| خانه 4 جراحی سر و گردن 4 مراقبت های بعد از جراحی پلک

مراقبت های بعد از جراحی پلک

تیر ۱۸, ۱۴۰۱ | جراحی سر و گردن | ۲ دیدگاه ها

مراقبت های بعد از جراحی پلک ، که یک روند جراحی زیبایی برای درمان افتادگی یا حالت پف کرده پلک ها محسوب می شود، بخش اجتناب ناپذیر و لاینفک جراحی پلک یا بلفاروپلاستی محسوب می شود. پلک های افتاده یا پف زیر پلک ها باعث پیر به نظر رسیدن شما می شود و جوانی و زیبایی چهره شما را تحت تاثیر قرار داده و باعث می شود که شما خسته و غمگین به نظر برسید. همچنین افتادگی پلک ها می تواند بعنوان یک مانع بر سر راه بینایی شما قرار گرفته و دید شما را تحت تاثیر قرار دهد.

مراقبت های بعد از جراحی پلک

وقتی با مشاهده پلک های افتاده یا پف زیر چشم خود در آیینه، نارضایتی از شکل ظاهری این بخش ها بر روی چهره شما نقش می بندد، به این فکر می افتید که دنبال راه درمان برای رفع این مشکل بر روی صورت خود بگردید. از این رو با مراجعه به پزشک، بلفاروپلاستی بعنوان راه حل درمان این مشکل، به شما پیشنهاد می شود.

زمانیکه در جلسه مشاوره با پزشک شرکت می کنید، وی علاوه بر تشریح روند درمان و انجام آزمایشات لازم برای ترسیم بهترین طرح درمان، دستورالعمل هایی را در خصوص مراقبت های بعد از روند در اختیار شما قرار می دهد. شاید تاثیر مشاهده نتیجه حاصل از درمان و انتظار بی صبرانه برای دیدن چهره جدیدتان آنقدر ذهن شما را به خود مشغول کند که گاهی در توجه دقیق به مراقبت های بعد از روند عمل پلک، کوتاهی کنید. راز جراحی به شما توصیه می کند که اجرای دقیق این دستورالعمل ها را جزو الویت ها در دوره بعد از روند جراحی قرار دهید تا انتظار شما برای مشاهده نتیجه جراحی، ثمر بخش باشد.

اکنون از خود می پرسید با توجه به اینکه مراقبت های بعد از جراحی پلک ، تا این اندازه حائز اهمیت است، چگونه می توان منبعی موثق بعنوان یک چک لیست، در اختیار داشت تا بتوان کلیه اقدامات لازم در طول این دوره را دقیقاً اجرا نمود.

راز جراحی با مراجعه به بنام ترین پزشکان این حوزه، و دریافت دستورالعمل های مربوط به مراقبت های بعد از جراحی پلک از آن ها، پکیج کاملی را برای شما عزیزان فراهم نموده و در اختیار شما قرار می دهد.

تورم بعد از جراحی پلک

تورم بعد از جراحی پلک امری طبیعی می باشد و معمولاً اندکی بعد از روند جراحی آشکار می شود. در طول دو تا چهار روز بعد از روند، این تورم به اوج خود می رسد و سپس به آرامی در طول روزهای آتی، فروکش می کند. تورم باقی مانده نیز در طول هفته های بعد از روند فروکش می کند و اندازه آن به حدی می رسد که شما برای تعاملات اجتماعی، با مشکلی مواجه نمی شوید.

هر چند تورم بعد از جراحی پلک طبیعی است ولی می توان اقداماتی را برای به حداقل رساندن آن انجام داد. با اجرای این اقدامات می توانید دوره ریکاوری را کوتاه تر کرده و زمان از کار افتادگی بعد از جراحی را کاهش دهید.

  • از کمپرس سرد استفاده کنید – ما به بیماران توصیه می کنیم تا از یک کمپرس سرد در طول ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول بعد از جراحی استفاده کنند. استفاده از کمپرس های سرد در فواصل زمانی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ای، هر بار به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه اقبل استفاده می باشد. کمپرس های سرد بیشترین تاثیر را در طول یک یا دو روز اول بعد از جراحی بر جای می گذارند، بنابراین در استفاده از آن درنگ نکنید.
  • برای کاهش دادن فشار بر روی بافت های ظریف چشم، در زمان خوابیدن، سر را در موقعیت بالاتر از بدن قرار دهید و ترجیحاً در حالت قائم بر روی صندلی های راحتی به شکل لم داده قرار بگیرید. این کار را در طول چند روز اول بعد از جراحی انجام دهید. بالا گرفتن سر با استفاده از چند بالش در زیر سر در هنگام خواب نیز قابل انجام می باشد.
  • قبل از جراحی یک عینک آفتابی که دوست دارید خریداری کنید. بعد از جراحی این عینک آفتابی بسیار به کارتان می آید. هر بار که از منزل بیرون می روید برای مراقبت از زخم ها در برابر اشعه های نورخورشید، باد، و دیگر فاکتورهای محیطی، عینک مورد علاقه تان را به چشم بزنید. نور شدید خورشید قبل از رسیدن به مرحله بهبود کامل، می تواند جای زخم ها را تیره کند. همچنین حساس شدن و تحریک جای زخم های تازه نیز می تواند باعث افزایش تورم و کند شدن روند بهبود شود.

برای کمک به کاهش تورم، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • سیگار را ترک کنید.
  • از آرایش کردن چشم به دلیل ایجاد اختلال در روند بهبود و احتمال عفونی کردن زخم های بعد از جراحی، تا زمان صلاحدید پزشک، خودداری کنید.
  • ورزش کردن خصوصاً مواردی که شامل بلند کردن وزنه می باشد را کنار بگذارید.

تغذیه بعد از عمل بلفاروپلاستی

خوردن غذاهای مناسب قبل و بعد از عمل پلک ، می تواند زمان ریکاوری را با تامین مواد مورد نیاز برای کاهش تورم، جای زخم و التهاب، سرعت بخشد.

وقتی تصمیم به قرار گرفتن تحت جراحی می گیرید، باید حتماً تغذیه و رژیم غذایی و سبک خوردن خود را برای سپری کردن یک دوره ریکاوری و بهبود موفق بعد از جراحی، اصلاح کنید.

سلامت بدن علاوه بر ارتباط با فاکتورهای ژنتیکی تا حدودی به عادات تغذیه ای نیز وابسته است. یک رژیم غذایی متوازن شما را از نظر فیزیکی و روحی برای داشتن یک فرایند بهبود پس از یک روند جراحی، آماده می کند.

بعد از جراحی زیبایی پلک باید غذاهایی بخورید که روند بهبود را ارتقا می دهد. شب اول بعد از جراحی، باید یک وعده غذایی سبک بخورید. این با مایعات رقیق آغاز می شود. سپس می توانید غذاهای سنگین به میزان توان میل کنید. بعد از اینکه عادات غذایی نرمال خود را از سر می گیرید، باید به خوردن آنتی اکسیدان ها و رژیم های ضد التهابی که قبل از جراحی مصرف می کردید، ادامه دهید. البته باید در مقایسه با قبل از جراحی، بعد از روند بلفاروپلاستی، پروتئین بیشتری میل کنید.

کرم ترمیم کننده جای بخیه پلک

یکی از مکان هایی که شما اصلاً مایل به وجود جای بخیه در آن نیستید، اطراف چشم ها است. این ناحیه، بخشی از صورت است که توجه زیادی را به خود جلب می کند.

خطر بر جای ماندن جای زخم چیزی است که احتمال وقوع آن، بعید نمی باشد. حتی یک درمان کوچک در این ناحیه از صورت، نهایتاً جراحی محسوب می شود و ویژگی بارز جراحی، جای بخیه و احتمال شکل گرفتن جای زخم می باشد.

البته جراح تمام تلاش خود را می کند تا با ایجاد برش ها در موقعیت های استراتژیک، از شکل گیری جای بخیه جلوگیری به عمل آورد، ولی بعنوان بخشی از مراقبت های بعد از جراحی پلک، علاوه بر مد نظر قرار دادن ویژگی های ژنتیکی و سایر اقدامات در تلاش برای به حداقل رساندن جای بخیه، استفاده از کرم های اسکار بعد از جراحی نیز توصیه می شود.

استفاده از کرم های اسکار در موارد زیر توصیه می شود:

  • مطلقاً هیچ بهبودی بعد از یک ماه حاصل نشده باشد.
  • جای بخیه و زخم، بد شکل و ضخیم شده باشد.
  • چندان در خصوص شکل گیری جای بخیه و زخم، به قطعیت نرسیده باشید.

شما می توانید از کرم اسکار بلافاصله بعد از جراحی استفاده کنید. حتی در مواقعی که هیچ جای بخیه ای بر جای نمانده باشد، استفاده از کرم اسکار می تواند تاثیر مثبتی به دلیل شتاب بخشیدن به روند ریکاوری بر جای گذارد.

به گفته بسیاری از جراحان، پیشگیری از شکل گیری جای بخیه و زخم، بهتر از تلاش برای از بین بردن بعد از شکل گرفتن آن می باشد.

بر خلاف بیشتر کرم های دیگر، تاثیرات کرم اسکار ALHYDRAN در سطح بالینی به اثبات رسیده و مورد تائید قرار گرفته است.

این عمدتاً به دلیل ترکیبات ان می باشد که حاوی ۴۵ درصد آلئوورای خالص، می باشد. این کرم به پیشگیری از شکل گیری جای بخیه کمک کرده و می توان باعث شود که جای زخم و بخیه های بر جای مانده از جراحی، چندان قابل رویت نباشند.

قرمزی چشم بعد از عمل پلک

قرمزی چشم ها می تواند بنا به دلایل متعددی از قبیل حساس شدن قرنیه، آلرژی، سایش قرنیه، واکنش به دارو و غیره ایجاد شود. بلفاروپلاستی می تواند توانایی چشم ها را برای پلک زدن تحت تاثیر قرار داده و توانایی بدن برای پاک کردن گرد و غبار و ذرات ریز را دستخوش تغییر نموده و یک حلقه اشک را بر روی چشم های شما شکل دهد.

اگر بعد از جراحی ، دچار قرمزی چشم نشده اید و اکنون درگیر آن هستید، این امر می تواند به جراحی زیبایی پلک شما نسبت داده شود. دوره متداول برای حساسیت قرنیه یا ناتوانی بیمار در مراقبت نرمال از چشم ها با یک مکانیسم متداول از پلک تحت جراحی قرار گرفته، به چند روز اول بعد از عمل زیبایی پلک تعلق دارد.

البته، علائم می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی تر باشد و شما باید در صورت مشاهده قرمزی در چشم ها به پزشک مراجعه کنید

پزشک با تجویز قطره های چشمی مختلف ( برخی از آنها حاوی استروئید در ترکیبات خود می باشند ) به شما کمک می کنند. در برخی موارد، پزشک شما را جهت انجام بررسی های دقیق تر به یک چشم پزشک معرفی می کند.

تاری دید بعد از عمل بلفاروپلاستی

بیمارانی که عمل زیبایی پلک را انجام می دهدند غالب از تاری دید بعد از بلفاروپلاستی گلایه می کنند. این نشانه غالباً به خشکی چشم نسبت داده شده و موقتی می باشد.

در یک مطالعه انجام شده بر روی ۶۷۱ بیمار، تقریباً یک نفر از هر ۲۵ بیمار، شروع تاری دید را که حداقل تا سه روز بعد از جراحی، ماندگار بوده است را گزارش دادند. در صورت وقوع چنین حالتی، گاهی درد یا حساسیتی را تجربه می کنید که شبیه به وجود یک شیء خارجی در چشم می باشد.

کمپرس گرم بعد از عمل بلفاروپلاستی

در روز چهارم و پنجم بعد از جراحی ، می توانید هر دو تا سه ساعت یک بار، از کمپرس های گرم استفاده کنید. مژه ها و بخیه های روی پلک، باید به صورت روزانه با یک گوش پاک کند مرطوب برای برداشتن و زدودن پوسته ها، تمیز شوند.

البته استفاده از کمپرس گرم به این معنی نیست که حرارت برای پلک های جراحی شده، خوب است. با در نظر داشتن این موضوع به خاطر داشته باشید زمانی که بعد از عمل پلک خود دوش گرفتید، علاوه بر استفاده از اب ولرم و اجتناب از برخورد جریان شدید آب در حال خروج از دوش به چشم ها، پس از دوش گرفتن از قرار دادن پلک ها در معرض حرارت گرم سشوار خودداری کنید.

در طول چند روز اول بعد از جراحی ،  استفاده از کمپرس سرد و بالا نگه داشتن سر توصیه می شود. کمپرس سرد باعث می شود که عروق خونی منقبض شوند و در نتیجه میزان تورم و کبودی نیز کاهش می یابد. با توجه به اینکه زیباجو در طول یک یا دو روز اول بعد از روند، درد را تجربه می کند، بنابراین استفاده از کمپرس گرم به دلیل تاثیر آن بر روی گشاد شدن رگ ها و وارد آمدن فشار به ناحیه درمان توصیه نمی شود. ولی بعد از روزهای چهارم یا پنجم، استفاده از کمپرس گرم می تواند با تاثیر گذاری بر روی گشاد شدن رگ ها و جریان یافتن خون بیشتر به ناحیه درمان، در واقع این ناحیه را از منبع خونی غنی تری بهره مند ساخته و در نتیجه ، تاثیر مثبتی بر روی تسریع روند بهبود بر جای گذارد.

از بین بردن جای بخیه عمل پلک

شکل گیری اسکار روشی است که بدن در طول یک فرایند طبیعی در طول دوره بهبود از خود نشان می دهد. هر چند آثار بر جای مانده از برش در پروسیجر بلفاروپلاستی در موقعیتی قرار دارند که اصلاً دیده نمی شوند ولی محو شدن برش ها تقریباً به یک سال زمان نیاز دارد. در اکثر موارد ، می توان انتظار داشت که برش ها در طول یک دوره شش هفته ای بعد از جراحی ، در بدترین حالت خود قرار داشته باشند. هر قدر سرعت بهبود برش ها بیشتر باشد ، ، میزان قابل رویت بودن آنها نیز کمتر خواهد بود. در این بخش از مقاله ، راز جراحی بعنوان بخشی از توصیه های مربوط به اقدمات بعد از عمل پلک ، نکاتی را در درمان اسکار بلفاروپلاستی توصیه می کند:

  • از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید. در صورتی که قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب ناپذیر باشد ، حتماً صورت و ناحیه پلک ها را با کرم ضد آفتاب SPF30 پوشش دهید.
  • برش ها را با ویتامین E یا ژل سیلیکون به مدت ۱۰ الی ۱۴ روز ادامه دهید. حتی گاهی توصیه می شود که این کار را ۲ الی ۳ ماه بعد از جراحی ادامه دهید.
  • سبک زندگی سالم را دنبال کنید. اگر اضافه وزن داشته باشید در معرض خطرشکل گیری اسکار بیشتری قرار دارید چون در این شرایط ، برش پوست شما عمیق تر خواهد بود. قبل و بعد از جراحی زیبایی پلک ، وزن خود را در سطح ایده آل حفظ کنید و از خوردن بیش از حد غذاهای چرب و حاوی کربوهیدرات فراوان اجتناب کنید. هر قدر مواد مغذی بیشتری به بدن خود برسانید ، بهبود شما با موفقیت بیشتری همراه خواهد بود.

ماساژ چشم بعد از عمل پلک

در شروع هفته ششم بعد از جراحی ، انجام ماساژ ملایم ناحیه برش در پلک ها با ویتامین E یا کره کاکائو می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی نرم شدن جای زخم ها داشته باشد. برش ها در حالت نرمال برای چندین ماه قرمز هستند ولی این حالت قرمزی بعد از چند ماه فروکش می کند. برش ها را می توان با آرایش کردن ، دو روز بعد از کشیدن بخیه ، پوشش داد. به شما توصیه می شود که تا شش ماه از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب ، خودداری کرده و در صورت ضروری بودن قرار گرفتن در معرض نور خورشید ، حتماً از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

مصرف دارو بعد از جراحی پلک

یکی از عوارض جراحی پلک ، درد بعد از جراحی می باشد. برای کنترل این درد ، در طول دوره مراقبت های بعد از جراحی پلک پزشک داروهایی از قبیل تیلنول ( استامینوفن ) را توصیه می کند. در صورتی که پزشک داروهای نارکوتیک را برای شما تجویز کرد ، ملاحظات زیر را مد نظر قرار دهید :

  • طبق تجویز پزشک ، آن را به همراه غذا میل کنید تا دچار معده درد نشوید.
  • از مصرف داروهایی از قبیل آسپرین و محصولات حاوی این دارو بمنظور اجتناب از ابتلا به خونریزی خودداری کنید. موارد مصرف تنها در صورتی مجاز است که دستور مصرف از سوی پزشک صادر شده باشد. از مصرف داروهای اپیوئید ، همزمان را تیلنول ( استامینوفن ) خودداری کنید. مصرف استامینوفن از ۴۰۰۰ میلی گرم در یک دوره ۲۴ ساعته نباید تجاوز کند.
  • اگر به مشکل کبد مبتلا هستید ، میزان مصرف این دارو باید کمتر از مقدار توصیه شده در بالا باشد. در این شرایط ، دستورات و توصیه های پزشک خود را دنبال کنید.
  • از مصرف مشروبات الکلی در طول دوره مصرف داروهای مسکن نارکوتیک ، خودداری کنید.
  • در صورتی که ویتامین هایی را به همراه آهن مصرف می کنید ، مصرف این مکمل ها را تا حد ظرفیت ، از سر بگیرید.

فعالیت های فیزیکی و ورزشی بعد از جراحی پلک

در طول هفته سوم بعد از جراحی زیبایی پلک ، دیگر از مرحله خونریزی گذر کرده اید و زخم ها تقریباً به خوبی بهبود یافته اند. بخش عمده تورم فروکش کرده است ولی هنوز پف مختصری بر حسب دامنه جراحی وجود دارد. در این شرایط در صورتی که جراح شما رفتن به باشگاه و از سر گیری فعالیت های ورزشی را برایتان مجاز می داند ، می تواند ورزش کردن را آغاز کنید.

با توجه به متفاوت بودن فرایند بهبود در بیماران مختلف ، بهتر است بیماران در رعایت دستورالعمل های توصیه شده در مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی به آرامی فعالیت های ورزشی و فیزیکی را آغاز کنند و اگر در فعالیت های ورزشی خود ، وزنه بلند می کنند ، این کار را با احتیاط انجام دهند. معمولاً جراح پلک به بیمار خود توصیه می کند تا شش هفته از انجام فعالیت های سنگین خودداری کند. هر چند در طول سه هفته اول بعد از جراحی بخش عمده بافت بهبود می یابد ولی اعصاب چشم شما هنوز در حال ترمیم هستند و فروکش کردن التهاب باقی مانده به چندین هفته زمان نیاز دارد.

مراقبت از زخم ها بعد از عمل پلک

در طول اجرای اقدامات بعد از جراحی پلک ، برش های روی پوست در ناحیه جراحی باید سه بار در روز با آب و صابون شستشو داده شود. این شستشو باید از روز بعد از عمل پلک آغاز شود. این کار باید به آرامی انجام شده و ناحیه بعد از شستشو به طور کامل خشک شود. بعد از خشک کردن ، محل باید به ترکیب حاوی ۵۰ درصد محلول پراکسید هیدروژن ۳% و آب ولرکبا استفاده از یک گوش پاک کند ، آغشته شود. سپس محل برش باید با پماد آنتی بیوتیک ، پوشش داده شود. اگر پماد آنتی بیوتیک در اختیار ندارید ، می توانید یک لایه نازک وازلین بر روی خط برش بگذارید. نباید بگذارید برش ها خشک شوند.

استحمام بعد از جراحی پلک

بهتر است در اجرای دستورالعمل های مربوط به مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی ، روز بعد از عمل زیبایی پلک ، استحمام کنید. دوش بگیرید. در زمان دوش گرفتن ، مراقب باشید آسیبی به ناحیه درمان وارد نشود. سپس صورت را با ملایمت خشک کنید. اگر لیفت ابرو یا لیفت صورت نیز انجام داده اید ، بسیار دقت کنید که در زمان شانه کشیدن به موها ، به نواحی برش در خط رشد مو آسیبی وارد نشود.

خشکی چشم ها بعد از عمل بلفاروپلاستی

برخی بیماران خشکی چشم را بعد از جراحی تجربه می کنند. شما می توانید قطره چشم را از داروخانه محلی تهیه کنید. هر چند ساعت یک بار ، یک قطره در هر چشم بیاندازید تا چشمان شما آبرسانی شده و از حالت خشکی خارج شود.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید

آخرین مقالات

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

هرآنچه باید در مورد پروتز سینه بدانید⭐عوارض انواع و هزینه

  خانم های عزیزی که به خاطر بارداری های متعدد ، کاهش و افزایش وزن ، بالا رفتن سن یا اصلا به طور ژنتیکی سینه های کوچک و دفورمه ای دارند ، یا حتی اگر به سبب درمان بیماری سرطان بخشی یا تمام بافت پستان های خود را از دست داده اند ، مطلب پروتز سینه برایشان حتما بحث...

مقالات پربازدید

درخواست مشاوره

"(*)" indicates required fields

نام و نام خانوادگی(*)
جنسیت(*)

پرسش و پاسخ تکمیلی

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
الهام عسگری
الهام عسگری
2 سال قبل

سلام با بی حسی انجام میشه یا بیهوشی؟

مقالات مرتبط

کاشت مو

کاشت مو

همیشه این سوال براتون پیش میاد که بعد از کاشت مو (Hair transplant) میزان تراکم به چه صورت میشه آیا مثل قبل موهای پرپشتی میتونید داشته باشید ؟؟!! یا اینکه خط رویش مو میتونه طبیعی باشه که کسی متوجه پیوند مو شما نشه ؟؟؟!! یا این سوال که آیا موها بصورت فلپ برداشته میشه یا...

جراحی پلک

جراحی پلک

جراحی پلک که تحت عنوان بلفاروپلاستی نیز شناخته می شود، یک روند جراحی برای کاهش پف پلک های پایینی و برداشتن پوست اضافی از پلک های بالایی می باشد. این جراحی معمولاً با اهداف زیبایی انجام می شود، ولی می تواند به عنوان یک روش موثر برای بهبود بینایی در بیمارانی که افتادگی...

جراحی بینی

جراحی بینی

جراحی بینی یکی از پرطرفدارترین و رایج ترین جراحی های زیبایی در میان ایرانیان شناخته شده است در صورتی که شما دوست عزیز قصد انجام این عمل را دارید و دقیقاً نمی دانید که عمل بینی چیست و چگونه انجام می شود، نوع بینیتون چیه و چه مدل بینی برای چهره شما مناسب تره توصیه میکنم...