات تکرار می شود.

سه مرحله ساخت و رشد مو به شرح زیر می باشد :

فاز رشد یا آناژن : تقریبا ۸۰ تا ۹۰ درصد موهای زائد به طور همزمان در فاز اول قرار دارند. فولیکول ها در مرحله آناژن به ساخت مو می پردازد و تار موهایی که در فولیکول ساخته شده اند در مرحله رشد قرار می گیرند.

فاز موقت یا کاتاژن : در مرحله دوم رشد مو به پایان رسیده و ارتباط میان پیاز مو با فولیکول قطع می گردد.

فاز استراحت یا تلوژن : حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد موهای زائد در مرحله استراحت به سر می برند و فولیکولی که در این فاز باشد ، مشخصاً به ساخت و تولید تار مو نمی پردازد.

حال لیزر موهای زائد فقط موهایی را تحت تاثیر قرار می دهد که در مرحله رشد یعنی فاز اول قرار دارند. به این دلیل که تمامی موها در یک زمان در فاز آناژن قرار نمی گیرند ، پس نمی توانیم با لیزر همه موهای زائد را از بین ببریم اما بخش بیشتری از آن ها حذف می شوند. به غیر از مورد ، عواملی همچون بارداری و دوران یائسگی که تغییرات هورمونی را منجر می شوند ممکن است فولیکول هایی را که به کمک لیزر غیر فعال کرده ایم ، مجدداً فعال نمایند.

به طور کلی می توانیم بگوییم ۶۰ الی ۹۰ درصد موها با انجام لیزر ، از بین می روند. اگر بخواهیم توصیف بهتری داشته باشیم می توانیم بگوییم لیزر کاهش همیشگی موهای زائد بدن را موجب می شود نه حذف دائم آن ها را.

سوختگی ناشی از لیزر موهای زائد

پس از بهره گیری از این تکنیک، طبیعی است که پوست کمی قرمز و حساس شود، اما سوختگی در موارد نادر اتفاق می افتد. اغلب این مشکل در مناطقی که پوست تیره یا نازک تری دارند، مثل بیکینی، صورت و گردن رخ می دهد. در ادامه به دلایلی که ممکن است باعث وقوع این عارضه شوند پرداخته ایم.

  • زمانی که پروب دستگاه و به طور کل خود لیزر مدت طولانی با پوست در تماس باشد و پوست به درستی خنک نشود، سوختگی اتفاق می افتد. نوع دستگاه نیز می تواند موجب بروز این مشکل شود، دستگاه های جدیدتر معمولا خطر کمتری دارند.
  • ژل استفاده شده نیز می تواند مشکل ساز باشد. در طول پروسه لیزر موهای زائد از ژل های مخصوصی استفاده می شود، ولی اگر پیش از شروع درمان این ژل خشک نشده باشد یا درون هندپیس جمع شده باشد، می تواند باعث سوختن پوست شود.
  • اشخاصی که پوست تیره تری دارند، بیشتر در معرض این عارضه قرار دارند. برای مثال، برای شخصی که پوستی سفید با موهای تیره که سطح ملانین آن ها پایین می باشد، کمتر دچار سوختگی می شوند. در بیمارانی که پوست تیره دارند، به جز در فولیکول ها، گرما در کل پوست جذب می شود. این نکته هم می تواند ریسک سوختن را بالا ببرد.

سوالات پر تکرار لیزر موهای زائد

سوالات پر تکرار لیزر موهای زائد - راز جراحی

  • آیا لیزر موهای زائد بی خطر است؟

لیزر یک فرایند کاملاً بی خطر است و سازمان غذا و دارو آن را بعنوان یک روش بی خطر برای از بین بردن موهای زائد ، مورد تائید قرار داده است. البته ، این فرایند در صورتی بی خطر محسوب می شود که به دست یک تکنسین ماهر و با تجربه انجام پذیرد.

  • هزینه لیزر مو زائد چقدر است ؟

هزینه لیزر موهای زائد ، بر حسب ناحیه تحت درمان و تعداد جلسات مورد نیاز برای تکمیل فرایند و دستیابی به نتیجه مطلوب ، متغیر است. هر قدر ناحیه تحت درمان بزرگ تر باشد ، زمان بیشتری مورد نیاز خواهد بود. مقدار زمان مورد نیاز ، یکی از ملاک های تعیین هزینه فرایند محسوب می شود.

  • آیا لیزر موهای زائد دارای محدودیت سنی است؟

هیچ محدوده حداقل سنی برای قرار گرفتن تحت فرایند لیزر وجود ندارد ولی بهتر است تا قبل از تکمیل دوره بلوغ ، جهت اقدام به قرار گرفتن تحت این درمان ، دست نگه داریم. بانوان قبل از ورود به دوره قائدگی ، نباید برای بهره مند شدن از این فرایند درمان ، اقدام نمایند. به طور کلی ، چهارده سالگی حداقل سنی است که می توان این فرآیند را در آن آغاز نمود.

  • آیا بانوان باردار می توانند تحت لیزر موهای زائد قرار گیرند؟

برای حفظ جانب احتیاط ، بهتر است در دوره بارداری ، از قرار گرفتن تحت این فرآیند خودداری کنیم . البته شواهدی مبنی بر مضر بودن رفع موهای زائد با لیزر در دوران بارداری وجود ندارد ولی از طرفی هم به دلیل عدم وجود مطالعات بر روی تاثیرات لیزر بر روی جنین ، بهتر است از انجام این فرایند در این دوران ، خودداری کنیم.

  • چه چیزی باعث رشد مو می شود؟

وراثت و پیشینه قومی ، علل اصلی رشد مو هستند. رشد موی بیش از حد در زنان اغلب ما حصل تغییرات بیولوژیکی نرمالی است که در سراسر زندگی ، بدن دستخوش آنها می شود. برخی از این تغییرات شامل بلوغ ، بارداری ، یائسگی و بالا رفتن سن می باشد. هر یک از این تغییرات باعث افزایش رشد مو در نواحی می شود که قبلاً هرگز در آنها مو وجود نداشته است. برخی علل دیگر رشد مو را می توان به مصرف برخی داروهای خاص ، استرس یا چاقی نسبت داد.

در برخی موارد جدی تر ، رشد مو به ناهنجاری در سیستم اندوکرین از قبیل چرخه های نامنظم قائدگی ارتباط دارد. ناهنجاری های تخمدان از قبیل سندروم تخمدان پلی کیستیک یا ناهنجاری در عملکرد تیروئید نیز می تواند باعث بروز مشکلات و رشد بی رویه مو شود.

  • علت جوش زدن بعد از لیزر موهای زائد چیست؟

بر حسب دامنه حساسیت پوست و نیز پهنه گستردگی موهای زائد ، پوست دچار برخی عوارض از قبیل جوش زدن می شود. پزشک اغلب کرم زینک اکساید را جهت رفع التهاب و قرمزی پوست توصیه می کند ، ولی باید توجه داشته باشید که این کرم تنها باید به صورت یک لایه نازک بر روی پوست قرار داده شود. استفاده بیش از حد این کرم می تواند باعث جوش زدن در ناحیه درمان شود.

علاوه بر مورد فوق ، حساس بودن پوست که با کوچک ترین تحریکی دچار جوش زدن می شود ، عدم تنظیم صحیح دستگاه لیزر به دلیل ماهر و با تجربه نبودن تکنسین و چرب بودن پوست و بسته بودن منافذ آن می تواند بعنوان سایر عوامل دخیل در جوش زدن ، مورد اشاره قرار گیرد.

  • آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی می شود؟

سال ها از استفاده لیزر رفع موهای زائد می گذرد ؛ اما تا کنون هیچ مدرکی دال بر این که خانمی به دلیل استفاده از لیزر برای رفع موهای زائد ، دچار نازایی شده است ، وجود ندارد. دانشمندان نیز معتقد هستند ، عمق ورود اشعه لیزر تا لایه درم پوست ( لایه میانی ) است ؛ از این رو نمی تواند به سلول های درونی و عمیق بدن آسیبی وارد کند. خانم های زیادی هستند که پس از اتمام جلسات لیزر درمانی و رسیدن به نتیجه ایده آل ، صاحب فرزند شده اند ؛ اما انجام این پروسه زیبایی در دوران بارداری برای مراقبت هر چه بیشتر جنین ، توصیه نمی شود.

دانلود : لیزر موهای زائد – PDF


با دوستان خود به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

  خانم های عزیزی که به خاطر بارداری های متعدد ، کاهش و افزایش وزن ، بالا رفتن سن یا اصلا به طور ژنتیکی سینه های کوچک و دفورمه ای دارند ، یا حتی اگر به سبب درمان بیماری سرطان بخشی یا تمام بافت پستان های خود را از دست داده اند ، مطلب پروتز سینه برایشان حتما بحث...

مقالات پربازدید

درخواست مشاوره

"(*)" indicates required fields

نام و نام خانوادگی(*)
جنسیت(*)

پرسش و پاسخ تکمیلی

4.8 8 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
15 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نگار مرادی
نگار مرادی
2 سال قبل

لیزر موهای زائد باعث سوختن پوست هم میشه؟

شقایق هاشمی
شقایق هاشمی
2 سال قبل

کسایی که موهای بدنشون روشن هست لیزر موهای زائد جواب میده ؟

آرزو فتحی
آرزو فتحی
2 سال قبل

سلام هزینه لیزر موهای زائد کل بدن چقدره؟

منیره کارگر
منیره کارگر
2 سال قبل

لیزر موهای زائد باعث سوختگی هم میشه؟

مریم
مریم
2 سال قبل

لیزر موهای زائد برای پوست تیره توصیه میشه؟

ستاره یوسفی نیا
ستاره یوسفی نیا
2 سال قبل

نتیجه لیزر موهای زائد چقدر ماندگاره ؟ آیا لیزر میتونه برای همیشه موهای زائد رو از بین ببره؟

لاله صابتی
لاله صابتی
2 سال قبل

لیزر موهای زائد پوست رو هم روشن میکنه؟

نعیمه توکلی
نعیمه توکلی
2 سال قبل

لیزر، حالت توت فرنگی پوست که به خاطر ریشه موها وجود داره رو هم اصلاح میکنه یا نه؟

سونیا
سونیا
2 سال قبل

لیزر مو زائد سرطان زا هست؟

سمیرا
سمیرا
2 سال قبل

آیا بعداز لیزر مو های زائد دوباره ممکنه موهای زائد رشد کنن؟

بهناز جعفری نیا
بهناز جعفری نیا
2 سال قبل

از پمادهای بی حسی قبل از لیزر باید استفاده کرد یا خیر؟

سهیلا
سهیلا
2 سال قبل

لیزر مو های زائد تیرگی بیکینی و زیر بغل رو از بین میبره؟

مینا طوسی
مینا طوسی
2 سال قبل

آیا برای پوست های تیره هم کاربرد داره؟

سحر داوودی
سحر داوودی
2 سال قبل

واقعا کلافه کنندست

مقالات مرتبط

بوتاکس

بوتاکس

بوتاکس (Botox) ، عمدتاً به دلیل توانایی آن در کاهش دادن شکل ظاهری چین و چروک ها و جوانسازی صورت در میان همگان شهرت یافته است. این روند همچنین برای درمان مشکلاتی از قبیل اسپاسم گردن، عرق کردن زیاد، سردردهای میگرنی، کبد بیش فعال و تنبلی چشم نیز کاربرد دارد. در صورتی که...

لیفت سانترال لب

لیفت سانترال لب

لب ها عضوی در صورت می باشند که زیبایی و شادابی آن ها می تواند باعث زیبایی چهره شود. با بالا رفتن سن لب ها مانند دیگر اجزای صورت تحت تاثیر جاذبه حالت افتادگی پیدا می کنند. روش های مختلفی برای زیبا سازی لب وجود دارد که تزریق فیلر و پروتز لب از جمله این روش ها به شمار می...

باسن برزیلی

باسن برزیلی

شکل و تناسب باسن، فاکتور مهمی در جذابیت و داشتن یک اندام تراشیده می باشد. جراحی باسن برزیلی (BBL Butt Lift) ، می تواند با استفاده از تکنیک هایی از قبیل تزریق چربی ، شکل ظاهری پر تری را در باسن شما خلق کرده و کانتور باسن شما را بهبود بخشد، البته افرادی هستند که با...